tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (20642)
Miksi te hurraatte kun jokin vaate päällänne hajoaa että nyt saatte sen heittää roskiin. Itselle on aina surun päivä jos näin käy se tietää lisää rahan menoa ja varsinkin kun nyt on huomannut vielä että korvaava uusi tuote on usein ollut niin huono että se on hajonnut pikavauhtia verrattuna näihin 2000 luvun alussa ostamiini vaatteisiin jotka ovat nyt alkaneet hajota. Eikä voi enää luottaa edes niihin merkkeihin välttämättä että ne kestäisivät jotka ostin 20 vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Miksi te hurraatte kun jokin vaate päällänne hajoaa että nyt saatte sen heittää roskiin. Itselle on aina surun päivä jos näin käy se tietää lisää rahan menoa ja varsinkin kun nyt on huomannut vielä että korvaava uusi tuote on usein ollut niin huono että se on hajonnut pikavauhtia verrattuna näihin 2000 luvun alussa ostamiini vaatteisiin jotka ovat nyt alkaneet hajota. Eikä voi enää luottaa edes niihin merkkeihin välttämättä että ne kestäisivät jotka ostin 20 vuotta sitten.
En ole ostamassa uutta vastaavaa korvaavaa tuotetta tilalle. Itselläni on yhä käyttökelpoisena monta samanlaista paitaa ja sukkaa. Vaatteiden ostaminen on itselleni monestakin syystä mahdotonta, joten en sitä nykyään edes yritä ennen kuin oikeasti tarvitsen jotain. Uutta paitaa hajonneen tilalle en tarvitse. Taidan tarvita uudet käsineet talveksi, mutta muuta tarvitsemaani ei nyt ole mielessä.
Minulla on kamala ostomorkkis, kun hankin itselleni pari pitkähihaista alupaitaa ja pitkiksiä kylmiä kelejä varten. Mielestäni kyllä tarpeeseen, silti koko ajan pohdin nyt kuinka niihin meni rahaa ja olisinko pärjännyt ilman. Pakko myös etsiä kaapista jotain poistettavaa, ettei hylly täyty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ostamassa uutta vastaavaa korvaavaa tuotetta tilalle. Itselläni on yhä käyttökelpoisena monta samanlaista paitaa ja sukkaa. Vaatteiden ostaminen on itselleni monestakin syystä mahdotonta, joten en sitä nykyään edes yritä ennen kuin oikeasti tarvitsen jotain. Uutta paitaa hajonneen tilalle en tarvitse. Taidan tarvita uudet käsineet talveksi, mutta muuta tarvitsemaani ei nyt ole mielessäEn minäkään mutta joskus on ollut pakko ostaa. Nyt on onneksi sen verran tavaraa kaapissa että ei ole tarvinnut ostaa pitkään aikaan korvaavaa tuotetta tilalle kun on vara kappaleita. Mutta ei se hyvä ole jos joku särkyy kyllä ne varakappaleetkin joskus loppuu jos tarpeeksi kauan elää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
17225: Tykkäisitkö, jos itse saisit jouluna esim. viisi posliinilautasta, jotka ovat sinulle ylimääräisiä? Näin voi käydä, jos ihmiset intoutuvat tuomaan sinulle leipomuksia vanhoilla lautasilla, joita eivät itse enää halua pitää.
Minä saattaisin tykätä. Tosin myisin ne pois. Joku mariskooli esimerkiksi, ottaisin aidon todellakin mielihyvin vastaan vaikka omia on entuudestaan parikymmentä.
Mitä teet parillakymmenellä mariskoolilla? Järjestätkö jotain isoja juhlia ja keksit niihin tarjottavaa vai mitä ihmettä?
Mulla on kaksi, iso ja pieni ja voisin niistäkin luopua. En tarvitse niitä erityisesti mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
17225: Tykkäisitkö, jos itse saisit jouluna esim. viisi posliinilautasta, jotka ovat sinulle ylimääräisiä? Näin voi käydä, jos ihmiset intoutuvat tuomaan sinulle leipomuksia vanhoilla lautasilla, joita eivät itse enää halua pitää.
Minä saattaisin tykätä. Tosin myisin ne pois. Joku mariskooli esimerkiksi, ottaisin aidon todellakin mielihyvin vastaan vaikka omia on entuudestaan parikymmentä.
Mitä teet parillakymmenellä mariskoolilla? Järjestätkö jotain isoja juhlia ja keksit niihin tarjottavaa vai mitä ihmettä?
Mulla on kaksi, iso ja pieni ja voisin niistäkin luopua. En tarvitse niitä erityisesti mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla olisi eristevilla paketeita varmaan lähemmäs 10 kpl ollut jo yli 10 vuotta tuolla varastossa. Pitäisi niistä päästä eroon että saisi varastointi tilaa tärkeämmille tavaroille. Mutta en ole onnistunut vielä niitä lahjoittamaan ilmaiseksi ja kaikki niistä paketeistakin on mennyt jo rikki kun eläimet ovat repineet ja vieneet pesäänsä eristettä.
Eikö Torin annetaan-osio ole tuottanut tulosta?
se on kyllä täysin käsittämätön ilmiö että jos jotakin antaa ilmaiseksi, niin sillä on vähemmän ottajia, kuin että se maksaisi jonkun mitättömän nimellisen summan, vaikka siis tuotteessa itsessään ei olisi mitään vikaa. yleensä ainoastaan puiset huonekalut kelpaavat ilmaiseksikin
Mitä sitten olet antanut ilmaiseksi, jos ne eivät kelpaa? Meillä kaikki annetaan tavarat ovat menneet kyllä nopeasti.
Mä taas oon huomannut sellaista, että ensin kun tarjoat kaikille jotain asiaa ilmaiseksi, niin ei kelpaa kenellekään. Mutta odotas, jo hetken kuluttua kaikki tulevatkin sitä pyytämään ja suuttuvat vielä, kun olet sen jo hävittänyt materiaaleina kierrätykseen.
Minun oli tarkoitus nyt viikonloppuna raivata kotia mutta en ole saanut tehtyä. No kylppäristä lähti vähän tavaraa. Muuten olen jotenkin lamaantunut. Miten tuota tavaraa onkaan ihan järjettömästi? Lähes tyhjä minimalistinen koti tuntuu tosi houkuttelevalta ajatukselta, jos vain jaksaisi karsimisen ja päätöksenteon tuskan.
Vierailija kirjoitti:
Minun oli tarkoitus nyt viikonloppuna raivata kotia mutta en ole saanut tehtyä. No kylppäristä lähti vähän tavaraa. Muuten olen jotenkin lamaantunut. Miten tuota tavaraa onkaan ihan järjettömästi? Lähes tyhjä minimalistinen koti tuntuu tosi houkuttelevalta ajatukselta, jos vain jaksaisi karsimisen ja päätöksenteon tuskan.
Mäki oon lamaantunut ja en tiedä mistä aloittaa :( lisäksi pieni asuntokin... huoh
Vierailija kirjoitti:
Mitä teette joulutavaroiden kanssaA?
Mulla on lähdössä kiertoon viime jouluna saadut lahjat edelleen joululahjoiksi, nyt vain oikeanlaisille vastaanottajille. Samoin toimivat nyt tänä jouluna moni ystävistäni. Emme siis vaihda mitään rihkamaa keskenämme, vaan saamiamme vääränlaisia joululahjoja viime vuosilta.
Tein ihan etukäteisselvitystä pitkin vuotta, jotta uudet saajat varmasti ovat oikeasti ilahtuneita.
Mm.paljon kokkaava perhe saa meiltä suuren lasagnevuoan, jota meillä ei tarvita. Sain sen itse saatesanoilla, että silloin kun jälkikasvu vierailee kotona niin käytät tätä. Meillä vaan lapset eivät tykkää lasagnesta. Mekin miehen kanssa tehdään monesti vain makaronilaatikko, jota varten meillä on ennestään kaksi uunin kokonaan täyttävää pienempää vuokaa.
Lahjoiksi lähtee myös saamani Kivi-tuikut. Emme polta kynttilöitä sisällä. Annan ne ihmisille, jotka niin tekevät ja myös arvostavat Iittalaa.
Lahjaksi lähtee myös arvokas viltti ja koristetyyny niitä arvostavalle. Meillä ne olisivat kissan repimiä ja koirien karvaamia. Tiesin jo nuo saadessani, että voi ei.. liian arvokasta karvakorvien alle laitettavaksi.
Tiedän itse jo odottaa ihanaa isoa ja lämmintä kaulahuivia! Ystäväni sai sen viime jouluna joltain, mutta väri ei ole yhtään hänelle mieleinen. Samoin tulen saamaan villasukat paljon neulovalta ystävältä, jolle annoin itselläni turhan panttina seisoneet langat.
Hyvää kierrätystä, eikä keltään mene rahaa lahjoihin niin paljon tänä jouluna. Säästyneet rahat aiomme ohjata lapsenlapsille ihan rahalahjoina.
Sekä lauantaina, että sunnuntaina vietiin autolastillinen kirppistavaraa kirppikselle ja haettiin toinen mokoma työkavereiden lahjoituksia.
Viikossa myyntiä tuli aika vähän, mutta sen sijaan Iittala julkaisi -30% alen ja haettiin second hand lahjakorteilla 7 uunipataa. Kunnossa on 4 joululahjaa, häälahja, kiitoslahja ja yo lahja.
Odotellaan black fridaytä, jos Kalevala Koru julkaisisi alen.
Taas tajuttiin, tavaran puljaamisessa menee paljon aikaa ja se ei lopu koskaan.
Minulle menevät lahjoitukset on laitettu tyhjänä olevaan komeroon. Useampi kollega on alkanut myös tuomaan lahjoituksiaan edellisten lisäksi. Tavaraa tulee ehkä 2 x enemmän, mitä haen, tilaa on.
Vierailija kirjoitti:
Mitä teette joulutavaroiden kanssaA?
Kävimme jo lasten kanssa joulukoristelaatikot läpi ja karsimme turhat koristeet pois. Yhden kalliimman laitoin myyntiin.
Mun lemppareita on isot paperitähdet ikkunalla, jouluhiiri kaapin päällä ja miehen kirpparilta ostama olkipukki. Lisäksi on jouluvaloja jokunen. Sänkyyn pedataan jouluun sopivat fleecelakanat. Joulukoristeita on enemmän kuin yllämainitut, mutta ehkä pikkuhiljaa luovun niistä jos perheenjäsenet sallii.
Vierailija kirjoitti:
Joulu taas alkaa ahdistaa. Voi kumpa aikuiset ei antaisi lahjoja vaan nautittaisiin joulupyödässä yhdessä!
Jouluun on yli kk aikaa. Älä ahdistu etukäteen. Jos joku haluaa antaa jouluna lahjoja, ei se sinun tehtävä ole estää.
Laita kiertoon saamasi lahjat, jos et tykkää
Tänään ainakin jääkaapin ja kuiva-ainekaapin tyhjennystä. Leivon sämpylöitä ja teen keittoruoan.
Muutimme loppukesästä ja siinä samalla karsittiin tavaraa varsin perusteellisesti.
En ole mikään hamstraaja, mutta sisustustyylini on runsaampi ja värikkäämpi kuin suomalaisilla keskimääriin. Pari vuosikymmentä Englannissa teki tehtävänsä.
Ensin olin tyytyväinen, oli ilmavaa ja harmonista. Oikein feng shuit kohdallaan ja värimaailma hillitty ja jokainen tavara tarkkaan mietitty. Ja bla bla.
Nyt kaipaan tavaroitani. Kirjakasoja, ruusukuvioisia kuppeja ja kippoja, vanhaa räjähtänyttä nahkasohvaa ruutuviltteineen ja sisustustyynyineen kaikkineen. Kaipaan isoja ja vähän villiintyneitä huonekasvejani, ikkunalaudoilla viihtyneitä koriste-esineitä, pikkulamppuja ja purkkeja ja purnukoita.
Kaipaan karsitusta vaatekaapistani poistoon tuomittuja neuleita, puseroita ja farkkuja. Sitä ikivanhaa toppatakkia. Mekkoja, joita harvoin käytin, mutta ah ihanuutta kun tilaisuus tuli niihin tälläytyä.
Kaipaan jopa isoa rumaa vihreä-ruskeaa ruukkua, jossa oli tekokukkia.
Ei meistä kaikista tule minimalisteja. Selkeä skandisisustus ei ole kaikkien juttu. Suurta iloa ja tyytyväisyyttä voi elämään tuoda tulppaanikimppua jäljittelevä räikeän punainen lamppu. Jälleen yksi pois heitetty esine, jota nyt kaipaan palavasti.
Kaikki tyylillään. Ehkä uudesta kodista ajan myötä taas kehkeytyy oma tavarataivaani. Juin taas kahvini ruusukupeista ja valikoin kaapista epäkäytännöllisiä mekkoja ylleni. Sohva on tass muhkean mukava viltteineen ja tyynyineen. Pikkulamput tuovat tunnelmallisia valokehiään.
Vierailija kirjoitti:
Muutimme loppukesästä ja siinä samalla karsittiin tavaraa varsin perusteellisesti.
En ole mikään hamstraaja, mutta sisustustyylini on runsaampi ja värikkäämpi kuin suomalaisilla keskimääriin. Pari vuosikymmentä Englannissa teki tehtävänsä.
Ensin olin tyytyväinen, oli ilmavaa ja harmonista. Oikein feng shuit kohdallaan ja värimaailma hillitty ja jokainen tavara tarkkaan mietitty. Ja bla bla.
Nyt kaipaan tavaroitani. Kirjakasoja, ruusukuvioisia kuppeja ja kippoja, vanhaa räjähtänyttä nahkasohvaa ruutuviltteineen ja sisustustyynyineen kaikkineen. Kaipaan isoja ja vähän villiintyneitä huonekasvejani, ikkunalaudoilla viihtyneitä koriste-esineitä, pikkulamppuja ja purkkeja ja purnukoita.
Kaipaan karsitusta vaatekaapistani poistoon tuomittuja neuleita, puseroita ja farkkuja. Sitä ikivanhaa toppatakkia. Mekkoja, joita harvoin käytin, mutta ah ihanuutta kun tilaisuus tuli niihin tälläytyä.
Kaipaan jopa isoa rumaa
Tai sitten niinkuin meillä. Makuuhuoneessa, olohuoneessa, eteisessä ja pojan huoneessa on minimalistista, mutta keittiössä ja tyttären huoneessa maalaisromantiikka kukoistaa. Kahvini juon ruusukupista, ei se muunlaisesta maistukaan. Hauska huomio, asuin myös Englannissa joskus parikymppisenä. Tosin vain vähän aikaa, mutta sisustukseen ehdin myös minä ihastua.
Vaikeaa lahjojen keksiminen. Itse leivottujen kakkujen aluslautasistakin hermostutaan. Kippoja ja kuppeja ei haluta.
Ruuillle ja kukille ollaan allergisia.
Lahjakortitkin esim kosmetologille melko hintavia tai tylsiä. Jotain olisi kuitenkin kiva antaa.
Ehkä joku tarpeellinen palvelus läheiselle lahjakortin muodossa? Vai mitä?
Minulla on lapsuudesta tallessa vain yksi isän ostama nalle ja hyvin olen pärjännyt.
Omien lasten leluja on myös pakko laittaa toriin ja antaa tutuille, koska ei ne missään mahdu olemaan. En tiedä kaipaavatko mitään sitten isona, tuskin. Olen siis kysynyt heiltä ennen poistoja, mutta tuskin kymmenvuotiaat osaa tunnetiloja aikuisena hahmottaa. Täytyy säästää kai jokunen pehmo ja pikkuauto.