tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (20642)
Vierailija kirjoitti:
Minulle ei käy ajatus mahdollisimman sileistä ja pölyämättömistä materiaaleista. Rakastan sisustuksessa puuvillaa, pellavaa ja etenkin talvisin pörheää villaa. Näitä on huollettava eli imuroitava, tuuletettava ja säännöllisesti pakastettavakin mieluusti, mutta teen sen mielelläni. Tärkeintä on varmasti valita itselle ja omaan kotiin sopiva ja ymmärtää, millaista hoitoa se vaatii.
Minull on tänään vuorossa niin siivousta kuin muutama tarpeellinen hankintakin. Lisäksi taidan piipahtaa kirppiksellä. Jospa lupaankin itselleni lyhyesti ja rehellisesti raportoida tänne, tuliko ostettua ja oliko turhaa vai tarpeellista.
Kyllä minäkin niistä tykkään jos ovat laadukkaita eli eivät hajoa käsiin ja pöllytä koko ajan, se on se pointti niissä asioissa.
Nykyisin on luokattoman huonoa tuotantoa saatavilla.
Laitan huomenna kalsarit roskiin.
Vierailija kirjoitti:
Merkkasin viikonlopulle kylpyhuoneen siivouksen. Kaikki laatikostot ja peilikaappi pitää käydä läpi, vanhat lääkkeet apteekkiin jne. Edellisestä kerrasta on varmaan 4-5 vuotta.
Nyt jo hirvittää😬
Kylpyhuone on liian lämmin ja kostea paikka lääkkeiden säilytykseen. Uskokaa nyt jo viimein.
Ystäville voi suunnitella tulevan joulun lahjat kotoa löytyvistä tavaroista. Ihan varmasti jokaiselta löytyy vaikka kauniita ylimääräisiä lautasia, kulhoja, laseja, mukeja, kuppeja tai koreja, joihin voi vaikka leipoa kuivakakkua tai pipareita. Ne voi pakata kauniisti. Älkää vain ostako mitään uutta, kaikilla on kaikkea liikaa.
17225: Tykkäisitkö, jos itse saisit jouluna esim. viisi posliinilautasta, jotka ovat sinulle ylimääräisiä? Näin voi käydä, jos ihmiset intoutuvat tuomaan sinulle leipomuksia vanhoilla lautasilla, joita eivät itse enää halua pitää.
Vierailija kirjoitti:
17225: Tykkäisitkö, jos itse saisit jouluna esim. viisi posliinilautasta, jotka ovat sinulle ylimääräisiä? Näin voi käydä, jos ihmiset intoutuvat tuomaan sinulle leipomuksia vanhoilla lautasilla, joita eivät itse enää halua pitää.
No mikä etten tykkäisi. Söisin herkut lautasilta ja pitäisin lautasista ne, jotka voisin hyödyntää ja loput lautaset veisin vaikka kierrätyskeskukseen tai Konttiin. Mielestäni pääasia, että oltaisi vältetty uuden tavaran hankinta. Maailma hukkuu tavaraan ja koko ajan silti ostetaan uutta.
Mä tein juuri noin pari vuotta sitten. Annoin joululahjoiksi sukulaisille kaikki Mariskoolini, jotka täytin heidän lempimakeisilla. Skoolit olivat täysin uudenveroisia ja minulla vain pölynkerääjinä, eikä niillä ollut edes oikein paikkaa.
Vierailija kirjoitti:
No eikös se kakku ole se pääasia. Lautasen voi pistää kiertoon, aina senkin joku tarvitsee. Hyvä vain ettei osteta lisää tavaraa.
Kelpais leipomus sekä lautanen ja mielellään vaikka viisikin ;D mulla ei ole kuin kaksi lautasta ja nekin naarmuisia, enkä osaa leipoa kuin sämpylöitä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Merkkasin viikonlopulle kylpyhuoneen siivouksen. Kaikki laatikostot ja peilikaappi pitää käydä läpi, vanhat lääkkeet apteekkiin jne. Edellisestä kerrasta on varmaan 4-5 vuotta.
Nyt jo hirvittää😬
Kylpyhuone on liian lämmin ja kostea paikka lääkkeiden säilytykseen. Uskokaa nyt jo viimein.
Näin on, minä en säilytä myöskään meikkejä tai kasvovoiteita kylppärissä.
Koti alkaa olla sopivasti raivattu turhasta tavarasta, joten olen siirtynyt puutarhavajan ja pihan siivoukseen. Kun on asunut samassa talossa parikymmentä vuotta, sinne on kertynyt kaikenlaista turhaa. Lyhyt raivaus ja pian oli Jyskin jättikassi täynnä ruostuneita grilliritilöitä, hajonneita joulukoristeita yms sälää. Nämä olivat silkkaa rojua. Seuraavaksi kierrätettävien tavaroiden pariin ennenkuin alkaa olla liian kylmää tällaisiin hommiin.
Meillä tavarakaaos koostuu pian omilleen muuttaville lapsille säästetyistä/varatuista/ostetuista/saaduista kodin tavaroista, astioista ja tekstiileistä. Työ- ja opiskelupaikat piti olla suht helppo hyvillä todistuksilla saada. Vaan lapset eivät olekaan saaneet työtä, eikä omilleen muuttaminen ole sen vuoksi onnistunut. Mitä järkeä muuttaa omilleen ja sen takia toimeentulotuen hakijaksi. Ei työmarkkinatuella voi selvitä kaikista kuluista yksin muutenkaan. Siksi nuoriso nyt asuu kotona ja täällä hukutaan heidän tavaroihinsa. Mikähän neuvoksi, onko samassa tilanteessa olevia tai olleita?
Meillä nuori muutti takaisin kotiin vanhaan huoneeseensa. Joutui työttömäksi, ei pystynyt enää suoriutua laskuistaan. Möi kaikki omaan asuntoonsa ostetut huonekalut ja tavaransa pois. Eihän ne minun kaksiooni olisi mitenkään mahtuneet. Kuulemma pari ystäväänsä aikoo muuttaa myös takaisin lapsuudenkoteihinsa. No halvemmaksi se kyllä kaikille tuleekin, mutta mielestäni vähän väärin.
Olen vähän sellainen että vaikka ostan uutta, saatan sitkutella pitkään vanhojen esineiden kanssa. Esim lenkkarit. Ostin jo keväällä uudet mutta käytän edelleen niitä 4 vuotta vanhoja jotka täynnä reikiä ja pohjasta kuluneet. Jos vaikka lumen tuloon saakka vielä...Tai itseni tuntien säästän vielä kevääksi! Vihdoin vein tekstiilikeräykseen anorakin joka oli palvellut mua 16 vuotta ja josta oli resorit, helma,taskut rikki. Uusi samanlainen odotti vuoroaan varmaan vuoden kaapissa. Toisaalta olen tyytyväinen kun pidän vaatteita, esineitä loppuun saakka mutta toisaalta jo harmittaa olla tämmöinen resupelle. Rahaa olisi ostaa uutta mutta kuljenpa vaan kylilläkin vanhoilla reikäisillä reuhuilla..
No, poistoja tuli kuitenkin:
2 myyntiä Torissa
2 ruosteista ja ei enää paloturvallista lyhtyä
Suihkugeeli
Pesusieni
Pari kirjaa
Alushousut joissa hm...5 reikää. Käytin ne tietysti vielä ikkunalautojen pyyhkimiseen !
Joulua jo mietin ja se näyttää hyvältä. Lapsi saa toivomansa Playstation 5:n ja toisille lahjoitan syötävää,juotavaa, rahaa tai kukkia. Mitään esinettä en lahjoita kenellekään, iloinen siitä.
Tämän päivän poistoina kaksi peittoa. Eilen lähti rahi ja muutama lastenvaate. Pari rikkinäistä lelua, sukka ja alushousut roskiin.
Sain eilen vieraalta kehuja, että meidän koti on seesteinen ja kaunis. Tuli tosi hyvä mieli, että tämä kaikki tehty tavaratyö näkyy meidän kodissa.
Katsoin taas The Carla projectia YouTubesta. Vaatekaappiin oli pesiytynyt omistan huomaamatta hiiri, koska tavaroita oli yksinkertaisesti liikaa. Yök! Tämä lisäsi taas motivaatiota päästää irti tarpeettomista tavaroista.
Vierailija kirjoitti:
Ainahan sen lautasen voi palauttaa sille lahjoittajalle, tai viedä kiertoon jos lahjoittaja ei sitä takaisin halua. Parempi tämäkin kun ostaa uusi lautanen leipomuksen alle.
Remontti auttoi vähentämään tavaraa: komerot eivät enää pullistele. Siivotessa meni kaksi tavaraa rikki, ei harmita! Mutta on tämä aikamoista vääntöä. Hirveän paljon energiaa menee jahkailuun. Toisaalta sitä tietää, että kun tavara tai vaate on poissa silmistä, sitä ei enää ajattele.
Vierailija kirjoitti:
Remontti auttoi vähentämään tavaraa: komerot eivät enää pullistele. Siivotessa meni kaksi tavaraa rikki, ei harmita! Mutta on tämä aikamoista vääntöä. Hirveän paljon energiaa menee jahkailuun. Toisaalta sitä tietää, että kun tavara tai vaate on poissa silmistä, sitä ei enää ajattele.
Tuo on ihan totta, harvemmin tulee mietittyä tai kaivattua jotain kiertoon laitettua vaatetta. Pois silmistä, pois mielestä- sanonta pätee tähän. Olen itse saanut nyt muuttokamoista laitetgua kaksi pahvilaatikkoa astioita kirppikselle, takkeja lähti myös jätesäkillinen. Mutta on tätä tavaraa vieläkin liikaa
Nyt saa onnitella! Sain siivottua kylppärin kaapit! Kaikki ulos ja roskat roskiin, vanhat lääkkeet apteekkiin jne.
Kauheasti oli roinaa kertynyt. Nyt on nätisti kaikki laatikoissa ja peilikaapissa. Ostin kyllä myös uuden suihkuverhon mutta vanha olikin ihan homeinen.
Minulle ei käy ajatus mahdollisimman sileistä ja pölyämättömistä materiaaleista. Rakastan sisustuksessa puuvillaa, pellavaa ja etenkin talvisin pörheää villaa. Näitä on huollettava eli imuroitava, tuuletettava ja säännöllisesti pakastettavakin mieluusti, mutta teen sen mielelläni. Tärkeintä on varmasti valita itselle ja omaan kotiin sopiva ja ymmärtää, millaista hoitoa se vaatii.
Minull on tänään vuorossa niin siivousta kuin muutama tarpeellinen hankintakin. Lisäksi taidan piipahtaa kirppiksellä. Jospa lupaankin itselleni lyhyesti ja rehellisesti raportoida tänne, tuliko ostettua ja oliko turhaa vai tarpeellista.