Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

tavarapaljous :(

Vierailija
22.04.2014 |

ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/

Kommentit (20642)

Vierailija
17201/20642 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karsiminen on minulle helppoa, mutta autottomana on todella työlästä viedä tavaraa kierrätyskeskukseen. Bussivuorot on niin hankalat, että viime viilonloppuna valitsin kulkupeliksi pyörän. Kaksi isoa kestokassillista tavaraa poukkoili pinnojen väliin ja hankaloitti matkaa kaikilla tavoilla. Homma tuli kuitenkin hoidetuksi viimein, tavarat olivat odottaneet kesästä asti poisvientiä.

Mietin kyllä omaa kulutustani jo matkalla ja ajattelin, että en halua moisia reissuja enää tehdä tavaran vuoksi, vietän lauantait mieluummin muilla tavoilla. Jossain vaiheessa olin erittäin innostunut kirpputoreista ja kierrätyskeskuksista. Osa ostetuista tavaroista on hyödyllisiä ja olleet käytössä jo vuosia, mutta se ei kuitenkaan ole varsinaisesti mikään ekoteko, jos ostan käytettynä jotain mitä en oikeasti tarvitse.

''Kirkastumisen'' hetkellä kaikki on niin selkeää. Mitään ylimääräistä tavaraa ei halua omistaa tai ostaa, levolle, ulkoilulle ja harrastuksille haluaa aikaa. Kunpa tämän muistaisi aina, ettei sitten jossain vaiheessa huomaa taas, että olisi kierrätyskeskukseen kuskattavaa.

Vierailija
17202/20642 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vintediin lisäillyt tänään taas tavaraa, mutta kyllä turhauttaa kun mikään ei mene. Hinnat tosi alhaiset ja hyväkuntoisia tuotteita. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
17203/20642 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan mielenkiinnosta, milloin viimeksi olet leikannut vanhasta sahasta peltiä projektiisi? 

Omasta ei ole tullut leikattua mutta työpaikan sahan jouduin leikkelemään uuden sellaisen ja tekemään jousen siitä pellistä kun ei ollut varaosia.

Ikävä juttu, miten vanhoja sahoja käyttävälle miehelle on vastattu. Taas törmään siihen, miten tänne tuntuu mahtuvan yhdenlaista ajattelua. Mitä jos oikeasti kuuneltaisiin myös sellaisia, jotka esittävät jonkun vastaväitteen?

Fakta on, että meitä uhkaa materiaalipula ja metalleista tulee tosiaan pulaa. Minä olen nainen ja ihan samalla tavalla säästän materiaaleja; metallia, kankaita, nappeja jne. 

Kun paikat järjestää ja näitä uusiojuttuja oikeasti käyttää, se on kestävä elämäntapa. Osa meistä ihmisistä haluaa jo nyt ilman pakkoa elää näin.

Vierailija
17204/20642 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä aiotte tehdä viikonloppuna? Tuleeko poistoja?

Itse aion käydä lehdet läpi ja vaatteista tulee poistoja.

Minä olen käyttänyt nyt ihan puhki kaikki vähäiset vaatteeni. Meinaan lähteä Konttiin shoppailemaan uusia. En olisi ikinä uskonut, että minusta tulee näin köyhä. Rahat eivät vain riitä palkastani laskujen jälkeen enää muuta kuin ruokaan. Eikä laskuja ole kuin vuokra, sähkö ja puhelin, joskus jotain sairasteluista, mutta harvoin olen kipeänä. Joskus olen elänyt tavarapaljoutta minäkin, mutta siitä on aikaa ja kaikki jo kuluneet pois.

Oletko Facebookissa? Siellä on useita paikkakuntakohtaisia annetaan/pyydetään -ryhmiä, joissa tarjotaan tai toivotaan ilmaiseksi jotakin tarpeellista ja toiset pistävät ylimääräisiään kiertoon. Olen usein laittanut sinne kaikenlaista ja moni on aidosti ilahtuneena hakenut niitä, onpa ollut kyse lukulaseista tai monitoimikoneesta. Kerran sain sieltä itse hyvän talvitakin, jota käytin monta vuotta. Aina niissä valittajiakin on, mutta paljon myös näkee aitoa auttamisen iloa ja myös tarvittavan asian löytämisen iloa!

Vierailija
17205/20642 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomiselle suunnittelin vaatteiden ja kirjojen karsintapäivää. Paljon olisi järjestämistä, mutta aikaa siihen ei oikein ole ollut helppo löytää.

Joku esitti edellä ajatuksen, että tuotteen arvo on laskenut jo sen ostettaessa, joten ei tarvitsisi surra rahan menemistä hukkaan. Myös minulla on ongelmana se, että joistakin asioista on raskasta luopua, kun siitä on aikoinaan maksanut. Lopulta ei kuitenkaan tule niitä käytettyä ja vievät vain tilaa, niin että viisastahan se olisi.

Hyvä oivallus oli sekin edellä, että voi ajatella lahjoittaneensa hyväntekeväisyyteen sen verran enemmän rahaa, kun tuotteet ovat arvokkaampia. Useimmissa esineissä tärkein arvo on käyttöarvo.

Vierailija
17206/20642 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma nykyisen tavaratilanteen kestämättömyys konkretisoitui juuri itselleni kun tuli ilmoitus että saan yllättäen yövieraita ensi viikolla. Minulla on tämä päivä ja huominen aikaa siivota ja yrittää keksiä minne tungen kaiken rojun mikä ei mahdu kaappeihin ja mikä on tähän saakka valloittanut sohvan, ruokapöydän, kaikki mahdolliset tasot ja seinänvierustat. Stressaa aika paljon koska tavoitteenani oli käydä syksyn aikana tavarat rauhassa läpi ja karsia, mutta nyt minun pitää varmaan vain tunkea kaikki mahdollinen kasseihin ja laatikoihin häkkivarastoon pois tieltä ja ehkä osa kylmää kestävistä tavaroista laatikoissa parvekkeelle ja sitten myöhemmin purkaa ne taas esille, lajitella ja käydä läpi.

Vierailija
17207/20642 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma nykyisen tavaratilanteen kestämättömyys konkretisoitui juuri itselleni kun tuli ilmoitus että saan yllättäen yövieraita ensi viikolla. Minulla on tämä päivä ja huominen aikaa siivota ja yrittää keksiä minne tungen kaiken rojun mikä ei mahdu kaappeihin ja mikä on tähän saakka valloittanut sohvan, ruokapöydän, kaikki mahdolliset tasot ja seinänvierustat. Stressaa aika paljon koska tavoitteenani oli käydä syksyn aikana tavarat rauhassa läpi ja karsia, mutta nyt minun pitää varmaan vain tunkea kaikki mahdollinen kasseihin ja laatikoihin häkkivarastoon pois tieltä ja ehkä osa kylmää kestävistä tavaroista laatikoissa parvekkeelle ja sitten myöhemmin purkaa ne taas esille, lajitella ja käydä läpi.

Jouduin kerran samanlaiseen tilanteeseen. Tein ensin niin, että noukin kaikki roskat roskikseen ja turhat paperit ja lehdet paperinkeräykseen. Sen jälkeen lajittelin kaiken pienen roinan yhteen laatikkoon ja isommat romppeet pariin jätesäkkiin. Vieraiden lähdettyä oli jotenkin iisimpi tarttua tavaroiden selvittelyyn, kun sentäs roskat oli otettu pois ja pikkusälä oli erillään. 

Vierailija
17208/20642 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jouduin kerran samanlaiseen tilanteeseen. Tein ensin niin, että noukin kaikki roskat roskikseen ja turhat paperit ja lehdet paperinkeräykseen. Sen jälkeen lajittelin kaiken pie

Minä välillä ajattelen kiitollisena, että onneksi vieraita joskus tulee. 😊 Muutenkin tietysti, mutta lisäksi siksi, että on pakko pikasiivota kaikki kasat ja on ihanan siistiä.

Olen itse ihminen, jolla on aika kesken kaikenmaailman projektit ja siitä paljolti johtuvat kasat. Sohvat ovat kylläkin ihan siistit ja ruokapöytä, mutta on kaikenlaista nyssäkkää siellä täällä.

Otan pari isoa kassia ja kerään nyssäkät ja irtokaman niihin ja vien pois näkyviltä. Yksiössä tms. olisi tietenkin vaikeampi juttu, mutta meiltå löytyy aina joku paikka tähän. Toki nappaan helposti paikalleen laitettavat jutut ja hoidan kokonaan heti. Sitten imuroin, puuhin pölyt, laitan kukat tms. Ja ah! Ihanaa. 

Kunhan ehdin, otan sitten kassi kerrallaan esiin ja käyn läpi, vien paikoilleen, kiertoon, teen niitä projekteja pois jne.

Kiitos vieraiden, välillä tulee siis oikein siistiä. 😁

Vierailija
17209/20642 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äskeinen pussittaja vielä jatkaa: Olen ollut viime päivät ahkera ja siivonnut tosi monta ikuisuussotkua. Hyvä minä! Kovinkaan innokas luopuja en ole, mutta uuden ostamista olen saanut hyvin kuriin viime aikoina. Kyllä on myös turhaakin lähtenyt ihan räteiksi, kiertoon ja roskiinkin.

Muutama juttu on nyt mielessä:

Mistähän saisi taas vielä lisäinspiraatiota tähän puuhaan, kun palsta on hiljainen. Mieluusti ottaisin vinkkejä vastaan. Youtubekanavat ja sen sellaiset hautautuvat tuonne sivujen päähän. Saa jakaa vinkkejä taas, jos joku viitsii.

Toinen juttu: Olen innokas kirppistelijä. Ymmärrän täysin sen haasteet ja tarpeen hillitä ostelua. Jos joku on keksinyt keinoja jatkaa tuota harrastusta ja saanut sen pysymään hyvän puolella, kertokaa vinkkinne. Rentoudun itse tuin puuhan parissa, teen hyviä löytöjä ja ostan samalla tarpeellista. Lisäksi kyseessä ei ole ainoa harrastus, vaan yksi monien joukossa.

Itselläni on kyllä aina ostoslista, mutta nyt ja tulevaisuudessakin aion yhä sallia itselleni myös joitain listan ulkopuolisia löytöjä samalla kun etsin tapaa tehdä tätä kestävästi ja paisuttamatta tavaramääräå älyttömästi. Yksi parhaita keinoja tähän on hankkia vain tosi laadukasta. Tämä oikeasti auttaa, koska sitä ei ole paljoa. Mutta myös muilla tavoin itseäni suitsin mieluusti.

Nyt taas jatkamaan siivousprojektia. Syksyn pimeät illat ovat tähän just passeleita.

Vierailija
17210/20642 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa pussittaja! Olet ollut ahkera. Palsta on hiljentynyt, olen samaa mieltä. Ehkä kaikki ovat jo saaneet kotinsa siivottua ;)

Minulla toimii parhaiten ennen ja jälkeen kuvat. Silloin huomaa muutoksen helpoiten.

Nyt olen "hurahtanut" hyväntekeväisyyteen. Olen päättänyt, että joka toinen viikko vien SPR:lle muuteman kassillisen vaatetta yms. Ensi viikolla on taas vientiviikko ja nyt on menossa kaappien järjestys.

Löysin kirjastosta kirjan Hyvän mielen vaatekaappi. Siinä neuvotaan miten vaatekaapin aukaiseminen aiheuttaa tyytyväisen ja hyvän mielen, kun poistetaan syyllisyyttä aiheuttavat hutiostokset, liian pienet, ei mieleiset yms.

Vierailija
17211/20642 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on menossa rappukäytävän tyhjennys. Olis pitänyt tehdä aikoja sitten, mutta kun portaat on tosi leveät, niin ylös menevät tavarat on vaan jääneet reunaan odottamaan ja jotain ihmesälää. Noloa, löysin elokuun lehtiä!!! Ja jäätelöauton mainoksen!

Vierailija
17212/20642 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rappukäytävän tyhjentäjä tarkentaa, että asun omakotitalossa ja portaikkoa siivoan :)

Vierailija
17213/20642 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hienoa pussittaja! Olet ollut ahkera. Palsta on hiljentynyt, olen samaa mieltä. Ehkä kaikki ovat jo saaneet kotinsa siivottua ;)

Minulla toimii parhaiten ennen ja jälkeen kuvat. Silloin huomaa muutoksen helpoiten.

Nyt olen "hurahtanut" hyväntekeväisyyteen. Olen päättänyt, että joka toinen viikko vien SPR:lle muuteman kassillisen vaatetta yms. Ensi viikolla on taas vientiviikko ja nyt on menossa kaappien järjestys.

Löysin kirjastosta kirjan Hyvän mielen vaatekaappi. Siinä neuvotaan miten vaatekaapin aukaiseminen aiheuttaa tyytyväisen ja hyvän mielen, kun poistetaan syyllisyyttä aiheuttavat hutiostokset, liian pienet, ei mieleiset yms.

Jep, niin siinä varmaan on käynyt, että kaikki ovat jo siivonneet kotinsa. :)

Minuunkin iski joku tarmonpuuska tosiaan ja monta juttua on tullut tehtyä, jotka seisoivat kesän, kun ei kuumuudessa jaksanut innostua. Ai että on hyvä mieli, kun on saanut noita tehtyä, mutta samalla ärsyttää, että on vähän nyt häntiä siivouksesta ympäri kämppää. Ne pitäisi vielä puristaa loppuun.

En ole itse juurikaan käyttänyt ennen/jälkeen -kuvia, mutta tosiaan, voisihan sitäkin kokeilla. Hyvän mielen vaatekaappi onkin tuttu kirja ja on kyllä hyvä. Itse taidan nyt kaivella inspiraatioksi jotain järjestämiskirjoja äänikirjapuolelta, kun jatkan seuraavaan projektiin. Olen aloittanut uusia harrastuksia, niin ne tavarat ainakin lähipäivinä meinasin järjestellä. Lisäksi huollan ja varastoin kesäkenkiä ja korujakin meinasin laittaa uudella tavalla nätisti, jotta on helppo löytää sopivat. 

Kiva, että olet innostunut viemään hyväntekeväisyyteen tavaraa. Minä vien ja ostan myös, viimeksi just harrastusjuttuja. Niitä etsiessä mietin, että kunpa ihmiset toisivat juuri käsityötavaroita ja materiaaleja kiertoon enemmänkin, että ne eivät ainakaan roskiin menisi. Kalliita ovat nykyään nekin. Tämä ei ole moite vaan toteamus. Mutta siis - hieno juttu sinun avustusinto. :)

Vierailija
17214/20642 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rappukäytävän tyhjentäjä tarkentaa, että asun omakotitalossa ja portaikkoa siivoan :)

No mietin jo, että missä on saanut kerrostalon rappukäytävään varastoida tavaraa. :) Teillä taitaa olla leveät raput, meillä ei uskaltaisi laittaa tavaraa portaikkoon ellet sitten tarkoita ihan alaosaa. Minä kyllä myös jätän milloin mitäkin menemään ylös tai alas kaidetasanteelle.. Pitäisi vaan kuskata suoraan paikoilleen. Mutta semmoista se on, joskus vaan jää.

Vierailija
17215/20642 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä mitä, itsellä muutto käynnissä ja luulin jo karsineeni hyväksi tavara/vaatemäärät.... Luuloni oli turha kuten arvata saattaa. Nyt laittelen tavaroita paikalleen uudessä kämpässä ja otin kylmän pelin: esille ja kaappiin VAIN kivat ja oikeasti tarpeelliset. Otin pari pahvilaatikkoa minne menee suoraan kirppiskamat ja tavarat, joista en vielä tiedä, luovunko, mutta mitkä käyn läpi parin kkn päästä, laitanko esille vai kiertoon. Hirvittää jo vaatekasojen läpikäynti, toisaalta mielessä on jo tuo mainittu hyvän mielen vaatekaappi

Vierailija
17216/20642 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sabotoiko muilla perheenjäsenet tavaroiden karsimista? Jos yritän laittaa tavaraa kiertoon, mies käy läpi kaikki kassit ja laatikot. Vaikka tavarat olisivat minun tai lasten. Mies yritti väittää, että yli 10 v vanhoista vauvanvaatteista voisi saada vielä jotain rahaa, kun olin viemässä niitä uffille.  Hän suuttui, kun sanoin, ettei minulla ole aikaa myydä kaikkea arvotonta muutamalla eurolla. Häntä ei ilmeisesti itse huvita hoitaa tavaroiden myymistä. 

Vierailija
17217/20642 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoin kerralla kuntoon kaiken, otin ronskisti ja hävitin aivan kaiken sellaisen millä en tee yhtään mitään. 

Nyt on niin vähän tavaraa että happikin kulkee.

Kaikki turha tekstiili on poissa enkä osta pölyttäviä nukkaisia tekstiilejä. 

Kannattaa katsoa niitä materiaaleja, ostakaa vain sellaisia jotka ovat mahdollisimman sileitä.

Täytyy yrittää välttää pölyn muodostumista kun ilmanvaihdotkin ovat mitä nyt ovatkin.

Vaatteissa siis sama juttu. Farkku ja verkkarit ovat hyviä, kuten myös kaikki sileä "karvaton" materiaali. 

Vierailija
17218/20642 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitoin kerralla kuntoon kaiken, otin ronskisti ja hävitin aivan kaiken sellaisen millä en tee yhtään mitään. 

Nyt on niin vähän tavaraa että happikin kulkee.

Kaikki turha tekstiili on poissa enkä osta pölyttäviä nukkaisia tekstiilejä. 

Kannattaa katsoa niitä materiaaleja, ostakaa vain sellaisia jotka ovat mahdollisimman sileitä.

Täytyy yrittää välttää pölyn muodostumista kun ilmanvaihdotkin ovat mitä nyt ovatkin.

Vaatteissa siis sama juttu. Farkku ja verkkarit ovat hyviä, kuten myös kaikki sileä "karvaton" materiaali. 

Tämä on totta ja varsinkin pienehkössä asunnossa huippuhyvä juttu. Pölyä saa äkisti aikaiseksi kun on kaikkea pöllyävää. Se helpottaa siivoamista kun ei ole roinaa liian paljon. En tykkää yhtään liian paljosta tavaramäärästä. On paljon raikkaampaakin. En jättänyt edes varastoon kuin polkupyörän.

Vierailija
17219/20642 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän rappuun kertyvien tavaroiden ongelman voisi ratkaista sillä, että ajattelee että se on kuntoilua kun vie kaikki heti paikalleen. Ja tulee parempi mieli kun saa ne heti paikalleen.

Vierailija
17220/20642 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavaravirta on ollut nyt melkoisen iso ovesta sisään. Onneksi osan tarpeellisista tavaroista on voinut ostaa käytettynä, esim. naamiaisasu lasten Halloween-juhliin ja osa talvivaatteista.

Siivouksen yhteydessä kasasin muovikassillisen poistoja ja ne lähti samantien ulos talosta. Huomenna lähtee rahi ja neljä lastenvaatetta.

Voisin seuraavaksi käydä läpi meidän peitot. Ostin hetki sitten uuden tuplapeiton ja vanhoista löytyy varmasti jokunen poistettava. 

Huomenna on lapsen synttärit, joten tänään leipomista ja siivousta. Onneksi sukulaiset tuo yleensä joko rahaa tai kysyvät ennakkoon lahjatoiveita.