tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (20642)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko deodorantti pakollinen hyödyke?
No kyllähän se perushygieniaan kuuluu. Pieni osa ihmisistä taitaa olla niin onnekkaita, että ei hikoile paljoa tai haisevasti. Ja toisaalta, rahallinen panostus on parin euron luokkaa niin ei isoista rahoista puhuta.
Juuri näin ja tuo parin euron investointi kestää kuukausia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllähän se perushygieniaan kuuluu. Pieni osa ihmisistä taitaa olla niin onnekkaita, että ei hikoile paljoa tai haisevasti. Ja toisaalta, rahallinen panostus on parin euron luokkaa niin ei isoista rahoista puhuta.
Mulla kestää yksi dödö aika pitkään, vuoden nyt ainakin. En käytä sitä jos hengaan päivän vain kotosalla tai poistun korkeintaan lähikauppaan, koska hikoilu on silloin niin minimaalista. Enkä säännöstele pihiyttäni, yritän vain vähentää kemikaalikuormaa siellä missä se on helpointa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin meilläkin ajatellaan. Mieluummin deodoranttia, kuin kalliita suihkussa käyntejä. Meillä ei ole varaa lotrata veden kanssa, vaan suihkussa käydään enää kerran viikossa. Mies ja tytöt sanoivat, että ilman dödöä eivät kyllä viikkoa pärjää. Lämmin vesi vain maksaa niin paljon, että suihkukäyntejä on ollut pakko rajoittaa. Välillä käyvät kylmässä suihkussa lisäksi. Työttömän on nöyrryttävä, mutta ei kai sentään haista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopetin itse säästösyistä deororantin käytön jo 20 vuotta sitten. Käytän joskus joissain tilanteissa niin purkki kestää monia vuosia. Ihminen on nykyään täysin vieroutunut kehon luonnollisista hajuista
Sain tuossa aiemmin myytyä turhia tavaroita Torissa pois ja nyt on yksi sisään, yksi ulos-vaihe menossa. Syksy- ja talvikamppeita pitänyt ostaa lapsille, osa uutena, osa Vintedistä.
Huomenna vien 3 kirjaa kierrätyshyllyyn. Ostin meidän 10v lukutoukalle 2 kirjaa Vintedistä euron kappalehintaan. Ollaan taas alettu lukemaan iltaisin yhdessä. Löysin pari kirjaa omasta lapsuudesta, joita ei kirjastosta löydy.
Tilasin uudet syksyiset flanellilakanat meidän parisänkyyn ja nyt pitäisi edes yksistä vanhoista pussilakanoista luopua, jotta mahtuvat siististi kaappiin. Ovat jo vähän rikki ja ns. aikansa eläneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on menossa kosmetiikan tehokäyttöviikot. On niin hirveästi avattuja purtiloita, jotka osin käytetty, pyrin saamaan niitä nyt käytettyä loppuun. Tämä on kivaakin. Voi hemmotella itseään ekstrapaljon erilaisilla kosmetiikkatuotteilla. :)
Lisäksi mulla on oman vaatekaapin löytöviikot menossa. Olen patistanut itseäni ottamaan käyttöön vaatteita, joita en ole aikoihin pitänyt. Olin tuominnut ne ei-kivoiksi, mutta yllättäen kun vaan käyttää, niin tosi kivoja yhdistelmiä saa päälleen, olen saanut kehujakin näistä kaapin perukan vaatteistani. Itsekin hämmästyn, miten ai niin, tää olikin ihana vaate.
Tää on hyvä, koitan yhdistää nyt älä osta mitään-kuukauden ja oman vaatekaapin löytöviikot!
Tämä onkin suositeltavaa, shoppailla omista varastoista sen sijaan että sel
Sitä helposti keksii kaikenlaisia tarpeita kun on aikaa katsella kauppojen ja second hand-sivustojen tarjontaa tai somevaikuttajien mainoksia. Jos on taipumus shoppailuun mutta kuitenkin haluaa vähentää tavaraa, parempi pysyä poissa houkutusten ääreltä.
Miksi käytätte aikaanne kauppojen tai second hand- sivujen selailuun, siis jos on ylimääräistä aikaa niin menkää vaikka kävelylle ulos tai lukekaa kirjaa tai mitä vain muuta, kuin hakemalla hakea tavaroita tai vaatteita silmien eteen. Ihan tyhmää kiusata itseään kaikilla houkutuksilla.
Mä en itse onneksi nauti shoppailusta, enkä tykkää katsella kuvia tuotteista. Mulla ongelmaa aiheutti aikanaan tuttavien ja sukulaisten jatkuvat tavaralahjoitukset. Onneksi siihen tuli stoppi, kun itse oivalsivat nähdessään tavaransa olevan menossa suoraan kierrätyskeskukseen.
Ot huomio taloushallintopuolella on jatkuva työvoimapula, ja moni tilitoimisto antaa tehdä kokonaan etätöitä. Jos siis uudelleenkoulutus olisi mahdollisuus. Merkonomiksi pitkillä harjoittelua joilla niin voi olla työpaikka jo ennen valmistumista.
Ot huomio taloushallintopuolella on jatkuva työvoimapula, ja moni tilitoimisto antaa tehdä kokonaan etätöitä. Jos siis uudelleenkoulutus olisi mahdollisuus. Merkonomiksi pitkillä harjoittelluilla, niin voi olla työpaikka jo ennen valmistumista.
Vierailija kirjoitti:
Niitä työelämän syystä tai toisesta hylkäämiä, joille ei töitä millään löydy kohtalona on yhä useammin varmasti pakon sanelema hakeutuminen hoitoalalle, lähihoitajaksi kouluttautuminen ja vanhusten hoitaminen. Varsinkin keski-ikäisten ja eläkeikää jo lähestyvien naisten kohdalla tämä nähdään valitettavasti jonakin automaattisena standardiratkaisuna mistään sinällään välittämättä, eikä tässä kysellä sopivuutta alalle, motivaatiota tai yhtään mitään. Pakotetaan vaan hakemaan kun töitä alalla todennäköisesti yhä on.
Tämä viesti on niin totta! Tiedän parikin ihmistä, jotka kouluttautuneet lähihoitajiksi ihan vain työpaikan takia. Eivät muuta keksineet ja työkkäristä suorastaan painostettiin. Sanoivat ihan suoraan työkkärissäkin jo, että eivät pidä vanhuksista. Ovat kumpikin nyt työelämässä, mutta eivät pidä vanhuksista, eivätkä vanhukset heistä. Ovat vähän päälle kolmikymppisiä kumpikin. Ovat sellaisia hymyttömiä tyyppejä muutenkin. Ammattikoulussa oleva tyttäreni kertoi, että lähihoitajakoulutuksesta puhutaankin aina tyyliin, että jos ei muussa pärjää, niin sitten lähihoitajaksi, että ei ne mummot edes tajua mitään, ei siinä mitään tarvitse osata.. ihan kamalaa!
Jos taas jatketaan ketjun aiheella, niin suosittelen inspiraatioksi Redditin r/ufyh yhteisöä. Ennen/jälkeen-kuvat ovat kiinnostavia katsauksia tavarapaljouteen erilaisissa tavallisissa, ei-stailatuissa kodeissa.
Onko kukaan kokeillut "kakkasääntöä"? Oli IS:n sivuilla. Siinä ajatellaan, että jos tavarassa olisi kakkaa, niin puhdistatko ja säilytät vai heitätkö pois.
Ajattelin kokeilla ajatusta vaatteisiin. Saanpahan kaappiin tilaa :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niitä työelämän syystä tai toisesta hylkäämiä, joille ei töitä millään löydy kohtalona on yhä useammin varmasti pakon sanelema hakeutuminen hoitoalalle, lähihoitajaksi kouluttautuminen ja vanhusten hoitaminen. Varsinkin keski-ikäisten ja eläkeikää jo lähestyvien naisten kohdalla tämä nähdään valitettavasti jonakin automaattisena standardiratkaisuna mistään sinällään välittämättä, eikä tässä kysellä sopivuutta alalle, motivaatiota tai yhtään mitään. Pakotetaan vaan hakemaan kun töitä alalla todennäköisesti yhä on.
Tämä viesti on niin totta! Tiedän parikin ihmistä, jotka kouluttautuneet lähihoitajiksi ihan vain työpaikan takia. Eivät muuta keksineet ja työkkäristä suorastaan painostettiin. Sanoivat ihan suoraan työkkärissäkin jo, että eivät pidä vanhuksista. Ovat kumpikin nyt työelämässä, mutta eivät pidä vanhuksista, eivätkä vanhukset hei
Olet väärässä ketjussa.
Niin sinäkin. Jos ei sinulla muuta asiaa ole. Sinunkaan viestisi ei kosketa mitenkään tavarapaljoutta.
Mitä aiotte tehdä viikonloppuna? Tuleeko poistoja?
Itse aion käydä lehdet läpi ja vaatteista tulee poistoja.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen käyttänyt nyt ihan puhki kaikki vähäiset vaatteeni. Meinaan lähteä Konttiin shoppailemaan uusia. En olisi ikinä uskonut, että minusta tulee näin köyhä. Rahat eivät vain riitä palkastani laskujen jälkeen enää muuta kuin ruokaan. Eikä laskuja ole kuin vuokra, sähkö ja puhelin, joskus jotain sairasteluista, mutta harvoin olen kipeänä. Joskus olen elänyt tavarapaljoutta minäkin, mutta siitä on aikaa ja kaikki jo kuluneet pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistaako kukaan kuinka paljon tavaraa suomalaisella on keskimäärin, onko sitä tutkittu? Laskeskelin äsken että olen lahjoittanut 80 tavaraa parin kuukauden aikana eikä se näy eikä tunnu missään, vaikka 80 tavaraa tuntuu aika isolta määrältä jos kaiken keräisi samaan kasaan.
Minimalismi alkanut kiinnostaa kummasti, tuntuu että tämä elämä menee jatkuvaan tavaramäärän pyörittämiseen
No niin varmaan menee, jos ajatukset koko ajan pyörivät minimalismin pakkomielteisessä tavoittelussa. Joillakin teistä menee täysillä yli. Kauhea paniikki, jos kaapissa on yksi ylimääräinen pyyhe tms. Minulla on paljon tavaroita, mutten niitä jatkuvasti "pyörittele", kuten sinä tunnut tekevän.
Tai sitten kumminkin pyöritteletkun tällä palstallakin pyörit..;D
Vierailija kirjoitti:
Mulla on vapaapäivä. Ajattelin siivota tänään. Onneksi koti on suht siisti jo valmiiksi. Katsotaan mitä saan aikaiseksi taaperon kanssa.
Tällä viikolla on tullut 4 poistoa: 3 kirjaa kierrätyshyllyyn ja yksi kirpparilta ostettu taaperon t-paita poistoon, koska kovan käytön jälkeen siihen tuli reikä. Mitään isompia poistoja tuskin löydän, mutta katsotaan. Muutama kosmetiikkaputeli alkaa ainakin olla lopuillaan.