tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (20642)
Vierailija kirjoitti:
En tiiä monta tavaraa muilla on, mut meillä on liikaa ja varmasti keskiarvoa enemmän. Mitenköhän ne tavarat lasketaan, tietääkö kukaan? Siis lasketaanko joka lautanen, kuppi, kippo, lanka, nappi ja nippeli erikseen? Ja lasketaanko määrään paperit, valokuvat yms.?
Mä en laskisi erikseen ruuveja, nauloja, pultteja, muttereita, neuloja, nuppineuloja, hakaneuloja, valokuvia, tarroja, kiiltokuvia, lyijykyniä, värikyniä tai vaikka jonkun postimerkki-, tulitikkuaski-, kivi- tai muun sellaisen kokelman yksittäisiä tavaroita, jotka ovat tuollaisia suht pieniä. Mutta vaikkapa muumimukikokoelman kupit jo laskisin erikseen. Tietty tollasia kokoelmiakin voi pyrkiä aina välillä karsimaan, jos kertyy vaikka monia samanlaisia jostain kerättävästä. Jos nyt jotain haluaa keräillä. Ja mikäs siinä. Itsekin keräilen vähän sitä sun tätä, mutta toisaalta aina vähän ajan päästä alkaa kaduttaa, jos on alkanut jotain keräilemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistaako kukaan kuinka paljon tavaraa suomalaisella on keskimäärin, onko sitä tutkittu? Laskeskelin äsken että olen lahjoittanut 80 tavaraa parin kuukauden aikana eikä se näy eikä tunnu missään, vaikka 80 tavaraa tuntuu aika isolta määrältä jos kaiken keräisi samaan kasaan.
Tais olla tyyliin 50 000 tavaraa per koti, keskimäärin, eli eipä se 80 missään tunnu 😅 itse pidän nyt kirppispöytää johon olen kantanut valehtelematta 5 ikean säkillistä vaatetta ja tuntuu ettei tuo vaatemäärä silti pienene ollenkaan. Talvella tein myös vaatekarsintaa, silloin en jaksanut alkaa hinnoittelurumbaan vaan vein kierrätykseen miltei 10 pussillista. Minimalismi alkanut kiinnostaa kummasti, tuntuu että tämä elämä menee jatkuvaan tavaramäärän pyörittämiseen
Juu, minäkin siis karsin muun muassa kymmeniä vaatteita ja paljon astioita enkä mitään pikkutavaroita ja olisi luullut että niiden poissaolo näkyisi jotenkin! Kyllä sitä tavaraa vain on niin älyttömästi tällaisella keskiverrolla länsimaisella suht toimeentulevalla ihmisellä, heh. Minäkin kaipaan elämää ilman tavararuljanssia, tavaroiden hankkimiseen, omistamiseen, niiden ajatteluun ja niistä poishankkiutumiseen menee kyllä hirveästi aikaa ja energiaa.
Muistelen että keskivertoyhdysvaltalaiskodissa olisi yli 100 000 tavaraa. Siitä kun lähdet karsimaan..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistaako kukaan kuinka paljon tavaraa suomalaisella on keskimäärin, onko sitä tutkittu? Laskeskelin äsken että olen lahjoittanut 80 tavaraa parin kuukauden aikana eikä se näy eikä tunnu missään, vaikka 80 tavaraa tuntuu aika isolta määrältä jos kaiken keräisi samaan kasaan.
Tais olla tyyliin 50 000 tavaraa per koti, keskimäärin, eli eipä se 80 missään tunnu 😅 itse pidän nyt kirppispöytää johon olen kantanut valehtelematta 5 ikean säkillistä vaatetta ja tuntuu ettei tuo vaatemäärä silti pienene ollenkaan. Talvella tein myös vaatekarsintaa, silloin en jaksanut alkaa hinnoittelurumbaan vaan vein kierrätykseen miltei 10 pussillista. Minimalismi alkanut kiinnostaa kummasti, tuntuu että tämä elämä menee jatkuvaan tavaramäärän pyörittämiseen
Juu, minäkin siis karsin muun muassa kymmeniä vaatt
Jep, jotenkin turhauttavaa kun mielestään on luopunut vaikka mistä olennaisesta niin ei sitä kuitenkaan huomaa, kämpässä ei kaiku vastaa 😅 itsellä ihannetilanne olisi se että voisi keskittyä siihen tuotehuoltoon, eli pitämään käytössä olevat vaatteet hyvänä. Pesun jälkeen paidalle silitys ja ilmavasti vaatepuulle kaappiin, eikä tunkemista kymmenen muun paidan väliin rypistymään ja unohtumaan. Miten tää on näin vaikeeta.
Joskus kun poistaa suht paljon esim. vaatteita, ei itse huomaa muutosta. Uuteen tottuu niin äkkiä. Minulle on käynyt niin, että muut ovat huomanneet muutoksen. Kannattaa ottaa valokuva, niin huomaa itsekin kehitystä ja jaksaa taas eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on menossa kosmetiikan tehokäyttöviikot. On niin hirveästi avattuja purtiloita, jotka osin käytetty, pyrin saamaan niitä nyt käytettyä loppuun. Tämä on kivaakin. Voi hemmotella itseään ekstrapaljon erilaisilla kosmetiikkatuotteilla. :)
Lisäksi mulla on oman vaatekaapin löytöviikot menossa. Olen patistanut itseäni ottamaan käyttöön vaatteita, joita en ole aikoihin pitänyt. Olin tuominnut ne ei-kivoiksi, mutta yllättäen kun vaan käyttää, niin tosi kivoja yhdistelmiä saa päälleen, olen saanut kehujakin näistä kaapin perukan vaatteistani. Itsekin hämmästyn, miten ai niin, tää olikin ihana vaate.
Tää on hyvä, koitan yhdistää nyt älä osta mitään-kuukauden ja oman vaatekaapin löytöviikot!
En ole jaksanutkaan käydä Hulluilla päivillä. Huomenna on viimeinen tilaisuus, mutta ehkä tosiaan parempi, että ei ole edes huvittanut käydä paikan päällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on menossa kosmetiikan tehokäyttöviikot. On niin hirveästi avattuja purtiloita, jotka osin käytetty, pyrin saamaan niitä nyt käytettyä loppuun. Tämä on kivaakin. Voi hemmotella itseään ekstrapaljon erilaisilla kosmetiikkatuotteilla. :)
Lisäksi mulla on oman vaatekaapin löytöviikot menossa. Olen patistanut itseäni ottamaan käyttöön vaatteita, joita en ole aikoihin pitänyt. Olin tuominnut ne ei-kivoiksi, mutta yllättäen kun vaan käyttää, niin tosi kivoja yhdistelmiä saa päälleen, olen saanut kehujakin näistä kaapin perukan vaatteistani. Itsekin hämmästyn, miten ai niin, tää olikin ihana vaate.
Tää on hyvä, koitan yhdistää nyt älä osta mitään-kuukauden ja oman vaatekaapin löytöviikot!
Tämä onkin suositeltavaa, shoppailla omista varastoista sen sijaan että selailee nettikauppoja ja nettikirppiksiä tai pyörii kaupoissa ja kirppiksillä etsien kivoja löytöjä. Jos siis tarkoitus on tavaran vähentäminen eikä sen lisääminen.
Vierailija kirjoitti:
En ole jaksanutkaan käydä Hulluilla päivillä. Huomenna on viimeinen tilaisuus, mutta ehkä tosiaan parempi, että ei ole edes huvittanut käydä paikan päällä.
Vähän ot, mutta itse kävin perjantaina Tampereen Stockalla ja hyvin rauhassa siellä sai mennä. Vertailukohtaa on aikaan ennen koronaa, silloin väkeä oli kuin pipoa, ja ihmiset menivät hullun kiilto silmissä tavarakasat kainalossa eteenpäin. Nyt tosiaan erittäin väljää, kassoilla ei ollut jonoja jne. Mitään en ostanut. Ilmeisesti käytetään verkkokauppaa, ja Stockka ilmoittaa muutaman viikon päästä, että kvartaalitulos ollut miinusmerkkinen..
Sokos tavaratalo pitää alennusmyyntejä tiuhaan tahtiin ainakin Oulussa. Vähän oli porukkaa ja valikoima huono. Taitaa tavaratalojen kulta-aika olla ohi.
Isolla osalla on tavaraähky ja ne keillä ei ole, shoppaavat ''kuin miljonäärit'' halpatavaraa Temusta ja Sheinista.
Kävin perjantaina ostamassa yhden käytetyn dvd ja juteltiin myyjän kanssa siitä kuinka paljon leffoja on. Hän meinasi että pitää osa myydä pois kun vaimo meinaa että leffoja on liikaa kun niitä on kasoissakin pitkin lattioita. Minäkin sanoin että ei hyllytila ole riittänyt ja kasoissa osaa säilytän. Hän meinasi että sehän näyttää sitten hyvältä jos on leffoja niin paljon että kasoissa pitää säilyttää niin alkaa olla tavaraa riittävästi,tavara tuo turvaa.
Vierailija kirjoitti:
Isolla osalla on tavaraähky ja ne keillä ei ole, shoppaavat ''kuin miljonäärit'' halpatavaraa Temusta ja Sheinista.
Tai sitten ei yksinkertaisesti ole varaa ostaa vaikka jotain tarvitsisikin.
Lokakuun projekti on hankkiutua eroon vähintään 50 turhasta tavarasta ja pitää low buy-kuukausi, käytännössä pelkkää ruokaa ja sitäkin harkiten, ruokakaappeja ensisijaisesti tyhjentäen.
Meidän perheessä ei ole ostettu mitään muuta kuin hävikkiruokaa ja aivan pakolliset deodorantit, hammastahnat & harjat, tiskiaine, pyykinpesuaine, saippua, shampoo ja veskipaperi nyt viimeisten vuosien aikana.
Ollaan oltu työttöminä, kaiketi iän takia ei olla kelvattu, 5-kymppiä lähestyy. Ja ammatteja meillä on kummallakin opiskeltuina useampi. Välillä vähän aikaa jossain työssä määräaikaisesti. Siinä ei vaan ehdi säästää mitään, kun asumistuki jää silloin aina pois.
Kirpputorilla tuli myytyä kaikki tarpeeton eli enää ei ole mitään myytävääkään.
Nyt lähiviikkoina huomasin, että vaatteet alkavat jo hajoilemaan. Olen lahjoittanut jo lähes kaikki ehjät vaatteeni kotona vielä asuvilleni kahdelle yläasteikäiselle tyttärelle. Onneksi on kelvannut.
Emme ole hakeneet toimeentulotukea. Eikö Suomessa pärjää enää ilman köyhäinapua!
Jos ihmisten vanheneminen on syy työttömyyteen, niin miksei ole vanhoille ihmisille ihan perustettuja työpaikkoja? Kaikkihan me vanhenemme.
Kohta täällä on ryysyläisten ja köyhien suuri joukko. On jo vähän alentavaa, kun ei ole varaa syödä muuta kuin hävikkituotteita.
Onko deodorantti pakollinen hyödyke?
Vielä lisäisin tuohon viestiini, että ainakin tavarapaljoudesta on meillä päästy, että se on ainakin positiivinen puoli köyhyydessä. Saimme kirppiksillä vielä ihan hyvin myymistämme ylimääräisistä tavaroista ja tekstiileistä. Ja neuvoksi muille, siis heille, jotka ovat saaneet työpaikkansa pidettyä. Säästäkää työttömyyden varalle joka ainoa ylimääräinen euro! Voi kun mekin olisimme tajunneet niin tehdä.. kaikilla ei ole samanlaista kantaa toimeentulotukeen kuin meillä. Me emme hae sitä ehkä tyhmyyttämme.. kaikki kehottavat kyllä hakemaan. Kyllä Suomi olisi pulassa, jos kaikki siihen oikeutetut hakisivat sitä..
Vierailija kirjoitti:
No itse en sitä käytä, mutta mieheni ja tyttäreni eivät pysty siitä luopumaan.
Vierailija kirjoitti:
No kyllähän se perushygieniaan kuuluu. Pieni osa ihmisistä taitaa olla niin onnekkaita, että ei hikoile paljoa tai haisevasti. Ja toisaalta, rahallinen panostus on parin euron luokkaa niin ei isoista rahoista puhuta.