tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (20642)
Vierailija kirjoitti:
Taitaa se vika ollakin pesukoneessakin kun tuntuu pilaavan kaikki muhkeat pehmeät ja paksut käsipyyhkeet nopeasti. Taidan nyt jatkossa ostaa vähän toisenlaisia, ei niin muhkeita käsipyyhkeitä, jos kestäisivät kulutusta paremmin. Parin kertaa olen käynyt Gantin käsipyyhettä katsomassa, mutta en ole ostanut. Jotenkin vaan epäilyttää ja sitten harmittaa, jos noin kallis käsipyyhe onkin hetkessä piloilla.
Vika on ehkä pesuaineessa, pesuohjelmassa ja veden kovuudessa enemmän kuin pesukoneessa itsessään.
Puuvillasta tulee sitä nopeammin kuivaa ja kulunutta korppua, mitä kuumemmassa ja voimakkaammalla pesuaineella pesee. Ja minä joudun laittamaan puuvillaneuleisiin huuhteluainetta (vaikka inhoan huuhteluaineita) siitä huolimatta, että pesen ne hienopesussa ja hellävaraisilla aineilla. Ilmeisesti täällä on vesi jotenkin sellaista, että muhkeat neuleet muuttuvat nopeasti korpuiksi. Sama ongelma on seurannut pesukoneesta toiseen.
Pyyhkeitä ei tietysti voi kovin kylmässä ja hienovaraisesti pestä, eikä huuhteluainekaan sovi pyyhkeisiin :( Joskus luin, että pyykkietikka pitää pyyheliinat pehmeinä, mutta minulla säännöllisesti käytetty pyykkietikka on tehnyt reikiä kankaiseen, joten ei kiitos enää.
Voi kun saisi nuo loput myytävät ulos täältä. Teen niin, että alennan hintaa kunnes joku ne ostaa. En halua roikkua kiinni tavaroissa jotka eivät enää palvele meitä. Opinpahan olemaan ostamatta, kun tavaroista luopuminen on hidasta ja työlästä ja halvalla saa myydä ostohintaan nähden.
Tavaroiden luopumisen myötä vapautuu energiaa muulle. Tänään leivoin pullaa. Eilen tein viikkosiivouksen. Koti on perussiisti ja kodista voi nauttia.
Tänään lähti taas lisää turhaa tavaraa poistoina ulos ovesta. Jostain sitä aina vaan löytyy vaikka ajattelisin, että nyt ei varmaan enää löydy poistoja. Tänään esim. lautapeli josta puuttuu osia, koiran talutushihna, piparkakkumuotteja, lahjakasseja myytyjen mukana ym.
Oma Colour Sensitive-pyykinpesuaineen koostumusta on muutettu huonommaksi. Vaatteisiin jäi pesuainejämiä, jotka nyt ärsyttävät ihoa. Yritän nyt katsoa, jos löydän jostakin kaupasta vanhan pakkauksen. Jos en löydä niin Bio Luvilia ei ilmeisesti ole muutettu tai ainakin vanhoja pakkauksia löytyy, joten ostan sitten sitä.
Olen käyttänyt villanpesuainetta myös puyvillaisiin ja viskoosivaatteisiin. Näin ovat pysyneet uudenveroisina pitkään. Teen toimistotyötä eivätkä vaatteet ole kovin likaisia tai hikisiä, joten lempeä pesu on riittänyt puhdistamaan ne koko elinkaarensa ajan.
Kotimaisilla Serton pesuaineilla ovat meillä pyykit pysyneet hyvänä pitkään, vaikka pesen välillä urheiluvaatteetkin 60 asteen pesussa. Liittyy tavarapaljouteen siten, ettei tarvi olla koko ajan ostamassa uutta.
Projektini on hyvässä vauhdissa.
Vaihdoin tänään kahden kalusteen paikkaa ja koti on nyt jotenkin avaramman ja selkeämmän oloinen. Järjestelin myös tavaroiden paikkoja uusiksi ja oli ihanaa huomata, että kaapeissa on tilaa eikä tavaroiden muuttuneet säilytyspaikat aiheuttaneet kumuloituvaa tavarakaaosta.
Yksi iso kosmetiikkatuote tuli käytettyä loppuun. Muita poistoja ei nyt tullut. Sekin on hyvä huomata, että poistoja ei tule enää ihan jatkuvasti.
Järvi-Suomessa? Tarkoitatko Savoa, Karjalaa vai Keski-Suomea, ehkä Pirkanmaata? Keskisuomalaisena (myös järvisuomalaisena) en tätä sanaa kallata tunne. Mut hauska sana! :)
Anteeksi saivartelu! Ja nyt asiaan: tänään vihdoin on sellainen ohjelmasta tyhjä sunnuntai, energinen olo, joten aion vihdoin tehdä kunnon siivouksen! Tsemppiä myös muille sunnuntairaivaajille.
Edelleen ohi aiheen, mutta ainakin etelä-pohjanmaan järviseudulla mm. Alajärvellä, Lappajärvellä jne. kallataan. Ja Seinäjoen ympäryskunnissa kollataan 🙂.
Kiva ketju, joskus osuu kohdalleen ja saa tarmonpuuskan ketjun innoittamana!
Onko kellään muulla niin, että iso "suursiivous" ei ikinä toimi?
Minullakin on välillä tyhjä sunnuntai/viikonloppu ja ajattelen, että nyt teen oikein mega suursiivouksen. Mutta se ei vaan ikinä onnistu. Itse asiassa aina kun yritän jotain tuollaista, lopputulos on puolitiehen jäänyt sekasotku joka alkaa ahdistaa ihan suunnattomasti.
Olen hyväksynyt, että minun on pakko siivota vähä vähältä, mikään isompi urakka ei vaan toimi. Varmaan osittain johtuu siitäkin, että olen yksin tämän kaiken sotkun kanssa, joten en saa mitään kannustusta enkä apua sitten kun väsähdän kesken kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Minullakin on välillä tyhjä sunnuntai/viikonloppu ja ajattelen, että nyt teen oikein mega suursiivouksen. Mutta se ei vaan ikinä onnistu. Itse asiassa aina kun yritän jotain tuollaista, lopputulos on puolitiehen jäänyt sekasotku joka alkaa ahdistaa ihan suunnattomasti.
Olen hyväksynyt, että minun on pakko siivota vähä vähältä, mikään isompi urakka ei vaan toimi. Varmaan osittain johtuu siitäkin, että olen yksin tämän kaiken sotkun kanssa, joten en saa mitään kannustusta enkä apua sitten kun väsähdän kesken kaiken.
sama ongelma. Parhaiten toimii että tekee puoli tuntia siellä ja puoli täällä ja mieluiten eri päivinä, eli malliin tänään vaikka wc:n pesu ja järjestää eteisestä irtoroinan paikoilleen, seuraavana päivänä keittiön tasot ja pyyhkii pölyt, kolmantena imuroi etc. Kyllä se kuitenkin alkaa näkymään jos vaikka 2vkoa putkeen käyttää päivittäin puoli tuntia joko siivoukseen tai järjestelyyn. Isossa talossa varmaan vaatinee sen tunnin kerrallaan, mutta kerrostalossa tää 30min toimii, kunhan jaksaa olla järjestelmällinen. Muuten saan itseni uupuneeksi jo ajatuksesta 3-4h suursiivouksesta. Ja mä olen sentään nuorempana tehnyt kotisiivouskeikkoja opiskelujen ohella :D Ehkä mulla on joku siivouskiintiö ylittynyt.
Vierailija kirjoitti:
Väsyn helposti, enkä lopulta jaksa keskittyä jos urakka liian iso. Kannattaa vaan tehdä pienissä osissa.
Jos kirjoja haluatte vähentää. Finlandia kirja ostaa ja myy käytettyjä kirjoja.https://www.finlandiakirja.fi/fi/ostetaan-kirjoja-kirjojen-kierratys
Siivoan ihan joka päivä vähän. Kun kotityöt ripottelee jokaiselle viikonpäivälle, koti pysyy perussiistinä eikä kaaosta pääse syntymään.
Sain eilen illalla myytyä kaksi tavaraa Torissa. Myös muutama poisto myytyjen lisäksi. Tosin, käytiin eilen miehen kanssa kirppiskierroksella ja löysin sieltä itselleni 2 vaatetta, lapselle 2 vaatetta, 2 Iittalan juomalasia, narupurkin ja taulun lastenhuoneeseen. Yleensä en ikinä löydä näin paljon, koska olemme miehen kanssa todella valikoivia ja ihan kivat saa jäädä ostamatta.
Kirpparilla oli taas tyyppejä joilla oli ostoskärry täynnä tavaraa. Mietin aina, että pääsevätkö nuo kaikki ostamansa tavarat oikeasti käyttöön vai jemmataanko ne kotona kaappiin ja unohdetaan sinne. No, parempi ostaa kirppikseltä kuin uutena kaupasta tai jostain kiinakaupasta.
Tänään olisi ohjelmassa paketin postitus, siivousta, koiralle ajanvaraus rokotukseen ym. Inhoan sitä jos joku hoidettava asia jää roikkumaan ja vaivaa mieltä. Yleensä kaikki hoidettavat asiat on nopeasti tehty kun ryhtyy vain hommiin.
Onko tässä ketjussa jo ollut vinkkiä siihen, että mihin voisi tunkea kaikki käsilaukut? On isoa weekend bagia, työlaukkua, juhlalaukkua jne. Minulla ei valitettavasti ole vaatehuonetta ja kaappiin ei kyllä mitenkään mahdu. Kaikki kuitenkin käytössä, eli myydä en halua.
Vierailija kirjoitti:
Onko tässä ketjussa jo ollut vinkkiä siihen, että mihin voisi tunkea kaikki käsilaukut? On isoa weekend bagia, työlaukkua, juhlalaukkua jne. Minulla ei valitettavasti ole vaatehuonetta ja kaappiin ei kyllä mitenkään mahdu. Kaikki kuitenkin käytössä, eli myydä en halua.
Miten olisi joku sängynaluslaatikko tmv.? Mä olen itse ostanut kovien laatikoiden lisäksi Ikeasta niitä pussimaisia eli pehmeitä pusseja, joita voi tunkea vaikka just sängyn alle, esim.
https://www.ikea.com/ext/ingkadam/m/d0d0dc21ca95641/original/PH177262-c…
En tiedä tuleeko linkki nyt oikein?
Olen säilönyt laukut sisäkkäin ja säilytän niitä vaatekaapin ylimmällä hyllyllä.
Sängyn alla en suosittele säilyttämään mitään jos ei ole pakko.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on vaatekaapissa (siellä missä roikkuu mekot ja takit) naulakko jossa roikkuu reppu ja pieni matkalaukkuni on samassa vaatekaapissa perällä vaatteiden takana. Samaisen kaapin ylähyllyllä on pienessä korissa juhlalaukku x 2. Päivittäisessä tai viikottaisessa käytössä olevat olkalaukut x 3 roikkuvat eteisen naulakossa. Haluaisin weekender-laukun mutta olen todennut että minulla ei ole sille nykytilanteessa mitään järkevää säilytyspaikkaa, joten olen jättänyt ostamatta ja hoidan viikonloppureissut repun tai pienen matkalaukkuni kanssa.
Mulla roikkuu naulakossa laukku tai reppu sen takin kanssa samassa henkarissa, jonka kanssa sitä käytän
Taitaa se vika ollakin pesukoneessakin kun tuntuu pilaavan kaikki muhkeat pehmeät ja paksut käsipyyhkeet nopeasti. Taidan nyt jatkossa ostaa vähän toisenlaisia, ei niin muhkeita käsipyyhkeitä, jos kestäisivät kulutusta paremmin. Parin kertaa olen käynyt Gantin käsipyyhettä katsomassa, mutta en ole ostanut. Jotenkin vaan epäilyttää ja sitten harmittaa, jos noin kallis käsipyyhe onkin hetkessä piloilla.