tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (20646)
Taas tänään ainakin itselläni vallitsee erityisesti palstapaljous. Pitäisi varmaankin tehdä tänään muutakin kuin olla palstalla. Kello on 15.00 lauantaina, mutta ehtii sinne Prismaan myöhemminkin kun Prisma, johon ajattelin mennä on ihan Prisma 24 h Prisma ja toinenkin kauppa on auki pitkään lauantainakin.
Meidän olohuoneesta on puuttunut jo pitkään kattovalaisin. En ole raaskinut ostaa uutta, koska maksavat maltaita. Tänään löysin vihdoin sattumalta sopivan. Minimalistisen kaunis valaisin ja edulliseen hintaan. Huomaan, että tyylini muuttuu koko ajan minimalistisempaan suuntaan.
Näin syksyn tullen tekisi mieli piristää kotia sisustamalla. En halua ostaa kuin todelliseen tarpeeseen. Turhan ostamisesta saan morkkiksen ja koen jonkinlaista epäonnistumista. Voisi kokeilla vaihtaa tavaroiden ja kalusteiden paikkoja ja jopa vähentää esillä olevaa tavaraa. Samalla voisi siivota kunnolla.
Viime yönä satoi vettä ja nukuin paremmin kuin pitkään aikaan. Aivojen tavarapaljous eli ylikierroksilla käyminen helpotti tämän myötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kämppä on oikeasti täynnä tavaraa helpoin on se, että kaikki pois kerralla. Lajittelee minkä pystyy heti viemään eteenpäin, mut jos jää miettimään joka ikistä langanpätkää ja cd-levyä ei loppu elämä riitä ja motivaatio loppuu. Pahimmassa tapauksessa joka nurkka on täynnä tavaraa ja pussia mille pitäis keksiä sijoituspaikka. Tämä on monelle tavarariippuvaiselle tosi huono ketju kun tosiaan vanhaa kovaa reikästä pyyhettäkin mietitään, et mitä sille tehdään..en sano, että kaikki vaan sekaroskiin vaan kierrätetään mikä helposti onnistuu ja piste.
Reikänen pyyhe mainittu siksi, että meillä käytetään pyyhkeet reikäsiksi ja sitten tekstiilijätteisiin. Eli että uusia ei osteta, ennen ku vanhat käytetty loppuun. Ei siis mainittu siksi, että niistä ei nyt raaskisi muka luopua. Lue tarkemmin.
Ongelma on se, että monet yrittävät vielä tälle reikäiselle pyyhkeellekin keksiä hyötykäyttöä. Jos jollain on koti tupaten täynnä tavaraa, niin silloin ei ole millään tavalla järkevää alkaa leikellä pyyhkeistä mitään rättejä.
Me käytettään vanhat vaatteet loppuun mökillä. Ei siis mitään risarättejä mutta nuhraantuneita, voi olla pieniä reikiä ym. Mulla on mökillä valmiiksi kaikki vaatteet, mukaan ei tarvitse ottaa mitään. Sieltä sitten roskiin kun eivät enää pysy päällä.
Vierailija kirjoitti:
Olen kantanut roskiin,. uffin ja fidan laatikkoon,. taloyhtiön roskikseen mutta en roskiin vaan näkyvälle paikalle jos kelpaa ja kelvannut on. Silti riittää. Aikomuksena on ostaa kaapisto eteiseen.
Miksi ostat kaapiston? Siksikö että saat lisää tilaa romuille? Heitä turha tavara pois. Se keventää mieltä paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kantanut roskiin,. uffin ja fidan laatikkoon,. taloyhtiön roskikseen mutta en roskiin vaan näkyvälle paikalle jos kelpaa ja kelvannut on. Silti riittää. Aikomuksena on ostaa kaapisto eteiseen.
Miksi ostat kaapiston? Siksikö että saat lisää tilaa romuille? Heitä turha tavara pois. Se keventää mieltä paljon.
Joo samaa mieltä, ei mitään kaapistoja. Muista sitten, jos meinaat ostaa, että mehän täällä varoiteltiin sua..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole sama mutta itse tykkään että välttämättömät tavarat ovat eteisessä piilossa kaapissa, eikä pölyttymässä ja visuaalista hälyä lisäämässä avohyllyllä tai naulakossa. Eli takit ja kengät, kaulahuivi, laukku, koiran remmi, kierrätyspiste ym. ovat kahden kaapin kaapistossa :).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kämppä on oikeasti täynnä tavaraa helpoin on se, että kaikki pois kerralla. Lajittelee minkä pystyy heti viemään eteenpäin, mut jos jää miettimään joka ikistä langanpätkää ja cd-levyä ei loppu elämä riitä ja motivaatio loppuu. Pahimmassa tapauksessa joka nurkka on täynnä tavaraa ja pussia mille pitäis keksiä sijoituspaikka. Tämä on monelle tavarariippuvaiselle tosi huono ketju kun tosiaan vanhaa kovaa reikästä pyyhettäkin mietitään, et mitä sille tehdään..en sano, että kaikki vaan sekaroskiin vaan kierrätetään mikä helposti onnistuu ja piste.
Reikänen pyyhe mainittu siksi, että meillä käytetään pyyhkeet reikäsiksi ja sitten tekstiilijätteisiin. Eli että uusia ei osteta, ennen ku vanhat käytetty loppuun. Ei siis mainittu siksi, että niistä ei nyt raaskisi muka luopua. Lue tarkemmin.
Ongelma on se, että monet yrittävät vielä tälle reikäiselle pyyhkeellekin keksiä hyötykäyttöä. Jos jollain on koti tupaten täynnä tavaraa, niin silloin ei ole millään tavalla järkevää alkaa leikellä pyyhkeistä mitään rättejä.
Täällä sokea taluttaa sokeaa, tavarahamstraajat yrittävät neuvoa toisia tavarahamstraajia ja lopputulos on mitä on. Kaikkia oikeasti järkeviä ohjeita alapeukutetaan ja kehotetaan pitämään ne kaikki 50 kylpypyyhettä, koska pyyhkeitähän aina tarvitaan.
Vierailija kirjoitti:
Raivaukseni on melko hyvässä vaiheessa, mutta kuitenkin kesken. Nyt joudun toimenpiteeseen jossa tiedän olevan riskejä, ja mietin vain että mitä minun pitää hävittää ennen sitä siltä varalta että en selviä. Tässä on noin puolitoista viikkoa aikaa. Eli mitä et haluaisi että sinun jäljiltäsi kukaan kaivelee?
Ja kiitos, ei kettuilua siitä miten joku voi tässä tilanteessa ajatella jotain tavara-asioita.
Täällä on yksi ketju, pitkäkin vielä, jossa oli kertomuksia, mitä on jäänyt kuolleilta jälkeen, siis tavaroita. Kuka muistaa, voisi linkata tänne! Mulla on sama pää kesät talvet, ei tule nyt mieleen..
Yksi epäkäytännöllinen keittiövempain lähti tänään ovesta ulos. Samalla vein kierrätysroskat. Meidän kotia ei vaivaa tavarapaljous, mutta en myöskään koe olevani täysin valmis tässä projektissa. Tavaran karsimisen hyödyt ovat jo meidän kodissa nähtävissä, mutta kaipaan silti lisää väljyyttä ja toimivuutta. Onneksi isoja urakoita ei tarvitse enää tehdä ja pienetkin poistot huomaa kokonaisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mul ei oo ku kaksi kylpypyyhettä. Hyvin pärjää niillä. Tosin oon vast kotoonta muuttan. Toinen pyyhe on oma huppupyyhe äitiyspakkauksesta, siis omasta! :)) ja toinen on mun ite tekemä yläasteen kässäs. Asun kimppakämpäs ja huoneet tosi pienii ni eipä haittaa. Meil koton on tavarapaljous mut ite en välitä materiasta. Äiti kerää kaikkee mahollist. Sit se tuskailee niien tavaroittesa kaa.
Tämä oli mun mielestä tosi söötti viesti. Tuo jos mikä on myös ekologista että äitiyspakkauksen pyyhe kestää siihen (ja pitempäänkin!) että vauva kasvaa niin isoksi että muuttaa pois kotoa ja vie pyyhkeen mukanaan omaan kotiinsa. Ja myös tuo kässätunnin pyyhe, sama oli itselläni oman pyyhkeen kanssa; vaaleanpunaista vohvelikangasta johon itse olin koulussa virkannut pitsin. Kulki vuosikaudet mukanani muutosta ja asunnosta toiseen ja palveli uskollisesti vuosikaudet.
Mulla on vieläkin kylpypyyhe jonka sain kun olin 10. Olen nyt 44 😁 se on ihan läpikuultava jo, joten kuivuu todella nopeasti ja menee pieneen tilaan. Käytän sitä enää vain esim. Rannalla uidessa. On tosi kätevä💪
Toimenpiteeseen menevälle: ymmärrän täysin tunteesi. Itse joudun lähitulevaisuudessa vastaavaan, ja kyllä minäkin tavaraa ajattelen kaiken muun ohella. Johtuu siitä, että olen viime vuosina joutunut raivaamaan rakkaan vanhempani kuolinpesän varastoja, enkä halua jättää vastaava urakkaa omalle perheelleni, jos huonosti käy. Asioiden järjestely helpottaa samalla omaakin mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raivaukseni on melko hyvässä vaiheessa, mutta kuitenkin kesken. Nyt joudun toimenpiteeseen jossa tiedän olevan riskejä, ja mietin vain että mitä minun pitää hävittää ennen sitä siltä varalta että en selviä. Tässä on noin puolitoista viikkoa aikaa. Eli mitä et haluaisi että sinun jäljiltäsi kukaan kaivelee?
Ja kiitos, ei kettuilua siitä miten joku voi tässä tilanteessa ajatella jotain tavara-asioita.
Tämä,
Eräs tuttu kuusikymppinen, lapseton pariskunta kuoli puolen vuoden välein.
Olivat tehneet toki testamentin että eräs läheinen nuori mies peri kaiken.
Tuossa kohtaa ajattelin kerkisivätkö hävittämään mitään. Vaikka ei sillä tietysti ole mitään väliä enää.
Itse olen hävittänyt kaiken epämääräiset nuoruusmuistot joita en halua kenenkään näkevän.
Tässä on eri koulukuntia. Minä olisin halunnut että äitini olisi säästänyt lapsuudestaan ja nuoruudestaan jotain edes. Mutta ei. Hän on kuolinsiivonnut koko elämänsä, eikä häneltä jää muuta kuun viralliset dokumentit, ja muutama koru käyttöesineiden lisäksi. Tyttäreni taas ei haluaisi että minulta jää juuri mitään.
Enntiedä äitini elämästä oikein mitään. Näin hän on halunnut. Onneksi voin kysellä siskoiltaan, ja he ovatkin kertoneet jotain.
Mulla on sellainen ongelma, että mikäli löydän jonkun mielestäni tosi kivan tuotteen, haluaisin ostaa niitä useamman kappaleen.
Samaistuuko kukaan?
Vierailija kirjoitti:
Meidän olohuoneesta on puuttunut jo pitkään kattovalaisin. En ole raaskinut ostaa uutta, koska maksavat maltaita. Tänään löysin vihdoin sattumalta sopivan. Minimalistisen kaunis valaisin ja edulliseen hintaan. Huomaan, että tyylini muuttuu koko ajan minimalistisempaan suuntaan.
Näin syksyn tullen tekisi mieli piristää kotia sisustamalla. En halua ostaa kuin todelliseen tarpeeseen. Turhan ostamisesta saan morkkiksen ja koen jonkinlaista epäonnistumista. Voisi kokeilla vaihtaa tavaroiden ja kalusteiden paikkoja ja jopa vähentää esillä olevaa tavaraa. Samalla voisi siivota kunnolla.
Mies lähti pesemään eteisen mattoa, ja siivosin eteisen sillä välin. Tykkään ottaa rajattuja projekteja joista selviää nopeasti. Eilen se oli kylppärin peilikaappi, pyyhekaappi ja pari kylppärin laatikkoa. Jos pitäisi kokonkämppä raivata niin en viitsisi edes aloittaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reikänen pyyhe mainittu siksi, että meillä käytetään pyyhkeet reikäsiksi ja sitten tekstiilijätteisiin. Eli että uusia ei osteta, ennen ku vanhat käytetty loppuun. Ei siis mainittu siksi, että niistä ei nyt raas
No jossain neuvottiin että jopa paperivalokuvat voisi hävittää, ottaisi vain puhelimella kuvan muutamasta tärkeimmästä. Itse lähden kyllä siitä että ensin roska pois, sitten asiat joita ei oikeasti tarvi ikinä. Valokuvat eivät vie niin paljon tilaa kuin jumalattoman kokoinen kattovalaisin joka on ollut 10v sitten jossain käytössä, mitta on vielä ihan hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on sellainen ongelma, että mikäli löydän jonkun mielestäni tosi kivan tuotteen, haluaisin ostaa niitä useamman kappaleen.
Samaistuuko kukaan?
Samaistun, ja nykyään ostankin. Viimeksi eilen ostin kaupasta 5 tpaitaa 5€/kpl, kun tiedän että ovat hyviä ja kestäviä. Kräsää en osta
Vierailija kirjoitti:
Samaistuuko kukaan?
Kyllä. Pelkään että jos ostan vain yhden jotain oikein ihanaa tuotetta, se menee rikki, loppuu tai katoaa eikä uutta enää saa kaupasta. Lempitavarani on liian usein poistunut valikoimasta kun olisin tarvinnut uutta. Suosikkialushousujani ei enää saa mistään ja suosikkihousujani on niitäkin mahdoton löytää uusia, koska kokoni myytiin aina sekunnissa loppuun verkkokaupasta kun kyseiset housut olivat vielä tuotannossa. Vaikka yritän ostaa vaatteita heti perään identtiset toiset tai kolmannetkin, jos löydän jotain todella kivaa jonka totean käytössä hyväksi, monesti kaikki myydään tosi nopeasti loppuun. Lempimekkoni alkaa olla jo tosi kulunut, olen miettinyt että tekisikö joku ompelija siitä uuden version ja miten paljon sellainen maksaisi.
Ihanaa!