Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

tavarapaljous :(

Vierailija
22.04.2014 |

ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/

Kommentit (20761)

Vierailija
13881/20761 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten hävitätte täysin hyväkuntoiset pyyhkeet, astiat jne.

Mietin tätä ihan samaa. Meillä on isoja kylpypyyhkeitä aivan liikaa ja saadaan niitä silloin tällöin lahjaksi joten osan voisi karsia pois mutta minne ne vien? 

Mietipä hetken.

Olisko joku kierrätys tai Ukrainakeräys.

Vierailija
13882/20761 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se nyt on ihan eri asia, jos on 15 alushousut ja 15 paria sukkia tai 15 kengät ja 15 takkia. Tässä todellakin on ajateltava tapauskohtaisesti ja järjen käyttäminen on sallittua. Kukaan ei nyt todellakaan tarvitse noin suurta määrää kenkiä ja takkeja, mutta tuollainen määrä alusvaatteita ja sukkia on oikeasti hyvinkin järkevä omistaa ihan käytännön syistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13883/20761 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhoja pyyhkeitä voi itsekin käyttää vaikka luuttuna. Putsaa likasia kohtia ja heittää sit roskiin. 

Vierailija
13884/20761 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin läpi taas lasten lelut. Levitettiin siis lattialle kaikki, yhden lapsen kamat kerrallaan. Leikkihuoneen kaapissa on varattu yksi käyttöleluhylly kullekin. Valittiin lapsen kanssa joitain leluja käyttöön, ne sai viedä sinne hyllylle, ja loput meni laatikoissa yläkaappiin. Noin 1-2 banaanilaatikollista tuli leluja per lapsi vaihtolelukaappiin. Ei se silti paljoa kerro lelutilanteesta, kun esim yhdellä lapsella on hirrveästi pikkusälää ja toisella lähinnä isoja leluja, joita on lukumäärällisesti paljon vähemmän.

Tässä vaiheessa on ainakin meidän alle kouluikäisillä lapsilla vielä vaikea luopua itse mistään, vaikka kyselenkin leluja vaihtaessa, olisiko jotain jolla eivät leiki enää. Olenkin sitten paremmaksi kokenut laittaa lelusäilytyskaappiin ison laatikon, johon nakkelen leluja sitä mukaa kun näyttää, etteivät niillä leiki eikä niitä valita vaihtoleluista esillekään. Toisinaan on saanut kaivella jotain takaisinkin, mutta pääosin niiden perään ei ole kyselty. Eli pikkuhiljaa taitaisi uskaltaa taas kantaa tavaraa laatikosta pois talosta 👍

Välillä tämä leluhärdelli tuskastuttaa aika paljonkin, mutta nyt olen yrittänyt olla tyytyväinen siitä, että lapset ylipäätään nauttivat leluilla leikkimisestä. Nykypäivänä se vaihe ei tunnu älyttömän kauan kestävän.

Vierailija
13885/20761 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Storyteliin ilmestyy tällä viikolla Ilana Aallon kirja, jonka aion lukea ja ehkä tarttua toimeenkin. Koti on jo raivattu niiden vuosien mittaan, mitkä olen ketjua seuraillut.

Vartin voima

Idea: kodin järjestämisen kirja väsyneelle ja kuormittuneelle

Päätitkö järjestää keittiön komeron, mutta oven avattuasi laitoit sen äkkiä kiinni ja totesit, ettei tästä tule mitään? Oletko kuormittunut, kiireinen, keskittymiskyvytön, väsynyt, uupunut, stressaantunut tai huolien painama? Onko kotisi kaaoksessa, joka saa sinut huokaamaan epätoivosta?

Olet tarttunut oikeaan kirjaan: tällä kertaa sinua ei piiskata konmarittamaan, kuolinsiivoamaan tai ylipäätään osoittamaan kunnollisuuttasi millään suorittamisella. Tämän kirjan avulla opit, miten saat kotisi järjestykseen lepäämällä enemmän ja käyttämällä järjestämiseen vain vartin päivässä.

Useimmissa kodin järjestämisoppaissa ei anneta neuvoja tilanteisiin, joissa arjen peruspyöritys syö voimat niin, ettei ikinä löydy aikaa ja jaksamista kokonaisen varaston tai vaatekaapin raivaukseen. Käytännöllisten tehtävien avulla paloittelet minkä tahansa elefantin eikä sinun tarvitse enää ikinä palata lamaannuttaviin suurraivauksiin. Mieluummin sukkalaatikko päivässä kuin kymmenen vuotta kokonaan järjestämättä!

Vierailija
13886/20761 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Storyteliin ilmestyy tällä viikolla Ilana Aallon kirja, jonka aion lukea ja ehkä tarttua toimeenkin. Koti on jo raivattu niiden vuosien mittaan, mitkä olen ketjua seuraillut.

Vartin voima

Päätitkö järjestää keittiön komeron, mutta oven avattuasi laitoit sen äkkiä kiinni ja totesit, ettei tästä tule mitään? Oletko kuormittunut, kiireinen, keskittymiskyvytön, väsynyt, uupunut, stressaantunut tai huolien painama? Onko kotisi kaaoksessa, joka saa sinut huokaamaan epätoivosta?

Olet tarttunut oikeaan kirjaan: tällä kertaa sinua ei piiskata konmarittamaan, kuolinsiivoamaan tai ylipäätään osoittamaan kunnollisuuttasi millään suorittamisella. Tämän kirjan avulla opit, miten saat kotisi järjestykseen lepäämällä enemmän ja käyttämällä järjestämiseen vain vartin päivässä.

Useimmissa kodin järjestämisoppaissa ei anneta neuvoja tilanteisiin, joissa arjen peruspyöritys syö voimat niin, ettei ikinä löydy aikaa ja jaksamista kokonaisen varaston tai vaatekaapin raivaukseen. Käytännöllisten tehtävien avulla paloittelet minkä tahansa elefantin eikä sinun tarvitse enää ikinä palata lamaannuttaviin suurraivauksiin. Mieluummin sukkalaatikko päivässä kuin kymmenen vuotta kokonaan järjestämättä!

Tämänkö hän esittelee uutena innovaationa? Konmarittaminen on juurikin tuota, että tehdään pieni kategoria kerrallaan.

Vierailija
13887/20761 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vartin voima

Useimmissa kodin jä

Täytyy katsoa, mikä tuo idea on. Koska siinä on 365 vinkkiä, oletan, että ne voisi tehdä vuoden aikana. Konmari-kirjat luin aikanaan. Eikö niissä oollut aika isoja kokonaisuuksia ja tavarat vain hävisivät. Ei kai noissa Aallon jutuissa mitään hämmästyttävää ole, eikö hän ole blogannut pitkään ja pitänyt jotain kurssia. 

Vierailija
13888/20761 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuosien kuluessa olen hankkinut eroon kaikista kodin joulutavaroista, joita oli aikoinaan paljon. Nytkään niitä ei ole yhtään. Olen nyt katsellut kyllä Prismassa, että millaisia joulukoristeita on myynnissä, mutta yhtäkään niistä ei edes tehnyt mieli ostaa. Toki led-kynttilää olen miettinyt, mutta enpä taida sitäkään ostaa. Myös punertavaa lakanaa olen miettinyt, mutta kun ei tuollaista nyt keväällä tai kesällä halua käyttää, eikä kotona ole mitään muutakaan tuon väristä niin turha ja tarpeeton ostos tuokin olisi. Jo useamman vuoden kodin joulukoristelu on ollut minimalistista tyyliin yksi sähkökynttelikkö ikkunalaudalla. Tämä vuonna ei ole sitäkään. Tuonkin vein lopulta SER-kierrätykseen kun tuon valo oli niin kirkas, että kävi vaan pahasti silmiin. Tämä on oikeastaan hyvin vapauttavaa. Koti on mukavampi paikka joulunakin ilman turhaa sisustusroinaa joulukoristeina, eivätkä sitten valtaosaa vuodesta vie turhaan säilytystilaa laatikoss

Näin varmaan itsekin teen kun lapset ovat muuttaneet kotoa. Saavat viedä mennessään koristeita mitä haluavat.

Vielä tykkään lasten iloksi laitella erilaisia koristeita. Itselläkin ihanat muistot lapsuudesta kun oli koristeita, niin haluan samaa vaalia omille lapsilleni.

Vierailija
13889/20761 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tässä keskustelussa on tämä ollut jo esillä, mutta jos jollakin on antaa vinkkejä siitä, mistä löytäisi laadukkaita pyyhkeitä ja lakanoita niin mielelläni näitä lukisin. Omat pyyhkeet tai lakanat eivät ole laadukkaita, vaikka kalliita ovat toki olleet.

Vierailija
13890/20761 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä tässä keskustelussa on tämä ollut jo esillä, mutta jos jollakin on antaa vinkkejä siitä, mistä löytäisi laadukkaita pyyhkeitä ja lakanoita niin mielelläni näitä lukisin. Omat pyyhkeet tai lakanat eivät ole laadukkaita, vaikka kalliita ovat toki olleet.

Eikö Finlaysonillakaan enää ole?

Turtsa
13891/20761 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Konmarit päälle vaan, ja heität ulos kaikki mitä et ole tarvinnut kahteen vuoteen? Tässä kohtaa tulee kyllä varoittaa siitä, että ko. trendihullutus tulee Japanista, mikä on täysin eri kulttuuri, ei mitään tekemistä länsimaisen kulttuurin kanssa. Siellä on sänkynä lattialle pedattu futon, huonekaluja ei juurikaan ole, ts. asunnot eivät ole samanlaisia, ei samoin kalustettuja ja kodikkaiksi tehtyjä, kuin esim. Suomessa. Kun puoliso sai tartunnan tästä hullutuksesta, sanoin, että heität pois vain sellaista, mikä on vain sinun, sinulle hankittu, sinulle annettu, sinä olet ostanut itsellesi. Hyvin vähän tavaraa lähti taloudesta, käytännössä ei mitään. Aika jännä..

Vierailija
13892/20761 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Himohamstraajat-ohjelmaan osallistujat ovat huono esimerkki, koska he kärsivät vakavista mielenterveysongelmista ja täyteen ahdettu, likainen koti ovat vain jäävuoren huippu."

Harvan ihmisen koti muuttuu täysin siististä täysin sotkuiseksi päivässä, viikossa tai edes parissa kuukaudessa, vaan siinä välillä on lukuisia harmaan sävyjä. Itse en edes kauheasti pidä himohamstraajaohjelmista, koska moni tarvitsisi apua paaaljon aiemmin. Siitä ei vain saada tarvittavaa "viihdettä". Sotku alkaa aina pikkuhiljaa niin, ettei se ensin edes häiritse ihmisiä (paitsi niitä, joita häiritsee kaikki). 

Mun appivanhemmilla oli koti vst kunnossa, ilman mielenterveysongelmia. Yli 10 v toivat meille kerran kk autolastillisen tarpeetonta. Sitten mieheni sai pakettiauton käyttöön ja hakikohan 8 krt autollisen tavaraa. Sitten vasta koti oli tyhjä tarpeettomasta. Tässä samalla kotia lait

Mutta teidän koti täyttyi heidän ylimääräisistä tavaroista, joille ette nyt tiedä mitä tehdä ja tungette kaappeihin?

Vierailija
13893/20761 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uppis kirjoitti:

Konmarit päälle vaan, ja heität ulos kaikki mitä et ole tarvinnut kahteen vuoteen? Tässä kohtaa tulee kyllä varoittaa siitä, että ko. trendihullutus tulee Japanista, mikä on täysin eri kulttuuri, ei mitään tekemistä länsimaisen kulttuurin kanssa. Siellä on sänkynä lattialle pedattu futon, huonekaluja ei juurikaan ole, ts. asunnot eivät ole samanlaisia, ei samoin kalustettuja ja kodikkaiksi tehtyjä, kuin esim. Suomessa. Kun puoliso sai tartunnan tästä hullutuksesta, sanoin, että heität pois vain sellaista, mikä on vain sinun, sinulle hankittu, sinulle annettu, sinä olet ostanut itsellesi. Hyvin vähän tavaraa lähti taloudesta, käytännössä ei mitään. Aika jännä..

Ei näytä sulla olevan mitään tietoa koko metodista. Konmari ei ole minimalismia, siinä ei hävitetä summassa vaan kaikkea tavaraa eikä siinä ole tuollaisia aikarajoitteita.

Vierailija
13894/20761 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun kohtuu pienessä kaksiossa ja pidän hyvänä kaiken omistamani joten harvoin tekstiilit tai tavarat kuluu tai hajoaa. Olen kuitenkin ostanut uutta enempi silmää miellyttävää tavaraa ja vanhat kun ei oikein kulu mihinkään, niin pitää kyllä jonnekin kierrätykseen viedä niitä. Olen sellainen kaiken varalta säästäjä tyylin jos vaikka ostan mökin niin vien sinne tai isomman asunnon niin vieraita varten säästän. Ahdistaa kun kaikki kaapit tupaten täynnä ja kaikkea ei käytä.

Samanlainen tilanne meillä sillä erotuksella että puoliso kerää tavaraa ja minua ahdistaa. Kaikki paikat, hyllyt, naulakot, kaapit ja komerot täynnä enimmäkseen käyttämätöntä vaatetta ja koriste- esinettä. Pakastimesta olen myös huomauttanut monet kerrat että pyhitetään se vain sesonkituotteille. Mitä saa kaupasta aina, sitä ei tarvi pakastella. Mielestäni pitäisi aina olla vapaata tilaa jotta tavaroita voi vähän siirrellä ja löytää helposti etsimänsä. Viesti ei vaan ole mennyt perille.

On itselläkin esim. vaatteita vuosiksi. Työvaatteita on saatu paljon ja niitä käytänkin vapaa- aikana usein. Ostaa tarvitsee lähinnä sukkia ja alushousuja. Käyttöiän päässä leikataan vaatteet räteiksi joita voi käyttää auto- ym. remonteissa. Ehjiä omia vaatteita olen vienyt vaatteiden kierrätyspisteisiin. Puolisolle aina sanon että minulle ei saa ostaa ikinä mitään lahjoja. Tiedän parhaiten itse mitä tarvitsen ja hankin sen.

Niin, mitä tehdä... käydä taas tavarat läpi ja antaa pois "tarpeeton"... mutta jos sitä sittenkin joskus tarvii...

Vierailija
13895/20761 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuolinpesän siivousta meillä nyt meneillään ja taas konkretisoituu tavaran arvon menetys, niin paljon menee ihan roskiin. Ei tee mieli kyllä ostella mitään turhia sisustuskippoja enää koskaan, jatkossa ostan vain tarpeeseen.

Sama minulla. Hyvinkin paljon tavaraa ostelevan kuolinpesä ja samalla ihmisen, joka ei raaskinut mistään luopua.

Sai kyllä ajattelemaan mitä itse haluan jättää jälkeeni. Jos nyt kuolisin, jäisi perillisislleni liikaa huolehdittavaa tavaroistani. Olen pitkään ollut jo minimalismin tiellä ja nyt vielä vahvemmin se polku loistaa edessä.

Olimme viime vuoden ostolakossa (vain tarpeeseen sai ostaa, itse ostin mm. uuden toppatakin alennuksista 30e ja heitin vanhan, rikkinäisen ja kulahtaneen pois) ja säästimme rahaa aivan järjettömästi. Tästä on hyvä jatkaa, tänä vuonna meillä on 5 vaatteen haaste.

Vierailija
13896/20761 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuntelin Aallon kirjan Vartin voima. Odotin yksittäisiä vinkkejä, mutta paljon oltiinkin yleisellä tasolla. Olen jo kotini vuosien mittaan raivannut ja ollut tässä ketjussakin alusta lähtien. Sain joitain ideoita kirjasta silti ja aloitan kevätsiivouksen. Varttia päivässä en tarvitse, mutta käyn kirjan järjestyksessä tilat läpi vapaapäivinä.

Järjestin eilen jätekaapin ja siivouskomeron. Komero on kierrätyskaappi ja kasvienhoitoon ja parvekkeeseen liittyvän tavaran säilytyspaikka. Samoin sinne jäi isommat siivousvälineet. Pesuaineet ja pikkutarvikkeet ovat käyttöpaikassaan. 

Lajittelen ahkerasti jätteet ja nyt sekajätteelle on vain pieni astia, tämä muutos teki heti kaapista toimivan. 

Vierailija
13897/20761 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekisi niin mieli vain myydä kaikki ja lähteä reppureissaamaan maailmalle. Tärkeimmät valokuvat ym vain johonkin varastoon, mutta muuten kaikki ylimääräinen pois.

Onko kukaan toteuttanut vastaavaa? Millä elää tuon reissuajan jne? Löytyykö helposti vaikka tarjoilijan tms töitä?

Vierailija
13898/20761 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten raaskia luopua tavaroista ja tekstiileistä jotka on vähänkäytettyjä ja täysin hyväkuntoisia mutta niitä on vaan liikaa. Esim astiat, pyyhkeet ja lakanat? Näissä tulee aina mieleen että jos joskus tarvitseekin kun muut käytetymmät kuluneet.

Vierailija
13899/20761 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Balmuir, Gant, Lexington, Luhta?

Vierailija
13900/20761 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten raaskia luopua tavaroista ja tekstiileistä jotka on vähänkäytettyjä ja täysin hyväkuntoisia mutta niitä on vaan liikaa. Esim astiat, pyyhkeet ja lakanat? Näissä tulee aina mieleen että jos joskus tarvitseekin kun muut käytetymmät kuluneet.

Jos olet esimerkiksi pyyhkeen olemassaoloaikana ostanut vielä lisääkin pyyhkeitä etkä käyttänyt juuri näitä, mikä on se syy? Jos nykyiset suosikkipyyhkeet kuluvat huonoon kuntoon, ostatko uusia vai otatko nuo varakappaleet käyttöön.

Voit miettiä, paljonko pyyhkeet saavat viedä tilaa ja poistaa kaikkein epämieluisimmat. Varsinkin, jos karsit muualta saatat huomata, että hyvinhän pyyhkeet mahtuvat. Minulla on käsipyyhkeitä paljon ja ne kaikki kiertävät käytössä. Kylpypyyhkeissä on vain vierasvara ja pari omaa hamam-pyyhettä. Huomasin pitäväni niistä enemmän. Paksua froteeta en halua mihinkään pyyhkeisiin vaan säilytin vain mieleisemmät pikkupyyhkeet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän viisi