Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

tavarapaljous :(

Vierailija
22.04.2014 |

ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/

Kommentit (20761)

Vierailija
13841/20761 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noilla väkisin aikuisille ostettavilla täysin turhilla ja usein aivan pieleen menevillä joululahjoilla yritetään hyvittää syyllisyyttä ja huonoa omaatuntoa ja se tehdään lähinnä kai perinteen saneleman pakon vuoksi. Mutta jos tällaiseen on tarvetta niin mielummin sitten se lahjakortti S-ryhmään, koska siellä on jokaiselle jotakin ostettavaa, käytännön apua tai jotain syötävää tai juotavaa esim. suklaa, mameladi, kahvi, josta tietää saajan pitävän tai ihan käytännön apua vuoden kuluessa. Onneksi tämä tunnutaan ymmärtävän nykyään entistä paremmin samalla kun joulun viettämisen tavat ovat ajan kuluessa hyväksyttävästi vapautuneet. Korona-ajassa oli se hyvä puoli, että alettiin monessa kohdin ymmärtämään, tosin pakon sanelemana, että ei niitä kaikkia perinteitä tarvitsekaan noudattaa pelkän perinteen vuoksi ja ajan kuluessa myös perinteiden ja niiden noudattamisen pitää muuttua. Tämä ei myöskään tarkoita esim. kunnioituksen ja vastaavan vähentymistä.

Kuulin kerran työkaverilta, että heillä on ollut tapana aikuisporukassa jokaisen kertoa yksi n. 50 euron arvoinen lahjatoive. Näistä sitten arvotaan, kuka minkin lahjan joutuu ostamaan. Näin poistuu lahjastressi ja jokainen saa yhden mieluisan lahjan eikä monta turhaa pikkusälälahjaa. 

Vierailija
13842/20761 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Jos tämä oli vastaus edelliseen kommenttiin, niin jätitkö lukematta mihin kysymykseen siinä vastattiin? Ei kysymyksessä puhuttu mitään suuresta tavarapaljoudesta. "

Valitettavasti ketjua ei taaskaan pysty lainaamaan kokonaisuudessaan, joten joudun kopioimaan vain saamani vastauksen ja vastaamaan itse siihen. 

Alkuperärinen kommentti oli:

"Houkuttaisi konmarin oppien mukaan ottaa kategoria kerrallaan. Onko täällä kokemuksia vastaavasta karsinnasta? Onko siinä järkeä? Ajatuksena vaan houkutteleva hoitaa kategoria kerralla kuten paperit, kodintekstiilit yms.."

Vastasin siihen, ettei se sovi niille, joilla on suuri tavaranpaljous. Se oli aivan täysin järkevä vastaus eikä edellyttänyt sitä, että "suuri tavarapaljous" olisi otettu esiin ennakkoon. Kysyjähän ei kertonut juurikaan omasta kodistaan, joten en voinut tietää, missä kunnossa se on. Totesin vain faktan, joka todennäköisesti estäisi konmarittamisen. Minä

Alkuperäinen kommentti oli asiallinen, mutta vastaukseen annettu kommentti ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13843/20761 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään näin vuoden viimeisinä päivinä käydä kaapit läpi. Mitään suurta tavarapaljoutta ei enää ole, mutta turhiksi paljastuneet tavarat ja käyttämättä jääneet vaatteet lähtevät kierrätyskeskukseen.

Joululahjoiksi yritin tehdä fiksuja valintoja ja ostaa vain jotain kuluvaa tai toivottua. Silti jotenkin vain ahdisti kaikki kuluttaminen ja kauppojen joulukrääsä. Toivoin, että en saa itse lahjoja ollenkaan. No, onneksi suklaa ja kahvi maistuvat, ja tuikkukupit lähtevät muiden tavaroiden matkassa kierrätyskeskukseen niitä kaipaaville. Jatkossa yritän vielä minimoida lahjojen vaihtamista.

Ensi vuodelle olenkin päättänyt tehdä ostolakon. En tarvitse mitään ellei jokin oleellinen tavara mene yllättäen rikki eikä vaihtoehtoa ole. Kirpputoreillekaan ei parane mennä pyörimään. Haluan oppia olemaan onnellinen siitä mitä jo on.

Toivotan kaikille mukavaa ja tavaroista keveämpää tulevaa vuotta 2024!

Vierailija
13844/20761 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tykkään näin vuoden viimeisinä päivinä käydä kaapit läpi. Mitään suurta tavarapaljoutta ei enää ole, mutta turhiksi paljastuneet tavarat ja käyttämättä jääneet vaatteet lähtevät kierrätyskeskukseen.

Joululahjoiksi yritin tehdä fiksuja valintoja ja ostaa vain jotain kuluvaa tai toivottua. Silti jotenkin vain ahdisti kaikki kuluttaminen ja kauppojen joulukrääsä. Toivoin, että en saa itse lahjoja ollenkaan. No, onneksi suklaa ja kahvi maistuvat, ja tuikkukupit lähtevät muiden tavaroiden matkassa kierrätyskeskukseen niitä kaipaaville. Jatkossa yritän vielä minimoida lahjojen vaihtamista.

Ensi vuodelle olenkin päättänyt tehdä ostolakon. En tarvitse mitään ellei jokin oleellinen tavara mene yllättäen rikki eikä vaihtoehtoa ole. Kirpputoreillekaan ei parane mennä pyörimään. Haluan oppia olemaan onnellinen siitä mitä jo on.

Toivotan kaikille mukavaa ja tavaroista keveämpää tulevaa vuotta 2024!

Itsekin yritän aloittaa ostolakon. Nyt yritän miettiä, että mitä vielä tarvitsen. Talvitakki pitäisi nyt löytää ja sitä yritän vielä etsiä. Kuitenkin tavoitteenani on loppiaisen jälkeen ostaa vain ruokaa ja hygieniatuotteita ja jättää myös ne herkut kauppaan. Sipsit korvaan omenalohkoilla. Kaupassa on myynnissä montaa omenalajiketta ja varmasti joku niistä on riittävän makea tyydyttämään herkkujen himoa.Tavoitteenani alkavalle vuodelle on siis myös säästää ja laihtua.

Vierailija
13845/20761 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löysin vihdoin alennusmyynneistä toivomani yhtenäisen aterinsetin. Nyt pitää vaan ottaa nuo käyttöön ja viedä iso kasa keskenään erilaisia aterimia pienmetallin keräykseen. Onneksi täällä kerrostalossa on sentään roskalaatikossa tuollainenkin roskalaatikko.

Vierailija
13846/20761 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Löysin vihdoin alennusmyynneistä toivomani yhtenäisen aterinsetin. Nyt pitää vaan ottaa nuo käyttöön ja viedä iso kasa keskenään erilaisia aterimia pienmetallin keräykseen. Onneksi täällä kerrostalossa on sentään roskalaatikossa tuollainenkin roskalaatikko.

Näille voisi olla ostajia esim. Spr-kirppiksellä tai kierrätyskeskuksessakin. Ihmiset voivat haluta täydentää omia vajaita settejään tai jotkut ostavat sekalaisiakin ruokailuvälineitä, kun on tarvetta niille. 

Vierailija
13847/20761 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näille voisi olla ostajia esim. Spr-kirppiksellä tai kierrätyskeskuksessakin. Ihmiset voivat haluta täydentää omia vajaita settejään tai jotkut ostavat sekalaisiakin ruokailuvälineitä, kun on tarvetta niille. 

Varmasti jotkut tekevät tällaistakin. Nämä omat vanhat ovat kuitenkin sen lisäksi, että ovat täysin sekalaisia myös täysin naarmuisia ja käytössä kuluneita, eikä tuollaisia viitsi antaa kenellekään edes ilmaiseksi. Paras paikka niille on juuri tuon pienmetallin roskalaatikko.

Vierailija
13848/20761 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meinaa pää seota kaiken roinan keskellä. Olen tehnyt karsintaa jo toistakymmentä vuotta ja rakastaisin minimalistista ja jopa askeettista ympäristöä kotona. Siihen en koskaan tule pääsemään vaikka raivaan, organisoin ja karsin oikeastaan koko ajan. 

Tällä hetkellä ongelma on se, että muutimme isompaan kotiin kuin missä olemme koskaan asuneet ja silti säilytystilaa on vähemmän kuin koskaan aiemmin. Meillä on pieni lapsi ja toinen tulossa ja tämä vaihe on todella kuormittava: yksi huone on täynnä kaikenlaista odotustila-tavaraa eli esikoiselta jo poistettua ja pienemmän syntymää odottelevia kuten turvakaukaloa, pinnasänkyä, vaatteita vaikka kuinka paljon yms yms. En saa näitä mitenkään kauniisti niin, että mun kauneutta ja estetiikkaa vaativa mieleni olisi tyytyväinen. Tekisi mieli heittää ihan kaikki roskiin. Olen niin kyllästynyt kun mikään kaappi ei ole ojossa. Yhtäkään lisäsäilytyshuonekalua ei tähän huusholliin kuitenk

Panostaisin kyllä säilytysjärjestelmiin. Noihin neliöihin mahtuu kyllä neljä henkeä, mutta tilaa on kuitenkin sen verran vähän että järjestelmällinen pitää olla että mahtuu.

Vierailija
13849/20761 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meinaa pää seota kaiken roinan keskellä. Olen tehnyt karsintaa jo toistakymmentä vuotta ja rakastaisin minimalistista ja jopa askeettista ympäristöä kotona. Siihen en koskaan tule pääsemään vaikka raivaan, organisoin ja karsin oikeastaan koko ajan. 

Tällä hetkellä ongelma on se, että muutimme isompaan kotiin kuin missä olemme koskaan asuneet ja silti säilytystilaa on vähemmän kuin koskaan aiemmin. Meillä on pieni lapsi ja toinen tulossa ja tämä vaihe on todella kuormittava: yksi huone on täynnä kaikenlaista odotustila-tavaraa eli esikoiselta jo poistettua ja pienemmän syntymää odottelevia kuten turvakaukaloa, pinnasänkyä, vaatteita vaikka kuinka paljon yms yms. En saa näitä mitenkään kauniisti niin, että mun kauneutta ja estetiikkaa vaativa mieleni olisi tyytyväinen. Tekisi mieli heittää ihan kaikki roskiin. Olen niin kyllästynyt kun mikään kaappi ei ole ojossa. Yhtäkään Meillä oli kaikki tällaiset koottuna ja odottivat seuraavaa käyttäjää. Ei montaa kk mennyt, kun vaunut olivat jääneet pölyä keräämään, myin ne.

vauvanvaatteetkin myin yhdessä kasassa, 0-3 kk ikä. 

Tärkeintä on tehdä vähän, koko ajan. Saat parhaan hinnan, kun on ns tuoretta ja oikeaan vuodenaikaan. Mm laitoin pulkat myyntiin yhtenä lauantaina, kun oli just satanut lunta. 30 min myöhemmin oli haettu.

Vierailija
13850/20761 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Himohamstraajat-ohjelmaan osallistujat ovat huono esimerkki, koska he kärsivät vakavista mielenterveysongelmista ja täyteen ahdettu, likainen koti ovat vain jäävuoren huippu."

Harvan ihmisen koti muuttuu täysin siististä täysin sotkuiseksi päivässä, viikossa tai edes parissa kuukaudessa, vaan siinä välillä on lukuisia harmaan sävyjä. Itse en edes kauheasti pidä himohamstraajaohjelmista, koska moni tarvitsisi apua paaaljon aiemmin. Siitä ei vain saada tarvittavaa "viihdettä". Sotku alkaa aina pikkuhiljaa niin, ettei se ensin edes häiritse ihmisiä (paitsi niitä, joita häiritsee kaikki). 

Mun appivanhemmilla oli koti vst kunnossa, ilman mielenterveysongelmia. Yli 10 v toivat meille kerran kk autolastillisen tarpeetonta. Sitten mieheni sai pakettiauton käyttöön ja hakikohan 8 krt autollisen tavaraa. Sitten vasta koti oli tyhjä tarpeettomasta. Tässä samalla kotia laitettiin kuntoon, pihakin ja lopulta talo myytiin. Omakotitalossa oli jopa tyhjiä huoneita. Muuttivat kerrostaloon, eivät ostaneet yhtään uutta huonekalua. Koti, reilu 100 neliötä on ahdas ja täynnä, mutta he viihtyvät.

Vierailija
13851/20761 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekin harkitsen aloittavani älä osta mitään-vuoden vuoden 2024 alusta. Nyt kuitenkin sitä ennen tarvitsen talvitakin, käsineet ja housut. Tänään on vielä tarjouksia pyyhkeistä ja lakanoista. Pitää nyt nopeasti miettiä, että tarvitsenko uusia noita ja sitten lopettaa näiden ostaminen kunnes kaikki vanhat on käytetty loppuun. Sama pitäisi tehdä ruokailuvälineiden kanssa. Uusia astioita en tarvitse. Jos nyt päätän tuon aloittaa, jota siis todella toivon jää tuon ulkopuolelle tietysti ruoka ja perushygienia sekä tietysti muut välttämättömät menot. Liian paljon sitä rahaa välttämättömään myös kuluu. Myös alusvaatteita ja sukkia pitää tarpeen vaatiessa voida ostaa. Nämä kun kuluvat hyvinkin nopeasti ja näitä pitää oikeasti olla paljon, että pelkästään noiden takia ei tarvitse pyykkiä pestä ja voi vaihtaa aina kun haluaa. Kun ruoasta jättää herkut ostamatta niin varmasti säästää ja toivottavasti ei lihoa. Voi kun pystyisin

Mulla on liinavaatekaappi. Kaikkia on reilu 10 , mutta ne myös kuluu. Aluslakana kestää max 2 v, tyynyliina 5, pussilakana 10 v. Käytän nykyiset loppuun, enkä osta uusia.

Aterimissa, panosta laatuun. Osta käytettynä Savoniat ja laita muut kiertoon,

Vierailija
13852/20761 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on mun suosikkiketju täällä. Palaan aina kurkkaamaan kommentteja.

Tuossa oli juurikin kuin omia ajatuksiani ostamisen vähentämisestä. Oikeasti en tarvitse mitään ja yritän tavaraa vähentää SILTI ostin viime vuonna 43 vaatekappaletta (sis myös kengät, korut, alusvaatteet ) ja käytin niihin rahaa 1500. Joukossa tosiaan satasen kengät vs 3 euron rannekoru.

Paljon tavaraa jos ei tarvitse MITÄÄN !! 

Tavarat kiinnostavat minua. Seuraan tarjouksia ja käyn mielelläni ostoksilla. Jopa ruokakaupassa viihdyn ! Matkoilla ostokset ovat isossa roolissa. 

Jotta ymmärtäisin käytöstäni olen alkanut listaamaan ja laskemaan mitä omistan. Minulla on yli 20 huivia >En tarvitse lisää. 9 yöpaitaa eli vuosien tarpeeksi. Farkkuja saan ostaa kun on 4 tai 5 paria käytettäväksi. Nyt löytyy kymmenet.

Huokaus. Minä tiedostan ja pyrin...Mutta haastavaa tämä on.

Sen nyt rajasin että ensi vuonna budjetti on 900. Se on 75 euroa kuussa. Jos en osta mitään tammikuussa, voin helmikuussa käyttää 150 jne. Jospa tuo motivoi. Yritän taas !!

Vierailija
13853/20761 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän ostamisessa sinänsä mitään vikaa ole, jos ostaa todelliseen tarpeeseen. Oma vaatevarasto on mennyt jo välillä liian niukaksi tyyliin yksi ehjä t-paita ja yhdet housut. Nyt olen päässyt takaisin tilanteeseen jossa ei tarvitse elämää suunnitella pyykinpesun ympärille.

Muuta tavaraa on vielä jonkin verran liikaa. Nyt olen päässyt rytmiin, että yritän pikku hiljaa käydä kaappeja läpi ja kun pussillinen tavaraa on kasassa, vien sen konttiin. Karsintakierroksia on useita takana, ja nyt otan vähän rauhallisemmin. Hyväksyn sen, että vielä viidennelläkään kerralla ei tule valmista.

Aiemmin harmitti miehen tavaramäärä, nyt olen hyväksynyt senkin, että hän on vastuussa omistaan eikä minun tarvitse miettiä niitä. Kunhan pysyvät suurinpiirten niille osoitetuissa tiloissa.

Pitkään käynnissä ollut karsintatyö on helpottanut ostamisen vähentämistä. Kun tekee samalla työtä taloudessa olevien itsellä käyttämättömäksi jääneiden tarvaroiden kierrättämiseksi, niin on helpotus päästä kaupasta ulos ostamatta mitään. Jossain vaiheessa kaupoilla tuli aina tunne että tuo kaunis tavara pitää ostaa. Nyt voi ihailla sitä kaunista esinettä, ja samalla jättää sen kauppaan. Jo kauniin esineen katsominen tuo iloa ja se riittää.

Vierailija
13854/20761 |
31.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uppp

Vierailija
13855/20761 |
31.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
13856/20761 |
31.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin vapaapäivänä olen järjestellyt tavaroita ja valikoinut jotakin poistettavaa. Ongelma onkin se, että enemmänkin pitäisi järjestää tavarat järkevästi ja karsia vasta sen jälkeen, kun näkee kokonaisuuden paremmin. Tämä on tuskastuttavaa, kun kaikki tuntuu pisaralta meressä.

Vierailija
13857/20761 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä onni ei tietenkään kauaa kestä, mutta iloitsen vielä kun voin, että tänä vuonna en vielä ole ostanut mitään, enkä käyttänyt yhtään rahaa. 

Vierailija
13858/20761 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on yli 50 teepaitaa. Vaatekomerossa on 8 siistiä ja 2 ihan rupista. Huonossa kunnossa kestää n 1/2 v, jonka jälkeen ei ole enää käyttökelpoinen. Teepaitoja kuluu loppuun väh 2 vuodessa. 

Samoin lakanoita, pyyhkeitä kuluu. Käytännössä käytämme samaa lakanasettiä. Joka 2 viikko laitan koneeseen, kuivumaan ja takaisin sänkyyn.

Esillä on vain x määrä. Yläkaapissa on näitä lakanoita, teepaitoja jne odottamassa vuoroaan. 

Tärkeintä on muistaa, ettei tarvi yhtään. Työpaikalla oli tiimipäivå ja saimme joukkuepaidat ja illaksi, kaikilla oli samanlaiset paidat. Näitä käytän arkena työpaitoina, teen töitä etänä.

Vierailija
13859/20761 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti joku säilyttää esim. Astiakaapissa sekä astioita, sukkia, työkaluja, kenkiä, lasten piirustuksia, pesuaineita ja vastaavasti vaatekaapissa näiden lisäksi astioita.

Ei kannata siis edes vaivautua.

Kannattaa vaivautua, mutta ei konmarittamalla, etenkään jos systeemiin todellakin kuuluu edellä mainittu "jos kategoriaan kuuluvia tavaroita löytyy myöhemmin, ne menee automaattisesti poistoon". Mutta toki konmarin onkin keksinyt kertakäyttökulttuurissa elävä japanilainen. 

Jos et edes muista koko tavaran olemassaoloa, niin kuinka tärkeä se voi olla?

Vierailija
13860/20761 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on yli 50 teepaitaa. Vaatekomerossa on 8 siistiä ja 2 ihan rupista. Huonossa kunnossa kestää n 1/2 v, jonka jälkeen ei ole enää käyttökelpoinen. Teepaitoja kuluu loppuun väh 2 vuodessa. 

Samoin lakanoita, pyyhkeitä kuluu. Käytännössä käytämme samaa lakanasettiä. Joka 2 viikko laitan koneeseen, kuivumaan ja takaisin sänkyyn.

Esillä on vain x määrä. Yläkaapissa on näitä lakanoita, teepaitoja jne odottamassa vuoroaan. 

Tärkeintä on muistaa, ettei tarvi yhtään. Työpaikalla oli tiimipäivå ja saimme joukkuepaidat ja illaksi, kaikilla oli samanlaiset paidat. Näitä käytän arkena työpaitoina, teen töitä etänä.

Tuollaisessa tilanteessa, jossa selvästi mieleinen lakana tai ylipäätään mikä tahansa tuote on löytynyt kannattaa mielummin ostaa useampi ihan samanlainen kuin useita erilaisia, jotka sitten jäävät kaappiin käyttämättöminä vain tilaa viemään ja pölyttymään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kolme