tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (20761)
"Jos tämä oli vastaus edelliseen kommenttiin, niin jätitkö lukematta mihin kysymykseen siinä vastattiin? Ei kysymyksessä puhuttu mitään suuresta tavarapaljoudesta. "
Valitettavasti ketjua ei taaskaan pysty lainaamaan kokonaisuudessaan, joten joudun kopioimaan vain saamani vastauksen ja vastaamaan itse siihen.
Alkuperärinen kommentti oli:
"Houkuttaisi konmarin oppien mukaan ottaa kategoria kerrallaan. Onko täällä kokemuksia vastaavasta karsinnasta? Onko siinä järkeä? Ajatuksena vaan houkutteleva hoitaa kategoria kerralla kuten paperit, kodintekstiilit yms.."
Vastasin siihen, ettei se sovi niille, joilla on suuri tavaranpaljous. Se oli aivan täysin järkevä vastaus eikä edellyttänyt sitä, että "suuri tavarapaljous" olisi otettu esiin ennakkoon. Kysyjähän ei kertonut juurikaan omasta kodistaan, joten en voinut tietää, missä kunnossa se on. Totesin vain faktan, joka todennäköisesti estäisi konmarittamisen. Minä en arvostellut kysyjän kotia, en olettanut mitään hänen tavaramäärästään, enkä pitänyt konmaria huonona vaihtoehtona noin yleisesti. Vastasin täysin neutraalisti mihin konmari ei sovi, mutta tietysti täällä porukka vetään herneet nenään siitäkin.
Ihan samoin, kun joku saattaisi kysyä, että kannattaako viedä pähkinöitä lahjaksi ja siihen vastattaisiin, että ei kannata, jos vastaanottaja on pähkinöille allerginen. Tuossakaan tapauksessa kysyjä ei mainitse allergiaa, mutta ilmeisesti palstan mukaan allergiaa ei saa mainita vastauksessa, koska sitä ei ole suoraan kysytty, vaikka se on aika oleellinen tekijä.
"Himohamstraajat-ohjelmaan osallistujat ovat huono esimerkki, koska he kärsivät vakavista mielenterveysongelmista ja täyteen ahdettu, likainen koti ovat vain jäävuoren huippu."
Harvan ihmisen koti muuttuu täysin siististä täysin sotkuiseksi päivässä, viikossa tai edes parissa kuukaudessa, vaan siinä välillä on lukuisia harmaan sävyjä. Itse en edes kauheasti pidä himohamstraajaohjelmista, koska moni tarvitsisi apua paaaljon aiemmin. Siitä ei vain saada tarvittavaa "viihdettä". Sotku alkaa aina pikkuhiljaa niin, ettei se ensin edes häiritse ihmisiä (paitsi niitä, joita häiritsee kaikki).
Vierailija kirjoitti:
Katsokaa Auri Kanasen siivous videoita, ehkä auttaa tavarapaljouden hillinnässä
Ne Aurin kämpäthän on täynnä roskaa, ei tavaroita. Ainakin ne muutamat videot jotka olen katsonut. Pizzalaatikoita, roskapusseja, tyhjiä limsapulloja.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ainakin lapset sai kummeilta lautapelejä, jotka eivät olleet toivottuja eivätkä innostaneet. Tosi hankalaa nyt miettiä, mitä näille tekisi.
Jos ne on avaamattomia, ne voi antaa eteenpäin jollekin lahjaksi. Tai vaikka olisi avattujakin, niin voi kysellä tutuilta haluaisiko joku ne. Viime kädessä ne voi myös lahjoittaa hyväntekeväisyyskirpparille tai kierrätyskeskukseen. Jos siis on täysin varma että lapsia ei myöhemminkään innosta pelata kyseisiä lautapelejä. Eteenpäin lahjoittaminen kannattaa tietenkin hoitaa hienotunteisesti.
Näin. Auri ei ota noita hoarder-asuntoja vaan etsii nimenomaan likaa.
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti joku säilyttää esim. Astiakaapissa sekä astioita, sukkia, työkaluja, kenkiä, lasten piirustuksia, pesuaineita ja vastaavasti vaatekaapissa näiden lisäksi astioita.
Ei kannata siis edes vaivautua.
Kannattaa vaivautua, mutta ei konmarittamalla, etenkään jos systeemiin todellakin kuuluu edellä mainittu "jos kategoriaan kuuluvia tavaroita löytyy myöhemmin, ne menee automaattisesti poistoon". Mutta toki konmarin onkin keksinyt kertakäyttökulttuurissa elävä japanilainen.
Kaksi aivosolua per lärvi ja markkinatalous, siinäpä yhdistelmä. Tuleva sukupolvi saakin sitten periä kaaoshelvetin. Ihminen on alkeellisin eläin, koska ei osaa elää tasapainossa muun luonnon kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuosien kuluessa olen hankkinut eroon kaikista kodin joulutavaroista, joita oli aikoinaan paljon. Nytkään niitä ei ole yhtään. Olen nyt katsellut kyllä Prismassa, että millaisia joulukoristeita on myynnissä, mutta yhtäkään niistä ei edes tehnyt mieli ostaa. Toki led-kynttilää olen miettinyt, mutta enpä taida sitäkään ostaa. Myös punertavaa lakanaa olen miettinyt, mutta kun ei tuollaista nyt keväällä tai kesällä halua käyttää, eikä kotona ole mitään muutakaan tuon väristä niin turha ja tarpeeton ostos tuokin olisi. Jo useamman vuoden kodin joulukoristelu on ollut minimalistista tyyliin yksi sähkökynttelikkö ikkunalaudalla. Tämä vuonna ei ole sitäkään. Tuonkin vein lopulta SER-kierrätykseen kun tuon valo oli niin kirkas, että kävi vaan pahasti silmiin. Tämä on oikeastaan hyvin vapauttavaa. Koti on mukavampi paikka joulunakin ilman turhaa sisustusroinaa joulukoristeina, eivätkä sitten val
No olisko ihan ostaa käsitöitä, kudottuja joululiinoja, vuoltuja tuomaan ristejä
Vierailija kirjoitti:
"Jos tämä oli vastaus edelliseen kommenttiin, niin jätitkö lukematta mihin kysymykseen siinä vastattiin? Ei kysymyksessä puhuttu mitään suuresta tavarapaljoudesta. "
Valitettavasti ketjua ei taaskaan pysty lainaamaan kokonaisuudessaan, joten joudun kopioimaan vain saamani vastauksen ja vastaamaan itse siihen.
Alkuperärinen kommentti oli:
"Houkuttaisi konmarin oppien mukaan ottaa kategoria kerrallaan. Onko täällä kokemuksia vastaavasta karsinnasta? Onko siinä järkeä? Ajatuksena vaan houkutteleva hoitaa kategoria kerralla kuten paperit, kodintekstiilit yms.."
Vastasin siihen, ettei se sovi niille, joilla on suuri tavaranpaljous. Se oli aivan täysin järkevä vastaus eikä edellyttänyt sitä, että "suuri tavarapaljous" olisi otettu esiin ennakkoon. Kysyjähän ei kertonut juurikaan omasta kodistaan, joten en voinut tietää, missä kunnossa se on. Totesin vain faktan, joka todennäköisesti estäisi konmarittamisen. Minä
Sinä olet ehkä käsittänyt nyt jotain väärin.
Maailmassa on todella paljon turhaa tavaraa. Vähän aikaa käytössä olevat kausitavarat, kuten myös joulukoristeet kuuluvat tähän ja vielä enemmän vielä vähemmän aikaa käytettävät vappu, pääsiäis jne. koristeet. Vappukoristeet, kuten myös syntymäpäiväkoristeet ovat vielä usein kertakäyttöisiäkin. Itse ainakin toivon maailmaan vähemmän tavaraa, mutta laadukkaampaa tavaraa. Kun jotenkin osaisi ostaa enemmän sellaista suunnilleen aina käyvää ja kaikkeen sopivaa tavaraa.
Elämäni ensimmäinen joulu, jolloin en saanut yhtään joululahjaa. On sovittu että vain lapsille ostetaan enää joululahjoja. Tuntuu vähän oudolta, mutta on kyllä kevyt olo, kun ei tullut lisää täytettä kaappeihin.
Aloitin ketjun lukemisen alusta asti ihan inspiraation vuoksi. Olisi kiva tietää vieläkö ap on lukijoiden/kirjoittajien joukossa. Jos, niin kiitokset ap, tämä ketju on antanut monta boostia omaan karsimisprojektiin!
Vierailija kirjoitti:
Maailmassa on todella paljon turhaa tavaraa. Vähän aikaa käytössä olevat kausitavarat, kuten myös joulukoristeet kuuluvat tähän ja vielä enemmän vielä vähemmän aikaa käytettävät vappu, pääsiäis jne. koristeet. Vappukoristeet, kuten myös syntymäpäiväkoristeet ovat vielä usein kertakäyttöisiäkin. Itse ainakin toivon maailmaan vähemmän tavaraa, mutta laadukkaampaa tavaraa. Kun jotenkin osaisi ostaa enemmän sellaista suunnilleen aina käyvää ja kaikkeen sopivaa tavaraa.
Itse välillä ihmettelen amerikkalaisten jouluhössötystä, johon kuuluu valtava määrä kaikenlaisia koristeita ja valoja. Hössöttävät myös Halloweenia (tämä siis lähinnä vain TV-elokuvien tuoma mielikuva). Heillä on aika isot omakotitalot kuitenkin ja niissä kellarit, jollaisessa suomalaisilla olisi saunaosasto. Sinne varmankin säilövät nuo kausikoristeet. Amerikkalaiseen kertakäyttökulttuuriin kuulu ehkä myös se, että osa koristeista ostetaan vain kyseiseen juhlaan ja heitetään sitten kertakäytön jälkeen roskiin.
Amerikkalaiselokuvissa ihmettelen myös, että lastenhuoneet kalustetaan täyteen isommankin tenavan leluja ennen kuin se esikoinen on edes syntynyt. Kaikki pitää olla jo valmiina ja voi sitä pehmolelujen määrää!
Olen kateellinen sinulle, joka et saanut yhtään lahjaa. Yritin ajaa samaa suvun kanssa läpi, vaan eipä onnistunut. Nyt sitten on tavaraa, josta pitää hankkiutua eroon. Vieläpä niin, etteivät lahjan antajat pahastu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuosien kuluessa olen hankkinut eroon kaikista kodin joulutavaroista, joita oli aikoinaan paljon. Nytkään niitä ei ole yhtään. Olen nyt katsellut kyllä Prismassa, että millaisia joulukoristeita on myynnissä, mutta yhtäkään niistä ei edes tehnyt mieli ostaa. Toki led-kynttilää olen miettinyt, mutta enpä taida sitäkään ostaa. Myös punertavaa lakanaa olen miettinyt, mutta kun ei tuollaista nyt keväällä tai kesällä halua käyttää, eikä kotona ole mitään muutakaan tuon väristä niin turha ja tarpeeton ostos tuokin olisi. Jo useamman vuoden kodin joulukoristelu on ollut minimalistista tyyliin yksi sähkökynttelikkö ikkunalaudalla. Tämä vuonna ei ole sitäkään. Tuonkin vein lopulta SER-kierrätykseen kun tuon valo oli niin kirkas, että kävi vaan pahasti silmiin. Tämä on oikeastaan hyvin vapauttavaa. Koti on mukavampi paikka joulunakin ilman turhaa sisustusroinaa joulukoristeina, eivätkä sitten val
Vein viime vuonna erään järjestön siivoustalkoista kymmenkunta sähkökynttelikköä Kierrätyskeskukseen. Olivat siis sitä vanhaa mallia, jossa ei ole sähköä säästäviä LED-lamppuja. Toivottavasti kuitenkin löysivät uudet käyttäjät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse välillä ihmettelen amerikkalaisten jouluhössötystä, johon kuuluu valtava määrä kaikenlaisia koristeita ja valoja. Hössöttävät myös Halloweenia (tämä siis lähinnä vain TV-elokuvien tuoma mielikuva). Heillä on aika isot omakotitalot kuitenkin ja niissä kellarit, jollaisessa suomalaisilla olisi saunaosasto. Sinne varmankin säilövät nuo kausikoristeet. Amerikkalaiseen kertak
Itse ihmettelen samaa, mutta olen myös ymmärtänyt, että Usassa kiitospäivän ja sitä seuraava Black friday ja viikonloppu Usassa se suurin juhla on ja lähinnä juuri tuolloin kokoonnutaan väkipakolla suvun kanssa yhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Houkuttaisi konmarin oppien mukaan ottaa kategoria kerrallaan. Onko täällä kokemuksia vastaavasta karsinnasta? Onko siinä järkeä? Ajatuksena vaan houkutteleva hoitaa kategoria kerralla kuten paperit, kodintekstiilit yms...
En ole kokeillut, mutta mielestäni se sopii niille, joilla ei ole suurta tavarapaljoutta. Jos on hurjasti tavaraa, niin eihän sitä pysty keräämään kaikkia yhden kategorian tavaroita yhteen paikkaan karsimista varten.
Silloin voi pilkkoa kategorian vielä pienempiin osiin ja esim. Kategorian vaatteet sijaan voi olla pelkät sukat, astioiden sijaan kahvikupit jne. Eikö yleensä saman kategorian tavarat muutenkin ole samassa paikassa? Konmari sopii kaikille ja on ainoa, jolla saa pysyviä tuloksia.
T. Olen kokeillut kaikkea
Aina välillä on tosiaan hyvä tehdä vaateinventaarioita. Kun ei mies itse viitsinyt, kävin hänen kaappinsa vaatteet läpi. Sieltä löytyi mm. useammat poikamme kalsarit, joita hän oli kaivannut. Reikäisimpiä vaatteita leikkelin räteiksi ja joitain meni Kierrätyskeskusta odottavaan kassiin. Reikäiset sukat menivät sekajätteeseen. Mies suostui sitten kyllä sovittamaan tarvittaessa vaatteita. Ei vaan tosiaan toistuvista pyynnöistä huolimatta ollut saanut aikaiseksi itse tehdä inventaariota.
Noilla väkisin aikuisille ostettavilla täysin turhilla ja usein aivan pieleen menevillä joululahjoilla yritetään hyvittää syyllisyyttä ja huonoa omaatuntoa ja se tehdään lähinnä kai perinteen saneleman pakon vuoksi. Mutta jos tällaiseen on tarvetta niin mielummin sitten se lahjakortti S-ryhmään, koska siellä on jokaiselle jotakin ostettavaa, käytännön apua tai jotain syötävää tai juotavaa esim. suklaa, mameladi, kahvi, josta tietää saajan pitävän tai ihan käytännön apua vuoden kuluessa. Onneksi tämä tunnutaan ymmärtävän nykyään entistä paremmin samalla kun joulun viettämisen tavat ovat ajan kuluessa hyväksyttävästi vapautuneet. Korona-ajassa oli se hyvä puoli, että alettiin monessa kohdin ymmärtämään, tosin pakon sanelemana, että ei niitä kaikkia perinteitä tarvitsekaan noudattaa pelkän perinteen vuoksi ja ajan kuluessa myös perinteiden ja niiden noudattamisen pitää muuttua. Tämä ei myöskään tarkoita esim. kunnioituksen ja vastaavan vähentymistä.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä ihmiset kyllä käyttävät samoja joulukoristeita vuosia, vuosikymmeniä että ainakaan juhlista nyt ei kannata ensimmäisenä luopua, ainakaan täällä Suomessa, jossa ihan tarpeeksi ankeeta muutenkin.
Meillä ainakin lapset sai kummeilta lautapelejä, jotka eivät olleet toivottuja eivätkä innostaneet. Tosi hankalaa nyt miettiä, mitä näille tekisi.