tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (20762)
Vierailija kirjoitti:
Vuosien kuluessa olen hankkinut eroon kaikista kodin joulutavaroista, joita oli aikoinaan paljon. Nytkään niitä ei ole yhtään. Olen nyt katsellut kyllä Prismassa, että millaisia joulukoristeita on myynnissä, mutta yhtäkään niistä ei edes tehnyt mieli ostaa. Toki led-kynttilää olen miettinyt, mutta enpä taida sitäkään ostaa. Myös punertavaa lakanaa olen miettinyt, mutta kun ei tuollaista nyt keväällä tai kesällä halua käyttää, eikä kotona ole mitään muutakaan tuon väristä niin turha ja tarpeeton ostos tuokin olisi. Jo useamman vuoden kodin joulukoristelu on ollut minimalistista tyyliin yksi sähkökynttelikkö ikkunalaudalla. Tämä vuonna ei ole sitäkään. Tuonkin vein lopulta SER-kierrätykseen kun tuon valo oli niin kirkas, että kävi vaan pahasti silmiin. Tämä on oikeastaan hyvin vapauttavaa. Koti on mukavampi paikka joulunakin ilman turhaa sisustusroinaa joulukoristeina, eivätkä sitten valtaosaa vuodesta vie turhaan säilytystilaa laatikoss
Ser kierrätykseen viedään rikkinäistä tekniikkaa, ei ehjää. Sinun olisi potänyt viedä se sähkökynttelikkö kierrätyskeskukseen.
Vierailija kirjoitti:
Houkuttaisi konmarin oppien mukaan ottaa kategoria kerrallaan. Onko täällä kokemuksia vastaavasta karsinnasta? Onko siinä järkeä? Ajatuksena vaan houkutteleva hoitaa kategoria kerralla kuten paperit, kodintekstiilit yms...
En ole kokeillut, mutta mielestäni se sopii niille, joilla ei ole suurta tavarapaljoutta. Jos on hurjasti tavaraa, niin eihän sitä pysty keräämään kaikkia yhden kategorian tavaroita yhteen paikkaan karsimista varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Houkuttaisi konmarin oppien mukaan ottaa kategoria kerrallaan. Onko täällä kokemuksia vastaavasta karsinnasta? Onko siinä järkeä? Ajatuksena vaan houkutteleva hoitaa kategoria kerralla kuten paperit, kodintekstiilit yms...
En ole kokeillut, mutta mielestäni se sopii niille, joilla ei ole suurta tavarapaljoutta. Jos on hurjasti tavaraa, niin eihän sitä pysty keräämään kaikkia yhden kategorian tavaroita yhteen paikkaan karsimista varten.
Silloin voi pilkkoa kategorian vielä pienempiin osiin ja esim. Kategorian vaatteet sijaan voi olla pelkät sukat, astioiden sijaan kahvikupit jne. Eikö yleensä saman kategorian tavarat muutenkin ole samassa paikassa? Konmari sopii kaikille ja on ainoa, jolla saa pysyviä tuloksia.
T. Olen kokeillut kaikkea
Vierailija kirjoitti:
Miten voitte vastustaa ostamisen kiusausta? Minä rakastan kauniita, laadukkaita vaatteita ja esineitä, joita ennen ostelin miettimättä. Nykyään en enää, mutta ihanan tuotteen nähdessäni joudun etsimään itsestäni sen tahdonvoiman etten osta.
Ostan vain tarpeeseen. Kännykän muistiinpanoissa on ostoslistaa että mitä ruokakaupasta ja mitä muualta. Jos tarvitaan joku kodin tavara se ostetaan mieleistä ja hyvää laatua mutta tarpeetonta ei osteta. Nyt juuri on pohdinnassa että yksi lisämatto olisi tarpeen, suojaamaan lattiaa kulumiselta. Vastapuolella listalla on tällä hetkellä että joulun jälkeen alesta alusvaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Meinaa pää seota kaiken roinan keskellä. Olen tehnyt karsintaa jo toistakymmentä vuotta ja rakastaisin minimalistista ja jopa askeettista ympäristöä kotona. Siihen en koskaan tule pääsemään vaikka raivaan, organisoin ja karsin oikeastaan koko ajan.
Tällä hetkellä ongelma on se, että muutimme isompaan kotiin kuin missä olemme koskaan asuneet ja silti säilytystilaa on vähemmän kuin koskaan aiemmin. Meillä on pieni lapsi ja toinen tulossa ja tämä vaihe on todella kuormittava: yksi huone on täynnä kaikenlaista odotustila-tavaraa eli esikoiselta jo poistettua ja pienemmän syntymää odottelevia kuten turvakaukaloa, pinnasänkyä, vaatteita vaikka kuinka paljon yms yms. En saa näitä mitenkään kauniisti niin, että mun kauneutta ja estetiikkaa vaativa mieleni olisi tyytyväinen. Tekisi mieli heittää ihan kaikki roskiin. Olen niin kyllästynyt kun mikään kaappi ei ole ojossa. Yhtäkään lisäsäilytyshuonekalua ei tähän huusholliin kuitenk
Jos vain mahdollista niin suosittelen sisustussuunnittelijaa. Välttyy hutiostoksilta, eikä palkkio ole liian iso kun keskitytään vain eteiseen ja säilytystiloihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin voi pilkkoa kategorian vielä pienempiin osiin ja esim. Kategorian vaatteet sijaan voi olla pelkät sukat, astioiden sijaan kahvikupit jne. Eikö yleensä saman kategorian tavarat muutenkin ole samassa paikassa? Konmari sopii kaikille ja on ainoa, jolla saa pysyviä tuloksia.
T. Olen kokeillut kaikkea
Jätitkö lukematta, että puhuin "suuresta tavarapaljoudesta"? Ei siinä tilanteessa todellakaan saman kategorian tavarat ole jo valmiiksi yhdessä paikassa, vaan ympäri kämppää jokaisessa ylipursuavassa kaapissa, lipastossa ja viidessäkymmenessä pahvilaatikossa.
Mitä pienempi kategoria, sitä vaikeampaa se on, eikä suinkaan helpompaa. Tajuatko, että jos kotona on kaikki paikat täynnä tavaraa, on aika lailla tuskallista yrittää etsiä kamojen seasta pelkkiä sukkia? Ja vaikka ne löytäisi, niin ei olisi paikkaa, jonne ne mahtuisi lajittelua ja karsimista varten.
Mutta joo, ymmärrän, että sinä olet taas niitä, joille "tavarapaljous" tarkoittaa sanomalehteä keittiöpöydällä ja sohvalle unohtuneita sukkia.
Menepä kertomaan Himohamstraajat-ohjelmaan osallistujille, että hei, nyt etsitään täältä vain sukat :D.
Vierailija kirjoitti:
Jätitkö lukematta, että puhuin "suuresta tavarapaljoudesta"? Ei siinä tilanteessa todellakaan saman kategorian tavarat ole jo valmiiksi yhdessä paikassa, vaan ympäri kämppää jokaisessa ylipursuavassa kaapissa, lipastossa ja viidessäkymmenessä pahvilaatikossa.
Mitä pienempi kategoria, sitä vaikeampaa se on, eikä suinkaan helpompaa. Tajuatko, että jos kotona on kaikki paikat täynnä tavaraa, on aika lailla tuskallista yrittää etsiä kamojen seasta pelkkiä sukkia? Ja vaikka ne löytäisi, niin ei olisi paikkaa, jonne ne mahtuisi lajittelua ja karsimista varten.
Mutta joo, ymmärrän, että sinä olet taas niitä, joille "tavarapaljous" tarkoittaa sanomalehteä keittiöpöydällä ja sohvalle unohtuneita sukkia.
Menepä kertomaan Himohamstraajat-ohjelmaan osallistujille, että hei, nyt etsitään täältä vain sukat :D.
Himohamstraajat-ohjelmaan osallistujat ovat huono esimerkki, koska he kärsivät vakavista mielenterveysongelmista ja täyteen ahdettu, likainen koti ovat vain jäävuoren huippu.
Kukaan keskustelija ei tiedä tarkkaan toisten tilannetta tai mitä kukin tarkoittaa tavarapaljoudella. Siksi on tosi kurjaa arvostella tai vähätellä neuvon antajaa, koska neuvo ei satukaan sopimaan omaan tilanteeseen.
Konmarissa ei oleteta, että kaikki kategorian tavarat ovat samassa paikassa aloitettaessa vaan ensimmäinen vaihe on kerätä tavarat samaan paikkaan. Siinäkin voi jakaa osaurakoihin eli käydä läpi vaikka eteisen kaikki kengät läpi, yhdestä kerroksesta löytyvät saman kategorian esineet jne. Jokainen saa etsiä sen oman toimivan tavan.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen karsinut tällä tavalla, ja se on toiminut hyvin. Mulla kuitenkin on selkeästi kaikki kirjat hyllyssä, vaatteet vaatekaapissa ja eteisessä jne. Ja vaikka kaikille on oma paikka, niin mulla on tavaraa valtavasti. Esim. shampoita oli yli 20 (on ollut ongelmia hiusten kanssa, ja siksi kertynyt), ja sain ne karsittua neljään. Nyt on tosi kevyt olo, kun kylppäri ei pursua tavaraa.
Vierailija kirjoitti:
Muutenkin ihmettelen sitä, että miten tavaramäärän suitsiminen voisi edes olla helppo, vaivaton ja nopea temppu, kun se tavarakaaoskaan ei ole syntynyt kovin nopeasti.
Hyvä pointti. Tässä on kyse elämäntapamuutoksesta. Ei uusi ruokavalio tai liikuntarutiinikaan vakiinnu hetkessä eikä vaikutukset näy saman tien.
Vierailija kirjoitti:
Vuosien kuluessa olen hankkinut eroon kaikista kodin joulutavaroista, joita oli aikoinaan paljon. Nytkään niitä ei ole yhtään. Olen nyt katsellut kyllä Prismassa, että millaisia joulukoristeita on myynnissä, mutta yhtäkään niistä ei edes tehnyt mieli ostaa. Toki led-kynttilää olen miettinyt, mutta enpä taida sitäkään ostaa. Myös punertavaa lakanaa olen miettinyt, mutta kun ei tuollaista nyt keväällä tai kesällä halua käyttää, eikä kotona ole mitään muutakaan tuon väristä niin turha ja tarpeeton ostos tuokin olisi. Jo useamman vuoden kodin joulukoristelu on ollut minimalistista tyyliin yksi sähkökynttelikkö ikkunalaudalla. Tämä vuonna ei ole sitäkään. Tuonkin vein lopulta SER-kierrätykseen kun tuon valo oli niin kirkas, että kävi vaan pahasti silmiin. Tämä on oikeastaan hyvin vapauttavaa. Koti on mukavampi paikka joulunakin ilman turhaa sisustusroinaa joulukoristeina, eivätkä sitten valtaosaa vuodesta vie turhaan säilytystilaa laatikoss
Tätä oli mielenkiintoista lukea! Olen karsinut tänä vuonna joulukoristeista virheostoksia pois ja vienyt kierrätykseen. Siellä olikin myynnissä valtaisa määrä joulutilpehööriä, joka alkaa näyttää vanhanaikaiselta tai ei Enää miellytä omistajaa. Tuli kyllä mieleen että tämä ylenpalttinen kiinakrääsällä koristelu alkaa olla tiensä päässä. Mutta miten luoda joulutunnelmaa ilman krääsää, jos kuitenkin haluaa koristaa kotia joulua varten?
Vierailija kirjoitti:
"Jätitkö lukematta, että puhuin "suuresta tavarapaljoudesta"? Ei siinä tilanteessa todellakaan saman kategorian tavarat ole jo valmiiksi yhdessä paikassa, vaan ympäri kämppää jokaisessa ylipursuavassa kaapissa, lipastossa ja viidessäkymmenessä pahvilaatikossa.
Mitä pienempi kategoria, sitä vaikeampaa se on, eikä suinkaan helpompaa. Tajuatko, että jos kotona on kaikki paikat täynnä tavaraa, on aika lailla tuskallista yrittää etsiä kamojen seasta pelkkiä sukkia? Ja vaikka ne löytäisi, niin ei olisi paikkaa, jonne ne mahtuisi lajittelua ja karsimista varten."
Et ilmeisesti ole tutustunut tuohon kirjaan? Jos jo läpikäytyyn kategoriaan kuuluvia tavaroita löytyy myöhemmin, niin ne menevät automaattisesti poistoon. Jos et muista koko tavaran olemassaoloa, niin kuinka tärkeä se sitten lopulta on? Haet ne kaikki sukat, jotka löydät ja käyt ne läpi vaikka ulkona, jos ei muuta paikkaa ole.
Tuollaista himohamstraaja-asuntoa ei mill
Jos tämä oli vastaus edelliseen kommenttiin, niin jätitkö lukematta mihin kysymykseen siinä vastattiin? Ei kysymyksessä puhuttu mitään suuresta tavarapaljoudesta.
Vierailija kirjoitti:
"Jätitkö lukematta, että puhuin "suuresta tavarapaljoudesta"? Ei siinä tilanteessa todellakaan saman kategorian tavarat ole jo valmiiksi yhdessä paikassa, vaan ympäri kämppää jokaisessa ylipursuavassa kaapissa, lipastossa ja viidessäkymmenessä pahvilaatikossa.
Mitä pienempi kategoria, sitä vaikeampaa se on, eikä suinkaan helpompaa. Tajuatko, että jos kotona on kaikki paikat täynnä tavaraa, on aika lailla tuskallista yrittää etsiä kamojen seasta pelkkiä sukkia? Ja vaikka ne löytäisi, niin ei olisi paikkaa, jonne ne mahtuisi lajittelua ja karsimista varten."
Et ilmeisesti ole tutustunut tuohon kirjaan? Jos jo läpikäytyyn kategoriaan kuuluvia tavaroita löytyy myöhemmin, niin ne menevät automaattisesti poistoon. Jos et muista koko tavaran olemassaoloa, niin kuinka tärkeä se sitten lopulta on? Haet ne kaikki sukat, jotka löydät ja käyt ne läpi vaikka ulkona, jos ei muuta paikkaa ole.
Tuollaista himohamstraaja-asuntoa ei mill
Olisi kannattanut lisätä tuo "suuri tavarapaljous" kommenttiisi, että tavaraa on lattioilla ja varastossa kasoittain yms., niin olisin ehkä tajunnut olla vastaamatta sinulle. Ihan ystävällisesti kerroin omasta kokemuksestani. Ja mainitsin kyllä, että minullakin on tavaraa valtavasti. Vaatteet vain ovat tungettuna sinne vaatekaappin, astiat keittiön kaappeihin jne. Omille paikoillensa. Ja miksi edes sitten kysyt onnistuuko karsiminen kategoria kerrallaan, jos tiedät jo vastauksen?
Luin, että tavaran hamstraaminen on jonkin taudin ensioireita (parkinson, altshaimer ?)
"Olisi kannattanut lisätä tuo "suuri tavarapaljous" kommenttiisi, että tavaraa on lattioilla ja varastossa kasoittain yms., niin olisin ehkä tajunnut olla vastaamatta sinulle. Ihan ystävällisesti kerroin omasta kokemuksestani. Ja mainitsin kyllä, että minullakin on tavaraa valtavasti. Vaatteet vain ovat tungettuna sinne vaatekaappin, astiat keittiön kaappeihin jne. Omille paikoillensa. Ja miksi edes sitten kysyt onnistuuko karsiminen kategoria kerrallaan, jos tiedät jo vastauksen?"
Ilmeisesti joku säilyttää esim. Astiakaapissa sekä astioita, sukkia, työkaluja, kenkiä, lasten piirustuksia, pesuaineita ja vastaavasti vaatekaapissa näiden lisäksi astioita.
Ei kannata siis edes vaivautua.
Vierailija kirjoitti:
Luin, että tavaran hamstraaminen on jonkin taudin ensioireita (parkinson, altshaimer ?)
Kyllä esim. Alzheimer aiheuttaa tuollaista. Oma äitini säilytti tyhjiä kosmetiikkapurkkeja. Niitä löytyi laatikoista ja kaapeista ympäri taloa yhteensä useita kymmeniä. Tavaroiden hamstraaminen ei kuitenkaan tarkoita muistisairautta, vaan moni tekee sitä ihan muista syistä.
Katsokaa Auri Kanasen siivous videoita, ehkä auttaa tavarapaljouden hillinnässä
Jouluna tavarapaljous helposti ryöpsähtää taas alkuun tai pahenee, kun rakkautta ja välittämistä ilmaistaan materian kautta, huokaus... Meidät on ehdollistettu lahjakulttuuriin, joten aikamoista sitkeyttä vaatii tavarapaljoudesta irtautuminen juuri nyt.
Vierailija kirjoitti:
Jouluna tavarapaljous helposti ryöpsähtää taas alkuun tai pahenee, kun rakkautta ja välittämistä ilmaistaan materian kautta, huokaus... Meidät on ehdollistettu lahjakulttuuriin, joten aikamoista sitkeyttä vaatii tavarapaljoudesta irtautuminen juuri nyt.
Lahjana kannattaa suosia ihan vaan jotakin elämystä, tekemistä, vaikka sitä, että suostuu vahtimaan tiettynä aikana lapsia, jotta lasten äiti saa nukkua, lahjan saajan suosikkikahvia tai ihan vaan S-ryhmän lahjakorttia, jolla voi sitten ostaa vaikka ruokaa. Hyvin harva kai oikeasti lisää tavaraa, joka ei edes ole oman maun mukaista haluaa.
Toivottavasti muutkaan eivät saaneet lahjaksi lisää tavaraa pelkän tavaran vuoksi, josta on sitten vaikea päästä eroon. Itse sain lahjaksi ihan setelin ja mietin tarkkaan mihin sen käytän. Annoin lahjaksi kahvia. Paketissa useampi erilainen kahvipaketti. Kuukauden ajan bongailin kahvitarjouksia ja näistä ostin. Paketissa oli mm. kaupunkikahvia ja erikoisPresidenttiä.
Yritin sopia rouvan kanssa että jos ostetaan uutta astiaa yms. Niin vanhoja pitää samassa suhteessa vähentää. Ei onnistunut...nytkin autotallissa on muovilaatikoita täynnä astioita. Meinaan kyllä lahjoittaa eteenpäin...tälläkertaa lupia kyselemättä.