tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (20770)
Koti selkeäksi ! kirjoitti:
Hei !
Onko täällä ketään, jolla olisi käynyt ammattilainen auttamassa tavara-paljouteen?
Meillä on pienehkö ok-talo n. 100 neliötä. Liikaa on kertynyt 20 vuodessa, mitä tässä puolison kanssa ollaan asuttu. Aikuiset lapset eivät ota mitään.
Kotimme ei ole siivoton, eikä olla hamstrattu. Mutta tämä tavallinenkin kertymä on alkanut ahdistaa. Tarttis tehdä jotain!Kiitos jo etukäteen jos joku kertoo saaneensa apua. Myös kustannusarvio kiinnostaa ja minkä aikaa hommassa menisi.
Mä voisin tehdä teille ja super eedullisesti. Hitsi, kun saisi jotakin kautta yhteyttä :D
T. N33, himojärjestelijä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen historiafriikki ja rakastan vanhoja valokuvia, erityisesti niitä arkisia tavallisista hetkistä ja tavallisten suomalaisten joulun vietosta ja syntymäpäiviltä, vaikka en ihmisiä tunnekaan. On kiehtovaa nähdä miltä tavallisten ihmisten arkinen elämä näytti aikoina jota en ole itse elänyt.
Voisinpa jotenkin pelastaa vanhat turhat valokuvanne. Kävisin mielellään ne läpi ja toimittaisin vaikkapa kansallisarkistoon sinne sopivat kuvat. Taitaisi vain olla haastavaa sellaisen organisointi palstan kautta.
Joo kyllä valokuvan arvostus saisi palata. Ne ovat oikeasti korvaamattomia eivätkä vie tilaakaan juuri lainkaan.
Nykyään ne saisi jopa digitoitua helposti niin etteivät veisi lainkaan tilaa. Toki kova työ niiden skannailussa olisi. En toki ketään syytä ratkaisuistaan, mutta vähän surettaa kuinka kuviin tallennetut hetket katoavat ikiajoiksi kun ainoa valokuva tuhotaan. Voisipa auttaa jotenkin järkevästi, ymmärrän toki ettei kaikilla ole voimia säilyttelyyn eikä skannailuun ja jokainen tekee omat ratkaisunsa omien tavaroidensa kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Hei !
Onko täällä ketään, jolla olisi käynyt ammattilainen auttamassa tavara-paljouteen?
Meillä on pienehkö ok-talo n. 100 neliötä. Liikaa on kertynyt 20 vuodessa, mitä tässä puolison kanssa ollaan asuttu. Aikuiset lapset eivät ota mitään.
Kotimme ei ole siivoton, eikä olla hamstrattu. Mutta tämä tavallinenkin kertymä on alkanut ahdistaa. Tarttis tehdä jotain!Kiitos jo etukäteen jos joku kertoo saaneensa apua. Myös kustannusarvio kiinnostaa ja minkä aikaa hommassa menisi.
Mä voisin tehdä teille ja super eedullisesti. Hitsi, kun saisi jotakin kautta yhteyttä :D
T. N33, himojärjestelijä
Muuten hyvä, mutta voi olla hankalaa jos asuu eri puolilla Suomea. 🤔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei !
T. N33, himojärjestelijä
Muuten hyvä, mutta voi olla hankalaa jos asuu eri puolilla Suomea. 🤔
Etänä?
Olen konmarittanut jo kolmen vuoden ajan säännöllisesti ja koti on selkiytynyt. Omakotitaloon on 20 vuoden aikana kertynyt kaikenlaista , mutta onneksi sisällä on vain vähän enää karsittavaa. Painajaiseni on puutarhavaja ja autotalli. Vinkkejä niihin kaipaan. Siellä on miehen haalimaan tavaraa ja omia muinaisia sisustusmokia. Ongelmani on se, ettei minulla ole ajokorttia sairauden takia ja mies on sydäntautinen. Homma etenee niin hitaasti, että tähän raivaamiseen menee piiiiiitkä aika. Millaista maksettua palvelua tähän kannattaisi etsiä? Tavaraa pitäisi kuitenkin meidän puolesta olla seulomassa,joten ei voida vain tilata "siivouspalvelua". Olemme vieneet jo monta peräkärryä vauhdilla yksi per viikonloppua. Kyselin jo jätelavan hintoja, mutta hinta oli pöyristyttävä. Muita ratkaisuja?
Aloin keväällä pikkuhiljaa laittelemaan juttuja pois.
Ensin tuntui ihan toivottomalta, mutta kun nyt vertaa alkukesään niin on jo näkyvääkin eroa syntynyt lähtötilanteeseen.
Pyrin siihen, että joka päivä lähtee edes yksi juttu. Välillä isompi ponnistus. Keittiön täpötäydet kaapit on käyty kertaalleen läpi. Nyt voisi käydä uudestaan niin väljenisi lisää.
Samoin talvivaate"varasto" on kohdannut tuomitsevan käden: esim. vaikka on miten uudenveroinen laskettelupuku, jos ei ole lasketeltu n. 15 vuoteen, saa nyt lähteä.
Vierailija kirjoitti:
Ensin tuntui ihan toivottomalta, mutta kun nyt vertaa alkukesään niin on jo näkyvääkin eroa syntynyt lähtötilanteeseen.
Pyrin siihen, että joka päivä lähtee edes yksi juttu. Välillä isompi ponnistus. Keittiön täpötäydet kaapit on käyty kertaalleen läpi. Nyt voisi käydä uudestaan niin väljenisi lisää.
Samoin talvivaate"varasto" on kohdannut tuomitsevan käden: esim. vaikka on miten uudenveroinen laskettelupuku, jos ei ole lasketeltu n. 15 vuoteen, saa nyt lähteä.
Hyvä, hyvä!👍😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, hyvä!👍😊
Kiitos kannustuksesta - lähdenkin heti jatkamaan projektia jostai kohdasta. :)
Vierailija kirjoitti:
Muutenkin vaikeassa elämässä omaa jaksamista koettelee entisestään kodin jatkuva likaisuus ja sotkuisuus. Mikään määrä kotitöitä ei tunnu riittävän ja raivostuttaa entisestään kun kaikki jää omalle vastuulle. Mielessäni olen ratkaissut asian sillä, että ryhtyisin osittaiseen minimalismiin. Kun kuitenkin joutuu asumaan toisen ihmisen kanssa, joka ei tätä halua ei se onnistu. Tämä toinen ihminen kuitenkin sotkee hirveästi, eikä kotitöitä tee. Omaa mielialaani kohentaisi varmasti valtavasti siisti ja puhdas koti, jossa en nykyisellään viihdy, mutta se ei vaan ole mahdollista. Suurin ongelma on tiskin suuri määrä. En vaan jaksa olla joka päivä paria tuntia tiskaamassa kun toinen ihminen sotkee astioita tehdessään ruokaa ja jättää sotkut siivoamatta. Ehkä pitäisi aluksi vaan kylmästi hankkiutua eroon edes ns. eri paria olevista astioista ja isosta määrästä kylläkin jo naarmuisia ruokailuvälineitä ja ostaa tilalle yksi 24 kappaleen aterinsetti, jossa on 6 samanlaista haarukkaa, veistä, ruokalusikkaa ja pientä lusikkaa.
Noh, nyt lähti sentään roskiin kaksi ns. paritonta sinistä mukia, jotka olivat jo aika kärsineitäkin. Vielä jäi 10 mustaa mukia ja 4 duoharmaata. Nyt tuota mustaa Iittala Teema-sarjaa on taas saatavillakin, joten jos nyt tarvitsen uusia astioita niin tuota sarjaa ostan niin on edes samaa sarjaa. Oikeasti olo helpottui huomattavasti kun pääsin eroon edes noista kahdesta parittomasta mukista. Jos aloittaa astioiden ostamisen kannattaa ostaa sellaista sarjaa, jonka kuvittelee olevan saatavilla tyyliin aina. Itse en pidä valkoisista astioista, mutta noita nyt ainakin on varmaankin ainakin aina saatavilla, joten siinä mielessä ovat varma valinta. Omaa valintaani mustaa Teemaa oli saatavilla vuosia ennen poistumistaan ja ehdinkin keräämään vuosien kuluessa tuota paljon. En vain ymmärrä, miksi sitten hankin tai mistä sain jotain yksittäiskappaleita muita astioita, joille ei edes ollut varsinaista tarvetta.
Kaaoksen hallinnassa ja kodin järjestyksessä auttaisi se, että hankkisi vain yhtä astiasarjaa ja aterinsarjaa ja liinavaatteet ja kodin sisustuksen vain yhdessä tai kahdessa eri värissä ja kaikki nämä tuotteet olisivat yhteensopivia. Koti näyttää heti paljon siistimmältä ja hillitymmältä kun esim. kaikki pyyhkeet ovat samaa väriä ja patalaput sitten vaikka jotain toista väriä, mutta siis keskenään samanlaisia. Harmi kun itseltäni meni tämän oivalluksen tekemiseen niin kauan, enkä ole läheskään päässyt vielä tähän, mutta yritän ja jatkossa toimin näin. Kun pyyhkeen ovat nyt mustia ja tummanharmaita niin uudet pyyhkeetkin ostan sitten jatkossakin näissä väreissä, vaikka joku muu väri houkuttaisikin. Tekisi mieli myös heittää vanhat keskenään yhdeensopimattomat patalaput pois ja ostaa tilalle 3 samanlaista patalappua.
Yksiväriset tuotteet ovat myös parempia kuin riemunkirjavat, joista muodostuu helposti joku ADHD- vaikutelma, levottomuus, sotkuisuuskin ja pahimmillaan aiheuttavat herkille myös päänsäryn.
Tuosta Riikka Purralla nyt päällä olevasta mekoksi oletetusta kirjavasta vaatteestakin saa päänsäryn. Tuollaiselle vaatteelle ei myöskään ole paljoa käyttöä ja se on vaikea yhdistää mihinkään. Tavarakaaoksesta kärsivän ja raivausta tekevän käytännöllistä vaatevarastoa haluavan ensimmäisiin karsimiskohteisiin tuollaiset kuuluvat.
Edistynyt hitaasti kirjoitti:
Olen konmarittanut jo kolmen vuoden ajan säännöllisesti ja koti on selkiytynyt. Omakotitaloon on 20 vuoden aikana kertynyt kaikenlaista , mutta onneksi sisällä on vain vähän enää karsittavaa. Painajaiseni on puutarhavaja ja autotalli. Vinkkejä niihin kaipaan. Siellä on miehen haalimaan tavaraa ja omia muinaisia sisustusmokia. Ongelmani on se, ettei minulla ole ajokorttia sairauden takia ja mies on sydäntautinen. Homma etenee niin hitaasti, että tähän raivaamiseen menee piiiiiitkä aika. Millaista maksettua palvelua tähän kannattaisi etsiä? Tavaraa pitäisi kuitenkin meidän puolesta olla seulomassa,joten ei voida vain tilata "siivouspalvelua". Olemme vieneet jo monta peräkärryä vauhdilla yksi per viikonloppua. Kyselin jo jätelavan hintoja, mutta hinta oli pöyristyttävä. Muita ratkaisuja?
Googlaa Suomen ammattijärjestäjät ry, sieltä saa etsittyä apua alueittain. Kysyt oman alueen järjestäjiltä heidän palveluistaan ja hinnoistaan. Työn osuudestahan saa kotitalousvähennyksen. Tiedän, että jotkut ammattijärjestäjät myös vievät kierrätettävät tavarat mukanaan. Tsemppiä!
Tässä vielä linkki, en tiedä miksi en hoksannut laittaa sitä edelliseen viestiin: https://www.ammattijarjestajat.fi/koulutetut-ammattijarjestajat/
Vierailija kirjoitti:
Tuosta Riikka Purralla nyt päällä olevasta mekoksi oletetusta kirjavasta vaatteestakin saa päänsäryn. Tuollaiselle vaatteelle ei myöskään ole paljoa käyttöä ja se on vaikea yhdistää mihinkään. Tavarakaaoksesta kärsivän ja raivausta tekevän käytännöllistä vaatevarastoa haluavan ensimmäisiin karsimiskohteisiin tuollaiset kuuluvat.
Olen eri mieltä. Mielestäni ennen kaikkea kyse on tavaran määrästä, ei väristä. Tavarakaaosta ei saa aikaiseksi kaksi eriparin pyyhettä, mutta sen saa aikaan 100 mustaa pyyhettä.
Vierailija kirjoitti:
Kaaoksen hallinnassa ja kodin järjestyksessä auttaisi se, että hankkisi vain yhtä astiasarjaa ja aterinsarjaa ja liinavaatteet ja kodin sisustuksen vain yhdessä tai kahdessa eri värissä ja kaikki nämä tuotteet olisivat yhteensopivia. Koti näyttää heti paljon siistimmältä ja hillitymmältä kun esim. kaikki pyyhkeet ovat samaa väriä ja patalaput sitten vaikka jotain toista väriä, mutta siis keskenään samanlaisia. Harmi kun itseltäni meni tämän oivalluksen tekemiseen niin kauan, enkä ole läheskään päässyt vielä tähän, mutta yritän ja jatkossa toimin näin. Kun pyyhkeen ovat nyt mustia ja tummanharmaita niin uudet pyyhkeetkin ostan sitten jatkossakin näissä väreissä, vaikka joku muu väri houkuttaisikin. Tekisi mieli myös heittää vanhat keskenään yhdeensopimattomat patalaput pois ja ostaa tilalle 3 samanlaista patalappua.
Mielenkiintoinen näkökulma. Voi olla, että esim. keittiössä vaikuttaakin siistimmältä kun on tietty värimaailma ja samaa sarjaa olevia astioita. Kuitenkin olen hiukan erimieltä tästä enkä yleistäisi kaikkeen, mutta toimii joillakin varmasti. Itse pidän siitä että on erivärisiä pyyhkeitä, ja niin saa kivasti vaihtelua sisustukseen. Eihän sinne kaapin oven taakse yleensä erikseen päivittäin katsella että mikä värien sekamelska siellä on vai onko siellä vain valkoisia pyyhkeitä. Vaihtaessani pyyhettä en itse ainakaan kaipaa yksiväristä kaapin sisäistä harmoniaa vaan avaan kaapin oven mielelläni ja näen sopivan määrän erivärisiä pyyhkeitä. Toki usein valitsen samanväriset kylpy- ja käsipyyhkeet, koska se näyttää kivalta, mutta olisi tylsää jos olisi vain yhtä väriä. Ja sillä ei kuitenkaan ole mitään tekemistä tavarapaljouden kanssa.
Olen kyllä ihan täysin eri mieltä siitä, että jokin hillitty värimaailma vaikuttaisi kaaoksen määrään mitenkään :D
Se mistä väreistä ja minkätyylisistä astioista tykkää on täysin makuasia, ja menee tosi överiksi jos aletaan yleistää, että se beige-harmaa värimaailma josta MINÄ tykkään on maailman paras ja harmonisin ja siistein värimaailma, ja että kirkkaat värit jotenkin maagisesti tuottavat tavarakaaosta.
En myöskään ole ikinä oikein tajunnut ihmisten pakkomiellettä "parittomista" mukeista, mutta minulla onkin ihan päinvastainen maku siinäkin. Minusta maailmassa on niin paljon kaikkia kauniita astiastoja, että olen ratkaissut sen niin, että jokainen muki tai kuppipari on aina eri sarjaa... ei se mitään kaaosta lisää, kunhan niitä on vain se tarpeellinen määrä.
Ainoa, missä tasainen värimaailma auttaa, on pyykinpesu. Ja harmaa tai beige pysyy tietysti kauan harmaana tai beigenä siinä missä muut värit alkaisivat harmaantua tai haalistua. Mutta sekasotkuväripyykkiä pystyy kyllä ihan hyvin pesemään myös, kun on värinkerääjäliinoja saatavilla.
Vierailija kirjoitti:
Katsokaa TV:n Himohamstraajia
Auttaa !!
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä ihan täysin eri mieltä siitä, että jokin hillitty värimaailma vaikuttaisi kaaoksen määrään mitenkään :D
Se mistä väreistä ja minkätyylisistä astioista tykkää on täysin makuasia, ja menee tosi överiksi jos aletaan yleistää, että se beige-harmaa värimaailma josta MINÄ tykkään on maailman paras ja harmonisin ja siistein värimaailma, ja että kirkkaat värit jotenkin maagisesti tuottavat tavarakaaosta.
En myöskään ole ikinä oikein tajunnut ihmisten pakkomiellettä "parittomista" mukeista, mutta minulla onkin ihan päinvastainen maku siinäkin. Minusta maailmassa on niin paljon kaikkia kauniita astiastoja, että olen ratkaissut sen niin, että jokainen muki tai kuppipari on aina eri sarjaa... ei se mitään kaaosta lisää, kunhan niitä on vain se tarpeellinen määrä.
Ainoa, missä tasainen värimaailma auttaa, on pyykinpesu. Ja harmaa tai beige pysyy tietysti kauan harmaana tai beigenä siinä missä muut värit alkaisivat harmaantua tai haalistua. Mutta sekasotkuväripyykkiä pystyy kyllä ihan hyvin pesemään myös, kun on värinkerääjäliinoja saatavilla.
Kärsin itse pahenevista aistiyliherkkyyksistä ja todellakin sotkuisesta kodista. Juurikin keskenään sekalaiset ja yhteensopimattomat sekä räikeät tekstiilit aiheuttavat näitä aistiyliherkkyyksiä ja päänsärkyä. Samalla yleisvaikutelma on homssuinen. Tietenkään yksiväristen ja yhteensopivien tekstiilien käyttö ei näitä aistiyliherkkyyksiä kokonaan poista, mutta vähentää kuitenkin turhaa kuormitusta ja kotiin näyttää hillitymmältä. Nykyään en oikein kestä kuin muutamaa harvaa väriä, lähinnä juurikin musta ja tummanharmaa ovat näitä enää sietämiäni värejä. Niin, ja sitä monen suosimaa valkoistakaan en voi sietää. Nykyään pyrinkin ostamaan kaikki tarvitsemani tekstiilit mustana tai tummanharmaana.
Hei !
Kotimme ei ole siivoton, eikä olla hamstrattu. Mutta tämä tavallinenkin kertymä on alkanut ahdistaa. Tarttis tehdä jotain!
Kiitos jo etukäteen jos joku kertoo saaneensa apua. Myös kustannusarvio kiinnostaa ja minkä aikaa hommassa menisi.