Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

tavarapaljous :(

Vierailija
22.04.2014 |

ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/

Kommentit (20773)

Vierailija
13481/20773 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pehmoilija kirjoitti:

Osaako kukaan sanoa, soveltuvatko vakuumipussit pehmolelujen säilömiseen? Menisivätkö tällä tavalla pienempään tilaan?

eiköhän ne sovellu. mutta onko näin suuri määrä pehmoleluja oikeasti tarpeellista? Oletan että näitä on enemmän kuin 20 jos pitää lähteä vakuumipusseihin laittamaan. Joskus ne odottaa siellä sitten kuitenkin edessä raivausta.

Kiitos! Pehmoja on kyllä alle 10, mutta kun haluaisin niiden mahtuvan yhteen tiettyyn muistolaatikkoon...

Vierailija
13482/20773 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pehmoilija kirjoitti:

Osaako kukaan sanoa, soveltuvatko vakuumipussit pehmolelujen säilömiseen? Menisivätkö tällä tavalla pienempään tilaan?

eiköhän ne sovellu. mutta onko näin suuri määrä pehmoleluja oikeasti tarpeellista? Oletan että näitä on enemmän kuin 20 jos pitää lähteä vakuumipusseihin laittamaan. Joskus ne odottaa siellä sitten kuitenkin edessä raivausta.

Jokainen päättää itse mitä haluaa säilyttää. Luopumisen opettelu on etenevä prosessi. Joskus hidas ja välillä nopea. Mulla ollut nyt hidas kausi ja nyt tuntuu että olen valmis seuraavaan vaiheeseen.

Sen verran kuitenkin, että se joka totesi että ne lapsuusmuistot on usein tärkeämpiä äidille kun lapsille on oikeassa. Itse säästin myös laatikkokaupalla tavaraa ja kun annoin niitä sitten kolmekymppiselle lapselleni hän ei muistanut niitä enää. Arvelen että osasta tuli hänelle turhaa roinaa joka menee roskiin jossain vaiheessa.

Jos nyt olisin samassa tilanteessa, niin säästäisin pienen laatikollisen tavaraa, ja ottaisin lopuista kuvia, joista teettäisin pienen kuvakirjan hänelle muistoksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13483/20773 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni on opettaja ja lapset ja mies tulivat eilen mökiltä. Olin yksin kotona melkein kk ja sain käytyä koko kodin sinä aikana läpi. Ylimääräistä tuli 17 isoa muuttolaatikollista. Meillä on 120 neliön koti ja iso kellari.

Tänään ne käydään läpi ja maanantaina vien lähikirppikselle myyntiin, täyspalveluun. Saan, toivottavasti, tehdä 2 keikkaakin. Se, mikä tässä on ihmeellistä, kukaan ei huomannut mitään.

Vierailija
13484/20773 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieheni on opettaja ja lapset ja mies tulivat eilen mökiltä. Olin yksin kotona melkein kk ja sain käytyä koko kodin sinä aikana läpi. Ylimääräistä tuli 17 isoa muuttolaatikollista. Meillä on 120 neliön koti ja iso kellari.

Tänään ne käydään läpi ja maanantaina vien lähikirppikselle myyntiin, täyspalveluun. Saan, toivottavasti, tehdä 2 keikkaakin. Se, mikä tässä on ihmeellistä, kukaan ei huomannut mitään.

Hienoa!

Tämä on niin uskomatonta, että kun saa (saisi) oman tekemisen rauhan, niin alkaa tulosta syntymään.

Vierailija
13485/20773 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkähän saisi nopeiten skannattua papereita? Minulla on valtavasti papereita (työhön liittyviä, mutta kotona) joita ei tee mieli hukata. Pitäisi saada skannattua jollain tehokonstilla.

Vierailija
13486/20773 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenkähän saisi nopeiten skannattua papereita? Minulla on valtavasti papereita (työhön liittyviä, mutta kotona) joita ei tee mieli hukata. Pitäisi saada skannattua jollain tehokonstilla.

Sellaisella monitoimikoneella, johon voi laittaa paksun nipun kerralla skannattavaksi.

Vierailija
13487/20773 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on niin totta, jos niitä ei käytä, niin ei niitä osaa kaivatakkaan. Ison määrän tavaraa olen karsinut, mitään en ole kaivannut takaisin.

Vierailija
13488/20773 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään sain tyhjennettyä jääkaapin yläpuolella todella korkealla olevan kaapin. Olen ihan normaalipituinen nainen, mutta olen joutunut kurottautumaan varpailleni yltääkseni kaapille. Nyt kaappi on tyhjä ja toivottavasti sinne ei uutta tavaraa kerry. Kaapissa olleille leivinpaperille, foliolle ja roskapussirullalle löytyi paikka toisesta paljon alemmalla olevasta keittiön kaapista, jonka yhdelle hyllylle nämä mahtuivat. Mahdollisille kaupan muovipusseille täytyy keksiä uusi paikka, mutta ei noita paljoa kerry kun käytän samaa useamman kerran kunnes hajoaa ja sitten menee heti roskapussiksi. Prismaa muovikassien lastu on kyllä huonontunut ja ovat ohentuneetkin. K-kauppojen muovikassit ovat nykyään kestävämpiä ja tästä syystä ostan mielummin muovikassin K-kaupassa käydessäni.

Vierailija
13489/20773 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän, että tulee sanomista, mutta päätin nyt kesällä, että talo tyhjenee turhasta ja en lajitellut mitään..suoraan vaan roskiin kaikki🙈Se oli tosi vapauttavaa, koska aiemmin mietin joka esineelle jatkopaikkaa ja tuntui, että tavaraa on jatkuvaan oottamassa johonkin menoa. Nyt kaikki vaan pois ja keskityn siihen ettei tänne enää kerry lisää turhuuksia🙈 Ihana aloittaa elämä ns.puhtaalta pöydältä.

Vierailija
13490/20773 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pehmoilija kirjoitti:

Kiitos! Pehmoja on kyllä alle 10, mutta kun haluaisin niiden mahtuvan yhteen tiettyyn muistolaatikkoon...

Ei nyt millään pahalla, mutta ehkä vähän kuitenkin. Ei täällä kukaan voi tietää sinun pehmoeläintesi tai muistolaatikon kokoa. Etköhän ihan itse pysty kokeilemaan mahtuuko vai ei. Pehmoleluja on niin monenlaisia; jotkut ovat tiiviimpää tekoa ja toiset ilmavampia, jotka hyvin voivat kutistua kasaan.

Ja jos tuo kyseinen laatikko on ainoa, mihin haluat ne säilöä, niin ei sinun auta, kuin karsia osa pois, jos ei nykyisellään mahdu. 

Vierailija
13491/20773 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

TMahdollisille kaupan muovipusseille täytyy keksiä uusi paikka, mutta ei noita paljoa kerry kun käytän samaa useamman kerran kunnes hajoaa ja sitten menee heti roskapussiksi. Prismaa muovikassien lastu on kyllä huonontunut ja ovat ohentuneetkin. K-kauppojen muovikassit ovat nykyään kestävämpiä ja tästä syystä ostan mielummin muovikassin K-kaupassa käydessäni.

Tarkoitat ilmeisesti kassalla myytäviä muovisia kauppakasseja? Paljon halvemmaksi tulee rulla roskapusseja. Niitäkin voi ihan hyvin käyttää ostosten kantamiseen, jos ei kestokasseja tai kangaskasseja suostu käyttämään. 

Vierailija
13492/20773 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen verran kuitenkin, että se joka totesi että ne lapsuusmuistot on usein tärkeämpiä äidille kun lapsille on oikeassa.

Eiköhän tämäkin asia ole sellainen, että sen saa jokainen itse päättää, eikä tarvitse yleistyksiä vedellä? Minulle on aina ollut omat lapsuusmuistoni tärkeitä enkä niitä ole pois heittämässä. 

Vierailija
13493/20773 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

TMahdollisille kaupan muovipusseille täytyy keksiä uusi paikka, mutta ei noita paljoa kerry kun käytän samaa useamman kerran kunnes hajoaa ja sitten menee heti roskapussiksi. Prismaa muovikassien lastu on kyllä huonontunut ja ovat ohentuneetkin. K-kauppojen muovikassit ovat nykyään kestävämpiä ja tästä syystä ostan mielummin muovikassin K-kaupassa käydessäni.

Tarkoitat ilmeisesti kassalla myytäviä muovisia kauppakasseja? Paljon halvemmaksi tulee rulla roskapusseja. Niitäkin voi ihan hyvin käyttää ostosten kantamiseen, jos ei kestokasseja tai kangaskasseja suostu käyttämään. 

Olen kokeillut kyllä tuotakin, mutta pussit ovat oikeasti hajonneet ostosteni painosta eli ilmeisesti ovat sitten heikompaa materiaalia. Siis en todellakaan joka kerta osta ruokakaupasta muovikassia. Olen myös huomannut, että muissa vähittäiskaupoissa on paljon kestävämpiä muovikasseja, joita toki tulee hankittua harvoin, mutta nämä ovat sitten liian pieniä ruokaostoksille. Omien kokemuksien perusteella Citymarketiin kassoilla myytävät muovikassin ovat siis parhaita ruokaostoksien kantamiseen. Useimmiten sekajäteastiaan laitan kuitenkin tosiaan näitä muovikassirullan muovipusseja. 25 litran muovikassikin mahtuisi tuohon astiaan hyvin. 40 litran on jo vähän liian iso ja sen saa äärimmilleen täyteen vain jos kerää roskaa suoraan ns. lennosta laittamatta sitä jäteastiaan.

Vierailija
13494/20773 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tässä miettinyt (lähinnä omaani) tavaran karsimista ja psyykettä. Pystyn oikein hyvin hävittämään rikkinäisiä ja vanhoja vaatteita ja tavaroita, mutta kaikki se tavara ja vaate joka edustaa haluttua elämänlaatua, jotain mielikuvaa omasta elämästä, niistä on vaikea luopua. Esim vanhempieni hienot lasit, näen mielessäni iloisia illanistujaisia ystäviemme kanssa, joissa tarjoillaan hyviä juomia/ todellisuudessa juomme aina joko olutta tai punaviiniä niistä muutamista laseista ja yleensä meillä käy max yksi pariskunta kerralla ja harvoin. Tai säästän kaikki ostamani tarjoiluastiat, kulhot, vesikannut, termarit, tuikkukupit, kertakäyttöliinat, pöytäliinat, maljakot, astiat ajatuksena järjestää suku- tai perhepäivällisiä samoin kuin astioita ja somisteita tunnelmallisiin illallisiin miehen kanssa tai kauhea määrä leivontavälineitä pullantuoksuisen äidin rooliin. /Ja pah. ei sitä kuitenkaan toteuta muuta kuin sen normi perusetin mitä aina. Sama koskee harrastus välineitä, näen itseni kuntoilemassa, askartelemassa, kutomassa yms yms vaikka en oikeasti ole aktiivinen ja intohimoinen missään niissä ja jos joskus jotain haluan tehdä, voisin ostaa täsmä sen mitä tarvitsisin. Tässä on yksi iso syy karsimisen vaikeuteen, pitäisi vain hyväksyä että elämä on nyt juuri tätä ja jos aktivoidun toden teolla ja muutan elämää, keksin siihen sitten materiat jos tarviin.

Mulla on vähän samankaltainen ongelma. Ei ole vaikeaa heittää pois rikkinäistä tai halpaa tavaraa, mutta sitten vähän kalliimpien kohdalla onkin ongelmia. Mulla on aivan valtavasti astioita, joita en käytä, ne vain vie tilaa kaapissa. Voin kuitenkin kuvitella miten kivaa olisi kattaa pöytä ja käyttää niitä kauniita astioita, jos joku sattuisi tulemaan kylään. Näin ei kuitenkaan todennäköisesti tapahdu, mutta en vain pysty luopumaan tavaroista, ja koska niitä on paljon, niin ne aiheuttaa ahdistusta.

Ihanneminäni teki myös paljon asioita, kuntoili, harrasti suuria sukupäivällisiä, teki käsitöitä jne. Säilöin paljon ihanneminän tavaroita, kunnes tajusin koko elämäntyylin vanhentuneeksi ihanteeksi ja aloin karsia. Noiden tavaroiden näkeminen aiheutti vain riittämättömyyden tunteen ja ajatuksen siitä etten ole kelvollinen tänmöisenä kuin olen.

Olen nyt enemmän sinut itseni kanssa, kun luovuin vanhemmilta perityistä kristallilaseista, kirjoista, hopealusikoista ja kaikesta porvarilliseen elämäntapaan joskus muinoin kuiluneesta sälästä. Oma tyyli alkoi kehittyä ja viihdyn sellaisessa skandikodissa. Harrastuksetkin ovat enemmän vaellusta, luontoharrastusta jne. En tarvitse kristallilaseja, koska en käytä alkoholia. Termospullot, reput, retkimukit ja makkaratikut kuvastavat enemmän nykyistä minääni ja niillä mennään!

Vierailija
13495/20773 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kun itsekin pääsisi ikivanhoista kirjoista ja kirjahyllystä kokonaan eroon, mutta asun sukulaiseni luona ja nuo ovat kaikki sukulaiseni. Sukulaiseni ei halua noita karsia tai niistä kokonaan luopua. Monta kertaa olen kyllä sanonut, että voin tämän sukulaiseni luvalla kyllä tehdä. Nyt vievät vain turhaan tilaa ja keräävät pölyä, jotka joudun pyyhkimään. Itse haaveilen osittain minimalistisesta kodista, jossa kaikki on samaa yhtä väriä ja yhteensopivia yksivärisiä tekstiilejä on pelkästään käytetty. Tässä asunnossa tämä ei onnistu. Kamalaa on katsoa kun liian vaalealla maalatut seinät ja liian vaaleat kalusteet vain keräävät likaa ja kaikki sotku tosiaan näkyy. Itse maalaisiin seinät tummanharmaalla ja käyttäisin sisustuksessa tummanharmaata ja mustaa. Vaaleita värejä inhoan.

Vierailija
13496/20773 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kun itsekin pääsisi ikivanhoista kirjoista ja kirjahyllystä kokonaan eroon, mutta asun sukulaiseni luona ja nuo ovat kaikki sukulaiseni. Sukulaiseni ei halua noita karsia tai niistä kokonaan luopua. Monta kertaa olen kyllä sanonut, että voin tämän sukulaiseni luvalla kyllä tehdä. Nyt vievät vain turhaan tilaa ja keräävät pölyä, jotka joudun pyyhkimään. Itse haaveilen osittain minimalistisesta kodista, jossa kaikki on samaa yhtä väriä ja yhteensopivia yksivärisiä tekstiilejä on pelkästään käytetty. Tässä asunnossa tämä ei onnistu. Kamalaa on katsoa kun liian vaalealla maalatut seinät ja liian vaaleat kalusteet vain keräävät likaa ja kaikki sotku tosiaan näkyy. Itse maalaisiin seinät tummanharmaalla ja käyttäisin sisustuksessa tummanharmaata ja mustaa. Vaaleita värejä inhoan.

Itse ei-minimalistina on ikävä lukea tällaista. Jos koti on sukulaisesi, se on hänen makunsa mukainen. Kukaan ei estä sinua hankkimasta omaa kotia ja sisustamasta sitä haluamallasi tavalla, samalla vältyt siivoamasta sukulaisesi pölyjä. Elämäntilanteita on monia, mutta jos olet muiden kodissa, elät heidän tavallaan.

Makunsa kullakin, mutta minua kammottaisi tyhjä koti, jossa seinät olisivat tummanharmaat tai mustat.

Vierailija
13497/20773 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen verran kuitenkin, että se joka totesi että ne lapsuusmuistot on usein tärkeämpiä äidille kun lapsille on oikeassa.

Eiköhän tämäkin asia ole sellainen, että sen saa jokainen itse päättää, eikä tarvitse yleistyksiä vedellä? Minulle on aina ollut omat lapsuusmuistoni tärkeitä enkä niitä ole pois heittämässä. 

Näin juuri. Kivempi muoto olisi kirjoittaa täällä yleisestikin että "olen samaa mieltä kanssasi" kuin että joku on oikeassa tai väärässä. Siis niissä asioissa, joissa ei ole mitään universaalia oikeaa ja väärää. Minulle ainakin lapsuusmuistot ovat kohtuullisen tärkeitä, varmasti tai ehkä enemmän kuin äidilleni. Mutta tässä kukin tehköön omat yhtä oikeat ratkaisunsa.

Vierailija
13498/20773 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vie johonkin kopiopalveluun skannattavaksi. Jos on työhön liittyviä niin firman piikkiin? 

Vierailija
13499/20773 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä tulostimissa on skanneriominaisuus. Skannaa ne paperit mutta talleta ne pfd:nä ensin tietokoneeseen ja siitä varmuuden vuoksi muistitikulle. Jos skannaat paperia -> paperiksi, tulee liikaa tavaraa.

Vierailija
13500/20773 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänään sain tyhjennettyä jääkaapin yläpuolella todella korkealla olevan kaapin. Olen ihan normaalipituinen nainen, mutta olen joutunut kurottautumaan varpailleni yltääkseni kaapille. Nyt kaappi on tyhjä ja toivottavasti sinne ei uutta tavaraa kerry. Kaapissa olleille leivinpaperille, foliolle ja roskapussirullalle löytyi paikka toisesta paljon alemmalla olevasta keittiön kaapista, jonka yhdelle hyllylle nämä mahtuivat. Mahdollisille kaupan muovipusseille täytyy keksiä uusi paikka, mutta ei noita paljoa kerry kun käytän samaa useamman kerran kunnes hajoaa ja sitten menee heti roskapussiksi. Prismaa muovikassien lastu on kyllä huonontunut ja ovat ohentuneetkin. K-kauppojen muovikassit ovat nykyään kestävämpiä ja tästä syystä ostan mielummin muovikassin K-kaupassa käydessäni.

Minä säilytän jääkaapin päällä olevassa kaapissa esim. pöytätuuletinta ja muuta harvoin tarvittavaa tavaraa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kahdeksan