Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

tavarapaljous :(

Vierailija
22.04.2014 |

ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/

Kommentit (20773)

Vierailija
13461/20773 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on menossa mittava järjestely- ja luopumisoperaatio. Yritän kaappi kerrallaan, mutta luopuminen on vaikeaa. Kiitos ketjusta - lähden taas näistä tarinoista vahvistuneena jatkamaan. :D

Vierailija
13462/20773 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta viime aikoina olen alkanut kovin kriittiseksi sen suhteen millaista tavaraa voin lahjoittaa ja mikä taas kuuluisi ennemmin roskiin. Olisi hauska kuulla muiden mielipiteitä asiasta. Viimeisimmässä laatikossa on mm. seuraavia:

- Verenpainemittari, täysin toimiva mutta vanhaa mallia, eli sellainen itse pumpattava

- Lasten koruja, mielestäni ihan hauskoja mutta muovisia Tiimari-tason tavaraa

- Vanhoja, mutta ehjiä pehmoleluja. Olen vain tuulettanut, en pessyt (olen saanut aikuisena, joten ovat olleet pelkästään koristeena)

- Pari kertaa käytettyjä poolopaitoja

- Pari kertaa käytettyjä halpis-käsipyyheitä

- Käyttämätön matkatyyny, mutta ei ole pakkauksessaan. Päällinen pesty. 

- Koriste-esineitä pieni laatikollinen, posliinisia ja puisia, Tiimari-tason tavaraa nämäkin

Kertokaa mielipiteenne!

Jos kerrot samat tiedot hakijalle, nämä voi hyvin lahjoittaa esimerkiksi Facebookissa. Ainakin osa saattaisi kelvata myös hyväntekeväisyyskirppiksille kun on ehjää ja puhdasta. Jos saaja voi itse harkita haluaako jotain (kuten Facebookissa), voi tarjota huonompaakin tai rikkinäistä, vaikka sellaisia ei pidäkään viedä hyväntekeväisyystahoja kuormittamaan. Laatikoittain tarjoaminen on varmasti helpompaa, mutta saaja saattaa viskata osan tavarasta roskiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13463/20773 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta viime aikoina olen alkanut kovin kriittiseksi sen suhteen millaista tavaraa voin lahjoittaa ja mikä taas kuuluisi ennemmin roskiin. Olisi hauska kuulla muiden mielipiteitä asiasta. Viimeisimmässä laatikossa on mm. seuraavia:

- Verenpainemittari, täysin toimiva mutta vanhaa mallia, eli sellainen itse pumpattava

- Vanhoja, mutta ehjiä pehmoleluja. Olen vain tuulettanut, en pessyt (olen saanut aikuisena, joten ovat olleet pelkästään koristeena)

- Koriste-esineitä pieni laatikollinen, posliinisia ja puisia, Tiimari-tason tavaraa nämäkin

Kertokaa mielipiteenne!

Jos kerrot samat tiedot hakijalle, nämä voi hyvin lahjoittaa esimerkiksi Facebookissa. Ainakin osa saattaisi kelvata myös hyväntekeväisyyskirppiksille kun on ehjää ja puhdasta. Jos saaja voi itse harkita haluaako jotain (kuten Facebookissa), voi tarjota huonompaakin tai rikkinäistä, vaikka sellaisia ei pidäkään viedä hyväntekeväisyystahoja kuormittamaan. Laatikoittain tarjoaminen on varmasti helpompaa, mutta saaja saattaa viskata osan tavarasta roskiin.

Yksittäin lahjoittaminen olisi tuossa mielessä järkevää, mutta valitettavasti aika ja jaksaminen ei nykyisessä elämäntilanteessa sellaiseen riitä.

Jo tämä yhden laatikon lahjoittaminen vie yllättävän paljon aikaa. Laitoin ilmoitukseen että ei varauksia eikä jonotuksia, vaan lahjoitan sille joka pääsee noutamaan nopeiten. Silti 8 vastauksesta yksi oli alustava "kysyn mieheltä" -varaus ja 4 ilmoitti olevansa jonossa. Eli ihmiset ei edes lue ilmoitusta. Sain viestejä joissa kysyttiin voisinko säilyttää tavaroita heille useita viikkoja vaikka ilmoituksessa lukee että haluan niistä nopeasti eroon. Yhden asiallisen oloisen hakijan kanssa olen viestitellyt pari päivää, toivottavasti tämä järjestyy lopulta.

En tiedä kenellä riittää aikaa ja energiaa tehdä tämä yksitellen 50 tavaran kanssa, mutta itselläni ei olisi realistisia mahdollisuuksia sellaiseen.

Vierailija
13464/20773 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa mielipiteenne!

Yksittäin lahjoittaminen olisi tuossa mielessä järkevää, mutta valitettavasti aika ja jaksaminen ei nykyisessä elämäntilanteessa sellaiseen riitä.

Jo tämä yhden laatikon lahjoittaminen vie yllättävän paljon aikaa. Laitoin ilmoitukseen että ei varauksia eikä jonotuksia, vaan lahjoitan sille joka pääsee noutamaan nopeiten. Silti 8 vastauksesta yksi oli alustava "kysyn mieheltä" -varaus ja 4 ilmoitti olevansa jonossa. Eli ihmiset ei edes lue ilmoitusta. Sain viestejä joissa kysyttiin voisinko säilyttää tavaroita heille useita viikkoja vaikka ilmoituksessa lukee että haluan niistä nopeasti eroon. Yhden asiallisen oloisen hakijan kanssa olen viestitellyt pari päivää, toivottavasti tämä järjestyy lopulta.

En tiedä kenellä riittää aikaa ja energiaa tehdä tämä yksitellen 50 tavaran kanssa, mutta itselläni ei olisi realistisia mahdollisuuksia sellaiseen.

jos sulla on lähellä kierrätyskeskus tai pr kontti, niin vie mieluummin sinne tai tarjoa jollekin lähikirppikselle. Ilmaiseksi tavaran antaminen sitä kautta että tyypit käy sun ovelta niitä noutamassa on pahinta itsevihaa( se säädön määrä, mitä kuvasitkin yllä ja tavarat on edelleen sulla).

Vierailija
13465/20773 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten kannattaisi lähteä purkamaan tilannetta, kun äitini asunto tursuaa tavaroita ja hän ei suostu mitään heittämään pois.

Asunto on ihan ok siisti, mutta kaapin ovia ei uskalla avata, kun tavarat hyppii päälle. Ja makuuhuoneessa on seinän ja sängyn päädyn väliin pinottu tavaraa. Kaappien päällisistä puhumattakaan.

Olen tarjonnut että siivottaisiin yhdessä ja käytäisiin läpi tavaroita. Hän ei halua ottaa apua vastaan, koska "ei osaa luopua tavarasta." Joka on totta, esimerkiksi joskus yli 20v sitten lapsena leikkasin mittanauhan poikki ja se nauhan pätkä pyöri vieläkin käsityökorissa, vaikka löytyi pari ehjää samanlaista mittanauhaa. Kun ojensin sen nauhan pätkän äidille, että heittäisi vihdoin pois, laittoi hän sen pöydälle. Lopulta minä laitoin sen roskiin.

Ja tämän kaltaisia tilanteita on ollut useita.

Oon koittanut nätisti asiasta jutella ja kertonut omasta tavaroiden raivaamisesta. Ja äitini kanssa ollaan naurettu, kuinka sitä olen ihan tyhmiä juttuja hillonnut kaappeihin. Mutta silti hän ei millään suostu edes läpi käymään tavaroitaan.

Onko minulla mitään muuta vaihtoehtoa, kuin odottaa, kunnes aika hänestä jättää.

Voisi kokeilla, jos edes voisi antaa auttaa tavaroiden järjestelyssä. Hommaat laatikoita, pahvisia tai jos on rahaa, niin muovisia. Niihin sitten sitä ylimääräistä tavaraa järjesteltynä ja laatikot nimikoituna. Näin ainakin on jatkossa sitten helpompaa käydä läpi ja löytyy ne tärkeät tavarat. Jos tämä onnistuu, niin tee ainakin yksi laatikko, jossa on nimilappuna "rikkinäisiä tavaroita" ja laita sinne niitä jotka ovat oikeasti roskaa. Tuo voi herättää laittamaan niitä pois.

Vanhempi ihminen ei välttämättä uskalla kiipeillä ja nostella tavaroita, niin sillä verukkeella voi tulla auttamaan järjestelyssä. Tosiaan ei pidä heittää mitään toisten tavaroita pois, eikä väkisin tuppautua, mutta aina voi tarjota apua. Itsekin huomaa, että jos käy tavaroita jonkun kanssa läpi, niin homma on paljon hauskempaa ja voi yhdessä naureskella sille mitä hölmöä onkaan säästänyt. Yksin ei jaksa hoitaa, kun ne on siellä kaapissa piilossa.

Toinen veruke voi olla se, että yhdessä käydään läpi niitä tavaroita jotka ovat oikeasti merkityksellisiä, suvun vanhoja, äitisi muistoja ja vastaavaa. Ettei sitten mene vahingossa roskiin rikkinäisten mittanauhojen joukossa.

Vierailija
13466/20773 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko tämä väärä ketju, mutta kannustakaa vähän pliis. Minä en ole siivonnut taloani sen jälkeen kun perheenjäseneni kuoli, eli yli kahdeksaan kuukauteen. Olen toki roskat vienyt pois, tiskit tiskannut, pyykit pessyt jne. sitä mukaa kun niitä on tullut, mutta kyllä tässä ajassa on silti kämpästä tullut ihan uskomaton sikolätti.

En tiedä mikä tässä on. Olen ollut täysin lamaantunut joidenkin asioiden suhteen, yhtenä juuri siivous.

Vierailija
13467/20773 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä onko tämä väärä ketju, mutta kannustakaa vähän pliis. Minä en ole siivonnut taloani sen jälkeen kun perheenjäseneni kuoli, eli yli kahdeksaan kuukauteen. Olen toki roskat vienyt pois, tiskit tiskannut, pyykit pessyt jne. sitä mukaa kun niitä on tullut, mutta kyllä tässä ajassa on silti kämpästä tullut ihan uskomaton sikolätti.

En tiedä mikä tässä on. Olen ollut täysin lamaantunut joidenkin asioiden suhteen, yhtenä juuri siivous.

Noin käy monelle, elämässa sattuu kaikenlaista. Olet kuitenkin jaksanut tiskata, pyykätä ja viedä roskat, sekin on paljon. Jos energiaa löytyy niin katso joku mikä on helppo siivota tai mikä ärsyttää eniten ja siivoa se.

Jos tavarat hujan hajan, niin vie niitä omille paikoilleen, mutta keskity siihen valitsemaasi paikkaan, esim puhtaat vaatteet heität vaan sinne sekaiseen kaappiin. Jos taas esim. vaatekaappi on siisti, niin sitten laitat kauniisti omalla paikalle. Näin saat aina jotain siistiksi, mutta tavarat on suht omilla paikoillaan, kun siirryt seuraavaan paikkaa.

Jos energia on edelleen vähissä, niin laita 5minuutin ajastin ja siivoa se aika. Sitten kun kello soi, niin lopetat. Ja taas huomenna sama juttu.

Vierailija
13468/20773 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suru vie voimia ja väsyttää. Olet kuitenkin pystynyt jonkun rodin pitämään eli täyttä kaaosta ei ole päässyt syntymään. Kannattaa aloittaa haltuunotto pieni pala kerrallaan eli haluatko vaikka keskittyä alkuun olohuoneeseen = mukavan siisti paikka olla eikä mieli käy ylikierroksella kun näkee sotkun. Se huoneprojektikin kannattaa pilkkoa osiin eli ensin vaikka siistii tv-tason ja sohvapöydän, jonkun päivän päästä jotakin muuta. Joka päivä ei välttämättä jaksa siivota/karsia, eikä tarvikaan. Projekti saattaa alkuun tuntua mahdottomalta, mutta kyllä se pikkuhiljaa nytkähtää eteenpäin ja siitä tulee hyvä mieli kun saa jonkun nurkkauksen kuntoon ja siitä lisää intoa jatkaa muualla.

Vierailija
13469/20773 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tässä miettinyt (lähinnä omaani) tavaran karsimista ja psyykettä. Pystyn oikein hyvin hävittämään rikkinäisiä ja vanhoja vaatteita ja tavaroita, mutta kaikki se tavara ja vaate joka edustaa haluttua elämänlaatua, jotain mielikuvaa omasta elämästä, niistä on vaikea luopua. Esim vanhempieni hienot lasit, näen mielessäni iloisia illanistujaisia ystäviemme kanssa, joissa tarjoillaan hyviä juomia/ todellisuudessa juomme aina joko olutta tai punaviiniä niistä muutamista laseista ja yleensä meillä käy max yksi pariskunta kerralla ja harvoin. Tai säästän kaikki ostamani tarjoiluastiat, kulhot, vesikannut, termarit, tuikkukupit, kertakäyttöliinat, pöytäliinat, maljakot, astiat ajatuksena järjestää suku- tai perhepäivällisiä samoin kuin astioita ja somisteita tunnelmallisiin illallisiin miehen kanssa tai kauhea määrä leivontavälineitä pullantuoksuisen äidin rooliin. /Ja pah. ei sitä kuitenkaan toteuta muuta kuin sen normi perusetin mitä aina. Sama koskee harrastus välineitä, näen itseni kuntoilemassa, askartelemassa, kutomassa yms yms vaikka en oikeasti ole aktiivinen ja intohimoinen missään niissä ja jos joskus jotain haluan tehdä, voisin ostaa täsmä sen mitä tarvitsisin. Tässä on yksi iso syy karsimisen vaikeuteen, pitäisi vain hyväksyä että elämä on nyt juuri tätä ja jos aktivoidun toden teolla ja muutan elämää, keksin siihen sitten materiat jos tarviin.

Vierailija
13470/20773 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tässä miettinyt (lähinnä omaani) tavaran karsimista ja psyykettä. Pystyn oikein hyvin hävittämään rikkinäisiä ja vanhoja vaatteita ja tavaroita, mutta kaikki se tavara ja vaate joka edustaa haluttua elämänlaatua, jotain mielikuvaa omasta elämästä, niistä on vaikea luopua. Esim vanhempieni hienot lasit, näen mielessäni iloisia illanistujaisia ystäviemme kanssa, joissa tarjoillaan hyviä juomia/ todellisuudessa juomme aina joko olutta tai punaviiniä niistä muutamista laseista ja yleensä meillä käy max yksi pariskunta kerralla ja harvoin. Tai säästän kaikki ostamani tarjoiluastiat, kulhot, vesikannut, termarit, tuikkukupit, kertakäyttöliinat, pöytäliinat, maljakot, astiat ajatuksena järjestää suku- tai perhepäivällisiä samoin kuin astioita ja somisteita tunnelmallisiin illallisiin miehen kanssa tai kauhea määrä leivontavälineitä pullantuoksuisen äidin rooliin. /Ja pah. ei sitä kuitenkaan toteuta muuta kuin sen normi perusetin mitä aina. Sama koskee harrastus välineitä, näen itseni kuntoilemassa, askartelemassa, kutomassa yms yms vaikka en oikeasti ole aktiivinen ja intohimoinen missään niissä ja jos joskus jotain haluan tehdä, voisin ostaa täsmä sen mitä tarvitsisin. Tässä on yksi iso syy karsimisen vaikeuteen, pitäisi vain hyväksyä että elämä on nyt juuri tätä ja jos aktivoidun toden teolla ja muutan elämää, keksin siihen sitten materiat jos tarviin.

Mä joskus askartelin paljon. Satsasin askartelu- ja käsityötarvikkeisiin runsain määrin. Aloitin karsimaan niin että ihan vähän ensin pois, sitten uudestaan karsimista jonkin ajan päästä ja jotain taas lisää pois, jne jne. Sama kynttiläkipoille ja joillekin astioille, vadeille, pöytäliinoille yms.

Noin kymmenen karsimisvaihetta, ja kaikki askarteluvälineistöni mahtuu tällä hetkellä pikkulaatikkoon.

Kynttiläkippoja on enää pieni kapea matala hyllyllinen (runsaimmillaan monta hyllyllistä).

Tsemppiä!

Vierailija
13471/20773 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma raivausprosessi kesti kaikkiaan 15v.

Siinä ajassa lapset kasvoivat aikuisiksi.

Ekalle kirppispöydälle, tavaraa löytyi kun käveli ympäriinsä.

Tässä vaiheessa edes kaappeja/laatikoita/varastoa ei tarvinnut avata.

Ensin jaksoin pitää kirppuspöytiä, sittemmin olen siirtynyt lahjoittamaan Fidalle.

Nykyisellään tavaraa ei enää lahjoitettavaksi. Iloa raivaukseen kaikille.

Ps. Käyn auttamassa toisia raivauksessa..ne on ilon hetkiä.

Vierailija
13472/20773 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaako kukaan sanoa, soveltuvatko vakuumipussit pehmolelujen säilömiseen? Menisivätkö tällä tavalla pienempään tilaan?

Vierailija
13473/20773 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen pussilakanat kävivät liian pieniksi uuteen isompaan peittokokoon, eikä tuttavapiirissä ollut niille käyttöä. Tein tänään osasta tyynyliinoja. Projekti jatkuu myöhemmin. Tyynyliinoista on meillä nyt pula, niin tulevat hyvään käyttöön. Karsintaa ja hyötykäyttöä tämäkin. Lisäksi kangas on parempaa kuin nykytyynyliinojen kangas.

Vierailija
13474/20773 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pehmoilija kirjoitti:

Osaako kukaan sanoa, soveltuvatko vakuumipussit pehmolelujen säilömiseen? Menisivätkö tällä tavalla pienempään tilaan?

eiköhän ne sovellu. mutta onko näin suuri määrä pehmoleluja oikeasti tarpeellista? Oletan että näitä on enemmän kuin 20 jos pitää lähteä vakuumipusseihin laittamaan. Joskus ne odottaa siellä sitten kuitenkin edessä raivausta.

Vierailija
13475/20773 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on vähän samankaltainen ongelma. Ei ole vaikeaa heittää pois rikkinäistä tai halpaa tavaraa, mutta sitten vähän kalliimpien kohdalla onkin ongelmia. Mulla on aivan valtavasti astioita, joita en käytä, ne vain vie tilaa kaapissa. Voin kuitenkin kuvitella miten kivaa olisi kattaa pöytä ja käyttää niitä kauniita astioita, jos joku sattuisi tulemaan kylään. Näin ei kuitenkaan todennäköisesti tapahdu, mutta en vain pysty luopumaan tavaroista, ja koska niitä on paljon, niin ne aiheuttaa ahdistusta.

Vierailija
13476/20773 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsen pussilakanat kävivät liian pieniksi uuteen isompaan peittokokoon, eikä tuttavapiirissä ollut niille käyttöä. Tein tänään osasta tyynyliinoja. Projekti jatkuu myöhemmin. Tyynyliinoista on meillä nyt pula, niin tulevat hyvään käyttöön. Karsintaa ja hyötykäyttöä tämäkin. Lisäksi kangas on parempaa kuin nykytyynyliinojen kangas.

jep nykyään petivaatteiden osto on aika arpapeliä, että kestääkö kangas käyttöä vuotta enemmän vai ei. Kokemusta ihan kotimaisesta firmasta viimeisen vuoden ajalta eikä ollut mikään halvimmasta päästä oleva setti. repesi kunnolla vuoden käytön jälkeen. Firmaa ei kiinnostanut edes vastata palutteeseeni..eli normioletus että pussilakana kestää nykyään vuoden. Mulla ei ole lapsia eikä lemmikkejä kuluttamassa näitä jotenkin poikkeuksellisesti.

Eli todellakin kannattaa tällä tavoin uudelleenkäyttää vanhoja hyviä kankaita.

Vierailija
13477/20773 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko käyttäneet kirpparien noutopalvelua? Miten nopeasti eroon käyttökelpoisesta tavarasta? Pois antamalla ihmiset perkaavat mieluisat tavarat ja loput pitäisi saada kirppikselle.

Vierailija
13478/20773 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma raivausprosessi kesti kaikkiaan 15v.

Siinä ajassa lapset kasvoivat aikuisiksi.

Ekalle kirppispöydälle, tavaraa löytyi kun käveli ympäriinsä.

Tässä vaiheessa edes kaappeja/laatikoita/varastoa ei tarvinnut avata.

Ensin jaksoin pitää kirppuspöytiä, sittemmin olen siirtynyt lahjoittamaan Fidalle.

Nykyisellään tavaraa ei enää lahjoitettavaksi. Iloa raivaukseen kaikille.

Ps. Käyn auttamassa toisia raivauksessa..ne on ilon hetkiä.

Onnittelut urakan loppuunsaattamisesta!

Varaston yksi hylly käyty läpi ja nyt seuraavaa tutkimaan. Enimmäkseen poistettavaksi meneviä vanhentuneita tavaroita. Lajittelen kierrätykseen.

Vierailija
13479/20773 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko käyttäneet kirpparien noutopalvelua? Miten nopeasti eroon käyttökelpoisesta tavarasta? Pois antamalla ihmiset perkaavat mieluisat tavarat ja loput pitäisi saada kirppikselle.

Riippuu vähän missäpäin asut. Pk-seudulla on nämä täydenpalvelumyynnit aika kalliita eli malliin 50e + 50/60% myyntiprovisio, eivätkä sisällä noutoa. Siinä alkaa käymään mielessä jo lahjoittaminen helpompana vaihtoehtona, kun ei paljoa välttämättä käteen jää. Lisäksi kirpputoreilta varastellaan jonkun verran eli riskidiiliä on. Saattaa tossa toki tsägällä muutaman kympin ansaita.

Vierailija
13480/20773 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu vähän missäpäin asut. Pk-seudulla on nämä täydenpalvelumyynnit aika kalliita eli malliin 50e + 50/60% myyntiprovisio, eivätkä sisällä noutoa. Siinä alkaa käymään mielessä jo lahjoittaminen helpompana vaihtoehtona, kun ei paljoa välttämättä käteen jää. Lisäksi kirpputoreilta varastellaan jonkun verran eli riskidiiliä on. Saattaa tossa toki tsägällä muutaman kympin ansaita.

Todella kalliita ovat tuossa hintaluokassa. Pohjois-Suomen alueelta etsin palveluita. Googlaamalla löysin Oulun seudulta kaksi toimijaa, joilla olisi nouto ja veloittavat siitä erikseen ja ottavat puolet myynnin tuotosta lisäksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kuusi