tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (20783)
Meillä on ihan hirveästi vaatetta nuorimmalla. Sekä isoveljen että isosiskon vanhoja (kaksoset, joten kummallakin ollut omat ja nyt nuoremmalla on kahden lapsen verran vaatetta). En ole tähän mennessä raaskinut sopivia laittaa vähemmäksi, mutta pikkuhiljaa olen raaskinutkin jo laittaa niitä "poikamaisia" myyntiin, sillä kuopus ei niitä halua käyttää.
Huomaan, että muita tavaroita karsiessa alkaa näitä tunnelukkoja aukeamaan. En enää pidä kynsin ja hampain kiinni kaikista.
Itselläni on kaikki vaatteet aina kaapissa, myös ulkovaatteet on eteisessä peiliovien takana läpi vuoden. 95% vaatteista kiertää päällä koko ajan, mutta 4 juhlamekkoa on jotka ovat olleet vanhin varmaan yli 20-vuotta minulla, nämä käy harvakseen päällä, mutta en näe mitään syytä hävittää koska mahtuvat päälle ja juhlia tosiaan joskus on. Myös kahdet juhlakengät löytyy mitkä käy mekkoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisi taas pitää vaatehaasteen. Olen joskus vuosia sitten pitänyt tämän, alkoi kun pesukone oli rikki, mutta jatkoin, kunnes kaappi oli tyhjä:
1. Varmista, että kaikki vaatteet on kaapissa, eikä varastossa tms. Poislukien ne täysin väärän kauden tavarat, esimerkiksi talvitakit ja toppahousut. Ne voit käydä läpi tavallisesti viime talvea ajatellen.2. Saat pestä pyykkiä vasta, kun kaikki vaatteeet ovat olleet käytössä ja tarvitsevat pesua. Tähän poikkeus alusvaatteet joita voit pestä, kun kaikki on käytetty kerran läpi. Samoin jos on joku harrastus, niin kun harrastusvaatteet on kierrätetty läpi, niin voit niitä pestä ja pitää uusiksi. Ulkovaatteet ja kengät saa käyttää useammin, mutta pyri niitäkin kaikkia käyttämään, sekä huoltaa ja pestä nekin.
3. Luovu vaateista, joita et voi pitää: liian isot, liian pienet, epämukavat päällä, et saa asua aikaiseksi tai et halua muuten enää koskaan pitää, vaikka yhden päivän kestit.
4. Jos tapanasi on valikoida mitä vaatteita peset, mieti voitko luopua niistä jotka eivät sitten meinaa millään päätyä pestyiksi. Eikä muuten huvita sen pyykkivuoren kanssa pestä jotain epämukavia housuja, vaikka olivat miten kalliit.
Voin kertoa, että alkoi töissä tulemaan asuista kommenttia muutaman viikon päästä :D osa oli positiivisia ja loputkin hymyilytti ainakin työkavereita.
Itse laitoin poikkeukseksi vain erikoishienon juhlamekon, jota olen muutaman kerran kokeilun jälkeen kyllä käyttänyt. Kaikki muutkin juhlavaatteet joutui kiertoon. Olin lähibaarissa aikas hienoissa vaatteissa, kun muilla oli verkkarit ja tuulitakit.Samalla voisi ottaa kuvan jokaisesta asusta, niitähän on jotain appejakin tähän? Niin on jatkossa helpompi nähdä miltä ne vaatteet oikeasti näyttää sinun päällä.
Kiva haaste. Tosin itselläni vaatekaappi niin täynnä, että en tähän rupea paitsi pikkareiden osalta voisin ruveta. Osa vaatteistahan olisi liian kuumia tietyillä ilmoilla.
Ongelmaksi tulee lähinnä mihin ne likaiset vaatteet saa järkevästi säilöön, kun vaatetta on niin paljon. Toki tuossa kohtaa voi miettiä miksi sitä vaatetta on niin paljon. Ainahan voi jättää liian kuumat vaatteet vielä haasteen ulkopuolelle ja tehdä minihaasteen kesän jälkeen.
Minulla on ongelmana, kun olen siirtynyt etätöihin, että on ihan liikaa noita vaatteita, jotka on hyviä päällä ja sopivia, mutta kotitoimistolla on vaan verkkareissa ja kivassa paidassa. Sitten on kaapissa ja välillä myös ostelee, kuitenkin erilaisia mekkoja ja vastaavia, jotka ei kulu loppuun ikinä, kun niitä käyttää sen kerran viikossa. En käyttänyt useinkaan samoja vaatteita peräkkäisinä päivinä, niin laitoin ne aina vaan tuulettumaan työpäivän jälkeen ja 3-5käytön jälkeen pesuun, jos en siis tahrinut tms vaatteita. Samalla kaavalla siis menisi koko kuukauden lähityöpäivät yhdellä mekolla ilman pesua, niin eihän se kulu ikinä loppuun. Kai se vaan pitäisi niitä karsia rankalla kädellä, vaikeaa se on. Niitä tavallaan tarvitsee ja käyttää, ne on kivoja ja sopivia, mutta niitä on vaan liikaa.
Ei taitaisi haaste paljoa auttaa. Kaikkia vaatteita voisin käyttää, mutta kotiverkkarit on vaan kivoimmat kotona.
Täällä täsmälleen sama ongelma kuin edellisellä, etätyön myötä ns. toimistovaatteita ei enää kovin usein tarvitse. Vaatteita on kuitenkin kaappi täynnä, kaikki hyväkuntoisia ja sopivia. Kai se on pakko vaan laittaa osa kierrätykseen kun ei ehdi käyttämään.
Olin ostellut alunperinkin jo liikaa ja etätyö naulasi tämän ongelmaksi kun eivät kulu enää juuri lainkaan. Ennen tein niin että käytin ensin tstolla ja kun vähän kulahti siirsin kotivaatteeksi. Nyt tuota siirtymää ei ole .
Sama kävi meikeille, kaikki jää käyttämättä ja vanhenee. Ennen meikkasin 6pvää vko, nyt ehkä pari. Täytyy niitäkin heitellä pois vai käyttäisikö sitten vaan vanhentuneita.
Vierailija kirjoitti:
2. Saat pestä pyykkiä vasta, kun kaikki vaatteeet ovat olleet käytössä ja tarvitsevat pesua.
Minulle itselleni tuo on liiallista minimalismia, mutta varmasti toimii joillekin. Vaatteita ei ole hyvä säilyttää likaisina. Koska säät vaihtelevat, niin yhdellä viikolla voi olla lämmintä, toisella taas viileää, joten ainakin minä tarvitse vaihtoehtoja. En esim. halua pitää t-paitoja likaisina odottamassa pesua, jos nyt tarvitsenkin pitkähihaisempaa päälle.
Älkää ostako yhtään uutta kevät ja kesävaatetta!!!!!
Vie ulos aina enemmän kun tuot sisään. Tavarapaljous helpottuu aika kivuttomasti niin.
Tulin tänne purkamaan tuntoja. Kattelin tänään cittarissa Pentikin astioita ja petivaatteita, ja tuli tunne että haluan ne kaikki. Vielä en ostanut, koska tavaraa on jo liikaa. Pitää lukea tätä keskustelua ja yrittää järkiintyä.
Vierailija kirjoitti:
Täällä täsmälleen sama ongelma kuin edellisellä, etätyön myötä ns. toimistovaatteita ei enää kovin usein tarvitse. Vaatteita on kuitenkin kaappi täynnä, kaikki hyväkuntoisia ja sopivia. Kai se on pakko vaan laittaa osa kierrätykseen kun ei ehdi käyttämään.
Olin ostellut alunperinkin jo liikaa ja etätyö naulasi tämän ongelmaksi kun eivät kulu enää juuri lainkaan. Ennen tein niin että käytin ensin tstolla ja kun vähän kulahti siirsin kotivaatteeksi. Nyt tuota siirtymää ei ole .
Sama kävi meikeille, kaikki jää käyttämättä ja vanhenee. Ennen meikkasin 6pvää vko, nyt ehkä pari. Täytyy niitäkin heitellä pois vai käyttäisikö sitten vaan vanhentuneita.
en lähtisi leikkimään vanhentuneilla meikeillä, voi tulla aika ikäviä yllätyksiä tulehdusten tms muodossa. Voihan sitä miettiä oman meikkirutiinin ylipäänsä uusiksi, itse käytän enää bb-voidetta( jos menen toimistolle tai ihmisten ilmoille lähikauppaa pidemmälle tai jos videopalaverissa pitää olla edustava) ja perushuulirasvaa. Juhliin voi sitten pohtia että sijoittaako ripsariin ja huulipunaan vai meneekö sellaisenaan.
Vierailija kirjoitti:
Tulin tänne purkamaan tuntoja. Kattelin tänään cittarissa Pentikin astioita ja petivaatteita, ja tuli tunne että haluan ne kaikki. Vielä en ostanut, koska tavaraa on jo liikaa. Pitää lukea tätä keskustelua ja yrittää järkiintyä.
ymmärrän viehtymyksen kumpaankin, onko kotona jotakin mitä voisi väistyä tieltä/olisi käyttöiän päässä? Jos ei, niin ehkä ei ole tarvetta uusillekaan. Itse ainakin huomasin ennen kun petivaatteita oli malliin 5 settiä, niin näistä tuli kuitenkin pidetty sitä 2-3 parasta eli se on itselleni aika sopiva määrä, loput jää kaappiin ja sitten tulee jo vähän semmonen että "pakko nyt tätäkin on välillä käyttää olo". Ensimmäisen maailman ongelma juu :D Nyt on se 3 settiä ja kahdellakin pärjäisi.
Kun vaan joku ostais noita tisessä ja zadaassa....
Vierailija kirjoitti:
Poistaisin mielelläni tavaraa mutta tämä piheys !! Tänään vatuloin kahta esinettä joista voisin saada kirpparilla/ Torissa yhteensä 5 euroa.
Ovat olleet myynnissä jo vuoden mutta kauppa ei käy vaikka välillä nostan ilmoituksia.
Jos joku ostaisi niin se säätäminen= viestittely ostajan kanssa, sopiminen, tavaran vienti, aikataulut ja muuttuvat tekijät. Ja kaikki tämä jotta saisin 5 euroa. Minä, 3700 bruttona tienaava.
No tähän kun avaan asiaa niin tajuan itsekin ja vien nämä esineet Pelastusarmeijalle!
Onko muilla tämmöisiä henkisiä esteitä/raha ?
Laske tuntihinta sille tavaran myynnille, eli myynnin yrittämiselle ja vertaa sitä omaan tuntipalkkaasi. Kannattaako nähdä tuntikausia vaivaa moisen eteen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
en lähtisi leikkimään vanhentuneilla meikeillä, voi tulla aika ikäviä yllätyksiä tulehdusten tms muodossa. Voihan sitä miettiä oman meikkirutiinin ylipäänsä uusiksi, itse käytän enää bb-voidetta( jos menen toimistolle tai ihmisten ilmoille lähikauppaa pidemmälle tai jos videopalaverissa pitää olla edustava) ja perushuulirasvaa. Juhliin voi sitten pohtia että sijoittaako ripsariin ja huulipunaan vai meneekö sellaisenaan.
Epäilen että vanhoista meikeistä pelottelu on ainakin osittain valmistajien kikka saada myytyä enemmän kosmetiikkaa. Olen meikannut yli 20 vuotta lähes päivittäin ja en ole noudattanut suosituksia esim ripsarin tai eyelinerin uusimisesta 3kk välein tai meikkisienen uusimisesta joka kuukausi, enkä ole aikuisiällä saanut yhtään silmätulehdusta. Pesen sienet ja siveltimet käytön jälkeen ja käytän tervettä järkeä, jos tuotteen koostumus tai haju muuttuu niin se on uusittava pikinmiten. Vanhentunutta tuotetta ei ole mukava käyttääkään, ripsarit varisee helpommin ja luomivärit ei pysy.
Aurinkovoiteet uusin kuitenkin suositusten mukaan joka kevät, ihosyöpä on asia jonka kanssa en halua ottaa mitään riskiä.
Pennikauppaa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poistaisin mielelläni tavaraa mutta tämä piheys !! Tänään vatuloin kahta esinettä joista voisin saada kirpparilla/ Torissa yhteensä 5 euroa.
Ovat olleet myynnissä jo vuoden mutta kauppa ei käy vaikka välillä nostan ilmoituksia.
Jos joku ostaisi niin se säätäminen= viestittely ostajan kanssa, sopiminen, tavaran vienti, aikataulut ja muuttuvat tekijät. Ja kaikki tämä jotta saisin 5 euroa. Minä, 3700 bruttona tienaava.
No tähän kun avaan asiaa niin tajuan itsekin ja vien nämä esineet Pelastusarmeijalle!
Onko muilla tämmöisiä henkisiä esteitä/raha ?Laske tuntihinta sille tavaran myynnille, eli myynnin yrittämiselle ja vertaa sitä omaan tuntipalkkaasi. Kannattaako nähdä tuntikausia vaivaa moisen eteen?
En tiedä miksi tämä on saanut alapeukkuja, minusta tämä on loistava neuvo.
Itse olen myös takertunut myytävään tavaraan enkä ole halunnut siitä millään luopua, vaikka arvo on ollut vähäinen ja myynti työlästä. Ja tästä olen päässyt irti nimenomaan käytetyn ajan ja sen arvon laskemisen kautta.
Rahaa ei ole liikaa, mutta teen jo ahkerasti kokopäivätyötä ja olen vapaani ansainnut. En halua käyttää vapaa-aikaani sivutyöhön jossa hoidetaan "asiakaspalvelua" viestittelyllä ja toimitetaan tavaraa/päivystetään hakijoita, varsinkin kun "palkkana" on muutama hassu euro. Työpäivän jälkeen haluan lähteä lenkille ilman että tarvitsee aikatauluttaa iltaani tavaran hakijoiden mukaan tai kahvitella ystävän kanssa rauhassa toriviestien naputtelun sijaan.
Koen että tienaan enemmän kun lahjoitan muutaman euron arvoiset tavarat pois ja säästyn myynnin stressiltä ja säädöltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heitä pois vanhat meikit. Essence on hyvä ja tosi halpa sarja, suosittelen.
Käyttäisittekö satiinipuuvillalakanoita joihin jää pöly jne 🤔 mua inhottaa mutta harmittaa kun setti on uusi.
Hesarissa juttu raivaussiivouksia tekevästä yrittäjästä. Maksumuurin takana, mutta varsinkin tämä osa tuntui relevantilta tälle keskustelulle:
"Raivaussiivouskohteissa Karhumäki on nähnyt, kuinka pakkomielteinen hamstraaminen alkaa hallita ihmisen kotia. Asukas voi säästää sanomalehtiä, elintarvikkeiden pakkauksia, kuten jogurttipurkkeja, ja vanhoja vaatteita. Mitään tavaraa ei osata hävittää. Usein hamstraaminen yhdistyy laajempiin elämänhallinnan ongelmiin.
”Mutta on myös niitä, joilla on kaikki asiat muuten kunnossa. Vain tavarasta ei pystytä irtautumaan”, Karhumäki kertoo."
Vierailija kirjoitti:
Käyttäisittekö satiinipuuvillalakanoita joihin jää pöly jne 🤔 mua inhottaa mutta harmittaa kun setti on uusi.
Pese ne huuhteluaineen kera. Käytössä myös pehmenee eli käytä vaan. Ei niitä nyt todellakaan roskiinkaan saa heittää! Älyhoi!!!
Minä olen ruvennut karsimaan jalometalleja, myin jo osan hopealusikoita ja rikkinäiset kultakorut ja sain niistä enemmän kuin uskoin.
Nyt karsin lisää, muistin käyttämättömät hopeakynttilänjalat joita en käytä koska niitä pitää kiillotella, samoin jätän vain vihki ja kihlasormuksen ja loput rahaksi kun ei tule käytettyä koruja kuin joitain arvokkaimpia vain.
Lapseni ovat poikia ja niitä ei korut kiinnosta.