tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (20783)
Vierailija kirjoitti:
1.Tärkein neuvo on, että pysäyttää tavaran tulon ennen kun se pääsee sisään eli miettii aina tarvitseeko oikeasti. Ja opettelee sanomaan ei, kaikkea ei tarvitse kiltteyttää ottaa kotiin.
2.Toinen on, että kun joku hajoaa se kierrätetään heti pois tai korjataan eikä jätetä kaapin tai autotallin perälle, että jos vielä joskus korjaa tai vien joskus pois.
3.Aina kun tulee jonkun tavaran tarve miettii onko kotona mitään mitä voisi hyödyntää ja tarviiko uutta.
4. Jos lahjaksi saa jotain mitä ei käytä niin nämäkin suoraa myyntiin tai lahjoittaa jollekkin joka niitä tarvitsee.
Nämä ovat todella hyviä neuvoja ja ydin sille miten olen itse saanut tavarakaaosta edes jonkinlaiseen hallintaan.
Vierailija kirjoitti:
1.Tärkein neuvo on, että pysäyttää tavaran tulon ennen kun se pääsee sisään eli miettii aina tarvitseeko oikeasti. Ja opettelee sanomaan ei, kaikkea ei tarvitse kiltteyttää ottaa kotiin.
2.Toinen on, että kun joku hajoaa se kierrätetään heti pois tai korjataan eikä jätetä kaapin tai autotallin perälle, että jos vielä joskus korjaa tai vien joskus pois.
3.Aina kun tulee jonkun tavaran tarve miettii onko kotona mitään mitä voisi hyödyntää ja tarviiko uutta.
4. Jos lahjaksi saa jotain mitä ei käytä niin nämäkin suoraa myyntiin tai lahjoittaa jollekkin joka niitä tarvitsee.
Tämä ykkönen etenkin! Ehkä tärkein kaikista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on raadin mielipide naarmuisista lautasista? Itselläni on kulhoja ja lautasia joissa näkyy käytön jälkiä, eli ovat ehjiä, mutta eivät tietenkään näytä kivalta. Ajattelin vaihtaa laadukkaampiin, mutta mitä näille vanhoille tekee? Laittaako roskiin vain? Voiko näitä edes käyttää elintarvikekäytössä, esim. eläimille?
Jos ovat keramiikkaa, niin Iittalan myymälät ottavat vastaan. Ne murskataan ja tehdään uusia lautasia tms.
Ne naarmut saa pois. Googleta boniasiivous
Tällaisesta en ole kuullutkaan! Boniasiivousta en löytänyt, mutta ilmeisesti puhdistuskivi puree naarmuihin. Tässä linkki jos muitakin kiinnostaa: https://anna.fi/lifestyle/koti-ja-sisustus/naarmut-mukisi-pohjalla-eiva…
Mun mummo putsasin naarmut aina Vimillä (nykyinen Cif) ja ainakin ne tummat viivat lähti hyvin pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on raadin mielipide naarmuisista lautasista? Itselläni on kulhoja ja lautasia joissa näkyy käytön jälkiä, eli ovat ehjiä, mutta eivät tietenkään näytä kivalta. Ajattelin vaihtaa laadukkaampiin, mutta mitä näille vanhoille tekee? Laittaako roskiin vain? Voiko näitä edes käyttää elintarvikekäytössä, esim. eläimille?
Jos ovat keramiikkaa, niin Iittalan myymälät ottavat vastaan. Ne murskataan ja tehdään uusia lautasia tms.
Tämä oli ihan mahtava vinkki, kiitos suuresti sinä ihana ihminen!
En löytänyt boniasiivousta, mutta googletuksen kautta päädyin löytämään puhdistuskiven josta en ollut aiemmin kuullutkaan. Löytyi myös pari lehtijuttua jotka vakuutti että puhdistuskivi tosiaan puree naarmuisiin lautasiin. Kävin ostamassa puhdistuskiven ja testasin pääsiäisenä lautasiin ja kulhoihin. Ihan uskomatonta, naarmuista lähti varmaan 90% puolen minuutin jynssäämisellä per lautanen. Ei niistä ikivanhoista lautasista nyt uudenveroisia tullut, mutta sellaisia että niistä kehtaa syödä muutenkin kuin yksin pimeässä ja suurimman osan kattaa vieraillekin pöytään.
Olin heittämässä naarmuisia lautasia ja murokulhoja roskiin ja nyt sain niistä jälleen käyttökelpoiset. Vinkkisi ansiosta säästin pitkän pennin ja luontoa myös, kun ei tarvinnut tuottaa roskaa eikä ostaa uutta tilalle. Tämä ketju on kullanarvoinen :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En löytänyt boniasiivousta, mutta googletuksen kautta päädyin löytämään puhdistuskiven josta en ollut aiemmin kuullutkaan. Löytyi myös pari lehtijuttua jotka vakuutti että puhdistuskivi tosiaan puree naarmuisiin lautasiin. Kävin ostamassa puhdistuskiven ja testasin pääsiäisenä lautasiin ja kulhoihin. Ihan uskomatonta, naarmuista lähti varmaan 90% puolen minuutin jynssäämisellä per lautanen. Ei niistä ikivanhoista lautasista nyt uudenveroisia tullut, mutta sellaisia että niistä kehtaa syödä muutenkin kuin yksin pimeässä ja suurimman osan kattaa vieraillekin pöytään.
Olin heittämässä naarmuisia lautasia ja murokulhoja roskiin ja nyt sain niistä jälleen käyttökelpoiset. Vinkkisi ansiosta säästin pitkän pennin ja luontoa myös, kun ei tarvinnut tuottaa roskaa eikä ostaa uutta tilalle. Tämä ketju on kullanarvoinen :)
Ohi! Pitääpä kokeilla. Toinen kullanarvoinen laite on nukanpoistaja. Sillä saa pidennettyä neuleiden ym käyttöikää, eikä tarvi ostaa uusia 😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohi! Pitääpä kokeilla. Toinen kullanarvoinen laite on nukanpoistaja. Sillä saa pidennettyä neuleiden ym käyttöikää, eikä tarvi ostaa uusia 😊
Nukanpoistaja on myös huippuvinkki! Tämän löysin vasta vanhemmalla iällä, sitä ennen tuli laitettua nukkaiset vaatteet roskiin (aikana ennen tekstiilikeräyksiä) kun en tiennyt että nukan saa pois. Juu olin uusavuton ja nyt hävettää.
Nykyään nukanpoistaja on ahkerassa käytössä ja monet vanhat, mutta muutoin hyväkuntoiset vaatteet on tullut siistittyä niin että on voinut laittaa töihinkin päälle. Nukanpoisto on myös ihan hauskaa puuhailua vaikka televisiota katsellessa.
Vierailija kirjoitti:
Kommentoin ketjuun sellaista, että muutin kuusi vuotta sitten melkoisen isoon asuntoon ja ostin ihan valtavasti liikaa tavaraa. Nyt olen myynyt ylimääräisiä pois sellaiset viisi vuotta ja niiiiiiin kyllästynyt. Olen nyt muuttamassa pienempään ja fiilis on, että en osta enää koskaan mitään.
Unelma on, että omaisuus mahtuisi suurinpiirtein matkalaukkuun niin olisi vapaa kuin taivaan lintu.
Mietin vähän samaa, kun tänään raahasin talvitakkeja varastoon ja kevättakkeja sisään asuntoon. Että en enää koskaan osta mitään. Olen hankkinut omaan makuuni ihan liikaa takkeja, vaikka ei niitä oikeasti mitenkään älyttömästi ole. Mutta nykyisin jotenkin eri tavalla ajattelee sitä työtä, mikä suuren tavaramäärän omistamisesta seuraa. Tavara vaatii huoltamista pysyäkseen hyvänä, siihen kuluu hirveästi aikaa ja energiaa. Huomaan jo kaupassa ajattelevani jonkun tuotteen kohdalla, että tämä olisi kiva, mutta sitten se on kuitenkin siellä kotonamme hankaloittamassa siivousta ym. Melkein aina tavarat jäävätkin sitten kauppaan.
Tänne on taas tullut inspiroivia pohdintoja. Kerroin kuukausia sitten, että muutimme vajaaksi vuodeksi ulkomaille ilman isompaa muuttokuormaa matkalaukkujen kera. Nyt ollaan siinä tilanteessa, että tavaroita käydään läpi ja karsitaan, kun suunnitelmissa on paluu parin kuukauden kuluttua.
Teemu Kunton podcasteja voi myös kuunnella, vaikkei ihan noin vähään tavaramäärän pyrkisikään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli paljon omia ja lasten vaatteita. Viimeksi kun möin kirpparilla, tulos oli plus miinus nolla. Nyt heitin omat vaatteet uffin laatikkoon (jätesäkillisen), kuluneet roskiin. Lasten vaatteet lahjoitan ystävälle joka kutsui meidät kylään. Niitäkin vaatteita on säkillinen.
Uff ei kannata heittää mitään. Se ei ole ekologista. Vaatteet päätyy jätteiksi kehitysmaihin. Kannattaa mielummin vaikka myydä netissä ne tai lahjoittaa pelastusarmeijalle tai kierrätyskeskukselle
Ok. Seuraavaksi lahjoitan naapuri pitäjän työttömien kirppariin. Menee varmasti hyvään tarkoitukseen.
Siivoushaaste!
Kun karsiminen alkaa kyllästyttää, siirrä tarmosi vanhan tavaran huoltamiseen. Taas muistuu mieleen, että kaikki tavara on saatanasta :D
Koska viimeksi olet tehopuhdistanut tiskikoneesi? Haastan sinut pesemään myös ne pyörivät osat; kuinka ihanaa mönjää niiden suuttimista tuleekaan! Kaikkien finnienpuristelijoiden unelmakotityö ronklata hammastikulla ruuanjämiä pois. Muille annan oksennusvaroituksen.
Vierailija kirjoitti:
Siivoushaaste!
Kun karsiminen alkaa kyllästyttää, siirrä tarmosi vanhan tavaran huoltamiseen. Taas muistuu mieleen, että kaikki tavara on saatanasta :D
Koska viimeksi olet tehopuhdistanut tiskikoneesi? Haastan sinut pesemään myös ne pyörivät osat; kuinka ihanaa mönjää niiden suuttimista tuleekaan! Kaikkien finnienpuristelijoiden unelmakotityö ronklata hammastikulla ruuanjämiä pois. Muille annan oksennusvaroituksen.
Siinäpä yksi syy miksi en ole koskaan hankkinut tiskikonetta. Yksin pääasiassa asustelen nykyään joten tiskaus hoituu muutamassa minuutissa. Stressaa jo pelkkä ajatus siitä että pitäisi vielä kynsiä koneen sisuksia. Ihan riittävästi muissa kodinkoneissa siivoamista, etenkin uunissa.
Vierailija kirjoitti:
Siivoushaaste!
Mun lemppari on kaivella mönjää jääkaapin poisto-mikä-onkaan-aukosta
Mä haastan itseni käyttämään sellaisia vaatteita, jotka ovat jääneet vaatekaappiin pölyttymään. Jos vaate on epämukava tai väärän kokoinen, laitan sen kiertoon.
Tänään puin legginsit ja hupparin. Molemmat jää omaan käyttöön. Eivät raskausaikana mahtuneet päälle, mutta nyt taas tuntuvat mukavilta päällä.
Itselleni kevät ja syksy on sisustuksen vaihdon aikakautta.
Eilen oli vapaapäivä ja kävin kiertelemässä Kierrätyskeskuksen, Ikean, Jyskiä ja Askoa. Ainut mikä tarttui mukaan oli kierrätyksestä lapselle kesävaate.
On tainnut jo aika hyvin purra tämä tavaroiden kanssa puljaaminen. Paljon nättejä esineitä näin, mutta lopulta tulin aina siihen tulokseen, että voin hyvin hyödyntää nykyisiä ja osa tavaroista näytti varmasti myös paremmalta kaupassa, kuin mitä se näyttäisi omassa kodissa.
Olen todella ylpeä itsestäni!
Minulle on ollut helppoa lahjoittaa eteenpäin tai heittää pois tavaraa, josta en ole juurikaan maksanut. Ongelmana ollut ne kalliimmat, vähäiselle käytölle jääneet. Ei ole mitään käyttöä esim tyylikkäille vaatteille. Toinen luku on taas jotkut lumikengät, joissa on vaikea kävellä. Jotain on Torissa mennyt kaupaksi, vaatteista ei mitään. Konttiin ajattelin niitä viedä. Autottomana ajatus niiden sinne roudaamisesta on vaan uuvuttava. Toisaalta nuo mahtuvat kaappiin. Toisaalta jos niitä hilloaa siellä liian monta vuotta, aika menee ohi ja muoti muuttuu eikä kukaan niitä osta Kontistakaan. Lähellä on UFFin laatikko, mutta mieluummin tukisin Konttia.
Voisi taas pitää vaatehaasteen. Olen joskus vuosia sitten pitänyt tämän, alkoi kun pesukone oli rikki, mutta jatkoin, kunnes kaappi oli tyhjä:
1. Varmista, että kaikki vaatteet on kaapissa, eikä varastossa tms. Poislukien ne täysin väärän kauden tavarat, esimerkiksi talvitakit ja toppahousut. Ne voit käydä läpi tavallisesti viime talvea ajatellen.
2. Saat pestä pyykkiä vasta, kun kaikki vaatteeet ovat olleet käytössä ja tarvitsevat pesua. Tähän poikkeus alusvaatteet joita voit pestä, kun kaikki on käytetty kerran läpi. Samoin jos on joku harrastus, niin kun harrastusvaatteet on kierrätetty läpi, niin voit niitä pestä ja pitää uusiksi. Ulkovaatteet ja kengät saa käyttää useammin, mutta pyri niitäkin kaikkia käyttämään, sekä huoltaa ja pestä nekin.
3. Luovu vaateista, joita et voi pitää: liian isot, liian pienet, epämukavat päällä, et saa asua aikaiseksi tai et halua muuten enää koskaan pitää, vaikka yhden päivän kestit.
4. Jos tapanasi on valikoida mitä vaatteita peset, mieti voitko luopua niistä jotka eivät sitten meinaa millään päätyä pestyiksi. Eikä muuten huvita sen pyykkivuoren kanssa pestä jotain epämukavia housuja, vaikka olivat miten kalliit.
Voin kertoa, että alkoi töissä tulemaan asuista kommenttia muutaman viikon päästä :D osa oli positiivisia ja loputkin hymyilytti ainakin työkavereita.
Itse laitoin poikkeukseksi vain erikoishienon juhlamekon, jota olen muutaman kerran kokeilun jälkeen kyllä käyttänyt. Kaikki muutkin juhlavaatteet joutui kiertoon. Olin lähibaarissa aikas hienoissa vaatteissa, kun muilla oli verkkarit ja tuulitakit.
Samalla voisi ottaa kuvan jokaisesta asusta, niitähän on jotain appejakin tähän? Niin on jatkossa helpompi nähdä miltä ne vaatteet oikeasti näyttää sinun päällä.
Vierailija kirjoitti:
Voisi taas pitää vaatehaasteen. Olen joskus vuosia sitten pitänyt tämän, alkoi kun pesukone oli rikki, mutta jatkoin, kunnes kaappi oli tyhjä:
1. Varmista, että kaikki vaatteet on kaapissa, eikä varastossa tms. Poislukien ne täysin väärän kauden tavarat, esimerkiksi talvitakit ja toppahousut. Ne voit käydä läpi tavallisesti viime talvea ajatellen.2. Saat pestä pyykkiä vasta, kun kaikki vaatteeet ovat olleet käytössä ja tarvitsevat pesua. Tähän poikkeus alusvaatteet joita voit pestä, kun kaikki on käytetty kerran läpi. Samoin jos on joku harrastus, niin kun harrastusvaatteet on kierrätetty läpi, niin voit niitä pestä ja pitää uusiksi. Ulkovaatteet ja kengät saa käyttää useammin, mutta pyri niitäkin kaikkia käyttämään, sekä huoltaa ja pestä nekin.
3. Luovu vaateista, joita et voi pitää: liian isot, liian pienet, epämukavat päällä, et saa asua aikaiseksi tai et halua muuten enää koskaan pitää, vaikka yhden päivän kestit.
4. Jos tapanasi on valikoida mitä vaatteita peset, mieti voitko luopua niistä jotka eivät sitten meinaa millään päätyä pestyiksi. Eikä muuten huvita sen pyykkivuoren kanssa pestä jotain epämukavia housuja, vaikka olivat miten kalliit.
Voin kertoa, että alkoi töissä tulemaan asuista kommenttia muutaman viikon päästä :D osa oli positiivisia ja loputkin hymyilytti ainakin työkavereita.
Itse laitoin poikkeukseksi vain erikoishienon juhlamekon, jota olen muutaman kerran kokeilun jälkeen kyllä käyttänyt. Kaikki muutkin juhlavaatteet joutui kiertoon. Olin lähibaarissa aikas hienoissa vaatteissa, kun muilla oli verkkarit ja tuulitakit.Samalla voisi ottaa kuvan jokaisesta asusta, niitähän on jotain appejakin tähän? Niin on jatkossa helpompi nähdä miltä ne vaatteet oikeasti näyttää sinun päällä.
Kiva haaste. Tosin itselläni vaatekaappi niin täynnä, että en tähän rupea paitsi pikkareiden osalta voisin ruveta. Osa vaatteistahan olisi liian kuumia tietyillä ilmoilla.
Vierailija kirjoitti:
Siivoushaaste!
Itse otin korit irti ja samaten ne kiskot, pesin ne koneessa ja sitten siivilän ja muut. Kamala ryönä niissä kiskoissa ja korin kannattimissa, kannattaa nekin siivota edes joskus. Tämä ot.
.