tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (20783)
Vierailija kirjoitti:
Kehtaako villasukkia, joissa kantapää puhki laittaa toriin annetaan-osastolle vai onko oikea osoite roskapönttö? En itse osaa korjata, enkä ala opettelemaan. Muuten ihan ehjät ja hienon näköiset. Vai kiinnostaako edes osaavia käsityöihmisiä korjata muiden käytettyjä?
Äkkiseltään sanoisin, että roskiin vain. Mutta toki on paljon neulojia, jotka voisivat ehkä varren langan haluta hyödyntää. Kokeile ja laita toriin, jos ei mene viikossa, niin roskiin vain.
Oma tilannepäivitykseni: Olen huomannut, että aivoni toimivat parhaiten siistissä ympäristössä. Kun koti on sekaisin, en pysty keskittymään mihinkään. Kun kotityöt on tehty, on jopa hyperfokuksen vuoro. Nykyisin osaan käyttää tätä ilmiötä hyväkseni positiivisesti, ja käytän etätyöpäiväni ensimmäisen tunnin siivoamiseen -> parempi fokus lopputyöpäivän, kun muuten vain selailisin lehtiä ja somea herätäkseni.
Konmaritus sopii minulle. Kun tavara on ihan OK, käyttökelpoinen, mutta ei minua miellyttävä, hankkiudun siitä aina lopulta eroon ja ostan miellyttävämmän tilalle. Miksi en siis ostaisi sitä täydellistä yksilöä heti? Näe hiukan vaivaa ja maksa ehkä hiukan ylimääräistä, mutta ns. loppuelämän ostosta varten. Panostan itseeni sen verran. Siispä pidän ympärilläni vain tavaroita, jotka tuottavat minulle iloa.
Kotini on aika minimalistinen. Selkeä, jokaisella tavaralla on tarkoitus, mutta koristeitakin on maltillisesti. Jokaiselle on paikkansa. On helppo siivota päivittäin hetken, suursiivous käsittää lähinnä kylppärin ja ikkunoiden pesun.
Läheiseni eivät aina ymmärrä minua, jos on tarve jollekin tavaralle eikä mikään meinaa kelvata, ja lopulta lähden pois kaupoista ostamatta mitään. Pärjään mielummin hetken ilman kuin ostan ihan OKn, koska en jaksa nähdä sitä vaivaa hankkiutua eroon siitä ihan kivasta, kun sopiva ilmestyykin tyhjästä. Kyseessä on minun rahani, aikani ja vaivani, joten voinen panostaa etsimiseen jos haluan. Olen opetellut sen verran puolustamaan itseäni. Jos haluan esim. mustan paistinlastan, en tyydy musta-oranssiin vaan etsin sen mustan, sillä niitä varmasti on jossain olemassa.
Kannustan siis kaikkia pohtimaan omia tarpeitaan ja omaa hyvinvointiaan. Voisiko elämä parantua jollain pienellä rutiinin muutoksella? Tarvitsetko neljää sateenvarjoa, joista yksi toimii hyvin mutta on ruma ja kolme muuta on vähän huonoja mutta nättejä? Anna ne pois roskalavalla ja osta hyvä ja nätti sateenvarjo, jota tulee käytettyäkin. Tai älä osta mitään tilalle, jos et tarvitse. Sinun elämäsi, yritä voida siinä hyvin.
Tulin hakemaan ketjusta taas inspistä tavarakaaoksen kesyttämiseen, mutta harmikseni huomasin muutaman sivun sisältävän jankutusta tavaran hävittämisestä ja siitä mikä on roskaa. Toivottavasti aihe olisi viimein käsitelty. Jos ei, voisimme perustaa sille oman rinnakkaisketjun? Sinne minullakin olisi paljon kirjoitettavaa.
Yritetään olla puuttumatta liiaksi toisten tapoihin hankkiutua tavarasta eroon. Emme voi tietää, mitä kaikkea siellä taustalla on. Monet kamppailevat kuormittavan arjen kanssa ja varmasti pystyvät tekemään parempia ratkaisuja, kunhan saavat kuormaa ensin purettua.
Mulla on tosi vaikea päästää mistään tavarasta irti ja olen monta vuotta tehnyt työtä sen eteen. En ole lähelläkään tavoitettani, mutta olen päässyt tilanteeseen, jossa arki ei ole jatkuvaa kamppailua tavaraa vastaan. Olen hävittänyt menneisyydessä tavaraa väärin, mutta nyt mulla on henkistä kapasiteettia hävittää tavara oikein.
Nyt sit inspistä toivottavasti muille. Päätin vihdoin ja viimein viedä hopelle kasan lasten vaatteita, jotka olin aikonut myydä. Siellä on vähän newbietä, pomdelux, name it ja muuta millä olen ajatellut olevan myyntiarvoa. Toki myös jotain tavallista markettikamaa. En vain saa aikaiseksi viedä niitä kirppikselle, en edes täyden palvelun kirppikselle, sillä niissä tuntuu olevan nyt pitkät jonot. Samalla lähtee mun väärän kokoisia vaatteita konttiin ja teksiilinkeräykseen pari kassillista. Ja kaikkea tätä turhaa tavaraa on pyörinyt nurkissa yhteensä kolmen ikean kassillisen verran. Konttiin lähtee myös lahjaksi saatuja kynttilänjalkoja, kirjoja ja muuta tavaraa. Ensi viikolla sit menee yksi iltapäivä ajella viemässä näitä oikeisiin osoitteisiin.
Nyt pitäisi saada vähän lisää inspistä. Tämän onnistumisen tunne pitäisi saada hyödynnettyä. Ja kun ajelua kerran tiedossa, niin siinä samalla menis vielä vähän tavaraa pois.
Kävin tänään lääkekaapin läpi. Löytyi 7kpl päiväysvanhoja lääkkeitä. Vien seuraavalla kauppareissulla apteekkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tympääntynyt kirjoitti:
Anna tuo palaute työpaikalla, niin ehkä sellaisten mainostuotteiden valmistuttaminen ja jakelu, joita kukaan ei halua, vähentyy tai loppuu kokonaan.
Tuota aattelinki. Mitta mitä tehdä olemassa oleville?? Mun omat takit ennen tota työpaikkaaki on niin hyvässä kunnossa? Kiukuttaa turhan roinan antaminen. Täydellinen lahja ois esim lahjakortti ravintolaan tms tai pelkkä raha
No kyllähän ne takit voi myydä/lahjoittaa vaikka niissä joku firman logo olisikin.
Itse ainakin voisin ostaa jos takki muuten itselle sopiva.
Laitat vaan toriin ilmoituksen.
Jos joku lahjoittaisi käyttämättömän laadukkaan ulkoilutakin jossa lukee firman logo, kyllä minä sen huolisin mielellään ulkoiluun ja mökkeilyyn.
Mä en ole koskaan ottanut noita firman lippiksiä, teepaitoja, reppuja tai muutakaan. Kukaan ei huomaa, kun et vaan ota omaasi. Tai jos ne annetaan näkyvästi käteen, vie takaisin hyllyyn myöh tai säilytä muualla työpaikalla. Jää sitten muutama ylimääräinen jakamatta. Jos joudutte käyttämään takkia töissä, mikset voisi käyttää vanhaa jos logo pysynyt samana?
Ja lisäksi tietysti palaute että mietitään takkiasia uudelleen, luultavasti moni työntekijä samaa mieltä kuin sinä.
Sama. En näe mitään järkeä siinä, että otan jotain ja vien kierrätykseen.
Nyt oma poika tykkää käyttää niitä salilla, firman teepaitoja, olen ottanut ja olen saanut kollegankin.
Saadaan 2 x vuodessa tuotepaketti.
Meillä tiimissä olen kysynyt haluaako joku ja jos kukaan ei ole halunnut, olen jättänyt ottamatta.
Viimeksi, kun jouluna sai ottaa jotain, 1 vaihtoehto oöi 2 teepaitaa.
Sain yht 10, kun kollegat otti myös.
Nyt ei pariin vuoteen tarvi
Minäkin vien 4 kestokassillista lahjoitukseen. Viimeksi kun möin, tulos oli +-0. Ei mitään järkeä hinnoitella ja raahata niitä edestakaisin. Pois vaan kerralla kaikki.
Laittaisin kaiken rikkinäisen roskiin 👍🏻
Vierailija kirjoitti:
Oma tilannepäivitykseni: Olen huomannut, että aivoni toimivat parhaiten siistissä ympäristössä. Kun koti on sekaisin, en pysty keskittymään mihinkään. Kun kotityöt on tehty, on jopa hyperfokuksen vuoro. Nykyisin osaan käyttää tätä ilmiötä hyväkseni positiivisesti, ja käytän etätyöpäiväni ensimmäisen tunnin siivoamiseen -> parempi fokus lopputyöpäivän, kun muuten vain selailisin lehtiä ja somea herätäkseni.
Konmaritus sopii minulle. Kun tavara on ihan OK, käyttökelpoinen, mutta ei minua miellyttävä, hankkiudun siitä aina lopulta eroon ja ostan miellyttävämmän tilalle. Miksi en siis ostaisi sitä täydellistä yksilöä heti? Näe hiukan vaivaa ja maksa ehkä hiukan ylimääräistä, mutta ns. loppuelämän ostosta varten. Panostan itseeni sen verran. Siispä pidän ympärilläni vain tavaroita, jotka tuottavat minulle iloa.
Kotini on aika minimalistinen. Selkeä, jokaisella tavaralla on tarkoitus, mutta koristeitakin on maltillisesti. Jokaiselle on paikkansa. On helppo siivota päivittäin hetken, suursiivous käsittää lähinnä kylppärin ja ikkunoiden pesun.
Läheiseni eivät aina ymmärrä minua, jos on tarve jollekin tavaralle eikä mikään meinaa kelvata, ja lopulta lähden pois kaupoista ostamatta mitään. Pärjään mielummin hetken ilman kuin ostan ihan OKn, koska en jaksa nähdä sitä vaivaa hankkiutua eroon siitä ihan kivasta, kun sopiva ilmestyykin tyhjästä. Kyseessä on minun rahani, aikani ja vaivani, joten voinen panostaa etsimiseen jos haluan. Olen opetellut sen verran puolustamaan itseäni. Jos haluan esim. mustan paistinlastan, en tyydy musta-oranssiin vaan etsin sen mustan, sillä niitä varmasti on jossain olemassa.
Kannustan siis kaikkia pohtimaan omia tarpeitaan ja omaa hyvinvointiaan. Voisiko elämä parantua jollain pienellä rutiinin muutoksella? Tarvitsetko neljää sateenvarjoa, joista yksi toimii hyvin mutta on ruma ja kolme muuta on vähän huonoja mutta nättejä? Anna ne pois roskalavalla ja osta hyvä ja nätti sateenvarjo, jota tulee käytettyäkin. Tai älä osta mitään tilalle, jos et tarvitse. Sinun elämäsi, yritä voida siinä hyvin.
Tämä on inspiroiva ja mukava kommentti, kiitoksia tästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tympääntynyt kirjoitti:
Anna tuo palaute työpaikalla, niin ehkä sellaisten mainostuotteiden valmistuttaminen ja jakelu, joita kukaan ei halua, vähentyy tai loppuu kokonaan.
Tuota aattelinki. Mitta mitä tehdä olemassa oleville?? Mun omat takit ennen tota työpaikkaaki on niin hyvässä kunnossa? Kiukuttaa turhan roinan antaminen. Täydellinen lahja ois esim lahjakortti ravintolaan tms tai pelkkä raha
No kyllähän ne takit voi myydä/lahjoittaa vaikka niissä joku firman logo olisikin.
Laitat vaan toriin ilmoituksen.Jos joku lahjoittaisi käyttämättömän laadukkaan ulkoilutakin jossa lukee firman logo, kyllä minä sen huolisin mielellään ulkoiluun ja mökkeilyyn.
Mä en ole koskaan ottanut noita firman lippiksiä, teepaitoja, reppuja tai muutakaan. Kukaan ei huomaa, kun et vaan ota omaasi. Tai jos ne annetaan näkyvästi käteen, vie takaisin hyllyyn myöh tai säilytä muualla työpaikalla. Jää sitten muutama ylimääräinen jakamatta. Jos joudutte käyttämään takkia töissä, mikset voisi käyttää vanhaa jos logo pysynyt samana?
Ja lisäksi tietysti palaute että mietitään takkiasia uudelleen, luultavasti moni työntekijä samaa mieltä kuin sinä.
Sama. En näe mitään järkeä siinä, että otan jotain ja vien kierrätykseen.
Nyt oma poika tykkää käyttää niitä salilla, firman teepaitoja, olen ottanut ja olen saanut kollegankin.
Saadaan 2 x vuodessa tuotepaketti.
Meillä tiimissä olen kysynyt haluaako joku ja jos kukaan ei ole halunnut, olen jättänyt ottamatta.
Viimeksi, kun jouluna sai ottaa jotain, 1 vaihtoehto oöi 2 teepaitaa.
Sain yht 10, kun kollegat otti myös.
Nyt ei pariin vuoteen tarvi
Itsekin ostin ennen kuin täytin 31 vuotta ainoastaan yhden takin sellaisen jonka laitoin päälle kun piti vähän hienompi olla. Kaikki muut takit sain lahjoituksena tai lahjaksi firmalta. Ei ollut mitään järkeä jättää niitä hyödyntämättä . Monella muulla rahat lipesivät käsistä vaateisiin ja muihin hyödykkeisiin. Itsellä jäi säästöön ja olen pystynyt nauttimaan elämästä.
Minä rakensin excelin, johon kirjasin kuukausitasolla kaikki "hoidettavat asiat". Suurin osa liittyy kodin siistinä pitämiseen (esimerkiksi "keittiön kaapit", "lääkekaappi", "lastenhuoneet"). Tarkoitus on, että jokainen listattu asia käydään perinpohjaisesti läpi kerran vuodessa samassa syklissä (kaikki hyllyt ja laatikot tyhjiksi, pesu, karsinta, järjestely). Lapsiperheessä sitä uutta ja vanhaksi/pieneksi jäävää tavaraa seilaa koko ajan, mutta koen, että vuosi on aika hyvä aikajänne. Ei tule itsellekään stressiä, kun tietää, että "sieltä se on tulossa toukokuussa vastaan, hoidan sen sitten". Heinä- ja joulukuulle en ole kalenteroinut mitään, lomaillakin täytyy. :)
Olen elänyt tämän kanssa nyt kolmatta vuotta ja meille tämä on sopinut. Toki matkalla on vähän muokattu, lisätty ja poistettukin juttuja. Samaan listaukseen on kätevästi saanut sellaisia muistettavia, toistuvia juttuja kuin "kylvä rairuoho", "vappuasu päiväkotiin", "tarkista lasten seuraavan kauden vaatetilanne" jne.
Rikkinäiset lumppukeräykseen ( ei sukkia eikä alusvaatteita - ne roskikseen). Vielä käyttökuntoiset Fidaan ja Uffiin, Pelastusarmeijaan, Punaiselle Ristille tai vastaavaan. Priimatuotteet ja muotijutut voi laittaa myyntiin vaikka Reloveen tai vastaavaan.
Vierailija kirjoitti:
Rikkinäiset lumppukeräykseen ( ei sukkia eikä alusvaatteita - ne roskikseen). Vielä käyttökuntoiset Fidaan ja Uffiin, Pelastusarmeijaan, Punaiselle Ristille tai vastaavaan. Priimatuotteet ja muotijutut voi laittaa myyntiin vaikka Reloveen tai vastaavaan.
Väärin. Uffille ei mitään. Se lafka ei ole hyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaa tietää miksi sukkia ei saa laittaa lumppukeräykseen? Vaatejätettähän sinne menee.
Vierailija kirjoitti:
Minä rakensin excelin, johon kirjasin kuukausitasolla kaikki "hoidettavat asiat". Suurin osa liittyy kodin siistinä pitämiseen (esimerkiksi "keittiön kaapit", "lääkekaappi", "lastenhuoneet"). Tarkoitus on, että jokainen listattu asia käydään perinpohjaisesti läpi kerran vuodessa samassa syklissä (kaikki hyllyt ja laatikot tyhjiksi, pesu, karsinta, järjestely). Lapsiperheessä sitä uutta ja vanhaksi/pieneksi jäävää tavaraa seilaa koko ajan, mutta koen, että vuosi on aika hyvä aikajänne. Ei tule itsellekään stressiä, kun tietää, että "sieltä se on tulossa toukokuussa vastaan, hoidan sen sitten". Heinä- ja joulukuulle en ole kalenteroinut mitään, lomaillakin täytyy. :)
Olen elänyt tämän kanssa nyt kolmatta vuotta ja meille tämä on sopinut. Toki matkalla on vähän muokattu, lisätty ja poistettukin juttuja. Samaan listaukseen on kätevästi saanut sellaisia muistettavia, toistuvia juttuja kuin "kylvä rairuoho", "vappuasu päiväkotiin", "tarkista lasten seuraavan kauden vaatetilanne" jne.
Mulla on aivan sama juttu.
Lista on lyhyt. Esim kesäkuussa on vessat, kylpyhuone ja sauna.
Pelkästään vessan tyhjentämiseen menee aikaa.
Tämä tarkoitti pidän vessassa vain sitä, mitä sinne kuuluu. Teen yhden oer päivä. Voin tyhjentää vessan yhtenä aamuna, ruokatunnilla pesen, imuroin, jatkan töiden jälkeen ja viim seuraavana päivänä laitan oaikoilleni.
Mm tiettynä kuukausina tarkistan sähkölaskun suoraveloitus on mennyt
Ei ihme, että ihmisillä on tavaraa kun rikkinäiselle sukallekkin pitää torista kysellä ottajia..
Vierailija kirjoitti:
Tässä oli paljon sellaista, johon samaistun. Minäkin voin kaikin puolin paremmin ja saan enemmän aikaan kun kotini on hyvässä järjestyksessä. Olen myös sortunut siihen, että ostan jotain joka on "ihan ok" mutta ennemmin tai myöhemmin korvaan sen kuitenkin oikeasti hyvällä. Aina kuin mahdollista, minulle on kaikin puolin parempi on hankkia se oikeasti hyvä suoraan vaikka siinä menisi enemmän aikaa ja rahaa koska pidemmän päälle säästyy molempia ja lisäksi materiaaleja jne. kun en osta sitä turhaksi jäävää.
Hamstraan vielä juurikin mm. niitä lähes ehjiä sateenvarjoja koska valitettavasti malli kuin malli tuntuu menevän helposti rikki. Harvoin näille mitään käyttöä enää on eikä maailmakaan pelastu sillä, että eteisessäni on kolme rikkinäistä sateenvarjoa. Ylipäätään ärsyttää jos jokin oikeasti hyvä ja mieluisa tavara menee rikki, sillä uutta vastaavaa ei välttämättä enää saa, tai joku hankintani, jonka luulin olevan hyvä ei sitä sitten olekaan.
On hankalaa löytää laadukasta varsinkin kun välillä on tilattava netistä. En ymmärrä miten nykyaikana on ok tuottaa jo valmiiksi roskaa. Iso osa kotini "kaaoksesta" johtuu juurikin jonkin ajan kuluttua huonoiksi osoittautuneista tai lähes loppuun kulutetuista hankinnoista, joista en raaski luopua kun en usko parempaakaan löytyvän. Tai jos välillä yritän, hetken päästä voi olla kaksi huonoa tavaraa/vaatetta/tms. Yritän niitä sitten käyttää koska muutakaan ei ole (ilmeisesti edes saatavilla) mutta ärsyttää kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaa tietää miksi sukkia ei saa laittaa lumppukeräykseen? Vaatejätettähän sinne menee.
Tämäpä mielenkiintoista, näyttää tosiaan siltä, että Suomessa lumppukeräykseen ei käy sukat ja alusvaatteet. Asuinmaassani näitä ei ole suljettu tekstiilijätekeräyksen ulkopuolelle, ainoastaan likaiset tai märät vaatteet eivät käy.
Eri
Kannattaa ottaa päämäärä, että kaikena säilytetyn tavaran pitää olla käyttökuntoista. Rikkinäiset korjataan heti eikä hillota niitä rikkonaisina, tai laitetaan kierrätykseen tai annetaan jollekin muulle joka haluaa korjata käyttöönsä.
Sateenvarjoja on minullakin vähän enemmän, useimmat nättejä ja hyviä, osa jo korjattuja ja hiukan epäilyttäviä, mutta koska hävikki on näissä melkoinen niin säästän ja korjaan kaikki niin pitkälle kuin mahdollista. Otan sitten eri tasoisia mukaan eri tilanteisiin, parempi sontsa pääsee vaikkapa vierailulle ystävän luokse kun taas baariin oluelle otetaan joku rutku joka saakin kadota.
Minulla kaaosta aiheuttavat keskeneräiset projektit. Niitä harkitaan niin kauan että pöly ehtii varmasti laskeutua kaikkien leviteltyjen osien päälle moneen kertaan.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostat ihan excelöivältä työkaveriltani. Olisi ihana olla noin systemaattinen. Valitettavasti en ole. :(
Laitat vaan toriin ilmoituksen.
Jos joku lahjoittaisi käyttämättömän laadukkaan ulkoilutakin jossa lukee firman logo, kyllä minä sen huolisin mielellään ulkoiluun ja mökkeilyyn.