Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

tavarapaljous :(

Vierailija
22.04.2014 |

ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/

Kommentit (20785)

Vierailija
12921/20785 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos jälleen tästä ketjusta. 

Taas kävin lukemassa parin kuukauden viestit ja jatkan siitä mihin tammikuussa jäin. Tavarat ovat edelleen levällään tässä romuhuoneessani, joten siitä on hyvä jatkaa. Ehkä tänään pääsen urakassa eteenpäin.

Vierailija
12922/20785 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me annoimme jonkun aikaa kaikenlaista yhdelle tutulle, joka otti hyvällä mielen kaiken vastaan. Sitten tajusin, että hänellä taitaa olla paha hamstrsusongelma. Taisin kierrätysinnossani vain pahentaa toisen tilannetta. Sen jälkeen olen miettinyt, että ilmaiseksi puolitutulle antamalla vain siirtää ongelmaa, josta pitäisi vastata itse.

Olen jonkin verran lahjoittanut tavaraa Facebookin roskalavalla, ja välillä miettinyt että meneeköhän nämä roinat nyt oikeaan tarpeeseen, vai kerääkö niitä joku vielä pahemmin hamstrausongelmainen kotiinsa ja kun aika jättää niin lapset kippaavat kaiken roskiin joka tapauksessa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
12923/20785 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtavia vinkkejä tavaroiden noutopalveluista, itse en ollut näistä edes tietoinen. Kiitos kaikille!

Vierailija
12924/20785 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos myös omasta puolestani tästä ketjusta. Tästä on ollut paljon helpotusta, että muutkin kamppailevat samojen ongelmien kanssa, rohkaisua että ne ongelmat voi selättää, ja yleensäkin vertaistukea. Keskustelu on auttanut peilaamaan ja ymmärtämään omaa tavarasuhdetta.

Vierailija
12925/20785 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisipa kiva tietää, mitä ketjun aloittajalle kuuluu nykyään. Ketju on aloitettu vuonna 2014, eli 9 vuotta sitten. Se alle 1-vuotias perheenjäsen tuolloin on nyt kohta 10 ja kenties on tullut perheenlisäystäkin? Kenties muutettu isompaan? Olisi kiinnostavaa tietää, miten aloittaja pärjäsi pidemmällä tähtäimellä tavarapaljouden kanssa vai jäikö tuo ongelma historiaan?

Vierailija
12926/20785 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No minä ainakin jatkan niiden ihmisten kritisoimista, jotka heittävät ehjää, siistiä ja käyttökelpoista tavaraa, jopa käyttämättömiä vaatteita, täysin ehjiä ja naarmuttomia astiastoja ym.  roskiin koska

a) eivät jaksa myydä tai lahjoittaa, tai

b) jos jaksavat yrittää myydä mutta eivät löydä ostajaa, eivät halua antaa tavaraa ilmaiseksi minnekään vaan heittävät sen mieluummin roskiin, tai

c) eivät viitsi odottaa tilaisuutta viedä käyttökelpoinen tavara kierrätykseen vaan heittävät sen roskiin koska haluavat päästä niistä heti eroon, poissa silmistä poissa mielestä -henkisesti.

Näitä tyyppejä putkahtelee tässä ketjussa esiin aika ajoin ja heille löytyy komppaajia, jotka siunaavat käyttökelpoisen ehjän ja siistin tavaran roskiinheittämisen sillä, että nehän poltetaan, ikään kuin polttaminen olisi joku ekoteko ja tavara katoaisi sillä jälkiä jättämättä.

Jännä miten jotkut teistä haluavat nyt vääntää tämän niin että puhumme tavarasta joka on roskiskuntoista ja että me kritisoijat nyt haluaisimme ihmisten dumppaavan rikkinäiset vaatteet ukrainalaisille jne.

No kukaan ei täällä tiedä tavaran todellista kuntoa mihinkään suuntaan. Jopa uusi laput kiinni oleva tekstiili voi olla täysin roskiskamaa, jos se on homeessa.

Ja kuten monta kertaa todettu ja tännekin linkitetty, miten hyväntekeväisyysjärjestöt joutuvat hävittämään jopa 25 prosenttia tuoduista lahjoituksista, kertoo siitä ettei se hyväkuntoiseksi kuvattu tuote välttämättä ole sitä.

Mutta siinä olen tuon toisen henkilön kanssa samaa mieltä, että "roskiskuntoiset" tekstiilit pitäisi silti kierrättää. Pk-seudulla ainakin on jo useampia tekstiilikeräyspisteitä: https://www.hsy.fi/jatteet-ja-kierratys/lajittelu/vaatteet-ja-tekstiili…

Mutta tuossakin tosin todetaan, että jos tekstiilit ovat homeisia, märkiä tai öljyisiä, niin ne pitää laittaa sekajätteeseen.

Hyvä muistuttaa tuosta! näin ei ole joka paikkakunnalla ja helsingissäkin on ihan muutaman vuoden vanha juttu. Silloin olen viimeksi tänne laittanut viestiä, ei tekstiilikeräystä ollut ja Hesykään ei ottanut lakanoita ja peittoja vastaan. Iso kasa meni meiltä ihan sekajätteeseen. Osa oli jopa ihan ehjiä, mutta sukulaistäti oli sen verran hajuvesiaddikti, että ne haisi niin pahalle. Yksi itse virkattu pöytäliina on jätetty ja edelleen monen vuoden käytön, lumipesujen, ulkotuuletuksen ja pesukonekierroksen jälkeen aiheuttaa päänsärkyä :D enkä tuota ollut edes hänellä nähnyt muualla kuin kaapissa.

Moni asia, kuten ne cd-levyt ja niiden kannet kuuluu ihan sinne sekajätteseen, vaikka miten haluaisi kierrättää. Minäkin oletan, että ihmiset kierrättävät asiat parhaansa mukaan, vaikka sanovat laittavansa roskiin. Kaikilla ei ole voimavaroja siihen, moni hamstraa tavaraa masennuksen tai trauman vuoksi. Jos he saavat sitä tavaran turhaa ostamista lopetettua, niin se jo auttaa paljon luontoa.

Joo, EU:n kattava laki, joka velvoittaa järjestämään tekstiilinkierräytksen, taisi tulla voimaan vasta tämän vuoden alusta. Tosi hyvä juttu kyllä!

Vierailija
12927/20785 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä keskusteluketjussa näyttää tulevan toistuvasti väärinkäsityksiä siitä, mitä kierrätyksen tärkeydestä muistuttamisella tarkoitetaan.

Kun osa ketjuun kirjoittaneista on ollut sitä mieltä, että hyväkuntoiset ja jopa uudet tavarat voi heittää roskiin ja että jätteiden vastuullinen lajittelu ja kierrätys ei ole tärkeää, ja muut ovat huomauttaneet heille, että sellainen toiminta on epäekologista ja myös itsekästä, ne tavaroiden sekajätteeseen heittäjät väittävät, että heitä yritetään estää luopumasta tavarapaljoudesta, mikä ei ole totta. 

Itse en ole paljonkaan tuollaisia kommentteja nähnyt, missä olisi sekajätteeseen heitetty hyviä tavaroita. Jotkut mainitsevat heittävänsä jotain pois jos se ei kenellekään kelpaa, mutta eihän senkään tarvitse tarkoittaa sekaroskiin heittämistä vaan asiallisesti kierrättämistä.

Minulla on tapana sanoa "roskiin menee" tai "pois lähtee", vaikka se lähtö olisikin sitten lahjoitukseen tai kierrätyskeskukseen.

No kyllä mielestäni on outoa, jos sanot "roskiin menee", vaikka viet tavaran kierrätyskeskukseen. 

Vierailija
12928/20785 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin nostaa esiin, että Hope ry tarvitsee parhaillaan siistejä lasten vaatteita ja leluja. Jos näitä on siis nurkissa ylimääräisinä, niin kannattaa viedä heille.

Autetaan lapsia!

Vierailija
12929/20785 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä keskusteluketjussa näyttää tulevan toistuvasti väärinkäsityksiä siitä, mitä kierrätyksen tärkeydestä muistuttamisella tarkoitetaan.

Kun osa ketjuun kirjoittaneista on ollut sitä mieltä, että hyväkuntoiset ja jopa uudet tavarat voi heittää roskiin ja että jätteiden vastuullinen lajittelu ja kierrätys ei ole tärkeää, ja muut ovat huomauttaneet heille, että sellainen toiminta on epäekologista ja myös itsekästä, ne tavaroiden sekajätteeseen heittäjät väittävät, että heitä yritetään estää luopumasta tavarapaljoudesta, mikä ei ole totta. 

Itse en ole paljonkaan tuollaisia kommentteja nähnyt, missä olisi sekajätteeseen heitetty hyviä tavaroita. Jotkut mainitsevat heittävänsä jotain pois jos se ei kenellekään kelpaa, mutta eihän senkään tarvitse tarkoittaa sekaroskiin heittämistä vaan asiallisesti kierrättämistä.

Minulla on tapana sanoa "roskiin menee" tai "pois lähtee", vaikka se lähtö olisikin sitten lahjoitukseen tai kierrätyskeskukseen.

No kyllä mielestäni on outoa, jos sanot "roskiin menee", vaikka viet tavaran kierrätyskeskukseen. 

Itse sanon, että "pois lähtee" jos en myy jotain. Eli tarkoittaa itselleni sitä, että luovun siitä ilmaiseksi. Se kun itseäni kirpaisee eri tavalla kuin se, jos pystyn jonkun tavaran myymään ja saamaan siitä rahaa. Silloin ei satu niin paljon se ajatus, että on tuhlannut rahaa turhaan esineeseen, kuin silloin kun jos siitä luopuu ilmaiseksi. Koska silloin sitä on ihan konkreettisesti heittänyt rahansa hukkaan (toki jos tavarasta on ollut hyötyä tai iloa niin sen on saanut, mutta silti).

- eri

Vierailija
12930/20785 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ilmeisesti sen verran tottunut lajittelemaan, että ajattelen roskiin viemisenä kun vien pahvit, metallit, muovit, lasit, käyttökelvottomassa kunnossa olevat vaatteet (käytän vaatteet itse loppuun), elektroniikkaromun yms. niille tarkoitettuihin keräyspaikkoihin. Ovat "pahviroskis" ja "vaateroskis" jne. Sekajätteeseen ei siis mene mitään, jolle on sitä parempi paikka.

Vierailija
12931/20785 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin nostaa esiin, että Hope ry tarvitsee parhaillaan siistejä lasten vaatteita ja leluja. Jos näitä on siis nurkissa ylimääräisinä, niin kannattaa viedä heille.

Autetaan lapsia!

Onko tullut mitään päivitystä ?

Viimmeksi hopelle tuotiin niin paljon, piti laittaa ovet säppiin

Vierailija
12932/20785 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kirjoittanut aikaisemminkin ketjuun tästä, mutta tunnepuolella se perityistä tavaroista ja omista lapsuudentavaroista luopuminen - voi miten vaikeaa. Ja kun joku siitä kysyi, että miksi niistä pitäisi luopua, niin olen tosiaan tuo, joka peri tuhansia kirjoja, yli sadan vuoden ajalta, eri sukulaisilta sekä itselleni lapsena ja nuorena ostettuja kirjoja joita vanhempani olivat säilyttäneet. Ja kun suku on ollut täynnä kirjoja rakastavia professoreita, opettajia ja myös eräs kustannusyhtiön hallituksessa vuosikymmeniä toiminut henkilö (joka tätä kautta sai paljon kirjoja), niin niitä kirjoja tosiaan oli tuhansia. (Ja nämä olivat vain nyt perityt kirjat sekä omat lapsuudenkirjani - opiskelu- ja väikkäriaikojen kirjat täyttivät yhteen aikaan kokonaisen seinän asunnosta; niistä oli kuitenkin helppo luopua ja silloin kymmenisen vuotta sitten ne kaikki kelpasivat divarille.)

Ne olivat aivan ihania, kävin niitä mielenkiinnolla läpi ja osan olen toki säästänyt, mutta kun omia lapsuudenkirjojakin oli yli tuhat, niin kaikille ei vain ollut tilaa. Toki osa on säilytetty, mutta kaikkia ei vain ollut mahdollista säilyttää. Omat lähipiirin lapset ovat jo käyneet ne läpi ja kasvaneet niistä ulos, joten niitä olisi säilytetty mahdollisille seuraaville sukupolville, joita tuskin vielä pitkälti yli kymmeneen vuoteen tulee. Ja jos tulee, niin ei ole taattua, että heitä kiinnostaisivat kaikki perityt lastenkirjat. Sen huomasi jo tästä lasten sukupolvesta, että lapset kuitenkin muodostavat omat kiinnostuksen aiheensa ja mieltymyksensä, jotka eivät välttämättä kirjoissa ole samoja kuin edellisillä sukupolvilla ja on mielestäni tärkeää kunnioittaa sitä. Kirjat ovat lapsille kuitenkin niin iso mielikuvituksen ja innoituksen aihe, että on tärkeää, että ne ovat aidosti kiinnostavia ja mieluisia.

Myin niitä läheiseen divariin, jossa niitä on ollut paraatipaikalla esillä näyteikkunassa nyt vuoden (joo, niin paljon niitä oli). Herättää erilaisia tunteita kun kuljen siitä lähes päivittäin ohi - välillä iloa ja ylpeyttä, että muutkin pääsevät jakamaan omia rakkaita lapsuudenmuistojani ja että kirjoja arvostetaan niin paljon, että ne ovat paraatipaikalla, mutta välillä haikeutta. Tuntuu vaikealta, kun jokin itselle niin rakas ja henkilökohtainen onkin myynnissä kenelle tahansa ostaa.

Toisaalta, omaa elämääni on ihan konkreettisesti helpottanut tavaramäärän karsiminen (mahdollistaa esimerkiksi muuton, joka on ollut jo pitkään tarpeellinen, mutta vaikea tai lähes mahdoton toteuttaa kaiken tavaramäärän kanssa), joten yritän ajatella, että ne ihanat lapsuudenmuistot kirjoista (sillä kirjat olivat minulle todella rakkaita lapsena) ovat mielessäni ja tunteissani, ja nyt on tärkeämpää keskittyä tähän hetkeen ja nimenomaan ihmisiin, ei tavaraan. Sillä enemmän ne ihmisetkin, jotka minulle nuo kirjat aikoinaan ostivat, haluavat seuraani tässä hetkessä ja sitä, että olen onnellinen, kuin että istuisin jumissa tavaravuorien keskellä asunnossa, josta olisi vaikea muuttaa kaiken tavaran takia pois (koska se kaikki tavara olisi vaikeaa ja kallista muuttaa eikä mahtuisi pienempään asuntoon).

Vierailija
12933/20785 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ilmeisesti sen verran tottunut lajittelemaan, että ajattelen roskiin viemisenä kun vien pahvit, metallit, muovit, lasit, käyttökelvottomassa kunnossa olevat vaatteet (käytän vaatteet itse loppuun), elektroniikkaromun yms. niille tarkoitettuihin keräyspaikkoihin. Ovat "pahviroskis" ja "vaateroskis" jne. Sekajätteeseen ei siis mene mitään, jolle on sitä parempi paikka.

Minullekin "roskiin menevät" on kaikki mikä ei mene sellaisenaan uuteen käyttöön, eli myös nämä jotka kierrätetään uudeksi materiaaliksi. Ehkäpä johtuu omista piireistä joissa kaikille kierrätys on itsestäänselvyys ja jos sanotaan/pyydetään viemään jotain roskiin niin on selvää että se menee omaan lajitteluastiaansa. Tämä ketju on hyvä muistutus että on paljon ihmisiä joille asia ei olekaan niin itsestäänselvää

Vierailija
12934/20785 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan päiväkoditkin mielellään vastaanottavat lasten kirjoja.

Vierailija
12935/20785 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailma muuttuu, eivätkä kaikki vanhat lastenkirjat istu nykyaikaan. Osa toki on ajattomia. Mutta Suomessa on tosi paljon uutta laadukasta lastenkirjallisuutta tarjolla.

Vierailija
12936/20785 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maailma muuttuu, eivätkä kaikki vanhat lastenkirjat istu nykyaikaan. Osa toki on ajattomia. Mutta Suomessa on tosi paljon uutta laadukasta lastenkirjallisuutta tarjolla.

No siis nämä jäivät kyllä ihan käyttöön, divari myi kalliilla hinnoilla :=)

Eihän joku Camilla Mickwitz mene muodista. Eihän laadukas kirjallisuus voi mennä muodista, esimerkiksi joku Dante tai Shakespeare.

- se joka kirjoitti kirjoista

Vierailija
12937/20785 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tullut mitään päivitystä ?

Viimmeksi hopelle tuotiin niin paljon, piti laittaa ovet säppiin

Kyllä on. Juuri tuli Facessa ilmoitus jossa kuvissa tyhjiä hyllyjä ja toive lahjoituksille.

Vierailija
12938/20785 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis tämä todellakin! Kannattaa lukea ne vanhat kirjat läpi. Monessa kielenkäyttö on sellaista joka ei toimi nykyaikana. Myös esimerkiksi lapsia kohdellaan niissä nauraen erilaisuudelle. Kaikenlaista mitä en ainakaan itse halua lapselleni maailmasta opettaa. Meiltä on useampia kirjoja lähtenyt PAPERINKERÄYKSEEN (kun tätäkin joku varmasti nyt miettii mihin ne meni) ja ollaan hankittu nykyaikaisia kirjoja tilalle.

Vierailija
12939/20785 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis tämä todellakin! Kannattaa lukea ne vanhat kirjat läpi. Monessa kielenkäyttö on sellaista joka ei toimi nykyaikana. Myös esimerkiksi lapsia kohdellaan niissä nauraen erilaisuudelle. Kaikenlaista mitä en ainakaan itse halua lapselleni maailmasta opettaa. Meiltä on useampia kirjoja lähtenyt PAPERINKERÄYKSEEN (kun tätäkin joku varmasti nyt miettii mihin ne meni) ja ollaan hankittu nykyaikaisia kirjoja tilalle.

Kyllä joku muu perhe olisi niistä voinut tykätä. Silkkaa hulluutta laittaa pois hyvät ehjät kirjat!

Vierailija
12940/20785 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei mitä tehdä kun työpaikka antaa takin joka vuosi lahjaksi? En ymmärrä firmaa.. takki kuitenki kestää 5vuotta.. takeissa on firman logo mikä vaikeuttaa pois antoa ja roskiinkaa viittis heittää