Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

tavarapaljous :(

Vierailija
22.04.2014 |

ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/

Kommentit (20785)

Vierailija
12861/20785 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on ehkä pahinta kun mitään ei saisi pistää roskiin..ja ikiselle tavaralle pitäisi keksiä joku mihin tarjota oli se heijastin, vaate tai cd.. olisihan se ihanteellista kun kaikki löytäisi jatkosijoitus paikan, mutta jos kämppä on täynnä tavaraa ei loppuelämä riitä kun yrittää etsiä kuka tarvii kun mitään ei saisi roskiin mennä..pitäisi soitella päiväkoteihin, pistää tuotteita ilmaisryhmiin ja ootella kelpaako jollekkin yms yms

Tyypillistä nykyaikana tällainen "ekologisuus". Ostetaan uutta viherpestyä mukaekologista tavaraa ja vaatetta mutta ei osata kantaa vastuuta jo hankitun ehjän tavaran kierrättämisestä. Ihan yhtä vastuutonta kuin ostaa turhaa härpäkettä jota ei koskaan tarvitse tai käytä. Pitäisi lailla kieltää ehjän tavaran tai materiaalin heittäminen kaatikselle. Konmaritus ollut varmaan aika katastrofaalinen muotioikku jätefirmoille. Suurin osa hävittänyt täysin käyttökelpoista tavaraa ja sitten ostanut uutta tilalle kun huomaa että tarvitseekin. Muoti sanelee kaikkea typerää.

80-90-luvulla hommattu cd-levyjä ja sitten niitä ei saisi 30-40vuotta myöhemmin laittaa roskiin, vaikka niitä vuosikymmeniä kuunnellut ja nyt siirtynyt digitaaliseen musiikkiin. Niin ei saisi laittaa sitten turhaa pois?

Taikka nuorena ja kokemattomana ostanut kaikkea mitä "kodissa pitää olla", niin sitten kymmenen vuoden päästä, kun tajuaa, ettei sitä niistä puolikaan omassa elämässä tarvitse, niin sitten on niiden kanssa ikuisesti naimisissa? Tai jos perii tai saa lahjoja, joita ei tarvitse.

Toki omien voimavarojen puitteissa on jokaisen hyvä yrittää löytää tavaroille käyttöä, uusi koti tai kierrätys, mutta on maailmassa isompiakin syntejä, kun heittää joskus tavaroita roskiin. Jos kaiken sen energian käyttää vaikka siihen, ettei osta enää mitään turhaa, niin todennäköisemmin pelastaa maailman.

Vierailija
12862/20785 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä käynnissä laatikoiden siivous. Mitä tekisitte tavaroille kuten vanhat musiikkikasetit, CD-levyt, urheilumitalit? Kaseteista ja CD-levyistä olen itse asiassa miettinyt, että voisikin säilyttää ja kuunnella, niin ei tarvitsisi maksaa suoratoistopalveluista (ilman mainoksia). Mutta mitä esimerkiksi urheilumitaleille? Mihin jätteeseen ne edes kuuluvat? Metallinkierrätykseen?

Meillä meni kaikki cd:t roskiin. Eipä niille muuta paikkaa ole. Olivat niin naarmuisiakin, että tuskin olisi soineet. Kasetit on hävitetty jo joskus 90-luvulla.

DVD ja blu-rayt on taas meillä vieläkin käytössä. Veivät vaan hirveästi tilaa. Otin pois omista koteloista ja ostin laatikot joihin ne saa laitettua. Tasku/kansiomallisia löytyy helposti, mutta minä halusin nimenomaan laatikoita, mutta löysin lopulta. Joku seitsemän säkkiä tuli muoviroskaa ja nyt levyt mahtuu kahteen tv-tason kaappiin. Aiemmin vei kokonaisen kirjahyllyn. Kansipapereista tein vihkot laatikon päälle, niin voi helpommin selata mitä on siellä. Hienommat boxit jätin esille alkuperäispakkauksissa.

CD levyjä monet käyttävät askartelussa. Surullista että niin monet eivät ymmärrä että kaikkea PITÄÄ ensin tarjota ilmaiseksi vaikka torissa eikä heittää roskiin. C kaseteille on myös ostajakuntansa, etenkin raskaamman musiikin kaseteille.

Eräs ihminen kertoi juuri että oli tehnyt ikkunaremonttia ja oli aikeissa viedä vanhat kaatopaikalle. Päätti kuitenkin kokeilla lahjoittaa torissa. Tunti julkaisemisen jälkeen oli ottaja ilmoittautunut ja tullut hakemaan. Oli myös vuolaasti kiitellyt koska oli pitkään etsinyt juuri sellaisia.

Voinhan näitä kokeilla lahjoittaa. Kaupaksi ne eivät mene, olen jo kysynyt levyharrastajien ryhmästä. Itse olen harkinnut säilyttäväni ne, sillä olen laittanut ne jo aikoinaan sellaiseen yhteen koteloon ilman kansia, joka ei vie paljon tilaa, ja itse kuuntelen edelleenkin tuota samaa musiikkia. Mutta niiden kuuntelu sitten taas edellyttäisi soittimen ostoa, sillä se aikoinaan käytössä ollut cd/kasettisoitin on jo kauan sitten viety kierrätykseen, ihan koska hajosi vanhuuttaan.

Mutta tarjoaminenkin edellyttäisi helposti sitä, että pitäisi ryhtyä kuvaamaan kaikkia mitä eri levyjä siellä on (niitä on useita kymmeniä), joten se taas vie aikaa töiltä, joita niitäkin pitää ehtiä tekemään. Joten jos en säilytä, niin todennäköisesti Kierrätyskeskukseen.

Mutta samaa mieltä tuon toisen vastaajan kanssa siitä, että se vahinko luonnolle on tapahtunut jo silloin aikoinaan 1990- ja 2000-luvun alussa kun nämä levyt tuotettiin. Ja uusia ei tietenkään tule ostettua tilalle kun musiikki on nykyään digitaalista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
12863/20785 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on ehkä pahinta kun mitään ei saisi pistää roskiin..ja ikiselle tavaralle pitäisi keksiä joku mihin tarjota oli se heijastin, vaate tai cd.. olisihan se ihanteellista kun kaikki löytäisi jatkosijoitus paikan, mutta jos kämppä on täynnä tavaraa ei loppuelämä riitä kun yrittää etsiä kuka tarvii kun mitään ei saisi roskiin mennä..pitäisi soitella päiväkoteihin, pistää tuotteita ilmaisryhmiin ja ootella kelpaako jollekkin yms yms

Tyypillistä nykyaikana tällainen "ekologisuus". Ostetaan uutta viherpestyä mukaekologista tavaraa ja vaatetta mutta ei osata kantaa vastuuta jo hankitun ehjän tavaran kierrättämisestä. Ihan yhtä vastuutonta kuin ostaa turhaa härpäkettä jota ei koskaan tarvitse tai käytä. Pitäisi lailla kieltää ehjän tavaran tai materiaalin heittäminen kaatikselle. Konmaritus ollut varmaan aika katastrofaalinen muotioikku jätefirmoille. Suurin osa hävittänyt täysin käyttökelpoista tavaraa ja sitten ostanut uutta tilalle kun huomaa että tarvitseekin. Muoti sanelee kaikkea typerää.

En ole ihan varma, miten se säästää luontoa, jos niitä CD-levyjä säilöö ullakossa? Kun varmastikaan kukaan ei osta uusia sellaisia enää tilalle (tuotetaanko niitä edes enää?).

Olen erittäin vahvasti luonnonsuojelija ja kierrätyksen kannalla, mutta onhan sitä tutkittu mm. sitä, miten esimerkiksi UFF:lle viedyt vanhat vaatteet kuskataan ympäri maailmaa, monesti päätyen ympäristöjätteeksi Afrikkaan. Joten ei se kierrättäminen aina autuaaksi tee. Jo noiden vanhojen rättien kuskaaminen ympäri paria maanosaa tuottaa tosi paljon päästöjä. Lähtökohtaisesti pitäisi ostaa mahdollisimman vähän ja laadukasta, joka kestää aikaa.

Mutta lähtökohtaisesti en näe, miten se säästää luontoa jos vain jemmaa turhaa tavaraa kotiinsa.

Vierailija
12864/20785 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin kiinnostunut kuulemaan niiltä, jotka vastustavat tämän ketjun perusajatusta, eli sitä, että hankkiutuu turhasta tavarasta eroon (ja jättää ostamatta uutta tilalle, eli elää vähemmän tavaramäärän kanssa). Jos teillä on tilaa ja halua säilyttää paljon tavaraa, ja se toimii teille ja tekee teidät onnelliseksi, niin miksi se haittaa, jos jollain muulla ei näin ole? Meitä ihmisiä on kaikenlaisia, meillä on erilaisia elämäntilanteita ja erilaiset ratkaisut sopivat eri ihmisille. Jos teillä kaikki on hyvin ison tavaramäärän kanssa, niin miksi se häiritsee, jos jollain ei ole vaan haluaa elää vähemmän tavaran kanssa?

Vierailija
12865/20785 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neuvoni 19-v itselleni olisi minimalismi, minimalismi ja minimalismi. Ei ole mitään järkeä lähteä tavoittelemaan sitä Amerikkalaista unelmaa vaikka kuinka muut tekisikin niin. On rohkeaa mennä eri suuntaan kuin massa ja voisit jäädä eläkkeelle siinä 40-v kaikilla niillä rahoilla, jotka olet muuten tuhlannut kaikkeen mitä et oikeasti ole koskaan tarvinnut. Tulet havahtumaan tähän vasta sitten kun työ ei enään maistukkaan. Nykyään on YT ja voit tutkiskella jos sigma persoonallisuus osuu yhtään ajatuksiin itsestäsi. Myöskin MBTI on hyvä jotta voit ymmärtää miten karkeasti ottaen toimit itse (ja miten muut toimivat) sekä esim Enneagram kertomaan saatat olla kiinnostunut.

Lisäksi jos minimalismi vähääkään kiinnostaa, niin YT palkitsee tässäkin, tutkiskele kaltaisiasi. Tarkoitus ei ole, että et omistaisi mitään, mutta olla järkevä mitä omistat ja ostat. Lisäksi jos siirrät itse itsellesi talteen (sijoitettavaksi) rahaa automaattisesti heti palkka päivänä ja yrität selvitä niillä mitä jää jäljelle. Enemmänkin kitupiikki tyyliin ja sitten myöhemmässä elämässä voi ottaa enemmän lonkkaa.

Toinen neuvo itselleni olisi, että aloita sijoittaminen mahdollisimman aikaisin ja nimenomaan niihin maks kahteen matala palkkioiseen rahastoon. Tästäkin tulee aikamoinen pesämuna kun enemmän lonkkaa ottamisen aika tulee. Joo yksittäiset osakkeet ovat kivoja niin kauan kun kaikki menee ylöspäin, mutta todella ikäviä kun mennään alaspäin. Muita sijoitusluokkia kuin sijoittamista yleensäkkin pitää tutkiskella tarkasti ja sieltä YT:stä löytyy suomeksikin ihan hyvää matskua, mutta pitää myöskin muistaa tutkia miksi kyseiseen sijoitusluokkaan ei kannata sijoittaa. Kirjoista aloita Rich dad poor dad ja the Changing world order by Ray Dalio.

Se oman asunnon ostaminen on myös viisas vaihtoehto etenkin jos maksat vähemmän velkoja ja vastikkeita kuussa kuin vuokraa. Olettaen, että asuntojen hinnat ovat menneet ylöspäin alueella. Matalakorko aikaan se on maksettu 10 v etuajassa pois.

Kolmas neuvoni olisi jos mietit bisnes ideaa on, että aloitat 4 hour work week kirjasta. Tästä vähän sperspektiiviä oletko vain korvaamassa työsi toisella työllä. Mieti enemmänkin miten saat tehtyä suuremmalla liksalla vähemmän töitä, jotta jää aikaa itsellesi olla tekemättä mitään.

Neljäs neuvo on, että etsi validaatiota ja ideoita nykyisiin kiinnostuksen kohteisiin leffoista ja sarjoista joista pidät. Muistettavaa on, että harrastuksesi ja kiinnostuksen kohteesi pitäisi nitoitua jotenkin yhteen. Jos haluat kaikki ja nyt, niin ollaan pahasti metsässä. Lisäksi ei ole sitä oikeaa elämän tarkoitusta vaan suunta eteenpäin keskittyen muutamaan asiaan mistä tykkäät.

Tästä tulikin hirveä romaani, mutta piti selkiyttää itsellekin omaa elämää.

Terkuin,

N

Kiitos pitkistä viesteistä! Tosiaan, kun miettii, miten paljon rahaa on tullut tuhlattua turhaan roinaan, josta on vain pääosin ollut haittaa, niin kyllä todellakin haluan elää toisin.

Sitä ostaa unelmia, kuvitellen, että sitten jos ostaa sen huonekalun joka on jossain Elloksen kuvassa, niin elämä on sitten sen kuvan luoman unelman kaltaista. Mutta sitten kun se huonekalu tuodaankin, niin se on huonolaatuista Kiina-krääsää, jota inhottaa katsellakin, kun kaikki saumat irvistelevät vinossa.

Meille myydään unelmia ja kuvitelmia siitä, millaista elämän pitäisi olla, jotta meidät saadaan käyttämään rahaa.

Vierailija
12866/20785 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisin kiinnostunut kuulemaan niiltä, jotka vastustavat tämän ketjun perusajatusta, eli sitä, että hankkiutuu turhasta tavarasta eroon (ja jättää ostamatta uutta tilalle, eli elää vähemmän tavaramäärän kanssa). Jos teillä on tilaa ja halua säilyttää paljon tavaraa, ja se toimii teille ja tekee teidät onnelliseksi, niin miksi se haittaa, jos jollain muulla ei näin ole? Meitä ihmisiä on kaikenlaisia, meillä on erilaisia elämäntilanteita ja erilaiset ratkaisut sopivat eri ihmisille. Jos teillä kaikki on hyvin ison tavaramäärän kanssa, niin miksi se häiritsee, jos jollain ei ole vaan haluaa elää vähemmän tavaran kanssa?

Minäpä luulen että tässä ketjussa ei ole yhtään ainutta kuvailemaasi ihmistä. Sinulla vain näyttää olevan vaikeuksia ymmärtää kommentteja. Ihan ystävällisesti tämän totean, etkä ole ainoa joka ei ymmärrä. Jokainen saa elää sellaisen tavaramäärän kanssa kuin haluaa. Pointti on koko ajan ollut se että karsittua tavaraa päätyy AINA turhaan kaatopaikalle. Vakiokommentti on että "huh, sainpa urakoitua ja kaatopaikalle lähti x määrä jätesäkkejä. Ei jaksa lahjoittaa eikä myydä kirppiksellä....". Nämä kommentit saa minut näkemään punaista. Eikä ole harvassa nekään kommentit että piti ostaa uusi tilalle kun vahingossa konmaritin (tämä ehkä useammin Facebookin ryhmissä sanottua). Itsekin vähennän koko ajan tavaraa mutta kierrätykseen on lähtenyt vain 100% kierrätyskelpoista. Roskaa on todella vähän.

Peräänkuulutan aina vastuullista toimintaa eli lahjoitus/myynti/kierrätys. Nykyään on muotia karsia, siirtyä minimalistiksi, hävittää ja tuhota. Missä on vastuu siitä tavarasta mistä luovut? Nykyään ihmisillä tuntuu olevan vain oikeuksia, eikä yhtään velvollisuuksia. Tiedän, kierrätyksestä on tehty hankalaa, itsekin olen autoton ja kierrätykset kaukana.

Kauhulla katson myös vanhempia jotka eivät huolehdi lasten tavaroista mitenkään, eivät opeta lapsiaan huolehtimaan esim leluistaan. Lelut jää pihalle säiden armoille, niiden päällä hypitään, tahallaan rikotaan, kirjoja revitään, piirrellään sivuille. Kaikki myyntikelvottomia, kukaan ei huoli edes ilmaiseksi.

Vierailija
12867/20785 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Neuvoni 19-v itselleni olisi minimalismi, minimalismi ja minimalismi. Ei ole mitään järkeä lähteä tavoittelemaan sitä Amerikkalaista unelmaa vaikka kuinka muut tekisikin niin. On rohkeaa mennä eri suuntaan kuin massa ja voisit jäädä eläkkeelle siinä 40-v kaikilla niillä rahoilla, jotka olet muuten tuhlannut kaikkeen mitä et oikeasti ole koskaan tarvinnut. Tulet havahtumaan tähän vasta sitten kun työ ei enään maistukkaan. Nykyään on YT ja voit tutkiskella jos sigma persoonallisuus osuu yhtään ajatuksiin itsestäsi. Myöskin MBTI on hyvä jotta voit ymmärtää miten karkeasti ottaen toimit itse (ja miten muut toimivat) sekä esim Enneagram kertomaan saatat olla kiinnostunut.

Lisäksi jos minimalismi vähääkään kiinnostaa, niin YT palkitsee tässäkin, tutkiskele kaltaisiasi. Tarkoitus ei ole, että et omistaisi mitään, mutta olla järkevä mitä omistat ja ostat. Lisäksi jos siirrät itse itsellesi talteen (sijoitettavaksi) rahaa automaattisesti heti palkka päivänä ja yrität selvitä niillä mitä jää jäljelle. Enemmänkin kitupiikki tyyliin ja sitten myöhemmässä elämässä voi ottaa enemmän lonkkaa.

Toinen neuvo itselleni olisi, että aloita sijoittaminen mahdollisimman aikaisin ja nimenomaan niihin maks kahteen matala palkkioiseen rahastoon. Tästäkin tulee aikamoinen pesämuna kun enemmän lonkkaa ottamisen aika tulee. Joo yksittäiset osakkeet ovat kivoja niin kauan kun kaikki menee ylöspäin, mutta todella ikäviä kun mennään alaspäin. Muita sijoitusluokkia kuin sijoittamista yleensäkkin pitää tutkiskella tarkasti ja sieltä YT:stä löytyy suomeksikin ihan hyvää matskua, mutta pitää myöskin muistaa tutkia miksi kyseiseen sijoitusluokkaan ei kannata sijoittaa. Kirjoista aloita Rich dad poor dad ja the Changing world order by Ray Dalio.

Se oman asunnon ostaminen on myös viisas vaihtoehto etenkin jos maksat vähemmän velkoja ja vastikkeita kuussa kuin vuokraa. Olettaen, että asuntojen hinnat ovat menneet ylöspäin alueella. Matalakorko aikaan se on maksettu 10 v etuajassa pois.

Kolmas neuvoni olisi jos mietit bisnes ideaa on, että aloitat 4 hour work week kirjasta. Tästä vähän sperspektiiviä oletko vain korvaamassa työsi toisella työllä. Mieti enemmänkin miten saat tehtyä suuremmalla liksalla vähemmän töitä, jotta jää aikaa itsellesi olla tekemättä mitään.

Neljäs neuvo on, että etsi validaatiota ja ideoita nykyisiin kiinnostuksen kohteisiin leffoista ja sarjoista joista pidät. Muistettavaa on, että harrastuksesi ja kiinnostuksen kohteesi pitäisi nitoitua jotenkin yhteen. Jos haluat kaikki ja nyt, niin ollaan pahasti metsässä. Lisäksi ei ole sitä oikeaa elämän tarkoitusta vaan suunta eteenpäin keskittyen muutamaan asiaan mistä tykkäät.

Tästä tulikin hirveä romaani, mutta piti selkiyttää itsellekin omaa elämää.

Terkuin,

N

Kiitos pitkistä viesteistä! Tosiaan, kun miettii, miten paljon rahaa on tullut tuhlattua turhaan roinaan, josta on vain pääosin ollut haittaa, niin kyllä todellakin haluan elää toisin.

Sitä ostaa unelmia, kuvitellen, että sitten jos ostaa sen huonekalun joka on jossain Elloksen kuvassa, niin elämä on sitten sen kuvan luoman unelman kaltaista. Mutta sitten kun se huonekalu tuodaankin, niin se on huonolaatuista Kiina-krääsää, jota inhottaa katsellakin, kun kaikki saumat irvistelevät vinossa.

Meille myydään unelmia ja kuvitelmia siitä, millaista elämän pitäisi olla, jotta meidät saadaan käyttämään rahaa.

Totta! Kaupankäynti on pelkkää psykologiaa, vedotaan tunteisiin, luodaan tarpeita mm. Olin pitkään kaupanalalla ja hyvä myymään (vaikka itse sanonkin). Puhumalla ja sopivilla sanoilla, osuvilla argumenteilla saa myytyä lähes mitä vain. Me ihmiset olemme hyväuskoisia hölmöjä ja käytämme sitä hyväksemme. Olin itse ihan yhtä höynäytettävä. Omatunto useinkin soimasi töissä joten nyt suuntaan eri alalle. Sain bonuksia hyvistä myynneistä ja olin aika rahaton, joten moraali rakoili vastentahtoisesti. Nyt en osta kuin pakolliset joten myyntipuheet eivät minuun tehoa enää. Säälittää nuoret joilla on lisämyyntivelvoite työssään. Se on rasittavaa.

Vierailija
12868/20785 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäpä luulen että tässä ketjussa ei ole yhtään ainutta kuvailemaasi ihmistä. Sinulla vain näyttää olevan vaikeuksia ymmärtää kommentteja. Ihan ystävällisesti tämän totean, etkä ole ainoa joka ei ymmärrä. Jokainen saa elää sellaisen tavaramäärän kanssa kuin haluaa. Pointti on koko ajan ollut se että karsittua tavaraa päätyy AINA turhaan kaatopaikalle. Vakiokommentti on että "huh, sainpa urakoitua ja kaatopaikalle lähti x määrä jätesäkkejä. Ei jaksa lahjoittaa eikä myydä kirppiksellä....". Nämä kommentit saa minut näkemään punaista. Eikä ole harvassa nekään kommentit että piti ostaa uusi tilalle kun vahingossa konmaritin (tämä ehkä useammin Facebookin ryhmissä sanottua). Itsekin vähennän koko ajan tavaraa mutta kierrätykseen on lähtenyt vain 100% kierrätyskelpoista. Roskaa on todella vähän.

Peräänkuulutan aina vastuullista toimintaa eli lahjoitus/myynti/kierrätys. Nykyään on muotia karsia, siirtyä minimalistiksi, hävittää ja tuhota. Missä on vastuu siitä tavarasta mistä luovut? Nykyään ihmisillä tuntuu olevan vain oikeuksia, eikä yhtään velvollisuuksia. Tiedän, kierrätyksestä on tehty hankalaa, itsekin olen autoton ja kierrätykset kaukana.

Kauhulla katson myös vanhempia jotka eivät huolehdi lasten tavaroista mitenkään, eivät opeta lapsiaan huolehtimaan esim leluistaan. Lelut jää pihalle säiden armoille, niiden päällä hypitään, tahallaan rikotaan, kirjoja revitään, piirrellään sivuille. Kaikki myyntikelvottomia, kukaan ei huoli edes ilmaiseksi.

Kerrotko vielä, mitä se vastuu tavarasta tarkoittaa? Millä tavalla hyödyttää., että joku säilöö cd-levyjä tai  vanhoja suksia? Mitä itse olen lukenut ketjua, niin pääosin ihmiset myyvät tai lahjoittavat tavaraa.

Vierailija
12869/20785 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, en ole lukenut erittäin pitkän ketjun jokaista kommenttia, mutta en silti ole saanut keskustelusta samaa vaikutelmaa kuin sinä. Ennemmin sen vaikutelman, että keskustelijat ovat tajunneet, että valtavaa tavaramäärää ei tarvita, joten ovat lopettaneet ostamisen tai ainakin vähentäneet sitä, samalla kun ovat vähentäneet tavaraa.

Vierailija
12870/20785 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, en ole lukenut erittäin pitkän ketjun jokaista kommenttia, mutta en silti ole saanut keskustelusta samaa vaikutelmaa kuin sinä. Ennemmin sen vaikutelman, että keskustelijat ovat tajunneet, että valtavaa tavaramäärää ei tarvita, joten ovat lopettaneet ostamisen tai ainakin vähentäneet sitä, samalla kun ovat vähentäneet tavaraa.

En ole lainaamasi henkilö, mutta kyllähän täällä on aika ajoin jengiä joka on heittämässä kaikkea omien sanojensakin mukaan käyttökelpoista ja ehjää tavaraa sekajätteeseen, koska eivät jaksa laittaa annetaan- tai myyntiilmoituksia, eivät jaksa lahjoittaa, ja haluavat siitä sillä sekunnilla eroon.

Vierailija
12871/20785 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
12872/20785 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni olisi hyvä ottaa huomioon sekin näkökulma, että pikemminkin ongelmana on se, että ihmiset lahjoittavat liian likaista ja rikkinäisiä tavaraa, koska sielu ei siedä heittää roskiin. Ymmärrän sen hyvin, mutta ei ole kenenkään etu että UFFin laatikot täyttyvät linttaan astutusita kengistä ja lakanoista, joissa on vain vähän repeytymiä. On hyvä muistaa, että esimerkiksi energiajae poltetaan energiaksi, joten se ei ole täyttämässä kaatopaikkoja. Tietenkin parasta olisi, että kukaan ei hamstraisi alun pitäenkään liikaa tavaraa, mutta uskon että kaikki tässä ketjussa pyrkii liian kulutuksen hillitsemiseen.

Vierailija
12873/20785 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni olisi hyvä ottaa huomioon sekin näkökulma, että pikemminkin ongelmana on se, että ihmiset lahjoittavat liian likaista ja rikkinäisiä tavaraa, koska sielu ei siedä heittää roskiin. Ymmärrän sen hyvin, mutta ei ole kenenkään etu että UFFin laatikot täyttyvät linttaan astutusita kengistä ja lakanoista, joissa on vain vähän repeytymiä. On hyvä muistaa, että esimerkiksi energiajae poltetaan energiaksi, joten se ei ole täyttämässä kaatopaikkoja. Tietenkin parasta olisi, että kukaan ei hamstraisi alun pitäenkään liikaa tavaraa, mutta uskon että kaikki tässä ketjussa pyrkii liian kulutuksen hillitsemiseen.

Täsmälleen samaa mieltää. Niin paljon pahoja juttuja tullut esiin esimerkiksi UFF:n toiminnasta ja viime vuonna ukrainalaisia auttavien tahojen toimesta, että heille vain dumpattiin käyttökelvotonta tavaraa, joka aiheutti heille ongelmia.

Joten tosiaan realistinen pitäisi olla sen suhteen, että ovatko omat tavarat käyttökelpoisia. Ja jos eivät ole, niin etsii parhaan tavan kierrättää.

Ja jatkossa ostaa mahdollisimman vähän, sekä kestävää. Itse juuri jouduin viemään Sortti-asemalle vuonna 2017 ostetun sohvan, kun taas vanhemmiltani perimä Muurame-sohva 1980-luvulta on vielä täysin käyttökelpoinen. Kyllähän tuollainen todella saa miettimään omia ostopäätöksiä.

Vierailija
12874/20785 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin omat huonekalut 90-luvulla ja 00-luvulla pääosin Iskusta ja Vepsäläisestä ja vielä ovat ihan hyvät. Ehkä jossain vaiheessa pitää uusia ja hirvittää, kun nykyinen laatu tavaroissa on niin paljon heikompaa. 

Vierailija
12875/20785 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen vienyt pakettiautolkulla tavaraa sorttiin. Sukulaiset säilöneet tavaroita kosteissa tiloissa, ulkotiloissa ja vaikka missä. Ei niitä voi kukaan enää käyttää, homeisia ja hiirten syömiä. Suurin osa oli roskaa jo varastoon mennessä, osaa olisi joku voinut hyödyntää, jos vaikka olisi lahjoitettu aikanaan.

Ainoa mitä sain talteen oli muutama lasiesine.

Nämä sukulaiset juurikin niitä "nykymenon" kauhistelijoita, vanhempia ihmisiä. En tiedä miten se luonto on säästynyt, kun roskiskuntoista tavaraa on kuutioittain jossain homeisissa ulkovarastoissa.

Samaa mieltä siinä, että jos käytettäisiin se muiden sekajätteeseen laittamien tavaroiden kauhisteluun menevä energia vaikka siihen, että yritetään saada ihmisiä ostamaan tavaroita joita oikeasti tarvitsee

Sekä niiden keinojen löytämiseen, että tuotettu tavara olisi myös mahdollisimman egologista, eikä heti rikkoutuvaa, maailman toiselta laidalta revittyä roskaa.

Vierailija
12876/20785 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä että likaista ja rikkinäistä ei saa dumpata hyväntekeväisyysjärjestöjen ja kierrätyskeskusten vaivoiksi. Pikkuvikaisia voi silti tarjota ilmaiseksi esim. Facebookin roskalavoilla, koska joku voi ottaa esimerkiksi eläinten hoitoon reikäisenkin lakanan.

Se mikä usein unohtuu, on että ei tavara häviä vaikka se poltetaan, se muuttuu vain tuhkaksi ja kuonaksi: kotitalouksien jätteenpoltosta jää jäljelle joka vuosi satoja tuhansia tonneja tuhkaa ja kuonaa, jota varastoidaan valtavina kasoina jätteenkäsittelylaitoksilla (YLE).

Vierailija
12877/20785 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin itse olet tavarasi hankkinut niin itse varmaan myös asianmukaisesti ja ekologisesti hankkiudut niistä eroon? Ja ei, se tapa ei ole ehjän tavaran/vaatteen tms sekäjätteeseen heittäminen.

On ihan hyvä muistaa, että useimmille meistä "roskien vieminen" tarkoittaa tavaran vientiä taloyhtiön jätekatokseen tai Sortti-asemalle lajiteltuna niin että jätepaperi menee paperinkeräysastiaan, pahvit pahvinkeräysastiaan, muovit muoviroskikseen jne.

Olisi vain hullunkurista selittää aina koko litania kun vie roskat, kun ainakin meillä on itsestäänselvyys että roskat kierrätetään ja lajitellaan omiin astioihinsa.

Harvalla taitaa enää edes olla perinteistä sekajäteastiaa, vaan nykyään ainakin taloyhtiössä on jätteenlajitteluastiat ja polttokelpoinen jäte.

Vierailija
12878/20785 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se askartelukaan aina niin ekologista ole vaikka täällä sitä kovasti liputetaankin. Vaikka saat itsellesi hyvän mielen kun annat CD-levysi jonkun askartelumateriaaliksi, niin askartelija todennäköisesti ostaa askarteluihinsa aika paljon ihan tuoretta materiaalia. Ja tuloksena on jokin härpätin joka kuskataan tuliaisena tuttavaperheelle ja laitetaan roskiin heti kun kohdataan.

Annetaan vähän armoa itselle ja muille. Suurin ympäristöteko on kuitenkin se että herää ja lopettaa turhan roinan ostamisen, vaikka ei nyt käyttäisikään kaikkea vapaa-aikaansa siihen että yrittää löytää joka hilputtimelle uuden omistajan.

Vierailija
12879/20785 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se kaatopaikalle vientihän nimenomaan tarkoittaa kierrätystä. Etkö ole kuullut Sortti-asemista? Tai yleensäkin siitä, että kerrostaloissa on tehokas kierrätys, joten tottakai tavarat viedään kierrätyslaatikoihin.  Itse en ainakaan koe kierrätystä millään tavalla hankalaksi, koska sekä taloyhtiön roskakatoksessa ovat kaikki nuo eri astiat kierrätykselle, jonka lisäksi on myös vieläkin laajempi alueellinen kierrätyspiste, lähikaupat ottavat vastaan mm. pattereita ja elektroniikkajätettä kierrätettäväksi ja lisäksi on myös Nouto-Sortti, joka hakee turhat tavarat Kierrätyskeskukseen tai kierrätykseen, joten edes autoa ei tarvitse.

Taidat projisoida omia tapojasi muihin. Eli koska sinusta kierrätys on vaikeaa etkä ilmeisesti sitä juurikaan tee, niin oletat että näin olisi muillakin. Mikä ei ole totta.

Vierailija
12880/20785 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin itse olet tavarasi hankkinut niin itse varmaan myös asianmukaisesti ja ekologisesti hankkiudut niistä eroon? Ja ei, se tapa ei ole ehjän tavaran/vaatteen tms sekäjätteeseen heittäminen.

On ihan hyvä muistaa, että useimmille meistä "roskien vieminen" tarkoittaa tavaran vientiä taloyhtiön jätekatokseen tai Sortti-asemalle lajiteltuna niin että jätepaperi menee paperinkeräysastiaan, pahvit pahvinkeräysastiaan, muovit muoviroskikseen jne.

Olisi vain hullunkurista selittää aina koko litania kun vie roskat, kun ainakin meillä on itsestäänselvyys että roskat kierrätetään ja lajitellaan omiin astioihinsa.

Harvalla taitaa enää edes olla perinteistä sekajäteastiaa, vaan nykyään ainakin taloyhtiössä on jätteenlajitteluastiat ja polttokelpoinen jäte.

Täsmälleen näin. Meillä on taloyhtiössä erikseen biojäte, metalli, lasi, muovi, paperi, pahvi. Sekajätteeseen pitää laittaa vain sellaiset, mitä ei saa noihin muihin laittaa. Joten on täysin itsestäänselvää ja helppoa kierrättää. Tämän lisäksi vain parin korttelin päässä vielä laajempi keräyspiste, jossa mm. tekstiilinkeräys. Lähikauppoihin vien käytetyt patterit kierrätykseen, elektroniikkajätteen kierrätettäväksi elektroniikkakauppoihin, sitten tavarat joko myyn nettikirpparilla tai lahjoitan Kierrätyskeskukseen, jollainen on ihan parin korttelin päässä. Jos ovat liian huonokuntoisia, niin vien kierrätykseen Sortti-asemalle tai isommille tavaroille tilaan Nouto-Sortin.

Joten tämä on jotenkin huonoa jonkun mielestä? Ja niiden 90-luvun CD-levyjen säilöminen jotenkin parempaa? Varsinkin kun, jotta niille olisi käyttöä, niin pitäisi ostaa uutta tavaraa, eli soitin niille.

Ja tosiaan, esimerkiksi ukrainalaisia auttavat tahot olivat ongelmissa viime keväänä kun ihmiset raahasivat heille niin huonoa tavaraa, että puolet siitä oli silkkaa jätettä, jolloin näille vapaaehtoistoimijoille tuli ylimääräistä työtä ja kustannuksia siitä kun hankkiutuivat siitä eroon. Se roskan lahjoittaja varmaan koki olevansa tosi hyvä ihminen ja sai siitä hyvää mieltä, juuri kuvitellen jotenkin olleensa vastuullinen tavaroidensa kanssa, mutta aiheuttikin toisille vain ongelmia ja kustannuksia.