tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (20801)
Mulla on ongelma kosmetiikan hamstraaminen. Ostan, kun halvalla saa. Nyt kaapit purkkeja täynnä :(
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ongelma kosmetiikan hamstraaminen. Ostan, kun halvalla saa. Nyt kaapit purkkeja täynnä :(
Jos tilanne ahdistaa, kannattaa ryhtyä tuumasta toimeen. Suosittelen kosmetiikan ostolakkoa, kunnes edelliset on käytetty loppuun tai ainakin määrä on selvästi vähentynyt.
Vierailija kirjoitti:
Tässä tilanteessa kannattaa ihan ensimmäisenä koota kaikki purkit johonkin pöydälle ja katsoa, onko kaikki edes käyttökelpoisia tai omalle iho-/hiustyypille sopivia. Kosmetiikkaa kertyy heräteostajalla helposti niin paljon että mukana voi olla vanhentuneita tuotteita jotka on helppo heittää pois. Säännöllinen läpikäyminen auttaa myös siihen, että on kaupassakin helpompi muistaa että mullahan onkin jo kaapissa tämä tuote ja jättää ostamatta.
Vierailija kirjoitti:
No ihan sama minulla ! Ehkä vähän huijaan itseäni kun en enää osta sisustustavaraa niin kosmetiikkaa sitten "koska sehän kuluu pois". Joo..ja vie paljon tilaa kun ostan melkoisia varastoja tarjouksista.
Mitään en ois tarvinnut mutta oho kun tein Dermosil-tilauksen eilen..Meni 70 euroa rahaa ja klikkasin koriin mm 5 suihkugeeliä-joita ennestään kaapissa uusia kolme. Parantumaton siis !!! Nyt alkaa kosmetiikan ostolakko.Kauppa saa hoitaa varastoinnin, en minä.
Ostin ennen muuten kynttilöitä samasta syystä eli halpoja, kauniita "ja nehän kuluu pois". Tästä olen päässyt onneksi eroon. Nyt ostan toisinaan kukkakimpun jos kaipaan väriä ja piristystä kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ongelma. Olen hirveän ekologinen ja käytän kaikki loppuun asti. Itselläni on kotivaatteena kulahtaneita ja reikäisiä toppeja, näistä en kauheasti välitä, mutta hyviä ja ehjiä on enää vain kaksi jäljellä, joten ne haluan pitää parempina. On kulahtanutta kotihousua, eivät vain tunnu kuluvan puhki vaikka pidän ja pidän. Päätin, että enää seuraavassa muutossa en niitä mukanani raahaa, nyt käytän minkä pystyn. Muuttoakaan tosin ei ole ainakaan yli vuoteen tulossa.
Tietyllä tavalla ihailen ihmisiä, jotka tuosta vain survasevat tuollaiset pois. Itselläni ei vain omatunto salli sitä. Ja räteiksi en leikkaa, en tykkää rätteinä ohuesta ja hiipuneesta kankaasta ja niitäkin on jo enemmän kuin tarpeeksi.
Kävin kaikki T-paitani läpi ja 2 meni hyväntekeväisyyteen, 8 pyörii siivouskaapissa ja vaivaavat mieltäni päivittäin - paljonko tarvitsen siivous- tai autonpesurättejä. Kaupasta saa laadukkaampia siivousrättejä esim. mikrokuitu. Vaatekaapin tankoon jäi roikkumaan vielä 4 kpl jotenkin huonokuntoista T-paitaa ja 5 - 6 hyväkuntoista. Voisin koittaa ostaa jatkossa muunlaisia yläosia kuin T-paitoja.
Olen pitänyt kirjaa poistetuista tavaroista, joista suurin osa on myytyjä vaatteita. Vain muutamia juttuja on mennyt roskiin. Nyt on jo 41 tavaraa poistettu tänä vuonna.
Mutta kääntöpuolena on se, että ostelen (netti-) kirppiksiltä "kaikkea ihanaa". Etenkin lapselle ja perustelen merkkivaatteiden oston sillä, että parhaassa tapauksessa ne voi myydä käytön jälkeen samalla hinnalla eteenpäin. Mutta kuinka monta Gugguun paitaa tai Metsolan pipoa yksi 2-vuotias tarvitsee? Tuskin yhtäkään.
Katsoin, että olen ostanut 120 eurolla tänä vuonna lapselle jo 12 vaatetta ja vain yksi (kurahousut) on ollut pakko-osto. Vaikka lupasin, etten osta mitään nyt alkuvuonna.
Ja itselleni olen ostanut pääasiassa käytettynä "vain pari harkittu juttua". Eli kesäkenkiä, ulkoilutakin, neuleita, villahuivin, kaksi valaisinta, pöytäliinan, aurinkolasit yms. Rahaa on mennyt yli 700 euroa. Vaikka pidän kirjaa ja näen tämän luvun, en oikein tiedä mitä ajatella. Rahallisesti arvokkaita ovat olleet aurinkolasit, valaisimet ja tuo ulkoilutakki mutta olisin kyllä pärjännyt ilman niistä mitään.
Sanokaa nyt, onko tuo suuri summa vai ihan järjetön summa? En kuluta yli varojeni mutta säästöistä joskus otan kyllä. Silti minusta 400e kuukaudessa vaatteisiin ja sisustukseen on aika paljon.
Vierailija kirjoitti:
Olen pitänyt kirjaa poistetuista tavaroista, joista suurin osa on myytyjä vaatteita. Vain muutamia juttuja on mennyt roskiin. Nyt on jo 41 tavaraa poistettu tänä vuonna.
Mutta kääntöpuolena on se, että ostelen (netti-) kirppiksiltä "kaikkea ihanaa". Etenkin lapselle ja perustelen merkkivaatteiden oston sillä, että parhaassa tapauksessa ne voi myydä käytön jälkeen samalla hinnalla eteenpäin. Mutta kuinka monta Gugguun paitaa tai Metsolan pipoa yksi 2-vuotias tarvitsee? Tuskin yhtäkään.
Katsoin, että olen ostanut 120 eurolla tänä vuonna lapselle jo 12 vaatetta ja vain yksi (kurahousut) on ollut pakko-osto. Vaikka lupasin, etten osta mitään nyt alkuvuonna.
Ja itselleni olen ostanut pääasiassa käytettynä "vain pari harkittu juttua". Eli kesäkenkiä, ulkoilutakin, neuleita, villahuivin, kaksi valaisinta, pöytäliinan, aurinkolasit yms. Rahaa on mennyt yli 700 euroa. Vaikka pidän kirjaa ja näen tämän luvun, en oikein tiedä mitä ajatella. Rahallisesti arvokkaita ovat olleet aurinkolasit, valaisimet ja tuo ulkoilutakki mutta olisin kyllä pärjännyt ilman niistä mitään.
Sanokaa nyt, onko tuo suuri summa vai ihan järjetön summa? En kuluta yli varojeni mutta säästöistä joskus otan kyllä. Silti minusta 400e kuukaudessa vaatteisiin ja sisustukseen on aika paljon.
Ei mitään järkeä tuossa, ostaa tarpeetonta ajatuksella että myymällä saat rahasi takaisin.
Et saa, käytä tuokin energia ja aika lapsen kanssa oloon.
Ohis, mutta lähes asiaan kuin asiaan voi addiktoitua, jos siihen on taipuvainen ja olosuhteet ovat sille suotuisat. Riippuvuus voi syntyä päihteisiin, jotka tarjoavat suoraan kemiallista ainetta aivoihin. Tai sitten se voi syntyä omien aivojen tuottamista "kickseistä", eli dopamiiniryöpsähdyksistä, joita syntyy mm. ostoriippuvuudessa, kun kokee löytäneensä juuri sen oikean tuotteen. Aivot addiktoituvat, kun ne saavat ennalta-arvaamattomia palkintoja, aivan kuten tietokonepeleissä, jne.
Summa summarum, vanha totuus on, että addiktio ei parane itsekurilla ja kieltämisellä. Addiktion voi vain siirtää johonkin "terveellisempään" kohteeseen. Eli jos ostamiseen on siirtynyt riippuvuuus, voi yrittää siirtää sitä liikuntaan, neulomiseen, leipomiseen, ekologiseen elämäntapaan, kierrätykseen, jne. eli mikä vain itselle sopii. Tosin kiinnostus kannattaisi yrittää siirtää useampaan kun yhteen asiaan, ettei homma taas lähde lapasesta uuden asian suhteen. On hyvä huomata, että tavaran vähentäminen ja raivaaminen, voi myös muuttua addiktioksi. Itse nimittäin huomaan saavani yhdet parhaimmista kikseistä siitä. Luojan kiitos, oma luontainen laiskuuteni pelastaa kuitenkin minut (ja perheeni) aina lopulta, eli kohtaukseni ovat melko lyhytkestoisia. ;D
Ja toki ostolakkokin voi toimia, mikäli addiktio siirtyy lakkovahtina olemiseen ja aivot saa dopamiinipiikkinsä itsensä (ja toisten...) kieltämisestä.
Vierailija kirjoitti:
Suora vastaus suoraan kysymykseen: Summa ON järjetön, koska et ole ostanut tarpeeseen, muuta kuin kurahousut.
Korkoa korolle efektin mukaisesti tuo sinun noin 600 euron "turha" rahanpoltto olisi voinut tuottaa maltillisesti sijoitettuna lapsellesi noin 2000 euroa, kun hän tulee täysi-ikäiseksi ja reippaasti yli 10.000 euroa hänen eläkeikäänsä mennessä.
Onko tämä ketju muuttunut jotenkin äkäiseksi?
-entinen vakiokeskustelija.
Pitkään sitä tavallaan ajatteli, että kun heitän nämä viisi kulahtanutta pois ja hankin sen yhden täydellisen tilalle, sitten ostelun voi lopettaa. Eli enää se yksi takki, yksi blenderi, yksi se ja se
Sitten luin hyvän ajatuksen. Minulla on tarpeeksi ei ole tunne, vaan päätös. Sitä tunnetta ei ikinä tule, valmista ei tule, mutta kuluttajan elämän voi lopettaa päätöksellä. Se ei toki ole helppoa ja houkutuksia tulee, mutta ymmärtää olevansa halujensa johdateltavissa eikä enää odota että tavaran haaliminen vie kohtuulliseen elämään.
Minä en enää vuosiin ole käynyt ostoskeskuksissa tai tavatataloissa kiertelemässä, en edes ale-aikaan. Mutta rakastan tehdä löytäjä kirppareilta. Nekin vievät tilaa kotona, vaikka kuinka halvalla saisi. Enkä enää etätyön myötä tarvitse laadukkaista vaatteistani kuin murto-osaa.
Vierailija kirjoitti:
Pitkään sitä tavallaan ajatteli, että kun heitän nämä viisi kulahtanutta pois ja hankin sen yhden täydellisen tilalle, sitten ostelun voi lopettaa. Eli enää se yksi takki, yksi blenderi, yksi se ja se
Sitten luin hyvän ajatuksen. Minulla on tarpeeksi ei ole tunne, vaan päätös. Sitä tunnetta ei ikinä tule, valmista ei tule, mutta kuluttajan elämän voi lopettaa päätöksellä. Se ei toki ole helppoa ja houkutuksia tulee, mutta ymmärtää olevansa halujensa johdateltavissa eikä enää odota että tavaran haaliminen vie kohtuulliseen elämään.
Minä en enää vuosiin ole käynyt ostoskeskuksissa tai tavatataloissa kiertelemässä, en edes ale-aikaan. Mutta rakastan tehdä löytäjä kirppareilta. Nekin vievät tilaa kotona, vaikka kuinka halvalla saisi. Enkä enää etätyön myötä tarvitse laadukkaista vaatteistani kuin murto-osaa.
Tämä, voisi olla oma kirjoitukseni,
Ennen piti mennä alennusmyynneille, nyt ei viitsi kierrellä edes kirpputoreilla.
Vierailija kirjoitti:
Katsoin, että olen ostanut 120 eurolla tänä vuonna lapselle jo 12 vaatetta
Ovatko lasten merkkivaatteet todellakin niin halpoja, että 120 eurolla saa 12 vaatetta? Siis kympin kappale, pipotkin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsoin, että olen ostanut 120 eurolla tänä vuonna lapselle jo 12 vaatetta
Ovatko lasten merkkivaatteet todellakin niin halpoja, että 120 eurolla saa 12 vaatetta? Siis kympin kappale, pipotkin?
Sehän siinä onkin, kun käytän niin paljon aikaa nettikirppiksillä, niin bongaan ne parhaat hinnat ja olen ensimmäinen ostaja jonossa. Esim. Gugguun paitoja olen ostanut kolme 20e sisältäen postituksen, Metsolan pipon 10 eurolla, muutamia vaatteita olen noutanut jnejne. Yhdenkin Gugguun paidan sain 6 eurolla eli kyllä, "halvalla" saa, kun maksaa vaivan ajalla, jonka käyttää kirppiskyttäykseen. Ei kannata.
Vierailija kirjoitti:
klikkasin koriin mm 5 suihkugeeliä-joita ennestään kaapissa uusia kolme.
Huh huh.
Olenpa minäkin ollut ostoksilla, ikävä kyllä. Parin kolmen viikon aikana on mennyt kuusi lakanaa ihan hajalle/hiutirikki. Kyllä, luit oikein, nekin menevät joskus hajalle - joku on tätäkin joskus palstalla epäillyt. Oli pakko käydä ostamassa uusia - ostin kolme, katson selviääkö näillä. Luulenpa, että pitää ostaa lisää, jotta arki sujuu. Minusta ei ole siihen, että pesen, kuivaan ja laitan ne heti sänkyihin - vaihtovaraa pitää olla. Kukin toki tavallaan.
Vierailija kirjoitti:
Olenpa minäkin ollut ostoksilla, ikävä kyllä. Parin kolmen viikon aikana on mennyt kuusi lakanaa ihan hajalle/hiutirikki. Kyllä, luit oikein, nekin menevät joskus hajalle - joku on tätäkin joskus palstalla epäillyt. Oli pakko käydä ostamassa uusia - ostin kolme, katson selviääkö näillä. Luulenpa, että pitää ostaa lisää, jotta arki sujuu. Minusta ei ole siihen, että pesen, kuivaan ja laitan ne heti sänkyihin - vaihtovaraa pitää olla. Kukin toki tavallaan.
minusta 2 settiä petivaatteita per käyttäjä on ihan hyvä perussääntö. Joillakin toimii vain yksi setti, mutta elämässä voi tulla eteen hetkiä ettei heti ehdi pyykkäämään taikka hikoilee yöllä syystä tai toisesta lakanat nihkeäksi..niin onhan se hyvä että on kaapissa puhtaat varalla. Tietty jos on paljon lapsia, silloin ei välttämättä jokaisella tarvitse olla tuplasettiä. Itse tykkään pitää myös vieraslakanat(1 setti) erillisenä( olen allerginen ja herkkis, siksi en halua "jakaa" petivaatteita :) ).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
minusta 2 settiä petivaatteita per käyttäjä on ihan hyvä perussääntö. Joillakin toimii vain yksi setti, mutta elämässä voi tulla eteen hetkiä ettei heti ehdi pyykkäämään taikka hikoilee yöllä syystä tai toisesta lakanat nihkeäksi..niin onhan se hyvä että on kaapissa puhtaat varalla. Tietty jos on paljon lapsia, silloin ei välttämättä jokaisella tarvitse olla tuplasettiä. Itse tykkään pitää myös vieraslakanat(1 setti) erillisenä( olen allerginen ja herkkis, siksi en halua "jakaa" petivaatteita :) ).
Minustakin 2-3 settiä on hyvä olla. Olen siis tuo johon viittasit - unohdin mainita, että perhettä on.
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä ketju muuttunut jotenkin äkäiseksi?
-entinen vakiokeskustelija.
Mä erosin fb-ryhmistä ku kauhee tappomeininki jos jotakin oli ostanut tai KYSYI mistä sais jotakin!
Joo, samaa mietin! Ihana saada näitä esimerkkejä, että kyllä se onnistuu!
Meinasin jo tulla kyselemään, että häiritseekö ketään muuta tämä, että tuntuu hirveän kaukaiselta ajatus tyhjästä kodista? Kun pikkuhiljaa tekee, niin ei meinaa näkyä tulos missään. Mutta kai se on vain luotettava, että pikkuhiljaakin järkkääntyy Suihkugeelin tavoin!