tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (20783)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko muuten kommentoida takkikeskusteluun! Olen tässä myhäillyt, että vihdoin mulla on juuri sopivasti takkeja. Niitä on kolme - ohut kuoritakki, kevytuntuvatakki, paksu toppatakki (untuvaa sekin). Kesän viileillä käytän kuoritakkia, vähän kylmemmillä kevytuntuvaa ja tarvittaessa kuoritakki sopii sen päälle kosteudenpitoonn ja pakkasilla sitten toppatakkia tietysti. Kaikki takit ovat yksinkertaisia, mustia ja vähän pidempiä, jotta käyvät kaikenlaiseen menoon. Ja pyllyn peittävä pituus siksi, että voin huoletta kipaista leggingseissä kaupassa tai viedä lapset kävellen päiväkotiin ilman, että pitää palelemisen vuoksi pukee kauhea määrä vaatetta.
Ulkohousuja on kahdet, toppahousut ja ohuet kuorihousut.
Oli mulla itse asiassa ennen lisäksi myös siisti kangastakki "hienompaan menoon". Sille vain ei ikinä tullut käyttöä, ja totesin että nuo nykyiset käy kyllä semmoiseenkin.Toisille takit voi toki olla harrastus ja se ihan jees, mutta mua ilostuttaa eniten kun ulkovaatekaappi on nyt minun tarpeisiini toimiva ja sopivan väljä.
Ei ne kyllä käy. Näin korona-aikaan voi tulla sellainen harha, ettei siistimpää pukeutumista tarvita, mutta kyllä saa olla aikamoinen erakko, jos ei normaaliaikana koskaan käy missään. Kauhean näköistä, kun esim. juhla-asun päällä on joku tuulitakki. Antaa väistämättä juntin kuvan ihmisestä.
Harvoinpa juhlissa juhlitaan takki päällä. Ainakaan minä en ole koskaan tarvinnut? En ruukaa tupakallakaan juosta. Lähinnä häihin kirkkoon olen joutunut talvella laittamaan takin, ja siihen mun mielestä käy kyllä minimalistinen, eleetön takki. Ei mitään adduraitoja tietenkään.
Ja toisekseen, jos näyttäisinkin juntilta, mitä siitä on väliä? Olen onnellinen pienessä "junttielämässäni", jossa ei niin pahalla katsota mitä ihminen pukee päälleen ulkona ennen juhliin tuloa, jos se sitä tarkoittaa.
Hommaa sinä se juhlatakki kerran vuoteen käytettäväksi, jos haluat. Minulla on sille tilalle parempaakin käyttöä.Ei mun tarvitse mitään hommata. Kaapissa on täydellinen ajaton siisti takki, joka on jo yli kymmenen vuotta palvellut. Ja kyllä se useamman kerran vuodessa on päällä. (Ihan tavallisista ravintolareissuista ja työmenoista häihin ja hautajaisiin.) Vaatekaappini on hyvin minimalistinen, mutta kyllä perusvaatevarastoon kuuluu myös siistit vaatteet.
Noh, en tiedä millaisia kuvittelit minun takkieni olevan, mutta ne ovat siistejä ja yksinkertaisia ja ajattomia. Vaikka käyvätkin myös ulkoiluun. En ruukaa käyttää kuin siistejä vaatteita, joten en ihan ymmärrä miksi sinulla on tarve ylenkatsoa tuntemattoman ihmisen vaatevarantoja, joista sinulla ei ole sen enempää hajua.
Kuvittelen sun olevan tuo aikaisempi kirjoittaja, ja takkien olevan ”ohut kuoritakki, kevytuntuvatakki, paksu toppatakki (untuvaa sekin)”. Joo ei sovi yksikään näistä juhlavamman asun päälle.
Eri.
Menkää te muotipoliisit nyt jo h*lvettiin täältä inisemästä. Tehkää vaikka ihan ikioma ketju tälle asialle.
Olen ollut vaikka minkälaisissa juhissa toppatakki päällä. Yleensä juhlapaikassa on narikka, jonne ne pompat jätetään. Olen ollut niin kylmillä keleillä liikkeellä, että joillain naisista oli toppahousutkin. Ja sisäkengät.
Ja tämähän ei liity asiaan mitenkään, paitsi että juhliin voi hyvillä mielin ja iloisena mennä lämpimästi toppatakkiin pukeutuneena, kunhan jättää sen narikkaan.
Ehkä sitten jos saa kutsun venetsialaisten vampyyrien bileisiin voi harkita vanhojen ikkunaverhojen värjäämistä mustaksi ja niistä näyttävän goottiviitan tekemistä sen toppatakin sijaan. Sitä odotellessa..
Takki on yksi tärkeimmistä vaatteista, koska se on niin näkyvä. Laadukkaisiin takkeihin kannattaa siis panostaa käyttömukavuuden ja ulkonäön vuoksi.
Jännästi meitä on erilaisia, mulla on takit erikseen töihin, vapaa-aikaan ja liikuntaan/ulkoiluun, nämä jokaiseen vuodenaikaan. Työulsterit ja -trenssit ovat sen verran siistejä, että käyvät myös juhla-asun päälle. En pärjäisi vain parilla urheilutakilla.
Ketju pilattu tuolla takkipaskalla.
Palataanpas taas takkikeskustelun jälkeen tavarapaljouteen. Mä käyn tavaroita tällä hetkellä läpi ajatuksella, jos nyt muuttaisin, mitä haluaisin mukaan uuteen kotiin. Kaikki mitä en haluaisi, pistän laatikkoon. Kirppispöytä on jo varattu.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon vähentänyt tavaraa, mutta nyt tämä sodan uhka on saanut katumapäälle. Tuntuu, että olisi sittenkin pitänyt säästää tavarat. Jos niitä vaikka tarviikin joku. Toisaalta mitäpä näistä nykyisistäkään jää pommitusten jälkeen jäljelle.
Mitä tavaraa mahdollisesti tarvitsisit lisää sodan aikana? Luulen että enemmän on tarvetta rahalle kuin roinalle siinä vaiheessa kun lähtö kotoa tulee. Tuo naapurin tilanne on saanut minut laittamaan myyntiin vielä enemmän kuin ennen. Kaikki rahaksi että helppo lähteä maasta pois jos tulee pommeja niskaan.
Mun sisko oli työharjoittelussa kirppiksellä. Tosi paljon toi sieltä kaikkea kotiin , kun ihmiset jätti sinne myymättömät.
Meni muutama vuosi ja meni Hietsuun myymään. Ei kauppa käynyt. Jos Helsingin kirppiksellä ei ole kauppa käynyt 2 viikkoon, onostajia vaikea löytää. Usein sekaroskis on se paikka
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän ketjuun kirjoittavat ovat paljon ostavia minimalisteja:D
Voipa olla että täällä on ihmisiä ihan laidasta laitaan. Osa ostaa paljon ja osa ei mitään ylimääräistä, ja suurin osa jotain siltä väliltä.
Täällä on myös ihmisiä eri elämänvaiheissa. Karsimisen tarve alkaa useimmilla siinä 25 vuoden tienoilla, kun on alkanut kertyä kaikenlaista siihen omaan kotiin. Tulee ehkä muutto perheenlisäyksen vuoksi. Alkaa olla rahaa korvata jotain haalittua tavaraa yhtenäisellä setillä.
Ruuhkavuosien jälkeen karsimista vasta onkin, kun lapset tuovat hirveästi tavaraa mukanaan.
Erot ja yhteenmuutot ovat yksi karsimisen aika.
On täällä yksinasuviakin karsintapuuhissa.
Laidasta laitaan kaikkea, kuten koko palsta.
Itselläni tuli karsimisen aika kun taloudellinen tilanne parantui. Vähävaraisena haali kaiken mahdollisen mitä ilmaiseksi tai halvalla sai, mutta nyt ei tarvitse kun tietää että voi aina ostaa jotain vähän kalliimallakin jos tarve tulee (ja hyvin harvoin tulee). Ei ole enää sellaista hätää ja pelkoa joka sai hilloamaan kaapit täyteen tavaraa.
Pitkästä aikaa taas vähän karsimista. Sekainen kaappi on ärsyttänyt aina kun sen on avannut. Nyt mittasin kaapin, kävin ostamassa sinne sopivat yhtenäiset säilytyslaatikot ja järjestin tavarat niihin. Paljon lähti myös roskiin ja lahjoitukseen, varsinkin vanhat sekalaiset ja epäkätevät muovikorit ja kenkä laatikot. Nyt on mukavaa kun tavarat löytää helposti omista laatikoistaan ja kaappi näyttää siistiltä. Vaikka kaappia avaa harvoin, on sen sotkuisuus jotenkin häirinnyt mielen perukoilla. Nyt on kevyempi olo.
Totta tuo että taloudellinen epävarmuus saa hamstraamaan helpommin kuin silloin kun on vakaampi tilanne.
Juuri tyhjennetään perikunnan kanssa isoa vanhaa omakotitaloa jossa riittää kaikenlaista tavaraa aivan järjettömästi, ja kun on raha tiukassa niin miettii miten saisi tavaroista edes jotakin sen sijaan että lahjoittaisi vaan kaikki pois. Tai no ei kaikkea voi lahjoittaakaan kun on rikkinäistäkin seassa ja selvitettävä mitkä toimii ja mitkä ei. Ei osaa ajatella selvästi mistä edes aloittaisi.
Omat nurkat täynnä mutta josko itselleen säästäisi jotain "rahanarvoista" jotta joskus ehtisi ehkä myydä. Saattaa tarvita jotakin hilavitkutinta joskus joten jos nyt ottaa ne säästöön niin ei sitten tarvii erikseen hankkia. Ehken vaan tiennyt tarvitsevani jotain sammaleen poistajaa tai rikkaimuria, jalkakylpylaitteesta puhumattakaan. Ja lisäksi niissä tunnearvoa, jotakin jätettävä muistoksi.
Vierailija kirjoitti:
Totta tuo että taloudellinen epävarmuus saa hamstraamaan helpommin kuin silloin kun on vakaampi tilanne.
Juuri tyhjennetään perikunnan kanssa isoa vanhaa omakotitaloa jossa riittää kaikenlaista tavaraa aivan järjettömästi, ja kun on raha tiukassa niin miettii miten saisi tavaroista edes jotakin sen sijaan että lahjoittaisi vaan kaikki pois. Tai no ei kaikkea voi lahjoittaakaan kun on rikkinäistäkin seassa ja selvitettävä mitkä toimii ja mitkä ei. Ei osaa ajatella selvästi mistä edes aloittaisi.
Omat nurkat täynnä mutta josko itselleen säästäisi jotain "rahanarvoista" jotta joskus ehtisi ehkä myydä. Saattaa tarvita jotakin hilavitkutinta joskus joten jos nyt ottaa ne säästöön niin ei sitten tarvii erikseen hankkia. Ehken vaan tiennyt tarvitsevani jotain sammaleen poistajaa tai rikkaimuria, jalkakylpylaitteesta puhumattakaan. Ja lisäksi niissä tunnearvoa, jotakin jätettävä muistoksi.
En tiedä toimiiko tämä sinun tilanteessasi, koska jokainen tilanne (ja ihminen) on uniikki. Mutta ehkäpä joku saa tästä jotain idean siementä :)
Itseäni auttoi vastaavassa tilanteessa kun mietin oman aikani arvoa. Paljonko menee aikaa siihen että käy läpi tavaraa, putsaa ja huoltaa myyntikuntoon, tekee ilmoitukset ja vastailee viesteihin, sopii noutamiset ja setvii oharit, tai vaihtoehtoisesti kirppispöydän täyttö, siistiminen ym. Jos käyttäisit tuohon vaikkapa 3h päivässä kolmesti viikossa (joka ei sekään ole vielä kovin paljon, jos tavaran määrä on suuri), niin onko jotain muuta mitä voisit tehdä tuolla ajalla parantaaksesi toimeentuloasi?
Tätä pohdittuani päätin antaa tavaraa pois mahdollisimman helposti ja nopeasti ja päätin käyttää ajan uusien ammatillisten taitojen opiskeluun. Kaikilla tämä ei tietenkään ole realistista, mutta onnekseni olen alalla jossa taitojen kehittäminen kotona on mahdollista. Muutos ei näkynyt tietenkään saman pankkitilillä, mutta tästä on muutama vuosi aikaa ja nyt olen opiskelujeni ansiosta uudessa työpaikassa jossa palkka on useamman tuhat euroa suurempi kuin opiskelun aloittaessani.
Mulla on ollut oikea raivausbuumi eli otin kaapista kaikki pitkään käyttämättöminä olleet lakanat ja pyyhkeet, verhot, matot, (pesin + silitin), astiat, ruokailuvälineet yms ja pakkasin ne pahvilaatikoihin. Tänään mies vei ne töihin mennessään keräykseen, josta ne päätyvät Ukrainan sotapakolaisille.
Seuraavaksi tsekkaan kaikki meidän käyttökuntoiset mutta jostain syystä vähälle käytölle jääneet vaatteet, kengät ja laukut ja samaan osoitteeseen nekin.
Kyllä tulee kuulkaa tilaa kaappeihin ja varastoon!
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut oikea raivausbuumi eli otin kaapista kaikki pitkään käyttämättöminä olleet lakanat ja pyyhkeet, verhot, matot, (pesin + silitin), astiat, ruokailuvälineet yms ja pakkasin ne pahvilaatikoihin. Tänään mies vei ne töihin mennessään keräykseen, josta ne päätyvät Ukrainan sotapakolaisille.
Seuraavaksi tsekkaan kaikki meidän käyttökuntoiset mutta jostain syystä vähälle käytölle jääneet vaatteet, kengät ja laukut ja samaan osoitteeseen nekin.
Kyllä tulee kuulkaa tilaa kaappeihin ja varastoon!
Hienoa, että auttamishalua löytyy! Kannattaa kuitenkin muistaa järki siinä mitä juuri sotapakolaisille tarjoaa. Keräyspisteet eivät hyödy juhlamekoista ja korkokengistä juuri näiden ihmisten auttamiseksi. Lämmintä vaatetta puolestaan kaipaavat kovastikin.
Postissa tuli Sokkarin 3+1 päivää mainos. Selasin sen lävitse ihan hyvin vuoksi. Muutaman tuotteen kohdalla mietin, että onpa kivan näköinen tai näyttää kätevältä. Kosmetiikassa ei mikään napannut.
Meikkaan enää tosi harvoin, ja silloinkin käytössä on vain muutama luottotuote. Samoin on puhdistusaineiden ja rasvojen kanssa, muutama jotka on todettu käytössä omalle iholle toimivaksi on käytössä. Mitään en etsi alennusmyynneistä, vaan ostan tuotteen kun sen tarvitsen. Purkkiviidakko on mennyttä aikaa ja se on suuri helpotus. Hajuvettä en enää käytä, vanhat kulutan loppuun oravankarkoitusaineena talon ympärillä. Hiuslakkoja tai muita muotoiluaineita en myöskään käytä, hiukset pysyvät paremmassa kunnossa ilman niitä ja pysyvät muodossaan ilman niitä.
Pari kertaa vuosien aikana olen sortunu ostamaan jotain ylimääräistä. Viimeksi yhden puhdistusaineen kun se oli hyvässä alessa. Ei käynyt omalle iholle joten se raha meni hukkaan.
Sama kuin vaatteiden alennusmyynnissä. Voi hullaantua siitä miten kauniilta joku vaate näyttää ajattelematta ollenkaan sitä onko se oman tyylinen, sopivan värinen tai sopivan muotoinen omalle vartalolle. Sitten niitä hillotaan kaapeissa kun ei raaskita luopua, ehkä joku päivä? No ei se joku päivä ole omalla kohdalla ainakaan vielä koittanut. Muutaman kerran olen sortunut siisteihin paitapuseroihin, vaikka tiedän kuinka ahdistunut olen käyttäessäni paitapuseroa. Tuntuu että nappilista on aina vinossa, irvistää ja näyttää rintsikoita, mikään määrä silittämistä ei riitä ja koko ajan on huono olla. Muiden päällä ne näyttää siisteiltä, mun päällä lainavaatteilta. Ei enää koskaan.
Kuitenkin, oli ihan kiva selata se mainoslehtinen lävitse ja todeta että mikään ei oikeasti kiinnosta, ja mitään sieltä en tarvitse. Eli siis edistystä on tapahtunut, voin onnitella itseäni.
Raivausprojekti on vielä kesken, sekin muistuttaa siitä mikä riesa kaikesta alennusmyyntikamasta voi tulla.
Tämän kevään suunnitelma on viedä kerran viikossa tavaraa spr:lle (muiden asioiden hoitamisen yhteydessä) ja jatkaa sitä niin kauan kunnes olen tyytyväinen kaappieni sisältöön. Jos oikein haluan repäistä kerään isomman kasan kerralla ja pyydän noutopalvelun hakemaan muutaman huonekalun ja läjän muuta tavaraa. Vain joitakin arvokkaampia yritän myydä.
Se tunne, että jos luovun jostain mitä saatan sitten kaivatakin, alkaa pikku hiljaa menemään ohitse. Ajattelen että hätätilassa ostan sen takaisin, vaikka sitten sieltä kirppikseltä. Ei ole vielä tullut sellaista tilannetta. Pois silmistä, pois mielestä!
Vaikeinta on miettiä laittaako lasten askarteluja, piirroksia, vaatteita, leluja jne.. pois!!!
Ei tänne ole sota tulossa. Karsikaa pois tavarat, jotka liian pieniä tai liian suuria ja joita ette tarvitse. Keräykseen, myyntiin tai roskiin.
Itse en osta enää kuin juuri sitä mitä tarvitsen ja varaudun lastenvaatteissa etukäteen jos löydän Torista hyvänlaatuista. Katson Torista ensin ja vasta sitten kauppaan kun kyse erikoistavaroista. Omat vaatteet käytän loppuun ja kun reikäiset niin räsyinä menee vaikka auton vahauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vaikeinta on miettiä laittaako lasten askarteluja, piirroksia, vaatteita, leluja jne.. pois!!!
Tilaa kun oli, niin säästin lasten askartelut ja koulujutut, ja siinä vaiheessa, kun muuttivat omilleen, niin katsoivat ne läpi. Muutaman säästivåt ja veivät mukanaan, loput menivät roskiin.
Siivosin siivouskaapin. Voi morjens mitä kaikkea olin säilönyt. Mm. 2011 vanhentuneita (kyllä, näissä oli päiväys) kertakäyttöisiä näytön puhdistuspyyhkeitä, joilla voi paketin ohjeiden pyyhkiä naarmuttamatta näytön lisäksi mm. faksin ja lankapuhelimen. Kokeilin käyttää pois, mutta pyyhkeillä ei saanut näytöstä pois tahroja jotka lähtivät helposti ihan tavallisella mikrokuitupyyhkeellä.
Lisäksi löytyi mustia hellanputsausliinoja, joiden piti palauttaa keittölevyjen musta väri. No onnistuin värjäämään mustille roiskeille koko hellan, tiskipöydän, keittiön kaapin, lattian ja oman paitani. Roskiin meni nämäkin.
Vierailija kirjoitti:
Siivosin siivouskaapin. Voi morjens mitä kaikkea olin säilönyt. Mm. 2011 vanhentuneita (kyllä, näissä oli päiväys) kertakäyttöisiä näytön puhdistuspyyhkeitä, joilla voi paketin ohjeiden pyyhkiä naarmuttamatta näytön lisäksi mm. faksin ja lankapuhelimen. Kokeilin käyttää pois, mutta pyyhkeillä ei saanut näytöstä pois tahroja jotka lähtivät helposti ihan tavallisella mikrokuitupyyhkeellä.
Lisäksi löytyi mustia hellanputsausliinoja, joiden piti palauttaa keittölevyjen musta väri. No onnistuin värjäämään mustille roiskeille koko hellan, tiskipöydän, keittiön kaapin, lattian ja oman paitani. Roskiin meni nämäkin.
Tää on niin tuttua, mulla on jostain kertynyt kolme pulloa ikkunanpesuainetta. Ihmeellistä sinänsä, sillä en ole ostanyt näistä yhtään itse koska pesen ikkunat käsitiskiaineella. Onko ideoita mihin muuhun näitä voisi käyttää? Ja kaksi vettä pehmentävää pyykinpesupalloa löytyi, sekä vielä kerran testatut pesupähkinät. Joskus ostanut nuo edelliset, niiden kanssa ei tarvitse varsinaista pesuainetta ollenkaan, mutta miehen mielestä pyykkiin jäi joku outo tuoksu. Niissä on sisällä jotain keraamista ainetta. Kokemuksia?
Kuvittelen sun olevan tuo aikaisempi kirjoittaja, ja takkien olevan ”ohut kuoritakki, kevytuntuvatakki, paksu toppatakki (untuvaa sekin)”. Joo ei sovi yksikään näistä juhlavamman asun päälle.
Eri.