Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

tavarapaljous :(

Vierailija
22.04.2014 |

ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/

Kommentit (20784)

Vierailija
9821/20784 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakko muuten kommentoida takkikeskusteluun! Olen tässä myhäillyt, että vihdoin mulla on juuri sopivasti takkeja. Niitä on kolme - ohut kuoritakki, kevytuntuvatakki, paksu toppatakki (untuvaa sekin). Kesän viileillä käytän kuoritakkia, vähän kylmemmillä kevytuntuvaa ja tarvittaessa kuoritakki sopii sen päälle kosteudenpitoonn ja pakkasilla sitten toppatakkia tietysti. Kaikki takit ovat yksinkertaisia, mustia ja vähän pidempiä, jotta käyvät kaikenlaiseen menoon. Ja pyllyn peittävä pituus siksi, että voin huoletta kipaista leggingseissä kaupassa tai viedä lapset kävellen päiväkotiin ilman, että pitää palelemisen vuoksi pukee kauhea määrä vaatetta.

Ulkohousuja on kahdet, toppahousut ja ohuet kuorihousut.

Oli mulla itse asiassa ennen lisäksi myös siisti kangastakki "hienompaan menoon". Sille vain ei ikinä tullut käyttöä, ja totesin että nuo nykyiset käy kyllä semmoiseenkin.

Toisille takit voi toki olla harrastus ja se ihan jees, mutta mua ilostuttaa eniten kun ulkovaatekaappi on nyt minun tarpeisiini toimiva ja sopivan väljä.

Ei ne kyllä käy. Näin korona-aikaan voi tulla sellainen harha, ettei siistimpää pukeutumista tarvita, mutta kyllä saa olla aikamoinen erakko, jos ei normaaliaikana koskaan käy missään. Kauhean näköistä, kun esim. juhla-asun päällä on joku tuulitakki.  Antaa väistämättä juntin kuvan ihmisestä.

Harvoinpa juhlissa juhlitaan takki päällä. Ainakaan minä en ole koskaan tarvinnut? En ruukaa tupakallakaan juosta. Lähinnä häihin kirkkoon olen joutunut talvella laittamaan takin, ja siihen mun mielestä käy kyllä minimalistinen, eleetön takki. Ei mitään adduraitoja tietenkään.

Ja toisekseen, jos näyttäisinkin juntilta, mitä siitä on väliä? Olen onnellinen pienessä "junttielämässäni", jossa ei niin pahalla katsota mitä ihminen pukee päälleen ulkona ennen juhliin tuloa, jos se sitä tarkoittaa.

Hommaa sinä se juhlatakki kerran vuoteen käytettäväksi, jos haluat. Minulla on sille tilalle parempaakin käyttöä.

Ei mun tarvitse mitään hommata. Kaapissa on täydellinen ajaton siisti takki, joka on jo yli kymmenen vuotta palvellut. Ja kyllä se useamman kerran vuodessa on päällä. (Ihan tavallisista ravintolareissuista ja työmenoista häihin ja hautajaisiin.) Vaatekaappini on hyvin minimalistinen, mutta kyllä perusvaatevarastoon kuuluu myös siistit vaatteet.

Noh, en tiedä millaisia kuvittelit minun takkieni olevan, mutta ne ovat siistejä ja yksinkertaisia ja ajattomia. Vaikka käyvätkin myös ulkoiluun. En ruukaa käyttää kuin siistejä vaatteita, joten en ihan ymmärrä miksi sinulla on tarve ylenkatsoa tuntemattoman ihmisen vaatevarantoja, joista sinulla ei ole sen enempää hajua.

Vierailija
9822/20784 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä tavaroiden vähentäminen on tehnyt minusta tosi valikoivan ja suorastaan krantun. Olen ostanut muutamia asioita tarpeeseen, mutta olen huomannut että nykyään olen keskimäärin pettynyt näihin ostoksiini ja miettinyt, että vaikka tarpeellisia olivatkin, niin olisin ehkä ollut tyytyväisempi ilman. Siis tuntuu että näihin ostoksiin sijoitettu raha ei ole antanut niin hyvää vastinetta, että olisin tyytyväinen "sijoitukseeni".

Onko muille tullut samanlaisia fiiliksiä, että olisi parempi olla ostamatta enää yhtään mitään? Paitsi ehkä vaatteita sitten kun nykyiset on käyttökelvottomia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9823/20784 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä tavaroiden vähentäminen on tehnyt minusta tosi valikoivan ja suorastaan krantun. Olen ostanut muutamia asioita tarpeeseen, mutta olen huomannut että nykyään olen keskimäärin pettynyt näihin ostoksiini ja miettinyt, että vaikka tarpeellisia olivatkin, niin olisin ehkä ollut tyytyväisempi ilman. Siis tuntuu että näihin ostoksiin sijoitettu raha ei ole antanut niin hyvää vastinetta, että olisin tyytyväinen "sijoitukseeni".

Onko muille tullut samanlaisia fiiliksiä, että olisi parempi olla ostamatta enää yhtään mitään? Paitsi ehkä vaatteita sitten kun nykyiset on käyttökelvottomia.

Olen pääsiäisenä menossa häihin.

Hääpari pyysi minulta lahjaksi hääkoristeita. Oon niitä tehnyt pitkin vuotta ja nyt on kaikki valmiina.

Oikeasti tarvitsisin mekon häihin, mutta kesämekko on liian ohut jne jne.

Ostin säästölipun, 7 e suunta ja sain ex.ltä voucherin majoitukseen.

Rahallinen kustannut häihin on lähes 0 e. Voisin ostaa itselleni mekon.

Ainoa, mikä silmää miellyttää, on Marimekon silkkinen unikkomekko, mutta on musta ja maksaa yli 300 e.

Oon aivan varma menen jollain vanhalla mekolla loppujen lopuksi

Vierailija
9824/20784 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hääpari pyysi minulta lahjaksi hääkoristeita. Oon niitä tehnyt pitkin vuotta ja nyt on kaikki valmiina.

Ainoa, mikä silmää miellyttää, on Marimekon silkkinen unikkomekko, mutta on musta ja maksaa yli 300 e.

Laita se kesämekko ja alle lämmin alusmekko ja jalkaan paksummat sukkikset. Tai mekon päälle kaunis villatakki tai iso huivi. Kesävaatteita voi hyvin käyttää talvella kun kerrospukeutuu.

Vierailija
9825/20784 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutulta kuulostaa, samat ajatukset minullakin kun jotain olen ostanut. Jonkunlainen syyllisyys tulee kun saa ostoksensa kotiin. "Olishan tuon voinut jättää ostamattakin ja säästää senkin rahan". Mitä enemmän tavaroista luopuu, sitä helpompaa se on kun huomaa ettei niitä kaipaa, ja sitä vähemmän haluaa uutta tavaraa hankkia. Nyt olen huomannut että jopa herkkuja ostettuani ajattelen ne syötyäni "siinäkö se oli, hetki suussa ja paha mieli" , senkin rahan olisi voinut säästää. Mistään ostamisesta ei tule hyvä mieli enää.

Haaveilin vuosikausia että uusin kaikki vanhat huonekalut, joista suurin osa on peritty tai käytettynä ostettu, todella kulunut ruokapöytä esimerkiksi 30v vanha. Nyt ajatus muuttunut ja kun se on hyvin palvellut sen 30v niin miksi ei käyttäisi loppuelämän. Ekologista ainakin. Se vaivannäkö uuden ostamiseksi ja vanhan hävittämiseksi tuntuu ylivoimaiselta.

Vierailija
9826/20784 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakko muuten kommentoida takkikeskusteluun! Olen tässä myhäillyt, että vihdoin mulla on juuri sopivasti takkeja. Niitä on kolme - ohut kuoritakki, kevytuntuvatakki, paksu toppatakki (untuvaa sekin). Kesän viileillä käytän kuoritakkia, vähän kylmemmillä kevytuntuvaa ja tarvittaessa kuoritakki sopii sen päälle kosteudenpitoonn ja pakkasilla sitten toppatakkia tietysti. Kaikki takit ovat yksinkertaisia, mustia ja vähän pidempiä, jotta käyvät kaikenlaiseen menoon. Ja pyllyn peittävä pituus siksi, että voin huoletta kipaista leggingseissä kaupassa tai viedä lapset kävellen päiväkotiin ilman, että pitää palelemisen vuoksi pukee kauhea määrä vaatetta.

Ulkohousuja on kahdet, toppahousut ja ohuet kuorihousut.

Oli mulla itse asiassa ennen lisäksi myös siisti kangastakki "hienompaan menoon". Sille vain ei ikinä tullut käyttöä, ja totesin että nuo nykyiset käy kyllä semmoiseenkin.

Toisille takit voi toki olla harrastus ja se ihan jees, mutta mua ilostuttaa eniten kun ulkovaatekaappi on nyt minun tarpeisiini toimiva ja sopivan väljä.

Ei ne kyllä käy. Näin korona-aikaan voi tulla sellainen harha, ettei siistimpää pukeutumista tarvita, mutta kyllä saa olla aikamoinen erakko, jos ei normaaliaikana koskaan käy missään. Kauhean näköistä, kun esim. juhla-asun päällä on joku tuulitakki.  Antaa väistämättä juntin kuvan ihmisestä.

Harvoinpa juhlissa juhlitaan takki päällä. Ainakaan minä en ole koskaan tarvinnut? En ruukaa tupakallakaan juosta. Lähinnä häihin kirkkoon olen joutunut talvella laittamaan takin, ja siihen mun mielestä käy kyllä minimalistinen, eleetön takki. Ei mitään adduraitoja tietenkään.

Ja toisekseen, jos näyttäisinkin juntilta, mitä siitä on väliä? Olen onnellinen pienessä "junttielämässäni", jossa ei niin pahalla katsota mitä ihminen pukee päälleen ulkona ennen juhliin tuloa, jos se sitä tarkoittaa.

Hommaa sinä se juhlatakki kerran vuoteen käytettäväksi, jos haluat. Minulla on sille tilalle parempaakin käyttöä.

Ei mun tarvitse mitään hommata. Kaapissa on täydellinen ajaton siisti takki, joka on jo yli kymmenen vuotta palvellut. Ja kyllä se useamman kerran vuodessa on päällä. (Ihan tavallisista ravintolareissuista ja työmenoista häihin ja hautajaisiin.) Vaatekaappini on hyvin minimalistinen, mutta kyllä perusvaatevarastoon kuuluu myös siistit vaatteet.

Sinun elämäntyylisi ei ole minun, eikä myöskään se ainoa oikea.

Eri

Vierailija
9827/20784 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään kävin viemässä neljä kassillista meille turhaa tavaraa ja vaatetta pois. Ihan mahtavaa! Meillä on kestokassejakin niin paljon, että oli ilo jättää niissä suoraan, pääsi niistäkin eroon.

Mukana oli myös lista mitä itse tarvitsisimme ja kiersimme kaksi kierrätyskeskusta ja yhden kirpun. Maljakko, koska meillä ei ole ikinä ollut ainuttakaan, mutta nykyään pidän leikkokukista. Kurahanskat lapselle, meinasin eilen ostaa Prismasta, kunnes muistin että niitäkin saattaa löytyä käytettynä. Seuraavan koon vaatteita lapselle. Ja taso olohuoneeseen. Lopulta ei löytynyt, kuin yhet housut ja yksi paita lapselle, rahaa meni 3e. Oli yllättävän mukava tulla kotiin vaikka ei tarvittavia tuotteita löytynyt.

Vierailija
9828/20784 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tullut joku mittari täyteen. Olen nyt surutta heittänyt pois, antanut ja myynyt tavaraa. Vauva on melkein vuoden, joten ilolla olen kantanut kasapäin vauvatavaraa pois.

Mennyt vuodenalku on ollut tosi raskas ja väsyttävä ja tämä varmaan boostaa tätä raivausintoani, kun voimia ei oikein ole ollut siivoamiseen ja järjestämiseen ja tietenkin tämä nykyinen tavaramäärä sitten on lyönyt kasvoille. En halua tehdä yhtään enempää kotitöitä kuin on tarvis, ja siksi nyt saa lähteä kaikki turha.

Vierailija
9829/20784 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon miettinyt ja karsinut paljon omia vaatteitani. Vihaan muutenkin vaatteiden etsintää niin olen nyt sitten käyttänyt paljon aikaa tutkiessani itselle sopivan värimaailman ja minkä tyyliset vaatteet mulle sopii. No nyt sitten kun selaa verkkokauppoja niin tuntuu että eihän niistä mitään löydy. Varmaan tämän vuoksi suuri osa mun vaatekaapista aiheuttaa tunteen "ei mitään päällelaitettavaa", kun sitä on niin vaikea kaupastakin löytää! Pikkuhiljaa alan siirtymään sille kannalle että teen vaan itse sit kaiken!

Vierailija
9830/20784 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lainaa mekko? Onko teillä päin vaatelainaamoa? Tuo on hyvä idea, että teit hääkoristeet lahjaksi!

Vierailija
9831/20784 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon vähentänyt tavaraa, mutta nyt tämä sodan uhka on saanut katumapäälle. Tuntuu, että olisi sittenkin pitänyt säästää tavarat. Jos niitä vaikka tarviikin joku. Toisaalta mitäpä näistä nykyisistäkään jää pommitusten jälkeen jäljelle.

Vierailija
9832/20784 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takkipaljous vaivaa myös mua. Tuo yhden kommentoijan kolmen takin kokoelma kuulostaa unelmalta, mutta en tiedä toimisiko itselläni. Pitäisi olla joka vuodenaikaan siisti takki, urheilutakki ja arkitakki. Jos alan listaamaan mitä takkeja tarvitsen, niin helposti lähenee kymmentä. Olis mahtavaa jos pärjäis vaikka viidellä takilla.

Vierailija
9833/20784 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon vähentänyt tavaraa, mutta nyt tämä sodan uhka on saanut katumapäälle. Tuntuu, että olisi sittenkin pitänyt säästää tavarat. Jos niitä vaikka tarviikin joku. Toisaalta mitäpä näistä nykyisistäkään jää pommitusten jälkeen jäljelle.

Jos nyt sota tulisi tännekin, ei itselleni kyllä olisi mitään hyötyä ylimääräisistä kirjoista, mukeista tai mekoista, joita olen laittanut kiertoon. Pakoonkin lähtisin päälläni samat lämpimät vaatteet, joita muutenkin käytän.

Vierailija
9834/20784 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän ketjuun kirjoittavat ovat paljon ostavia minimalisteja:D 

Vierailija
9835/20784 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voipa olla että täällä on ihmisiä ihan laidasta laitaan. Osa ostaa paljon ja osa ei mitään ylimääräistä, ja suurin osa jotain siltä väliltä.

Vierailija
9836/20784 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on myös tuo periaate, että mietin asioita yön yli, ennen kuin päädyn ostamaan jotain. Ihan hyvin toiminut. Poikkeuksena tietysti ostokset, jotka olen etukäteen katsonut netistä, ja menen mahdollisimman pian ensin sovittamaan tuotetta, ja sitten ostan sen, jos se on hyvä, sillä oman kokoiset vaatteet yleensä myydään loppuun nopeasti.

Muutenkin inhoan ostaa vaatteita. Olen viime vuosina ostanut pelkästään urheiluvaatteita, joten tavallisten vaatteiden ostaminen on tuskallista. Olen siivonnut vaatekaappeja ja laitanut pois epäistuvia tai vanhanaikaisia vaatteita. Mutta tuntuu, etten kaupasta löydä mitään niiden tilalle.

En esim.tällä hetkellä omista yhtään siistiä ns.helleasua, jota voisi pitää kaupunkilomalla ulkomailla. Lukuunottamatta yksiä shortseja. Hihattomia paitoja (muita kuin urheilutoppeja) on vaikea löytää, saatikka sitten lyhyitä hellemekkoja. Yksi syy on varmaan, ettei urheilutapahtumia (esim.urheilumessuja, jooga-tai tanssifestareita) ole järjestetty Koronan vuoksi kahteen vuoteen - noista tapahtumista yleensä löysin muitakin kuin urheiluvaatteita. 

Vierailija
9837/20784 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voipa olla että täällä on ihmisiä ihan laidasta laitaan. Osa ostaa paljon ja osa ei mitään ylimääräistä, ja suurin osa jotain siltä väliltä.

Täällä on myös ihmisiä eri elämänvaiheissa. Karsimisen tarve alkaa useimmilla siinä 25 vuoden tienoilla, kun on alkanut kertyä kaikenlaista siihen omaan kotiin. Tulee ehkä muutto perheenlisäyksen vuoksi. Alkaa olla rahaa korvata jotain haalittua tavaraa yhtenäisellä setillä.

Ruuhkavuosien jälkeen karsimista vasta onkin, kun lapset tuovat hirveästi tavaraa mukanaan.

Erot ja yhteenmuutot ovat yksi karsimisen aika.

On täällä yksinasuviakin karsintapuuhissa.

Laidasta laitaan kaikkea, kuten koko palsta.

Vierailija
9838/20784 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua mihin sitten mennään jos ne lukitsee tän ketjun kun tulee 10.000 viestiä täyteen?

Vierailija
9839/20784 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Apua mihin sitten mennään jos ne lukitsee tän ketjun kun tulee 10.000 viestiä täyteen?

Tehdään uusi, tietysti.

Nämä viime vuodet ovat antaneet uutta suuntaa karsimiselle.

Sitä, mitä ei tarvinnut koronan aikana, ei pääsääntöisesti tarvitse jatkossakaan. Kirjat, leffat, askartelu, uudet käsityötekniikat, kaikki, mihin ei kiinnostanut koskea, kun ei ollut mitään tekemistä.

Mitä ottaisit mukaan, jos nyt pitäisi muuttaa muualle Suomeen, ja kaikki muu jäisi kotiin? Mitkä ovat niitä oikeasti tärkeitä tavaroita ja mitkä edistävät selviytymistä?

Vierailija
9840/20784 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti, jos nyt pitäisi lähteä ulos niin aika vähän olisi sitä tarpeellista tavaraa. Tuonne jäisivät kengät, kaappiin mekot ja kauniit korut, keskeneräiset harrastukset ja noin 500 kilometriä sekalaisia piuhoja ja johtoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kolme