tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (20761)
Vierailija kirjoitti:
"Meillä löytyy tyhjiä mehutölkkejä usein jääkaapista."
Ei tämä ole mikään normaali asia. Omat 4-vuotiaat on oppineet jo laittamaan tyhjät pakkaukset roskiin!
Mua kanssa ihan aidosti ihmetyttää miksi se tyhjä mehutölkki laitetaan takaisin jääkaappiin? Onko ihminen ollut silloin niin ajatuksissaan, että vahingossa laittaa sen jääkaappiin vai onko tämä laiskuutta, koska roskis sijaitsee kenties hieman kauempana kuin se jääkaappi? Ei ole tarkoitus tuomita, mutta ihan oikeasti en ymmärrä mistä tämmöinen voi johtua, koska mielestäni ei ole yhtään isompaa vaivaa heittää sitä tyhjää tölkkiä roskikseen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tämä ole mikään normaali asia. Omat 4-vuotiaat on oppineet jo laittamaan tyhjät pakkaukset roskiin!
Mua kanssa ihan aidosti ihmetyttää miksi se tyhjä mehutölkki laitetaan takaisin jääkaappiin? Onko ihminen ollut silloin niin ajatuksissaan, että vahingossa laittaa sen jääkaappiin vai onko tämä laiskuutta, koska roskis sijaitsee kenties hieman kauempana kuin se jääkaappi? Ei ole tarkoitus tuomita, mutta ihan oikeasti en ymmärrä mistä tämmöinen voi johtua, koska mielestäni ei ole yhtään isompaa vaivaa heittää sitä tyhjää tölkkiä roskikseen...
Mä luulen, että tässä on jotakin maagista ajattelua sen suhteen, että se tölkki tuottaisikin lasillisen mehua seuraavaan juontikertaan.
Sama risoissa vaatteissa, ne ovat kaapissa, jos ne vaikka salaperäisesti korjaantuisivat itsekseen.
Aina välillä palaan tähän ketjuun. Ilmeisesti varsinkin syksy on sitä aikaa kun tekee mieli tyhjätä ja siistiä "pesää". Kirppari varataan taas pariksi viikoksi ja laatikoihin vuoden aikana kertyneet tavarat lähtee etsimään uutta kotia. Minulla on siis tänä vuonna ollut ulkovarastossa laatikko johon kannan aina arjessa eteentulevia tavaroita joista totean että ei jatkoon. Kun laatikko on täynnä, se siirtyy laatikkopinoon. Nyt on 4,5 laatikkoa lähdössä pois.
Kiitos tälle ketjulle, tuotte iloa ja ajateltavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen toimii suurimman osan ajasta automaatiolla. Otat lasin, kaadat juoman, laitat purkin jääkaappiin. Useimmin tapahtuu, niin, ettei purkista tule tarpeeksi juomaa ja automaatio katkeaa. Joskus et huomaa, että juomaa tuli vain 1/4 lasia tai sitä tulikin tarpeeksi ja kaappiin menee tyhjä purkki tai liru.
Jotkut ihmiset ovat enemmän läsnä päivittäisissä toiminnoissa ja huomaavat tyhjän purkin, jotkut ovat taas kovasti ajatuksissaan ja laittavat sen jääkaappiin.
Minä kävin vaateostoksilla. Viimeksi olen käynyt vuonna 2019, mutta minä olen niitä vaatehamstereita, joilla on jo valmiiksi liikaa vaatteita ja asusteita ja vaikka olen hillinnyt nettiostelua, on sitäkin tässä hieman tullut tehtyä näiden koronavuosien aikana.
Mielestäni ostin kuitenkin järkevästi. En ostanut kaikkea mitä olisi tehnyt mieli, enkä juuri mitään sellaista turhaa "ooh ihana paljettipusero" ja "ai että mitkä bling bling rihkamakorvikset joita en tarvitse koska kotona on jo 50 paria".
Silti hieman ahdistaa, mutta aion katsoa vaatevarastosta nyt saman verran tavaraa poistoon. Siistit kippaan lahjoitukseen ja lumput kierrätykseen.
Esimerkki järkevästä ostoksesta: pipo. Sellainen hyvännäköinen eikä mankelin läpi vedetyltä rotalta näyttävä mitä olen käyttänyt viime talvena (minä pidin siitä hirvityksestä).
Keksisikö joku mitä tehdä vanhoista huiveista? Tai ei niin vanhoistakaan, niitä on vain liikaa.
Ostoksilla totesin, että parhaiten minulla sujuu ostaminen kun todellakin pitäydyn yhdessä värissä. Eli mustassa. Pyrin nyt siihen, että karsin kirjavat värit pois ja pitäydyn lempparissani.
Mustaa vaatevarastoa saa joskus piristettyä värillä juuri niillä huiveilla. Eivät vie paljon tilaa, mutta muuttavat asun ihan eri näköiseksi. Instassa ja pinterestissä on huivitutoriaaleja, miten ne voi solmia eri tavoin ja vaikka hiuksiin tai laukkuun.
Jos ei sittenkään tule käytettyä, käytä verhona tai pöytäliinana tai myy ne kaikki kirpparilla parillakytä sentillä.
Huoneen tyhjentäminen tuli minulla sikäli vahingossa, että maalasin makuuhuoneen, ja se piti sen takia tyhjentää. Vain runkopatjat jäi peitettynä keskelle, lipastot oli olkkarissa ja vaatteet ja lamput ikeakasseissa.
Kun näin miten ihana siitä tuli, päätin että sinne ei tule mitään ylimääräistä eikä mitään rojua.
Pari isoa kaappia oli niin rumia, että päätin että ne sinne ainakaan eivät palaa. Oli sitten käytännön pakko käydä läpi kaikki mitä niissä oli ollut. Mitä kaikkea sieltä löytyi, säilytetyistä peltisistä suklaarasioista ja vanhoista puhelimen latureista alkaen. Ja kasa fleecevaatteita, joista olin todellisuudessa lihonut ulos mutta en myöntänyt itselleni.
Huoneesta tuli oikein nätti, sisustin sen täysin silmällä, en tavaran ehdoilla. Kamaa lähti, en tiedä miksi olin niitä hillonnut. Pitäisi tehdä sama toiselle huoneelle.
Huoneentyhjennysvinkki toimii. Jouduimme tekemään remonttia ja osa tiloista piti tyhjentää. Paljon lähti kiertoon ja vähemmillä kamoilla ”muutetut” pysyneet tosi hyvin kuosissa. Taidan kokeilla totaalityhjennystä makkariin seuraavaksi..
Apuva! Voisko joku kertoa avuttomalle miten toriin laitetaan hakusanoja niin että tulisi mahdollisimman paljon osumia? Kiitos jo etukäteen!
Vierailija kirjoitti:
Mustaa vaatevarastoa saa joskus piristettyä värillä juuri niillä huiveilla. Eivät vie paljon tilaa, mutta muuttavat asun ihan eri näköiseksi. Instassa ja pinterestissä on huivitutoriaaleja, miten ne voi solmia eri tavoin ja vaikka hiuksiin tai laukkuun.
Jos ei sittenkään tule käytettyä, käytä verhona tai pöytäliinana tai myy ne kaikki kirpparilla parillakytä sentillä.
Laadukkaita silkkihuiveja löytyy joskus ihan pilkkahinnalla kirppareilta. Onko jollain hyvää pesuohjetta silkille?
Onko kellään muulla ongelmaa, että keittiönkaapeissa on myös paljon muuta kuin vain tavaroita? Tuntuu että meillä on jo vähän liikaa ihan kaikkea. On erilaisia mausteita (käytetään kaikkia), makaronia, nuudeleita, erilaisia strösseleitä, jauhoja, leivontaa varten vaikka ja mitä. Miten näistä saisi järkevästi karsittua. Vai täytyykö vain kestää?
Meillä kyllä leivotaan aika paljon, mutta tuntuu ettei kaikki mahdu järkevästi kaappiin.
Toinen on herkut. Lapsille tuo aina joku mummo ja kummin kaima karkkia. Sitä syödään älyttömän vähän, joten jäävät aina kuivumaan ja kovettumaan. Lisäksi lapset harmittelee, etteivät ikinä saa valita karkkeja kaupasta kun kaapit ovat täynnä. Vaihtoehto ei ole syödä sitä enemmän. Ja kyllä, asiasta on sanottu jo todella monesti. Paha myöskään laittaa takaisin mummoille ym kun antavat suoraan lapsille ne..
Vierailija kirjoitti:
Onko kellään muulla 000ongelmaa, että keittiönkaapeissa on myös paljon muuta kuin vain tavaroita? Tuntuu että meillä on jo vähän liikaa ihan kaikkea. On erilaisia mausteita (käytetään kaikkia), makaronia, nuudeleita, erilaisia strösseleitä, jauhoja, leivontaa varten vaikka ja mitä. Miten näistä saisi järkevästi karsittua. Vai täytyykö vain kestää?
Meillä kyllä leivotaan aika paljon, mutta tuntuu ettei kaikki mahdu järkevästi kaappiin.Toinen on herkut. Lapsille tuo aina joku mummo ja kummin kaima karkkia. Sitä syödään älyttömän vähän, joten jäävät aina kuivumaan ja kovettumaan. Lisäksi lapset harmittelee, etteivät ikinä saa valita karkkeja kaupasta kun kaapit ovat täynnä. Vaihtoehto ei ole syödä sitä enemmän. Ja kyllä, asiasta on sanottu jo todella monesti. Paha myöskään laittaa takaisin mummoille ym kun antavat suoraan lapsille ne..
Pistäkää karkit suoraan kiertoon? Leivontaakin voisi ehkä käyttää. En tiedä missä asutte, mutta vaikka tien viereen "saa ottaa" -lapun kanssa. Sitten voi ostaa mieluisia.
Mulla on kuivatarvikkeille varattuna paljon kaappitilaa, kyllä sitä tarvitsee. Ehkä saisi jollain laatikoilla lisää tiiviyttä, jos vaikka strösselit sun muut saisi laitettua korkeammiksi pinoiksi niiden avulla, vailla pelkoa romahduksesta.
Vierailija kirjoitti:
Onko kellään muulla ongelmaa, että keittiönkaapeissa on myös paljon muuta kuin vain tavaroita? Tuntuu että meillä on jo vähän liikaa ihan kaikkea. On erilaisia mausteita (käytetään kaikkia), makaronia, nuudeleita, erilaisia strösseleitä, jauhoja, leivontaa varten vaikka ja mitä. Miten näistä saisi järkevästi karsittua. Vai täytyykö vain kestää?
Meillä kyllä leivotaan aika paljon, mutta tuntuu ettei kaikki mahdu järkevästi kaappiin.Toinen on herkut. Lapsille tuo aina joku mummo ja kummin kaima karkkia. Sitä syödään älyttömän vähän, joten jäävät aina kuivumaan ja kovettumaan. Lisäksi lapset harmittelee, etteivät ikinä saa valita karkkeja kaupasta kun kaapit ovat täynnä. Vaihtoehto ei ole syödä sitä enemmän. Ja kyllä, asiasta on sanottu jo todella monesti. Paha myöskään laittaa takaisin mummoille ym kun antavat suoraan lapsille ne..
Osan karkeista voi ainakin meillä viedä tarjolle työpaikan kahvihuoneeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kellään muulla 000ongelmaa, että keittiönkaapeissa on myös paljon muuta kuin vain tavaroita? Tuntuu että meillä on jo vähän liikaa ihan kaikkea. On erilaisia mausteita (käytetään kaikkia), makaronia, nuudeleita, erilaisia strösseleitä, jauhoja, leivontaa varten vaikka ja mitä. Miten näistä saisi järkevästi karsittua. Vai täytyykö vain kestää?
Pistäkää karkit suoraan kiertoon? Leivontaakin voisi ehkä käyttää. En tiedä missä asutte, mutta vaikka tien viereen "saa ottaa" -lapun kanssa. Sitten voi ostaa mieluisia.
Mulla on kuivatarvikkeille varattuna paljon kaappitilaa, kyllä sitä tarvitsee. Ehkä saisi jollain laatikoilla lisää tiiviyttä, jos vaikka strösselit sun muut saisi laitettua korkeammiksi pinoiksi niiden avulla, vailla pelkoa romahduksesta.
Olen joskus pistänyt kiertoon, jos karkkeja ei ole annettu suoraan lapsille. Mutta karkit, jotka he saavat, niin eivät suostu laittamaan pois.
Täytynee ehkä karsia lisää astioita, niin mahtuu kuivatarvikkeet paremmin! Astioista on varaa edelleen karsia, on niin paljon käyttökelpoisia korvattomia mukeja. Nämä pois, niin ehkä helpottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen joskus pistänyt kiertoon, jos karkkeja ei ole annettu suoraan lapsille. Mutta karkit, jotka he saavat, niin eivät suostu laittamaan pois.
Täytynee ehkä karsia lisää astioita, niin mahtuu kuivatarvikkeet paremmin! Astioista on varaa edelleen karsia, on niin paljon käyttökelpoisia korvattomia mukeja. Nämä pois, niin ehkä helpottaa.
Kodin tavaramäärän kannalta on aika iso ero siinä, söilytetäänkö kaikki käyttökelpoiset tavarat esim korvattomat kupitkin, vai säilytetäänkö vain tarpeelliset ja erityisen mieluisat. Todellinen minimalisti säilyttää vain ehdottoman välttämättömät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kodin tavaramäärän kannalta on aika iso ero siinä, söilytetäänkö kaikki käyttökelpoiset tavarat esim korvattomat kupitkin, vai säilytetäänkö vain tarpeelliset ja erityisen mieluisat. Todellinen minimalisti säilyttää vain ehdottoman välttämättömät.
Yritän kulkea jonkinlaista keskitietä eli säilytän tarpeelliset ja ihanat mutta laitan muun käyttökelpoisen kiertoon.
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin käyn läpi keittiön kaappeja säännöllisesti ja keksin joka kerta uusia säilytysratkaisuja.
Nyt esimerkiksi siirsin mausteet laatikkoon. Ostin semmoisia ikean laatikoita, jotka on varmaan tarkoitettu mausteille, että purkit pysyvät ojennuksessa pötköttäessään laatikossa. Niiden viereen mahtui leivinpaperi ja taakse vähemmän käytettäviä ottimia/kauhoja. Tilalta siirsin leikkuulaudat pystyyn kattilahyllyn reunalle.
Kannattaa siis miettiä uudella tavalla. Olisi laatikko paremmin hyödynnettävissä johonkin muuhun, jos ruokailuvälineet säilöisikin pystyssä muualla? Onko tämä juuri paras paikka leivontatarvikkeille?
Myös ruuanlaittovälineiden ja astioiden määrää kannattaa miettiä, hellalle mahtuu kuitenkin vaan neljä kerrallaan, uuniin yksi tai kaksi vuokaa ja lautaisia koneeseen vain tietty määrä. Jos juhlia tai sukukokoontumisia varten tarvitsee enemmän, onko niitä pakko säilöä keittiössä? Meillä arkiastiat mahtuu helposti yhteen kaappiin, käytännössä tosin käytetään 1,5kaappia, koska ylähyllyt on niin korkeita, että käytetään niitä ruokavarastona. Kattilat ja vuuat kulmakaapissa ja yksi laatikko muovikipoille. Muut, esim. leivonta tiskikaapin ylähyllyillä.
Minua auttaa myös se, että mikään kuivatavara ei ole alkuperäisessä pakkauksessa. Poikkeuksena jos on ostettu enemmän vaikka tarjouksesta, niin ylähyllyillä on varastona lisäpakkauksia. Leikkaan pakkauksista tarvittaessa ohjeet + parasta ennen päiväyksen ja teippaan purkin kylkeen. Paljon käytettävistä en tee edes sitä, jokainen meillä osaa käyttää muroja ja kaurahiutaleita, eikä ne tosiaan säily pitkään. Riisi, Makaroni ja spagetti on minulla tilanpuutteen ja sisustuksen vuoksi kauniissa purkeissa hellan vieressä.
Kaapissa purkkeja on helpompi kasata päällekkäin, eikä niistä niin helposti tule sotkua kuin avoimista pakkauksista. On kivempi ottaa pois kaapista. Näkee myös heti, voiko ostaa jotain uutta, onko tyhjää purkkia. Myös erilaiset jakajat ja hyllyjen alareunaan kiinnitettävät laatikot voivat tuoda lisätilaa, jos hyllyjen korkeutta ei ole saanut hyödynnettyä. Jauhopurkkihan on esimerkiksi aika korkea, mutta muut ovat matalempia ja näin hyllystä voi jäädä iso osa turhaksi tilaksi.
Konmari auttaa tässäkin, kaikki ulos, tarkastele mitä tarvitset ja missä voisit säilöä.
Karkkia on meillä onneksi vain vähän, mutta laitan ylimääräiset ruuan jälkeen kippoon pöydälle ja siitä lapset napsii niitä. Yleensä menevät kuitenkin perheen leffailloissa ja vastaavissa joita meillä on ainakin kerran viikossa. Meillä on aina ollut karkit ja herkut yhteisiä, lasten kanssa on käyty keskustelua, että ei ole kiva, jos yksin vaan syö ja onko kaapissa olevat ruuat ja herkut sitten vaan äidin, koska minä olen ne ostanut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä käyn keittiön läpi 2 x vuodessa. Otan kaikki hyllyt tyhjiksi, laitan jokaisen takaisin, pyyhin pölyt jne.
Jokainen, joka jää, olen käyttänyt väh kerran vuodessa.
Poikkeuksena muutama astia matkoilta, esim oliivitarjoiluastia. Tykkään siitä paljon, en oliiveista.
Näitä tykkään, mutta en käytä, on alle 5.
Tämä on hyvä tapa myös käydä läpi esim säilykkeet, jauhot jne.
Niitä ei ole. Kaikki jämät käytän loppuun. Esim sain jauhoja lahjaksi. Kyllä, laskin monta dl jauhoja on ja ne riitti lähes 3 pelliliseen pizzaa.
Tein sitten 3 krt pizzaa kk aikana ja pussi on nyt poissa.
Olen muuttanut vuosi sitten ja silti kärrännyt tässä syksyn aikana varmaan lähemmäs 10 isoa jätesäkillistä ROSKIIN. Ja siis nimenomaan käyttökelvotonta tavaraa, ihan polttojätettä, kierrätykseen kelpaamatonta. Lisäksi vielä kierrätettävää tavaraa pari kolme laatikollista ainakin. Ilmankos se muutto tuntui silloin niin työläältä, kun raahasin mukanani useita kymmeniä kiloja roskaa! Voi hyvänen aika.
Joo. Ei kannata ainakaan muuttopakkaamista jättää viime hetkeen tai voi käydä näin! Kivempikin käydä tavaroita läpi ajan kanssa. Josko kohta olisi roskat siivottu... Kierrätettävää ehkä-kamaa on sitäkin paljon!
Enpä tiedä, kannattaako Emmyyn laittaa merkkivaatteitakaan. Esim. Marimekko vaatteeni oli myyty toisena myyntipäivänä 25 % alennuksella. Kun kyselin, niin kyseessä kuulemma joku kampanja-alennus. Emmyn ehdoissa todetaan, että voivat myöntää alennuksia, mutta Marimekot menee kaupaksi ilman kampanja-alennuksiakin. Tai ei ainakaan pitäisi myöntää alennusta heti toisena myyntipäivänä. Sen verran huijattu olo tuli, etten enää laita tuonne myyntiin mitään.