Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

tavarapaljous :(

Vierailija
22.04.2014 |

ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/

Kommentit (20761)

Vierailija
8881/20761 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pulma. Tavaraa olisi myytävänä niin, että torissa kauppaamalla niistä voisi saada parhaimmillaan varmaan noin 70-100 e mikäli oikea ostaja bongaisi ilmoituksen. Hyväkuntoista vaatetta ynnä muuta, mutta kun tällä hetkellä torissa tuo vaatepuoli päivittyy tosi nopeasti ja ilmoitukset tippuvat saman tien johonkin 50 sivua alemmas. Eihän niitä sieltä juuri kukaan sitten enää löydä, ellei osaa hakea oikealla hakusanalla.

Nää vaan roikkuu tuolla kaiken aikaa ja mitään ei tapahdu. Aloin tässä jo miettiä, että täytyisiköhän yrittää kaivella kaappeja löytyisikö jotain muutakin myytävää ja sitten veisi ne kirpparille. Ongelma on vaan se, että kirppari ottaa muistaakseni täällä 35 euroa plus ne provikat niin eihän tuosta juuri mitään jäisi käteen.

Eli ihan kuin olisi tilanteessa, että pienituloisena yrittää vaan sitkeästi laskea näiden hintoja torissa (jolloin ollaan taas kauempana siitä satasesta) ja kukaan ei silti osta niitä. Kirppari tuntuu puolestaan vähän sellaiselle, että joko siinä jää pahimmassa tapauksessa vähän häviölle tai sitten näkee sen kaiken vaivan (hinnottelu, sinne raahaaminen ym) aika turhaan, kun ei tiedä jääkö käteen vaan joku kymppi tai päälle. Kolmas vaihtoehto olisi viedä kaikki lahjoitukseen, jolloin päästään tuohon ongelman alkuytimeen eli pienituloisuuteen; ilmaiseksi käyttökelpoisen ja miltei uudenveroisten vaatteiden ilmaiseksi heittäminen tuntuu aika pahalta, vähän sama kuin heittäisi loputkin pennoset roskiin. Harmittaa edes se kun kaappeihin on kertynyt vaatetta mikä ei sitten loppujen lopuksi istunutkaan päälle, mutta niitä ei voinut enää palauttaakaan. Tehty mikä tehty ja nyt onneksi osaa tehdä järkevämpiä valintoja.

Mutta miten te tekisitte, jos oikeasti olisi tosi tiukkaa rahasta? Me siis harkitaan myös muuttoa uuteen kotiin tässä syksyn/talven aikana ja olisi kiva päästä näistä eroon, mutta en enää tiedä, mikä olisi järkevin ratkaisu. Epäilyttää, että ehdinkö saada kaikkea netin kautta myytyä ennen muuttoa, kun kaupat etenevät etanan vauhtia.

Minä laittaisin (ja laitankin) vaatteet Vähänkäytettyyn. Siten ne saa heti pois nurkista. Jos ne eivät mene pian kaupaksi, hinta tippuu automaattisesti.

Minullakin on tiukkaa rahasta, mutta olen oppinut hyväksymään, että ihan kaikesta ei enää saa rahoja irti, ja ihan kaikkea ei kannata yrittää myydä rajattoman pitkään.

Jos tavara ei mene kaupaksi puolessa vuodessa (Vähänkäytetyn myyntiaika), niin ajattelen, että se ei sitten vaan mene kaupaksi. Kyllä se vieläkin joskus harmittaa, mutta annan mennä.

Vähänkäytetyltä saa kyllä myyntiajan päätyttyä takaisin myymättömät tavarat (postikulujen hinnalla). Tämä mahdollistaa sen, että uskallan lähettää kaikki paremmatkin vaatteet myyntiin - mutta en ole oikeasti koskaan käyttänyt sitä mahdollisuutta. 😁 Puolen vuoden päästä en enää kaipaa mitään takaisin!

Vähänkäytetyssä ei tietysti voi myydä kaikkea, mutta vaatteet, asusteet, laukut, kengät, reput ja harrastusvälineet ainakin käyvät.

Minäkin hyväksyn kyllä sen, että kaikesta ei saa enää mitään rahoja irti. Jotkut ostokset tajuaa heti olevan huteja, jotka on paras laittaa kiertoon turhia ajattelematta.

Mutta myönnän, että vetää mielen myrtsiksi, kun näkee, että joistain tietyistä tavaroista muut saavat säännöllisesti sievoisia summia rahaa, mutta itse ei saa niitä myytya edes käyttämättömänä. Kärjistettynä, nettikirppiksillä jonkin tuotteen käypä hinta on ollut yleensä 100 euroa, mutta itse ei pääse siitä eroon edes 15 eurolla. Mietityttää kyllä, mikä tuossa mättää. Itselläni nimittäin käy usein tuontapaisesti. Ja ei, kuvani eivät ole kehnoja (olen jokunen vuosi sitten kuvannut vaatteita myyntiin jopa työkseni).

Jos omat ilmoitukset ei myy, niin voisitko laittaa palstalle linkin yhteenilmoitukseen, niin saatais kommentteja. Ne kommentit voisi sitten auttaa muitakin, joilla on ongelmia myynnin kanssa. Jos et omaa halua laittaa niin jonkun vastaavan, niin saisimme neuvoja ihan yleisellä tasolla.

Itse roikotan ilmoituksia kauan ja uusin niitä. Välillä ei mene mitään muutamaan viikkoon ja sitten useampia tuotteita samaan aikaan.

Kärsivällisyyttä lisää myös se, että ne myytävät on ihan omassa kaapissaan, poissa tieltä. Kun ne ei häiritse muuta elämää niin ei ole niin kiire saada niitä pois. Toisaalta jos alkaa ärsyttämään niin voi viedä ne vaikka heti paikalliselle hyväntekeväisyyskirppikselle.

Vierailija
8882/20761 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kukaan muu huomannut että usein kun joku laittaa halutaan ostaa -ilmoituksen, niin muutama ilmoitus aiemmin on ollut juuri myynti-ilmoitus samaiselle tavaralle.

Esim. halutaan ostaa Greyn anatomia DVD kausi 3 ja muutama ilmoitus aiemmin joku myy sitä samaa.

Kannattaa siis tarkistaa myös nämä halutaan ostaa-ilmoitukset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
8883/20761 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epätoivo! Talo on kaaoksessa ja pitäisi järjestää juhlat. Tilanne on siis se, että tavaroilla ei ole paikkoja, niitä lojuu kaikkialla. Mietin, että jos pakkaisin tavarat laatikoihin ja siirtäisin varastoon. Vai miten saisin homman nopeasti haltuun?

Vierailija
8884/20761 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Epätoivo! Talo on kaaoksessa ja pitäisi järjestää juhlat. Tilanne on siis se, että tavaroilla ei ole paikkoja, niitä lojuu kaikkialla. Mietin, että jos pakkaisin tavarat laatikoihin ja siirtäisin varastoon. Vai miten saisin homman nopeasti haltuun?

Hyvä ajatus. Sieltä sitten juhlien jälkeen haet laatikon kerrallaan ja järjestät sinne mihin kuuluu. Tosin jos tilaa ei ole, niin pitäisi varmaan konmarittaa kaapit ensin?

Vierailija
8885/20761 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin ne juhlat on?

Vierailija
8886/20761 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhlat on parin viikon päästä. Pitäisi konmarittaakin, mutta olen monta kertaa yrittänyt ja epäonnistunut.

Vierailija
8887/20761 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mukavaa että sinulla on juhlat tulossa. Voisit ehkä pyytää ystävää apuun tässä kohtaa. Ota ensin roskat ja muut helpot:kerää asunnosta (myös kaapeista) kaikki sekajäte, lasijäte, metallijäte, jätepaperi, pahvi, tyhjät pullot ja vastaava ja vie jäteasemalle.

Muista syödä 2-3 tunnin välein ja juoda tarpeeksi vettä.

Seuraavaksi käyt vauhdilla kaikki vaatekaapit läpi ja poistat väärän kokoiset tai muuten käyttämättä jääneet vaatteet ja kengät. Vie puhtaat kierrätykseen, pesun tarpeessa olevat jätesäkkiin ja varastoon. Juhlien jälkeen peset ne.

Erittäin todennäköisesti sinulla on nyt kaapeissa tarpeeksi tilaa tavaroille. Nyt tarvitaan enää siivous ja tarjoilut ja juhlat voivat alkaa.

Jos aikaa on reilummin voisit käydä läpi myös kirjat, paperit, liinavaatteet, astiat yms tavarat ja luopua turhasta. Huonokuntoiset viherkasvit kompostiin, samoin päiväysvanhat elintarvikkeet.

Turhat koriste-esineet ja muut ehjät tavarat voi lahjoittaa hyväntekeväisyyskirpparille.

Jos vielä on aikaa kotiin voisi hankkia jonkun ihan uudet näyttävän ”katseenvangitsijan” joka vie huomion. Jos rahaa ei ole niin torin annetaan osasto tai Facebookin roskalavalle -ryhmästä lisätuoleja ja ehkä taulu tai matto. Lisöksi voisi vaikka hakea luonnosta syksyn lehtiä ja oksia koristeiksi.

Tarjoiluja voi ostaa edullisesti myös valmiina, kaikkea ei tarvitse tehdä itse.

Mukavia juhlia!

Vierailija
8888/20761 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahdessa viikossa ehtii vaikka mitä! Pakko on usein paras motivaattori ja jos nyt saat sen valjastettua konmarittamiseen, saat ihmeitä aikaan!

Tossa olikin jo hyvä, konkreettinen lista.

Katso vaikka joku Auri Katariinan siivousvideo Youtubesta niin näet, miten kaaoskämppä siivotaan. Sulla ei varmasti hyvässä ja pahassa ole yhtä paha tilanne, niissä kun enimmäkseen tulee roskaa ja niiden viemisellä saa tosi, tosi ison vaikutelman.

Hänen siivoustapansa on silti se, että tila tyhjennetään kokonaisuudessaan tavaroista, siivotaan perusteellisesti ja sen jälkeen palautetaan siististi paikalleen tavarat, jotka siihen tilaan kuuluvat.

Ne tavarat, joille ei ole paikkaa, hän lajittelee löytämiinsä laatikoihin, koreihin ja purkkeihin siistiksi kasaksi, joka jää asukkaan itsensä setvittäväksi. Sun pitää tehdä ihan tämä täsmälleen sama.

Juhlissa tärkeintä on, että eteinen on tyhjä (koska vieraat tuovat mukanaan valtavasti vaatteita ja kenkiä), vessat ovat siistit (jokainen käy, joten ajateltava esittelytilana), keittiö toimii (tarjoilut) ja muut tilat ovat käyttökelpoiset ja perussiistit. Jos jossain (muun kuin olo)huoneen nurkassa on pino laatikoita, ei se ole vaarallista. Kaikki tietävät, että juhlia varten pitää tavaraa nostella jonnekin muualle.

Eli nyt vauhdilla eteisestä ja vessoista ihan kaikki turha pois (etenkin eteinen kerääkin kaikkea, jo loppuneiden harrastusten tavaroita, väärän kauden vaatteita, mainosheijastimia, rikkinäisiä sateenvarjoja jne.) ja juhlien alla teidän omat kengät ja takit jonnekin. Vie vessaan (tai osta seuraavalla kauppareissulla) joku nätti kori, minkä täytät vessapaperilla. Se ei saa loppua kesken, olisi noloa kysyä sen perään.

Sen jälkeen siirryt muihin huoneisiin. Huone kerrallaan tyhjennät kaikki näkyvät ja helposti siirrettävät tavarat, putsaat pinnat, palautat tarpeelliset tavarat. Lapset saavat tehdä tämän omille tavaroilleen itse. Liian pienet lelut ja kirjat pois, vanhat koulutavarat pois, paperisilput pois. Vapautuneeseen tilaan muut tavarat.

Sitä ei-minnekään-kuuluvaa tavaravuorta ratkot sen verran kuin aikaa riittää. Tule kysymään meiltä täsmävinkkejä, jos haluat.  Sen vuoren kaveriksi tulee juhlapäivänä keittiön pienkoneita, teidän omat takit yms. millä taiot vielä vähän väliaikaisesti vähän lisää tilaa teille. Ne voivat olla vaikka kirjahyllyssä, ei sitä kukaan kummastele, jos olet saanut sieltä konmaritettua säästettyjä aikakauslehtiä, joita et koskaan lue, ja kirjakerhokirjoja ja muuta helppoa.

Kun siivoat kunnolla nyt, juhlien alla riittää ylläpitosiivous. Eli et tee mitään turhaa.

Vierailija
8889/20761 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myyntipalstoilla on tärkeää laittaa monta kuvaa eri kulmista ja mahdollisimman paljon tietoja ja hakusanoja. Kuvaaminen mielellään päivänvalossa niin, että tilaan tulee valoa ainakin kahdesta suunnasta. Haen itse torista hakusanalla, laitan hintajärjestykseen ja valitsen miellyttävimmän.

Jos jää yhtään epäselvyyttä tai vaikea hahmottaa kuvasta, kaupat jäävät tekemättä. Ja hassua: jos laittaa liian alhaisen hinnan, ihmiset eivät uskalla ostaa. Juuri sain yhden hyväkuntoisen lastenvaatteen kaupaksi, kun nostin hintaa!

Vierailija
8890/20761 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juhlat on parin viikon päästä. Pitäisi konmarittaakin, mutta olen monta kertaa yrittänyt ja epäonnistunut.

Jos konmaritus tuntuu vaikealta, niin kannattaa kokeilla tehdä sitä pienissä erissä (vastoin Marien ohjeita), ja aloittaa niistä tavaroista, joihin ei ole minkäänlaista tunnesuhdetta. Mulla helpoin oli vaatteet ja kirjat taas oli se toinen ääripää, eli kaikkein vaikein maritettava.

Voit myös ottaa sellaisen asenteen, että teet kevyitä karsintakierroksia kaikissa kaapeissa ja luovut silloin vain niistä tavaroista, joista voit suosiolla luopua sillä kierroksella. Seuraavalla kierroksella voit olla valmis poistamaan jo paljon enemmän tavaraa.

Olen tehnyt useita marituskierroksia, ja joka kerta olen saanut poistumaan lisää tavaraa. Jos on kovin herkästi tavaraan kiintyvä, niin toivotun maritusasteen saavuttaminen voi viedä paljon aikaa. Omaan tavarasuhteeseen liittyvä henkinen työ voi edetä välillä tuskallisen hitaasti, mutta kun edistymistä tapahtuu, niin tunne on mahtava. Jos omaa tavarasuhdettaan ei käsittele, ja vaan heittää kaiken mahdollisen pois yhdellä kertaa, niin löytää todennäköisesti itsensä jonkin ajan päästä samanlaisen tavaravuoren keskeltä. Silloin nopea maritus ei ole paras mahdollinen tapa toimia. 

Jos olisin vaatinut täydellisyyttä itseltäni ensimmäisellä konmarituskierroksellani, niin olisipa jäänyt aloittamatta. Useille meistä tämä on prosessi, eikä vain yksi rykäisy. Sen todistaa jo tämän ketjun pituus ja suosio.

Omana haaveena on jollain kohdalla päästä jonkinasteiseen minimalismiin. Ei muiden määrittelemään minimalismiin, vaan tilanteeseen jossa olen itse tyytyväinen tavaran määrään. Vaatteissa olen jo aika lähellä, mutta muuten on vielä työtä tehtävänä. Kierrätän, lahjoitan ja myyn tavaroita pikku hiljaa. Jos hermo menee, niin voipa olla että pistän kerralla enemmänkin eteenpäin. Kaikki keinot ovat sallittuja. Ole siis itsellesi lempeä. Ja muista jättää perheenjäsenten tavarat heidän omalle vastuulleen. Toki heillekin voi asettaa rajat tavaramäärälle, eihän ole tarkoitus että joku toinen täyttää sinun vaivalla tyhjentämäsi säilytystilat.

Vierailija
8891/20761 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokuhan saattaisi tulla tavarapalkkaa vastaan auttamaan karsimisessa. Esimerkiksi joku, jonka oma koti on jo karsittu ja ylimääräiset kierrätetty tai myyty. Tai joku joka tykkää järjestelystä. Tai joku, joka tarvitsee lisää myytävää.

Ja jos on varaa, niin muista, että maksetusta järjestelyavusta saa myös kotitalousvähennyksen.

Vierailija
8892/20761 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kauemmin on ostamatta mitään, sitä isommaksi kynnys kasvaa. Onneksi. Usein olen huomannut, että ongelman voi ratkaista jo olemassa olevilla tavaroilla. Tai jos on laiska kuten allekirjoittanut, niin ongelma saattaa ratketa ihan itsestään kun tarpeeksi aikaa kuluu. Onhan tää tavaramäärä lähes joka kodissa ihan absurdi, kun asiaa tarkemmin ajattelee. Mulla kesti todella kauan tajuta, että se ostamisen ilo oikeasti laimenee tosi nopeasti. Oon monesti saanut päähänpinttymän jostain tavarasta. Mutta sitten jätin ostamatta ja nyt oon saanu sopivasti etäisyyttä tarkastella asiaa. Esimerkki. Se erikoismuumimuki, jossa oli muumimamma ja muumipeikko kalliolla. Mulla on myös poika, joten ajattelin ensin, että toi on pakko saada. Oikeasti hetken mietin, että ostan sen mukin, koska rakastan lastani. Mulla on kuitenkin paljon muumimukeja ennestään. Ja koska mulla oli jo se samansävyinen muki, jossa on muumipappa purjeveneessä, niin päätin, että kuvittelen että siellä kalliolla istuu myös mamma ja muumipeikko, vaikkei sitä juuri siinä mukissa näekkään. Muutenkin mulla on varmaan joku ikäkriisi menossa, kun tavara tuntuu menettävän merkitystään. Turhaa kaikki tyynni, terveisin itse auringonsäde, joka on kyllästynyt tavaroiden osteluun ja puljaamiseen.

Vierailija
8893/20761 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pulma. Tavaraa olisi myytävänä niin, että torissa kauppaamalla niistä voisi saada parhaimmillaan varmaan noin 70-100 e mikäli oikea ostaja bongaisi ilmoituksen. Hyväkuntoista vaatetta ynnä muuta, mutta kun tällä hetkellä torissa tuo vaatepuoli päivittyy tosi nopeasti ja ilmoitukset tippuvat saman tien johonkin 50 sivua alemmas. Eihän niitä sieltä juuri kukaan sitten enää löydä, ellei osaa hakea oikealla hakusanalla.

Nää vaan roikkuu tuolla kaiken aikaa ja mitään ei tapahdu. Aloin tässä jo miettiä, että täytyisiköhän yrittää kaivella kaappeja löytyisikö jotain muutakin myytävää ja sitten veisi ne kirpparille. Ongelma on vaan se, että kirppari ottaa muistaakseni täällä 35 euroa plus ne provikat niin eihän tuosta juuri mitään jäisi käteen.

Eli ihan kuin olisi tilanteessa, että pienituloisena yrittää vaan sitkeästi laskea näiden hintoja torissa (jolloin ollaan taas kauempana siitä satasesta) ja kukaan ei silti osta niitä. Kirppari tuntuu puolestaan vähän sellaiselle, että joko siinä jää pahimmassa tapauksessa vähän häviölle tai sitten näkee sen kaiken vaivan (hinnottelu, sinne raahaaminen ym) aika turhaan, kun ei tiedä jääkö käteen vaan joku kymppi tai päälle. Kolmas vaihtoehto olisi viedä kaikki lahjoitukseen, jolloin päästään tuohon ongelman alkuytimeen eli pienituloisuuteen; ilmaiseksi käyttökelpoisen ja miltei uudenveroisten vaatteiden ilmaiseksi heittäminen tuntuu aika pahalta, vähän sama kuin heittäisi loputkin pennoset roskiin. Harmittaa edes se kun kaappeihin on kertynyt vaatetta mikä ei sitten loppujen lopuksi istunutkaan päälle, mutta niitä ei voinut enää palauttaakaan. Tehty mikä tehty ja nyt onneksi osaa tehdä järkevämpiä valintoja.

Mutta miten te tekisitte, jos oikeasti olisi tosi tiukkaa rahasta? Me siis harkitaan myös muuttoa uuteen kotiin tässä syksyn/talven aikana ja olisi kiva päästä näistä eroon, mutta en enää tiedä, mikä olisi järkevin ratkaisu. Epäilyttää, että ehdinkö saada kaikkea netin kautta myytyä ennen muuttoa, kun kaupat etenevät etanan vauhtia.

Minä laittaisin (ja laitankin) vaatteet Vähänkäytettyyn. Siten ne saa heti pois nurkista. Jos ne eivät mene pian kaupaksi, hinta tippuu automaattisesti.

Minullakin on tiukkaa rahasta, mutta olen oppinut hyväksymään, että ihan kaikesta ei enää saa rahoja irti, ja ihan kaikkea ei kannata yrittää myydä rajattoman pitkään.

Jos tavara ei mene kaupaksi puolessa vuodessa (Vähänkäytetyn myyntiaika), niin ajattelen, että se ei sitten vaan mene kaupaksi. Kyllä se vieläkin joskus harmittaa, mutta annan mennä.

Vähänkäytetyltä saa kyllä myyntiajan päätyttyä takaisin myymättömät tavarat (postikulujen hinnalla). Tämä mahdollistaa sen, että uskallan lähettää kaikki paremmatkin vaatteet myyntiin - mutta en ole oikeasti koskaan käyttänyt sitä mahdollisuutta. 😁 Puolen vuoden päästä en enää kaipaa mitään takaisin!

Vähänkäytetyssä ei tietysti voi myydä kaikkea, mutta vaatteet, asusteet, laukut, kengät, reput ja harrastusvälineet ainakin käyvät.

Minäkin hyväksyn kyllä sen, että kaikesta ei saa enää mitään rahoja irti. Jotkut ostokset tajuaa heti olevan huteja, jotka on paras laittaa kiertoon turhia ajattelematta.

Mutta myönnän, että vetää mielen myrtsiksi, kun näkee, että joistain tietyistä tavaroista muut saavat säännöllisesti sievoisia summia rahaa, mutta itse ei saa niitä myytya edes käyttämättömänä. Kärjistettynä, nettikirppiksillä jonkin tuotteen käypä hinta on ollut yleensä 100 euroa, mutta itse ei pääse siitä eroon edes 15 eurolla. Mietityttää kyllä, mikä tuossa mättää. Itselläni nimittäin käy usein tuontapaisesti. Ja ei, kuvani eivät ole kehnoja (olen jokunen vuosi sitten kuvannut vaatteita myyntiin jopa työkseni).

Jos omat ilmoitukset ei myy, niin voisitko laittaa palstalle linkin yhteenilmoitukseen, niin saatais kommentteja. Ne kommentit voisi sitten auttaa muitakin, joilla on ongelmia myynnin kanssa. Jos et omaa halua laittaa niin jonkun vastaavan, niin saisimme neuvoja ihan yleisellä tasolla.

Itse roikotan ilmoituksia kauan ja uusin niitä. Välillä ei mene mitään muutamaan viikkoon ja sitten useampia tuotteita samaan aikaan.

Kärsivällisyyttä lisää myös se, että ne myytävät on ihan omassa kaapissaan, poissa tieltä. Kun ne ei häiritse muuta elämää niin ei ole niin kiire saada niitä pois. Toisaalta jos alkaa ärsyttämään niin voi viedä ne vaikka heti paikalliselle hyväntekeväisyyskirppikselle.

No en halua ketään suomalaista Tori-myyjää laittaa suurennuslasin alle, joten tässä on vaikkapa pari satunnaisesti valikoitua Etsy-ilmoitusta, joissa on yhtä selkeät kuvat ja tiedot kuin minulla, vaikka en reikäisiä sota-ajan vaatteita ja vintage-astioita myykään:

https://www.etsy.com/listing/1058446970/original-1940s-1930s-dress-volu…

https://www.etsy.com/listing/887290955/6-brown-mugs-by-fosters-cornish-…

Vierailija
8894/20761 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä kauemmin on ostamatta mitään, sitä isommaksi kynnys kasvaa. Onneksi. Usein olen huomannut, että ongelman voi ratkaista jo olemassa olevilla tavaroilla. Tai jos on laiska kuten allekirjoittanut, niin ongelma saattaa ratketa ihan itsestään kun tarpeeksi aikaa kuluu. Onhan tää tavaramäärä lähes joka kodissa ihan absurdi, kun asiaa tarkemmin ajattelee. Mulla kesti todella kauan tajuta, että se ostamisen ilo oikeasti laimenee tosi nopeasti. Oon monesti saanut päähänpinttymän jostain tavarasta. Mutta sitten jätin ostamatta ja nyt oon saanu sopivasti etäisyyttä tarkastella asiaa. Esimerkki. Se erikoismuumimuki, jossa oli muumimamma ja muumipeikko kalliolla. Mulla on myös poika, joten ajattelin ensin, että toi on pakko saada. Oikeasti hetken mietin, että ostan sen mukin, koska rakastan lastani. Mulla on kuitenkin paljon muumimukeja ennestään. Ja koska mulla oli jo se samansävyinen muki, jossa on muumipappa purjeveneessä, niin päätin, että kuvittelen että siellä kalliolla istuu myös mamma ja muumipeikko, vaikkei sitä juuri siinä mukissa näekkään. Muutenkin mulla on varmaan joku ikäkriisi menossa, kun tavara tuntuu menettävän merkitystään. Turhaa kaikki tyynni, terveisin itse auringonsäde, joka on kyllästynyt tavaroiden osteluun ja puljaamiseen.

Tämä on niin totta! Olen miettinyt muutaman tavaran ostamista ja jättänyt asian hautumaan. Kun olen venyttänyt ostamista, on ratkaisu asiaan noussut kuin itsestään jostain selkäytimestä. Olen säästänyt näin jo useita satasia. Aina on jokin jo olemassa oleva tavara ratkaissut asian, eikä uutta ole tarvinnut hankkia. Luovuus kukkii, rahaa ja tilaa säästyy kuin itsestään!

Vierailija
8895/20761 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä on vaikeaa? Parissa viikossa ehtii käydä läpi isonkin talon tavarat ja laittaa ne poislaitettavat sinne varastoon. Ei siis tarvitse parissa viikossa ehtiä myydä tai kierrättää niitä, mutta karsimisvaiheen ehtii kyllä hyvin tehdä vaikka kahdesti.

Vierailija
8896/20761 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupoista voi kysyä banaanilaatikoita ja kerätä niihin tavaraa juhlien alla. Rautakaupasta tukeva pieni levy sopivan laatikkopinon päälle, esim. 2×3 laatikkoa, siihen iso liina joka peittää laatikot ja sinulla on yksi pöytä tarjoiluja varten tai vieraiden kahvipöydäksi sopivaan paikkaan. Jos asunnossa on sauna niin se on mainio väliaikainen säilytyspaikka. Tumma kangas oven eteen jos vieraat käyvät kylppärissä niin eivät näe saunanpuolelle. Tuo neuvo eteisen tyhjentämisestä on tärkeää, muuten ei ole tilaa vieraiden ulkovaatteille, ja pieni tuoli sinne lähelle jos on tulossa iäkkäämpiä vieraita. Väliaikaisesti voi perheen vaatteita tiivistää vaatekaapissa niin saa tyhjää hyllyä vaikka keittiötavaroille, luovuus vaan käyttöön.

Vierailija
8897/20761 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä on vaikeaa? Parissa viikossa ehtii käydä läpi isonkin talon tavarat ja laittaa ne poislaitettavat sinne varastoon. Ei siis tarvitse parissa viikossa ehtiä myydä tai kierrättää niitä, mutta karsimisvaiheen ehtii kyllä hyvin tehdä vaikka kahdesti.

Vaikeeta on luopua tavaroista. Siksi mietinkin tavaroiden pakkaamista varastoon. Toisaalta sieltä on vaikea löytää, jos sitten jotain tarvitseekin.

Vierailija
8898/20761 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikeeta on luopua tavaroista. Siksi mietinkin tavaroiden pakkaamista varastoon. Toisaalta sieltä on vaikea löytää, jos sitten jotain tarvitseekin.

Tuossa tapauksessa tavaroiden raahaaminen varastoon on kuin housuun ku se minen pakkasella. Lämmittää hetken mutta pahentaa ongelmaa kun nyt voit kotisi lisäksi täyttää myös varastoa; ja tavaran määrä vain kasvaa.

Miksi on vaikeaa luopua tavaroista? Jos et löydä tähän kysymykseen vastausta ja selätä sitä syytä, ei asiaan tule ikinä muutosta.

Vierailija
8899/20761 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni alkoi eron yhteydessä/jälkeen kovempi karsimisprojekti vaikka konmaritusta olin hiukan aloittanut jo aiemminkin. Aluksi lähti todella mukava määrä tavaraa ja vaatteita, mutta useamman vuoden jälkeenkin tekee hyvää kurkata mitä missäkin kaapissa majailee ja helposti löytyy jotakin vanhentuneita papereita tms poistoon. Jos joku tavara tuntui vielä pari vuotta sitten siltä ettei tästä voi luopua niin sekin saattaa vuoden parin mittaan muuttua. Itse ajattelin tätä raivausta myös senkin kannalta jos mulle jotakin kävisi ja joku joutuisi tulemaan kämppääni tyhjentämään ettei se olisi tajuton urakka, antoi siis vähän perspektiiviä mitä kaikkea kannattaa jemmata :) Kämppäni ei ole edelleenkään tyhjä eikä tule koskaan askeettisen minimalistinen olemaan, mutta on täällä helpompi hengittää kun ylimääräistä on lähtenyt vuosien saatossa. En ole missään vaiheessa ollut hamsteri/hoardaaja ja kaikille sitä tavaraa kertyy, sille vain sokeutuu jännästi. Eli tuskailijoille tsemppiä, aloittakaa jostakin päästä. Hyvää musaa vaikka taustalle soimaan ja kaappi kerrallaan käsittelyyn :)

Vierailija
8900/20761 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavaran karsiminen on pitkä projekti kuten tämä ketjukin osoittaa. On päästävä jyvälle siitä mikä hamstraamsen aiheuttaa ja tehtävä töitä itsensä kanssa jotta saa naksautettua aivot oikeaan asentoon.

Minustakin talon raivaa helposti parissa viikossa tai kuukaudessa, tilanteesta riippuen. Mutta se johtuu siitä että olen tehnyt jo vuosia tätä työtä, olen kehittänyt itselleni sopivat tekniikat, olen selvittänyt mitkä ovat omia sudenkuoppia, mihin karsiminen juuri minun kohdallani helposti tökkää ja miten näistä pääsee yli, mikä tavara on juuri minulle tärkeää pidemmän päälle ja mikä ei jne.

Juhlien järjestäjä on vasta prosessin alussa. Lue ketjua, kokeile vinkkejä, anna itsellesi aikaa ja armoa. Muutos tapahtuu hitaata ja se vaatii työtä.