Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

tavarapaljous :(

Vierailija
22.04.2014 |

ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/

Kommentit (20758)

Vierailija
8781/20758 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on tärkeää ennen kuin aloittaa karsimisen, järjestelyn tai muun vastaavan, olla joku tavoite ja suunnitelma. Jopa niin, että netistä katselee tavoitekuvia ja kirjaa johonkin ylös mitä haluaa saavuttaa. Tai vähintään päässään miettii miksi sitä tekee. Sitten kun tulee vaikeita tavaroita tai ettei enää jaksaisi voi palata näihin syihin ja saa energiaa jatkaa tekemistä. Oli se syy kauniimpi koti, helpompi siivous tai kevyempi mieli, niin sen sanominen ääneen ja pitäminen selkeänä tavoitteena auttaa jaksamaan.

Totta! Ja vaikeina aikoina annan itselleni luvan pitää myös ihan rehellistä taukoa karsimisesta, ja aikaa nauttia jo saavutetuista tuloksista. Etenkin jos on täydellisyyteen pyrkivä, niin on hyvä välillä hengähtää ja olla itselleen lempeä.

Vierailija
8782/20758 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä toinen joka potee ostokrapulaa. Ostin yhden joulukoristeen (valotähden, joka taittuu pieneen tilaan) ja pari tarjoituastiaa. Vaikka olisin pärjännyt ilman näitä, halusin ilahduttaa itseäni muutamalla kauniilla esineellä. Nyt sitten ottaa päähän vaikka ainakin nämä tarjoiluastiat ovat melko tarpeellisia, eivät ehkä kuitenkaan elintärkeitä.

Periaatteessa mun ei tarvisisi tuntea morkkista, mutta kuintekin tunnen. Toivottavasti tämä ei ole tällaista aina jatkossa. Joidenkin tarpeellistenkin tavaroiden ostamista olen siirtänyt eteenpäin vaikka kohta ei ole esim kun kaksi ihmisten ilmoille kelpaavaa t-paitaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
8783/20758 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin muutama viikko sitten ostamassa lapselle liikuntavarusteita harrastukseensa (ihan tarpeesta, kasvupyrähdyksen takia kaikki jäänyt pieneksi), ja sorruin sitten ostamaan uuden, entistä paremman jumppamaton itselleni: "Kun pitäisi venytellä useammin, ehkä tämä motivoisi". Kotona olevassa jumppamatossa ei siis sinänsä ole mitään vikaa, se vain oli vanha ja ei-niin-kivan värinen.

Olen venytellyt uudella matolla kerran tässä melkein kuukauden aikana. No, ilman uutta mattoa en olisi ehkä venytellyt sitä yhtäkään kertaa, joten prosentuaalisesti tässä on ihan hyvä nousu.

Mutta näin sitä tavarapaljoutta helposti syntyy. Sitä vanhaa jumppamattoa en tokikaan ole saanut laitettua pois, koska sen on vielä ihan hyvä tai ainakin sitä voi käyttää istuma-alustana kun käydää syksyllä tai talvella metsäretkellä paistamassa makkaraa (ehkä kerran viidessä vuodessa).

Vierailija
8784/20758 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ahdistaa tavarat- ja silti on niin vaikea luopua niistä mitä ei edes koskaa tarvitse, tai tule käytettyä. Kun oli kuitenkin kallis niin kyllähän sitä nyt tulee ihan pian pidettyä. Ja sitten ostan "kun halvalla" saa- lapsilla on sitten lopulta 3 loskarit, kaikki samaa kokoa ja uusia, eikä yksiäkään pakkaskenkiä. Tai itselle ostan 10t mustat housut, kun oli alessa niin hyvän oloiset. 

Olen nyt ostanut vaaterekin makkariin, että oikeasti tiedän mitä minulla on ja että niitä tulisi käytettyä. Siinä on kauden päävaatteet- nyt on siirrytty juuri syksyn vaatteisiin ja kesä pakattu pois. Yhä vaan siinä on käyttämättämiä pari vuotta vanhoja ostoja....eniten ahdistaa että ahdistaa, miksi TÄLLÄISEEN tavara asiaan pitää käyttää tunteita. 

Aina hotellissa olen onnellinen kun siellä ei ole mitään :) Nyt aloitin elokuussa, älä osta mitää uutta (lenkkarit saan ostaa jos tarvii) itselle kauden. Toistaiseksi sortunut kerran, niihin mustiin housuihin :D 

Vierailija
8785/20758 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olin muutama viikko sitten ostamassa lapselle liikuntavarusteita harrastukseensa (ihan tarpeesta, kasvupyrähdyksen takia kaikki jäänyt pieneksi), ja sorruin sitten ostamaan uuden, entistä paremman jumppamaton itselleni: "Kun pitäisi venytellä useammin, ehkä tämä motivoisi". Kotona olevassa jumppamatossa ei siis sinänsä ole mitään vikaa, se vain oli vanha ja ei-niin-kivan värinen.

Olen venytellyt uudella matolla kerran tässä melkein kuukauden aikana. No, ilman uutta mattoa en olisi ehkä venytellyt sitä yhtäkään kertaa, joten prosentuaalisesti tässä on ihan hyvä nousu.

Mutta näin sitä tavarapaljoutta helposti syntyy. Sitä vanhaa jumppamattoa en tokikaan ole saanut laitettua pois, koska sen on vielä ihan hyvä tai ainakin sitä voi käyttää istuma-alustana kun käydää syksyllä tai talvella metsäretkellä paistamassa makkaraa (ehkä kerran viidessä vuodessa).

Leikkasin vanhan ei niin kivan värisen jumppamaton juuri istuinalustoiksi mökillä käytettäväksi. Niitä on käytetty tosi paljon, että toimii!

Vierailija
8786/20758 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän keskusteluketjun lukeminen käy kurssista! Hyviä neuvoja ja ohjeita on paljon.

Toivottavasti aaveen hallitsijat eivät laita tätä maksuumuurin taakse :D

Vierailija
8787/20758 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ongelmana vanhojen (risojen) vaatteiden pois heittäminen.

Monesti siis olen jo ostanut uudet, mutta edelleen ne vanhat pyörii käytössä. Nyt yhtenä aamuna jalkoväliin tuli sen verran kylmä tuulahdus haperoituneen ja revenneen haaruksen takia, että vihdoin ne ulkohousut sai lähteä. Myös yhdet lenkkarit heitin menemään, varpaat paistoi sieltä reunoista ja pohjan muotoilu alkoi irrota haitaten kävelyä. Mutta mukavat oli jaloissa!

Miten tästä pääsisi eroon?

Vierailija
8788/20758 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen järjestellyt jo kaksi viikkoa. Talosta olen saanut ulos yhteensä 7 isoa jätesäkillistä tavaraa. Suurin osa ihan roskaa. 

Mielestäni ihan kunnioitettava määrä, mutta kysymys kuuluukin 

MIKSI TÄMÄ EI NÄY MISSÄÄN?

Kuinka paljon sitä tavaraa pitää poistaa, että alkaa näyttää siistimmältä?

140 neliön asunto ja nelihenkinen perhe.

Vierailija
8789/20758 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

työttömällä on aikaa siivota kirjoitti:

Olen järjestellyt jo kaksi viikkoa. Talosta olen saanut ulos yhteensä 7 isoa jätesäkillistä tavaraa. Suurin osa ihan roskaa. 

Kyllä se kohta alkaa näkyä. Sehän karsimisessa on usein yhtenä haasteena, että välivaiheessa näyttää pahemmalta kuin ennen aloittamista, kun tavarat pääsevät irralleen eivätkä ole enää tungettuina jonkinlaiseen (kauhun) tasapainotilaan :D Väistämättä tilanne jossain vaiheessa paranee, kun tavaraa vähenee ja uutta ei tule tilalle, ja kun vähitellen alkaa löytyä uusi säilytysjärjestys pidettäville tavaroille. Hieno alku jo sinulla. Voimia!

Vierailija
8790/20758 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monesti siis olen jo ostanut uudet, mutta edelleen ne vanhat pyörii käytössä. Nyt yhtenä aamuna jalkoväliin tuli sen verran kylmä tuulahdus haperoituneen ja revenneen haaruksen takia, että vihdoin ne ulkohousut sai lähteä. Myös yhdet lenkkarit heitin menemään, varpaat paistoi sieltä reunoista ja pohjan muotoilu alkoi irrota haitaten kävelyä. Mutta mukavat oli jaloissa!

Tuohan on juuri oikea tapa päästä eroon vaatteista: käyttämällä ne loppuun! Älä pyri eroon hyvästä tavasta!

Vierailija
8791/20758 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavaraa mahtuu kaappeihin ihan tuhottomasti. Muistele sitä aikaa, kun olet muuttanut. Muuttolaatikoita joka paikka täynnä ja sinne kaappeihin ne kaikki katoaa. Jos muutosta on kauan, niin lisää siihen vielä jokainen joulu, syntymäpäivä, ikeareissu ja muu vastaava ja mieti paljonko sitä tavaraa on kannettu lisää sisälle. Meillä on eteisen kassilaatikossa pelkästään ylimääräisiä ikea kasseja joku 10, sen lisäksi niitä on käytössä tavaroiden säilytyksessä ja jatkuvassi viedään niillä jotain johonkin eikä oteta sitä kassia mukaan. Kaikki se tavara on täällä asunnossa!

Minä pyrin nauttimaan pienistä voitoista. Kun otan hammasharjan aamulla peilikaapista ja siellä on vain hammashoitovälineet, yksi naamarasva, yksi ryppyrasva, yksi puhdistusaine ja meikkipussi ylähyllyllä. Muuta en tarvitse. Ennen kun avasin kaapin, aina jotain putosi ulos.

Kun avaan mukikaapin ja mukit sekä lasit mahtuvat kaappiin, eivätkä tursua muille hyllyille. Kuivatavarakaapista saa otettua kahvin, ilman että ahdistaa mitkä noista on menneet vanhaksi. Voin juoda kahvin ruokapöydän ääressä, eikä siinä ole epämääräisiä kasoja paperia, pyykkejä, leluja tai muutakaan.

Sitten siinä kahvia juodessa voi katsoa tavaraa pursuavaa asuntoa ja miettiä mitä siivoaa seuraavaksi..

Vierailija
8792/20758 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sä oot niin kuin tämä

https://www.ess.fi/paikalliset/736843

Vierailija
8793/20758 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat, että se näkyy sinulle, sun pitää tehdä isompia vetoja.

Mä myin keittiöstä, ahtaasta sellaisesta, syöttötuolin pois. Pari pv näytti hyvältä. Viikkoa myöhemmin silmä oli tottunut.

N puoli vuotta mieheni kävi appivanhemmilla hakemassa heiltä tarpeetonta tavaraa pakettiautolla.

Vietiin valtaosa roskiin, hyvin paljon kirppikselle.

Appivanhemmat asuvat vielä vähän aikaa isossa omakotitalossa.

Kun monta autokuormallista oli haettu ja huoneita oli laitettu kuntoon, huomasihan kaikki eron.

Kun teet vähän kerralla, silmä tottuu .

Lupaan, jatka karsimista ja huomaat eron.

Vierailija
8794/20758 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut että ihmiset joilla on paljon tavaraa ja karsivat, onnistuvat tavoitteessaan niin alkavat hankkimaan lisää tavaraa pikkuhiljaa. Valehtelevat suoranaisesti sen jälkeen että eivät ole ostaneet tai hankkineet tai että tarpeeseen tulee. Ongelma on se tavaran hankkiminen ja kerääminen ja säilöntä, ei niinkään sen poistaminen. Tavaraa ostetaan henkisiin tarpeisiin selvästi, rakkaus puuttuu ihmisten elämästä.

Vierailija
8795/20758 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut että ihmiset joilla on paljon tavaraa ja karsivat, onnistuvat tavoitteessaan niin alkavat hankkimaan lisää tavaraa pikkuhiljaa. Valehtelevat suoranaisesti sen jälkeen että eivät ole ostaneet tai hankkineet tai että tarpeeseen tulee. Ongelma on se tavaran hankkiminen ja kerääminen ja säilöntä, ei niinkään sen poistaminen. Tavaraa ostetaan henkisiin tarpeisiin selvästi, rakkaus puuttuu ihmisten elämästä.

Mä en ymmärrä tätä yleistämistä.

Paljon tavaraa => paljon puutteita.

Oon onnistunut keräämään hyviä juttuja varastoon ja myymään voitolla. Myös omistan monta asuntoa ja osakkeita jne.

Tykkään myös kotimaisesta lasista, erityisesti Nanny Steelistä. Rakkautta on elämässäni paljon. Onneksi.

Serkkuni laittoi asuntonsa myyntii, kauppa ei käynyt. Asunto oli kuitenkin löytö.

Muutin kokoelmani rahaksi, sain käsirahan asuntoon.

Kerään kokoelmaa takaisin. Ei mitään henkisiä ongelmia.

Vierailija
8796/20758 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuohan on juuri oikea tapa päästä eroon vaatteista: käyttämällä ne loppuun! Älä pyri eroon hyvästä tavasta!

Toki vanhat kannattaa käyttää loppuun, mutta tässä ongelma on se, että hänellä vaatteet ovat loppu, mutta eivät roskissa. Silloin kun kengästä tulee vesi sisään ja naapurit näkee kalsarit, niin olisi ollut jo jonkun aikaa ihan tarpeellista laittaa ne vaatteet pois.

Minulla välillä sama ongelma, mutta aina välillä tulee vaan sellainen puuska, että pystyy laittamasn vanhaa pois. Silloin kerään äkkiä kaikki risat pussiin ja vien pussin heti roskiin. Kertaakaan ei ole kaduttanut.

Vierailija
8797/20758 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki vanhat kannattaa käyttää loppuun, mutta tässä ongelma on se, että hänellä vaatteet ovat loppu, mutta eivät roskissa. Silloin kun kengästä tulee vesi sisään ja naapurit näkee kalsarit, niin olisi ollut jo jonkun aikaa ihan tarpeellista laittaa ne vaatteet pois.

Minulla välillä sama ongelma, mutta aina välillä tulee vaan sellainen puuska, että pystyy laittamasn vanhaa pois. Silloin kerään äkkiä kaikki risat pussiin ja vien pussin heti roskiin. Kertaakaan ei ole kaduttanut.

Mä olin aikoinaan samanlainen, en enää.

Nyt tilanne on toinen.

Ostan uuden vasta, kun vanha on lähes loppu.

Ostin huhtikuussa uudet talvikengät.

Vanhat ovat lähes loppu. Lumen tullessa aion arkisin käyttää vanhoja ja viikonloppuisin uusia. Vanhat, kun tulee tiensä päähän, ne menee roskiin.

Vierailija
8798/20758 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä tätä yleistämistä.

Paljon tavaraa => paljon puutteita.

Oon onnistunut keräämään hyviä juttuja varastoon ja myymään voitolla. Myös omistan monta asuntoa ja osakkeita jne.

Tykkään myös kotimaisesta lasista, erityisesti Nanny Steelistä. Rakkautta on elämässäni paljon. Onneksi.

Serkkuni laittoi asuntonsa myyntii, kauppa ei käynyt. Asunto oli kuitenkin löytö.

Muutin kokoelmani rahaksi, sain käsirahan asuntoon.

Kerään kokoelmaa takaisin. Ei mitään henkisiä ongelmia.

Nanny Steelillä varmaan tarkoitit Nanny Stilliä?

Vierailija
8799/20758 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tavara sinänsä sisällä puutteita tai arvolatausta. Ongelma tulee, kun se tavaramäärä ei tunnu olevan enää hallinnassa, tai ei edes tiedä mitä kaikkea siellä on ja missä, ja tavaran hallinnnointi käy raskaaksi.

Jos omistaa vain kaikkea mistä tykkää, eihän se olekaan ongelma.

Vierailija
8800/20758 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on taas vähän taukoa raivaamisesta. Ahdistaa jo nyt tuleva joulu ( sekä mun ja lapsen synttärit), että mitä sitä kehtaisi lahjaksi pyytää, kun läheiset tahtovat sellaiset antaa. Suurimmaksi osaksi saadaan varmaan mitä pyydetään, mutta pari henkilöä tyydyttää lahjan ostamisella 100% omia ostotarpeitaan. Eli antavat tarpeetonta lahjaksi.

Olen myös täällä tuskaillut sen kanssa että raivaus ei näy missään. Johtunee siitä, että vaatehuone, häkkivarasto ja vaatekaapit on siivottu. Nyt pitäisi tarttua paperipinoihin sekä ajelehtivaan tavaraan sekä ymmärtää miksi se tavara ajelehtii ja miten sen voi ratkaista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi viisi