tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (20748)
Apua, nyt tarvitsisin jotain... öh, en tiedä mitä. Henkistä tukea? Moitteita?
Olen nimittäin myynyt ja karsinut paljon tavaraa pois (etenkin myynyt, koska yritän säästää rahaa, jotta saisin velkoja nopeammin maksettua pois), ja tein periaatepäätöksen, että nyt alkaa ankara säästökuuri ostosten suhteen.
Joten mitä hemmettiä minä tein? Tulin ajatelleeksi, että hetkinen, nyt kun en saa enää ostella mitään, niin ostanpa alta pois kaikki tarvitsemani kirjat, jotka ovat olleet jo kauan toivomuslistallani. Ja tilasin 25 kirjaa!!!!!!
Hävettää, ahdistaa, ja samalla ihan oikeasti haluan nuo kirjat (enkä kirjoistani ole ylipäätään luopumassakaan), joten fiilikset ovat vähintäänkin ristiriitaiset.... Olisin luultavasti ajan myötä ostanut kaikki nuo kirjat joka tapauksessa, mutta ei niitä ollut mitään syytä KERRALLA kaikkia ostaa. Ainoa syy oli paniikki siitä, ettei kohta "saa" tilata enää mitään. Olen idiootti.
Vierailija kirjoitti:
Olen nimittäin myynyt ja karsinut paljon tavaraa pois (etenkin myynyt, koska yritän säästää rahaa, jotta saisin velkoja nopeammin maksettua pois), ja tein periaatepäätöksen, että nyt alkaa ankara säästökuuri ostosten suhteen.
Joten mitä hemmettiä minä tein? Tulin ajatelleeksi, että hetkinen, nyt kun en saa enää ostella mitään, niin ostanpa alta pois kaikki tarvitsemani kirjat, jotka ovat olleet jo kauan toivomuslistallani. Ja tilasin 25 kirjaa!!!!!!
Hävettää, ahdistaa, ja samalla ihan oikeasti haluan nuo kirjat (enkä kirjoistani ole ylipäätään luopumassakaan), joten fiilikset ovat vähintäänkin ristiriitaiset.... Olisin luultavasti ajan myötä ostanut kaikki nuo kirjat joka tapauksessa, mutta ei niitä ollut mitään syytä KERRALLA kaikkia ostaa. Ainoa syy oli paniikki siitä, ettei kohta "saa" tilata enää mitään. Olen idiootti.
Logiikkasi oli sama kuin ikilaihduttajalla. Dieetti alkaa huomenna, joten herkutellaan vielä tänään. Tai kun tulee yksi repsahdus, antaa mennä sitten vaan. Onko tilauksen peruminen vielä mahdollista? Jos on, harkitse tuleeko parempi olo tilaamalla vai tilaamatta jättämisellä. Jos ei voi perua tai jätät perumatta, ei muuta kuin toteat tilanteen ja jatkat elämänmuutosta sillä tavalla kuin ajattelitkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Logiikkasi oli sama kuin ikilaihduttajalla. Dieetti alkaa huomenna, joten herkutellaan vielä tänään. Tai kun tulee yksi repsahdus, antaa mennä sitten vaan. Onko tilauksen peruminen vielä mahdollista? Jos on, harkitse tuleeko parempi olo tilaamalla vai tilaamatta jättämisellä. Jos ei voi perua tai jätät perumatta, ei muuta kuin toteat tilanteen ja jatkat elämänmuutosta sillä tavalla kuin ajattelitkin.
Jep, itsellenikin tuli mieleen, että se on IHAN sama kuin se, että "huomenna alkaa dieetti" ja nyt voikin sitten vetää vielä napaan kaikki mahdolliset herkut.
Peruminen olisi mahdollista, mutta ehdottomasti minulle tulisi parempi mieli siitä että saan kirjat hyllyyni, varsinkin kun sain ne -10% alennuskoodilla. Itse kirjoista en tunne mitään suurta syyllisyyttä, koska olisin ostanut ne jossain vaiheessa kuitenkin. Harmittaa enemmän periaatteessa tällainen idioottimainen "repsahdus", sekä myös se, että yritän aktiivisesti opetella olemaan ilman sitä tunnetta, mitä tulee laatikon avaamisesta ja uusien kirjojen ihastelusta. Tästä paketista tuleekin oikein mega-annos sitä huumetta. Jotenkin tuntuu siltä, että olen pettynyt itseeni heti alkutekijöissä, eikä sekään tietysti mikään kovin rakentava ajattelutapa ole.
Minun pitäisi ostaa nilkkasukkia mutta olen ollut niin kauan ostolakossa ja vain vähentänyt vaatteita kun ovat kuluneet puhki.
En vaan ole ostanut kun ei ole ollut vielä kylmä.
Kesät kuljen ilman sukkia.
On tämäkin ongelma.
Vierailija kirjoitti:
SPR ei ole huijarifirma.
Oot ihan pihalla.
Kolme brittiläistä ammattilais-toimittajaa yritti vuosia saada selville mihin ihmeeseen ne kymmenet MILJARDIT (enemmän kuin Suomen valtion budjetti) maailmanlaajuiset rahakeruuvarat oikein menevät. Hyvin oli piilotettu, ja saivat tästä tutkimustyöstään jopa hengellä uhkailuja, että "tätä asiaa ei tutkita".
Törkein esimerkki Haiti, johon saivat satoja miljoonia ja oikein 6 hökkelitaloa saivat sillä rahalla aikaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, itsellenikin tuli mieleen, että se on IHAN sama kuin se, että "huomenna alkaa dieetti" ja nyt voikin sitten vetää vielä napaan kaikki mahdolliset herkut.
Peruminen olisi mahdollista, mutta ehdottomasti minulle tulisi parempi mieli siitä että saan kirjat hyllyyni, varsinkin kun sain ne -10% alennuskoodilla. Itse kirjoista en tunne mitään suurta syyllisyyttä, koska olisin ostanut ne jossain vaiheessa kuitenkin. Harmittaa enemmän periaatteessa tällainen idioottimainen "repsahdus", sekä myös se, että yritän aktiivisesti opetella olemaan ilman sitä tunnetta, mitä tulee laatikon avaamisesta ja uusien kirjojen ihastelusta. Tästä paketista tuleekin oikein mega-annos sitä huumetta. Jotenkin tuntuu siltä, että olen pettynyt itseeni heti alkutekijöissä, eikä sekään tietysti mikään kovin rakentava ajattelutapa ole.
Hei, ei se ikilaihduttajakaan ilman muutamaa repsahdusta onnistu. Nautit nyt niistä kirjoista, ei tuo kuitenkaan ole ihan sama kuin söisi kuukauden karkkipäivät kerralla, tai edes että ostaisi kaappiin. Nyt voit jatkaa valitsemallasi linjalla. Toki jos kohta on joku uusi "tämän viimeisen kerran", niin sitten on hyvä istua alas oikein kunnolla. Mutta jos olet kerran nuo kirjat aikonut ostaa, niin ei se nyt maata kaada, vaikka hankitkin ne nyt heti. Eipä tarvitse niitäkään hetkeen ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Tuollaista sattuu, kun tekee itselleen liian tiukkoja tavoitteita. Ehkä sinulle olisi sopinut paremmin "osta vain yksi asia kuukaudessa" rajoitus. Näistä oppii.
Nyt keksit jonkun rangaistuksen itsellesi ja sen jälkeen menet viisastuneena eteenpäin. Esimerkiksi poistat kotoa 25 esinettä, järjestät kirjahyllyn ja indeksoit kaikki lukemattomat kirjat, myös ne uudet, lukemislistalle.
Voit myös miettiä, että voit ostaa seuraavaksi kirjan, kun kaikki vanhat on luettu. Sitä ennen voit ottaa vaikka kirjapalveluun käyttöön, säästät, eikä kerry tavaraa. Sääntöjä voi keksiä kaikille tavaroille joita ostaa ns. turhaan. Jos ongelma olisi vaikka paidat, niin voi ostaa uuden paidan seuraavalsi, kun kaksi vanhaa on liian kauhtuneita. Ja sen pitää olla kotimainen.
Näin et luule, ettet voi enää koskaan ja sitten ostatkin hulluna. Samoin, jos dieetillä ei sovi, että juhlissa voi syödä kakkua, niin viikon jälkeen masennukseen ostaa ja syö koko täytekakun yksin. Koska en enää koskaan saa kakkua.
Vierailija kirjoitti:
Kirjat on kyllä huono sijoituskohde. Ne luetaan ehkä kerran, max kahdesti ja lopun aikaa ne vievät vain tilaa. Eikä niistä ikinä saa omiaan pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
SPR ei ole huijarifirma.
Oot ihan pihalla.
Kolme brittiläistä ammattilais-toimittajaa yritti vuosia saada selville mihin ihmeeseen ne kymmenet MILJARDIT (enemmän kuin Suomen valtion budjetti) maailmanlaajuiset rahakeruuvarat oikein menevät. Hyvin oli piilotettu, ja saivat tästä tutkimustyöstään jopa hengellä uhkailuja, että "tätä asiaa ei tutkita".
Törkein esimerkki Haiti, johon saivat satoja miljoonia ja oikein 6 hökkelitaloa saivat sillä rahalla aikaiseksi.
Katsoppa joskus uutisia, jokaisella katstrofialueella on ensimmäisenä SPR toimittamassa vettä, lääkkeitä, ruokaa, lääkäreitä ja hoitajia ja muuta mitä tavalliset ihmiset kipeästi tarvitsevat. SPR järjestää Suomessakin valtavasti erilaista toimintaa, jopa isoissa tapahtumissa on SPR:n teltta auttamassa festareilla loukkaantuneita. Toki tämän mittaluokan toiminnassa tapahtuu virheitä myös ja tehdään hankkeita jotka ei ole onnistuneita, mutta aika sokeita oliat tutkijat jos eivät löytäneet mitään mitä SPR tekee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta: kuinka moni teistä innokkaista shoppailijoista pitää kirjaa omista vaateostoksista tai miksei myös tavarahankinnoista? Ja uskaltaako joku paljastaa, paljonko käytti viime vuonna vaatteisiin ja kosmetiikkaan? Tai paljonko tänä vuonna on mennyt?
Tää vois oikeasti inspiroida aika paljon tekemään muutoksia omaan kulutukseen, kun siitä rahankäytöstä pitää jonkinlaista kirjaa. Ja sitä kirjanpitoa voi muokata jollain tavalla. Itse esim. koen tekeväni ruokaostokset varsin järkevästi, koska meillä harvemmin tulee ruokahävikkiä. Oma kulutusongelma on ollut nimenomaan vaatteet (etenkin yläosat eli puserot/topit/takit jostain syystä) ja kosmetiikka, joten olen alkanut pitää niistä kirjaa. Tämän vuoksi mun on vähän turha heittää mun tähänastista kulutusta tähän, kun tosiaan oon vasta aloittanut eli "dataa" on aika vähän vielä eikä se kerro siitä kuluttamisesta vielä kovinkaan paljoa. Katsotaan, jos joskus myöhemmin muistan käydä päivittämässä! Enemmän ehkä hyödyttäisi nähdä ne rahanmenot vähän pidemmältä aikaväliltä, edes puolen vuoden ajalta kun sitten voisi olla jo paremmin jonkinlainen "kutina" siitä kuluttamisesta :)
Täällä vielä yksi kulujen seurannan kannattaja. Kirjaan jokaisen kulutetun euron ylös kategorioittain, ihan ruokaostoksista lähtien. Menoni ovat järkevöityneet huomattavasti sen jälkeen kun aloitin tarkan kulujen seurannan. Vaikka käsitetasolla ymmärtää että esimerkiksi noutokahvien ostelu on järjetöntä ja turhaa, ostelu loppui vasta kun näin konkreettisesti käyttäväni kuussa 80€ pelkästään noutokahveihin. Raha ei tuntunut niin paljolta kun nappasi lounaan jälkeen take-away cappuccinon mukaan, mutta järjettömyys paljastui kun näki kokonais summan. En todellakaan ole ihminen jolla olisi varaa laittaa tuollaista summaa kahviin kuukaudessa.
Excelistä oli helppo tarkistaa paljonko olen käyttänyt rahaa vaatteisiin viime vuoden aikana. Summa sisältää kaiken mitä voidaan vaatteiksi laskea, kuluvat vaatteet kuten sukat, alushousut, ja sukkahousut, kangasmaskit, urheiluvaatteet, pipot ja käsineet, kengät, harrastusta varten ostetun seurahupparin 60€ ym.
Yhteensä 753,16€ vuoden aikana, eli 62,76€/kk. Yllättävän iso summa, luulin etten ostele juuri vaatteita. Kuvittelin käyttäneeni ehkä puolet tuosta.
Mielenkiintoista kyllä laskea omaa kulutustaan. Taidanpa laskea verrokiksi vielä tämän vuoden vaatekulutuksen.
Joo. Mulla on työkaveri, jolla on oikeasti hyvä palkka (alkaa vähintään vitosella), ja rahat aina loppu. Tiedän missä ja miten asuu, ei ole kallista, hänellä on täysi autoetu, pukeutuu koko ajan samoihin vaatteisiin eikä käy koskaan lomilla ulkomailla. Eli rahaa ei kulu mihinkään suureen.
Sen sijaan hän ostaa joka päivä töistä aamupalaa, lounaskahvit ja -pullan, iltapäivälläkin vielä jonkun suklaapatukan. Rahaa menee koko ajan pikkupuroja mielettömiä määriä.
Muuhun en ota kantaa, mutta jäin miettimään tuota "pukeutuu aina samoihin vaatteisiin" kohtaan. Kiinnittääkö ihmiset oikeasti huomiota siihen, minkä verran kollegalla on vaatteita tai kuinka usein hänellä on eri kokonaisuus päälle? Itse nimittäin meinasin, että siinä vaiheessa kun tämä etäily päättyy ja on aika palata toimistolle, aion satsata sellaiseen vaatekaappiin, että sieltä löytyy vain muutama harkittu kokonaisuus.
Olen täällä vuosia kirjoitellut ja lukenut motivaatiota etsien selkeyttä saadakseni kaaokseen.
Asumme suuressa maalaistalossa ja olen parin viikon aikana vienyt roskia lajittelujen kautta monta säkillistä ja kirpputorilla oli myytävät joista tulikin viikossa lähes 300 euroa.
Mutta näkyykö missään, niin eipä näy oikeasti eli se kertoo tästä tavarapaljouden määrästä.
Aikomus taas jossain vaiheessa ottaa kirpparipöytä, niin kai tämä pikkuhiljaa tästä selviää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on jo vuosia ollut yhdelle kirppikselle kiintiö. Omistajalla on sukua lähellä.
Käy kylässä ja hakee minulta kotoa myyntävää.Myytävät tulevat vaihtopalveluksena lähinnä lastenvahtina olosta.
Eilen taas omistaja soitti ja kysyi onko minulla mitään. Täällä oleva sukulainen tulee sinne ja voisi tuoda jotain samalla.
Tulikin farkulla ja autoon mahtui 18 banaanilaatikkoa.
Komeroon jäi vielä 30 laatikkoa.
Jospa tän banaanilaatikkotyypin agenda on aivopestä meidät muutkin yhteiskunnan ulkopuolelle vaihdantatalouteen, ja sitä kautta kaataa koko systeemi harmaalla taloudella. En oikein muuta järkeä näe tässä jankkauksessa. Ja systeemi on yhtä outo kun se yksi papereidenhävitysprosessi, jossa ne paperit lillutettiin jossain ammeessa.
Voisin jopa kuvitella että kyse on samasta tyypistä.
Tai sitten hän vain odottaa ylenpalttisia kehuja hienosta järjestelystä, jolla uhmaa niin monia lakeja ja asetuksia. Harmi kyllä huomaan toivovani, että joku käräyttäisi kaikki systeemiin osallistujat. Siinä kierretään niin monessa kohdassa veroja, että ei riitä yhden käden sormet laskemiseen. Ja sitten sitä pitäisi vielä ihailla?
Olen ehkä pikkumainen, mutta kun ne verot on meidän yhteisiä rahoja ja ajattelen että kaikki veronkiertäjät varastaa meidän yhteisestä kassasta. Tämäkin kuitenkin käyttää niillä rahoilla maksettavia teitä, kirjastoja, lääkäreitä jne. Ja todennäköisesti nostaa jotain tukia tai eläkettä.Olen itse kiinnittänyt huomiota samaan tyyppiin. Vaan tämä on Suomen suosituimpia keskustelufoorumeita, meitä mahtuu tänne monenlaisia ja erilaisilla haasteilla varustettuja myös. Joillekin tämä voi olla ainoa paikka jakaa arkensa kuulumisia ja juttuja ja toisilla ne jutut voi olla erilaisia kuin muilla monenlaisista syistä ja haasteista johtuen.
Aika harmitonta on banaanilaatikkojutut esim. trolleihin ja ilkeilijöihin verrattuna, joten mikseipä mahtuisi tähän keskusteluun siinä missä muutkin.
Samaa mieltä. Joskus tulee jopa mieleen, että ainakin hän saa aikaan jotain, itsellä joskus tavarat ja asiat vain pyörii kehää mielessä ja kämpässä :D
Omat ja muiden huushollien tavarat.
Jos meille tulisi joku hoitamaan muksuja kirppistavarapalkalla, ottaisin heti.
Olisi pakko tyhjennellä kaappeja. Motivaatio tapissa.Kuka muu ryhtyy ?
Onko kukaan kirppiksellä töissä ?
Täällä ei tarvisi edes tehdä mitään, riittäisi kun hakisi tavarat pois. Ei banaanilaatikkotyyppi sattuisi asumaan Oulussa?
Jos hän asuisi Tampereella ja huolisi ikeakasseja, voisin tuoda ovellekin.
Vierailija kirjoitti:
Olen täällä vuosia kirjoitellut ja lukenut motivaatiota etsien selkeyttä saadakseni kaaokseen.
Asumme suuressa maalaistalossa ja olen parin viikon aikana vienyt roskia lajittelujen kautta monta säkillistä ja kirpputorilla oli myytävät joista tulikin viikossa lähes 300 euroa.
Mutta näkyykö missään, niin eipä näy oikeasti eli se kertoo tästä tavarapaljouden määrästä.
Aikomus taas jossain vaiheessa ottaa kirpparipöytä, niin kai tämä pikkuhiljaa tästä selviää.
Jos missään ei näy, sinun pitää tehdä vst väh 10 krt.
Ota lokakuussa seuraavan kerran pöytä.
Tammi-helmikuut voit jättää väliin, silloin ei kauppa käy.
Muuten, kun otat pöydän kerran kk, näkyy ero ensi keväänä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta: kuinka moni teistä innokkaista shoppailijoista pitää kirjaa omista vaateostoksista tai miksei myös tavarahankinnoista? Ja uskaltaako joku paljastaa, paljonko käytti viime vuonna vaatteisiin ja kosmetiikkaan? Tai paljonko tänä vuonna on mennyt?
Tää vois oikeasti inspiroida aika paljon tekemään muutoksia omaan kulutukseen, kun siitä rahankäytöstä pitää jonkinlaista kirjaa. Ja sitä kirjanpitoa voi muokata jollain tavalla. Itse esim. koen tekeväni ruokaostokset varsin järkevästi, koska meillä harvemmin tulee ruokahävikkiä. Oma kulutusongelma on ollut nimenomaan vaatteet (etenkin yläosat eli puserot/topit/takit jostain syystä) ja kosmetiikka, joten olen alkanut pitää niistä kirjaa. Tämän vuoksi mun on vähän turha heittää mun tähänastista kulutusta tähän, kun tosiaan oon vasta aloittanut eli "dataa" on aika vähän vielä eikä se kerro siitä kuluttamisesta vielä kovinkaan paljoa. Katsotaan, jos joskus myöhemmin muistan käydä päivittämässä! Enemmän ehkä hyödyttäisi nähdä ne rahanmenot vähän pidemmältä aikaväliltä, edes puolen vuoden ajalta kun sitten voisi olla jo paremmin jonkinlainen "kutina" siitä kuluttamisesta :)
Täällä vielä yksi kulujen seurannan kannattaja. Kirjaan jokaisen kulutetun euron ylös kategorioittain, ihan ruokaostoksista lähtien. Menoni ovat järkevöityneet huomattavasti sen jälkeen kun aloitin tarkan kulujen seurannan. Vaikka käsitetasolla ymmärtää että esimerkiksi noutokahvien ostelu on järjetöntä ja turhaa, ostelu loppui vasta kun näin konkreettisesti käyttäväni kuussa 80€ pelkästään noutokahveihin. Raha ei tuntunut niin paljolta kun nappasi lounaan jälkeen take-away cappuccinon mukaan, mutta järjettömyys paljastui kun näki kokonais summan. En todellakaan ole ihminen jolla olisi varaa laittaa tuollaista summaa kahviin kuukaudessa.
Excelistä oli helppo tarkistaa paljonko olen käyttänyt rahaa vaatteisiin viime vuoden aikana. Summa sisältää kaiken mitä voidaan vaatteiksi laskea, kuluvat vaatteet kuten sukat, alushousut, ja sukkahousut, kangasmaskit, urheiluvaatteet, pipot ja käsineet, kengät, harrastusta varten ostetun seurahupparin 60€ ym.
Yhteensä 753,16€ vuoden aikana, eli 62,76€/kk. Yllättävän iso summa, luulin etten ostele juuri vaatteita. Kuvittelin käyttäneeni ehkä puolet tuosta.
Mielenkiintoista kyllä laskea omaa kulutustaan. Taidanpa laskea verrokiksi vielä tämän vuoden vaatekulutuksen.
Joo. Mulla on työkaveri, jolla on oikeasti hyvä palkka (alkaa vähintään vitosella), ja rahat aina loppu. Tiedän missä ja miten asuu, ei ole kallista, hänellä on täysi autoetu, pukeutuu koko ajan samoihin vaatteisiin eikä käy koskaan lomilla ulkomailla. Eli rahaa ei kulu mihinkään suureen.
Sen sijaan hän ostaa joka päivä töistä aamupalaa, lounaskahvit ja -pullan, iltapäivälläkin vielä jonkun suklaapatukan. Rahaa menee koko ajan pikkupuroja mielettömiä määriä.
Muuhun en ota kantaa, mutta jäin miettimään tuota "pukeutuu aina samoihin vaatteisiin" kohtaan. Kiinnittääkö ihmiset oikeasti huomiota siihen, minkä verran kollegalla on vaatteita tai kuinka usein hänellä on eri kokonaisuus päälle? Itse nimittäin meinasin, että siinä vaiheessa kun tämä etäily päättyy ja on aika palata toimistolle, aion satsata sellaiseen vaatekaappiin, että sieltä löytyy vain muutama harkittu kokonaisuus.
Suuri osa tuskin huomaa mitään. Ja aina on ne pari, joiden harrastus on muiden ihmisten pohtiminen, heitä ei hämää mikään, ja heistä ei pidä välittää. Olin kerran töissä, jossa yksi sihteeri luki kaikkien kalentereita netistä, ja oli varsinainen salapoliisi.
Mutta suurin osa ihmisistä ei huomaa mutta kuin jonkun erikoisemman vaatteen.
Sitäpaitsi jos joku kysyy, voithan sanoa, että olet laiska shoppailija, ja kun löydät sopivan, ostat aina kaksi tai useamman samaa vaatetta. Minäkin teen niin, joten joskus näyttää siltä, kuin olisi sama pusero monta päivää, kun se onkin kaksois-tai kolmoiskappale.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikomus taas jossain vaiheessa ottaa kirpparipöytä, niin kai tämä pikkuhiljaa tästä selviää.Jos missään ei näy, sinun pitää tehdä vst väh 10 krt.
Ota lokakuussa seuraavan kerran pöytä.
Tammi-helmikuut voit jättää väliin, silloin ei kauppa käy.
Muuten, kun otat pöydän kerran kk, näkyy ero ensi keväänä
Ongelma on ettei oikein jaksa ja kerkeä panostaa eikä myynnistä ole hyötyä, mikäli ei kerkeä käydä pöytää laittamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjat on kyllä huono sijoituskohde. Ne luetaan ehkä kerran, max kahdesti ja lopun aikaa ne vievät vain tilaa. Eikä niistä ikinä saa omiaan pois.
Kirjoja ei ostetakaan sijoitusmielessä, sitä varten on esim. pörssiosakkeet ja asunnot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo kulujen seuranta on kyllä pysäyttävää jos asiat kertaa vastaamaan vuosikulua. Pidin pari kuukautta tarkkaa kirjaa ja huomasin, että rahaa kuluu yllättäviin asioihin vuositasolla tosi paljon. Esimerkiksi meillä juodaan miehen kanssa yksi pullo viiniä viikonloppuna joka viikko ja siitä tulee vuodessa 520e. Aika iso summa, vaikka periaatteessa viikossa yksi 10 euron viini ei niin tunnukaan isolta sijoitukselta. Samoin lehdet, take away -kahvit ja noutosapuskat muodostaa ison rahan. Tämä nyt ei sinänsä liity tavarapaljouteen mutta aina voi miettiä, haluaako laittaa rahaa konkreettiseen tavaraan vai ns. sielunruokaan. Itse valitsen jälkimmäisen eli viinit, kahvit ja ruuan ja jätän heräteostokset kokonaan väliin.
Minä lopetin kokonaan satunnaisten lonkeroiden ja siiderien ostamisen kun näin yhteenlasketun summan plussakortin tiedoissa. Tämä tapahtui joskus aikana ennen koronaa enkä ostanut (tai juonut) alkoholia sen jälkeen kunnes nyt syyskuussa ostin yhden lonkeron. Se ei tuonut juuri mitään 'fiiliksiä', ei tuntunut 'juhlavalta' (oikeasti, se oli tavallinen halpa lonkero, miksi näihin juomiin on aiemmin liittänyt jonkin sellaisen ajatuksen?), ei maistunut erityisen hyvältä.
Se voi olla, että menee taas pari vuotta seuraavaan. Tässä alkottomina aikoina olen herkutellut esim. viherjuomilla, kivennäisvesillä, kombuchoilla, luomumehuilla, vitamiinishoteilla. Niistä saa paljon paremmat fiilikset kuin alkoholista. Tulee tunne, että nyt vedän terveyttä elimistöön.
Suosittelen kokeilemaan.
Alkoholi on salakavala myös rahareikänä.
Huomaan että kunnjätän kaljoittelun ja viinittelyn niin raanavesi jäillä maistuu ihan loistavalta ruokajuomana ja ruoka maistuu paremmalta. Alkoholin sanotaankon turruttavan makuaistia. Toisaalta lipittely altistaa myös napostelulle.
Todellinen vapaus on sitä ettei ole mihinkään koukussa. Mulla syömiset ja nukkumiset paranee aina kun jähän alkon. Nyt tuntuu että voisikohan tuon jättää lopullisesti. Vahvistaa itsekuria ja itsearvostusta heti.
Moni meidän tavara on ollut tarpeellinen aikanaan, mutta ei ole enää. Ja nyt meidän pitää tuntea siitä jotain epämääräistä syyllisyyttä, että se ei ole enää tarpeen, ja on niin käytetty tai vanhanaikainen, ettei kelpaa enää kellekään muillekaan. Se tavara on palvellut tehtävänsä, ei kai siinä sen enempää.
Kirja on vain paperia, vähän kuin sanomalehti. Se oli tarkoitus lukea. Joko se oli hyvä kirja ja on luettu, tai se oli huono kirja, ja silloin sitä ei ainakaan pidä säilyttää.
Jos vaate on yli kymmenen vuotta vanha, se on kerta kaikkiaan ostettu paljon nuoremmalle ihmiselle, eri elämäntilanteeseen, eri vartalolle ja eri muodin maailmassa. Harvat vaatteet on ikuisia, sittenkään vaikka ne olisivat periaatteessa ehjiä.
Tai Vaasassa ?