tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (20748)
Vierailija kirjoitti:
Laita vaatteet esim. Emmyyn, et tartte kattella niitä enää ja saat joitain ropoja takaisin. Toimi minulle, tuntui että elämässä ei pääse eteenpäin kun vanhasta ei pääse eroon. Kalleimmat tavarat yritä myydä mutta halvemmat laita surutta eteenpäin. Ottaisiko alueen päiväkoti, hyväntekeväisyysjärjestö yms. vastaan ? Itsellä projekti myös kesken.
Emmyyn ei kannata laittaa kuin merkkivaatetta, jonka jälleenyyntihinta on korkea. Esimerkiksi alle 10 euron vaatteesta myyjä saa 18%, josta vähennetään käsitelykulu 1,30 euroa, joten myyjälle jää korkeintaan joitakin kymmeniä senttejä.
Ainakin edullisemmalle tavaralle suosittelen vähänkäytettyä, jos ei itse jaksa kuvata ja tehdä ilmoituksia niin siellä on myös se myy helposti-palvelu.
Vierailija kirjoitti:
Muita, joilla on ollut isoja vaikeuksia ostaa itseä miellyttäviä ja itselle sopivia vaatteita, ja on päätynyt shoppaamaan hämmentävän paljon erilaisia vaatteita? Mulla tää tilanne on nyt toivon mukaan menossa vihdoin ja viimein oikeaan suuntaan!
Hävettää myöntää, mutta ostelin siis vuosia sitten paljon erilaisia vaatteita (osan kirppareilta, osan uutena). Olin jotenkin tosi hukassa itseni kanssa. Lisäksi vaihdoin hiusväriä&tyyliä varmaan 20 kertaa erilaiseen tuossa vuosien varrella. Ihan suoraan sanottuna sekopäistä touhua, ja kyllähän mua jotkut tutut vähän kieroon katsoi ja syystäkin. Mulla tapahtui tuona aikana elämässä aika isoja ja rankkoja muutoksia, niin epäilen, että tuo kaikki shoppailu ja itsensä uudistaminen oli jokin lohdutuskeino. Muutuin paljon ihmisenä ja samalla ajatukset ja toiveet vaatteen istuvuudesta muuttui. Yhtäkkiä sitä vaan huomasi, että kaappi on täynnä eikä silti mitään päällepantavaa.
Päädyin tässä jokin aika sitten etsimään netistä inspiroivia asukokonaisuuskuvia mitkä sopii tämän ikäiselle ja malliselle. Sitten katsoin kapselivaatekaappiohjeita ja mietin, mitkä sävyt passaa mulle oikeasti. Nyt vihdoin ja viimein sain jonkinlaisen käryn siitä, mitkä värit eivät ainakaan passaa ja sekin oli jo hyvä lähtökohta tähän vaatekaapin uudistamiseen.
Oon vaan huomannut, että noista vanhoista vaatteista on tosiaan vaikea päästä eroon kun kauppa ei minunkaan mielestä käy ihan niin vilkkaasti netissä ja kirpparirumbaan en enää jaksaisi lähteä. Nyt siis esimerkiksi löysin upean takin mikä istuu minulle, ja totesin, että sen ostamalla voisin luopua jopa kolmesta vanhasta takista. Se siis korvaisi heti useamman takin kerralla, joten se oli järkevä ostos. Tää oman tyylin uudistaminen nyt näköjään meinaa aiheuttaa sen, että tavaraa tulee sisään, mutta sitä menee varsin hitaasti ulos. :D Päätös luopumisesta on kuitenkin jo tehty ja olen jo aika hyvin päässyt kärryille siitä, mitä tuossa kapselivaatekaapissa pitäisi olla. Tää koko urakka tuntuu ihan älyttömältä, ja välillä tulee sellainen outo ja huono omatunto tästä shoppailusta vaikka hyödynnänkin paljon kirpparia ja toria. Tuo uusi takkikin oli kirpparilta. En vaan enää yhtään jaksa sitä tunnetta, että vellon vaatekaappia ja koen ettei mikään meinaa sopia päälle joko sen koon, muodon tai värin puolesta. Lisäksi tulee nykyään monesti jotenkin nuhjuinen olo, koska ne vaatteet mitkä tähän mennessä sopivat parhaiten niin olivat tietysti kovimmalla käytöllä - ja kun niitä pesi jatkuvasti niin tietysti myös kuluivat ja kulahtivat tässä niitä "sopivia uusia vaatteita" metsästäessä. Havahduin vaan tässä jokin aika sitten omaan peilikuvaan. Ihmettelin sitä räjähtänyttä olemusta ja nyt yritän sitkeästi löytää loput toimivat asut tuohon kapselivaatekaappiin. Ja yritän tosiaan kaikkeni, että saan myytyä (tai sitten lahjotettua) nuo loput ei-sopivat pois! Heräsin onneksi nyt omaan ostokäyttäytymiseen ja otan vaan laadukkaita materiaaleja tilalle, jotta ne kestäisivät jatkossa pidempään.
Olet kuitenkin oikealla tiellä ja oppinutkin paljon! Hyvä sinä!
Turhautuneelle.
Ensin lopetat ostelun. Lapset pärjäävät hyvin vähällä. Me olimme koko kesän reissun päällä, mukana 2x shortsit, yhdet housut, 5 t-paitaa ja 2 pitkähihaista ja 7x alkkarit. Tajusin, että tuo on juuri sopiva määrä vaatetta lapselle, toki talveksi tarvitsee lämpimpää. Kerran viikossa kävimme pesulassa.
Tee ostamisesta vaikeaa, aiemmin oli listoja mitä voi ostaa ja vinkkiä, että pitää olla tarvelistalla tarpeeksi kauan. Kaikki ostokset myös menojen seurantaan heti.
Itse hyväksyin rahat menetetyiksi. Päätin, että haluan kodin täydelliseksi nyt! Juurikin helpoksi siivota ja hyväksi olla. Minä otin netisti jonkun konmarin mukaisen, mutta todella tarkan listan kategorioista ja aloitin. Päätin aina per kategoria monta olisi hyvä olla ja missä niitä säilytän. Loput laitoin pois. Halvat, mutta hyvät yhteen kasaan, kuva ja annetaan palstalle, sitten säkkiin. Jos kukaan ei ollut hakenut, niin vein roskiin, lähes kaikki haettiin.
Kalliimmat keräsin yhteen, minulla ei tosin paljoa arvokkaampia esineitä ollut. Ja niistä myös kuvat ja ajan kanssa ilmoitus toriin. Jos eivät menneet kaupaksi, niin lopulta annoin ilmaiseksi. Nämä tavarat vein kellariin.
Kellariin tuli myös iso lelujen vaihtolaatikko. Lapselle jätin legot, piirustusvälineet ja 10 muuta lelua. Kun kävimme vaihtamassa leluja, laitoin vaihdetut laatikkoon 2. Näin ekasta näkee, jos lapsi ei ikinä ota jotain sieltä. Käymme lähes joka viikko vaihtamassa leluja.
Kaikissa säästettäviä tavaroissa mietin sen ilon lisäksi, miten se siivotaan, kuinka monta tämmöistä tarvitsen, missä niitä säilytän. Jos säilytystila ei riittänyt tai en ollut valmis luopumaan, vaikka tarvitsin vain 3 ja minulla oli 6, vein taas kerran kellariin. Minun omaksi vaihtolaatikoksi. Muistoesineet rajasin tilan mukaan, lapsen muistot ja minun muistot omiin laatikoihin jääkaapin yläkaappiin. Tein niistä myös tauluja ja vastaavaa esille kotiin. Huonekaluja meni myös vaihtoon, koska olivat hankalia, Koriste-esineet hävisi täysin ja tavaraa on vain pakolliset ja niin rakkaat, että haluan niitä siivota. Astioita koneellinen, kattiloita 2 ja yksi paistinpannu, kaksi vuokaa, 7 erikokoista muovikippoa. Meikit mahtuu meikkipussiin, eteiseisen laatikossa on heijastimia, aurinkolasit ja tarraharja. Vaatteita on pari koneellista.
Elämä on todella paljon helpompaa, kun tavara on hävinnyt, kyllä siitä maksoi mielellään sen hinnan, että antoi tavarat ilmaiseksi.
Oikeasti kannattaa laskea arvo myös omalle jaksamiselle, mielen kevenemiselle ja elämän helpottumiselle tai kääntäen ajatella ylimääräisen tavaran aiheuttamaa arjen hankaluutta ja pahaa mieltä kustannuksena. Ymmärrän hyvin, että mieluummin ansaitsee myynnistä kuin on ansaitsematta, mutta tavaran hyödyissä tai haitoissa on kyse niin paljon muustakin kuin rahasta.
Ihan mielenkiinnosta: kuinka moni teistä innokkaista shoppailijoista pitää kirjaa omista vaateostoksista tai miksei myös tavarahankinnoista? Ja uskaltaako joku paljastaa, paljonko käytti viime vuonna vaatteisiin ja kosmetiikkaan? Tai paljonko tänä vuonna on mennyt?
Tää vois oikeasti inspiroida aika paljon tekemään muutoksia omaan kulutukseen, kun siitä rahankäytöstä pitää jonkinlaista kirjaa. Ja sitä kirjanpitoa voi muokata jollain tavalla. Itse esim. koen tekeväni ruokaostokset varsin järkevästi, koska meillä harvemmin tulee ruokahävikkiä. Oma kulutusongelma on ollut nimenomaan vaatteet (etenkin yläosat eli puserot/topit/takit jostain syystä) ja kosmetiikka, joten olen alkanut pitää niistä kirjaa. Tämän vuoksi mun on vähän turha heittää mun tähänastista kulutusta tähän, kun tosiaan oon vasta aloittanut eli "dataa" on aika vähän vielä eikä se kerro siitä kuluttamisesta vielä kovinkaan paljoa. Katsotaan, jos joskus myöhemmin muistan käydä päivittämässä! Enemmän ehkä hyödyttäisi nähdä ne rahanmenot vähän pidemmältä aikaväliltä, edes puolen vuoden ajalta kun sitten voisi olla jo paremmin jonkinlainen "kutina" siitä kuluttamisesta :)
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta: kuinka moni teistä innokkaista shoppailijoista pitää kirjaa omista vaateostoksista tai miksei myös tavarahankinnoista? Ja uskaltaako joku paljastaa, paljonko käytti viime vuonna vaatteisiin ja kosmetiikkaan? Tai paljonko tänä vuonna on mennyt?
Mä en ole innokas shoppailija, mutta pidin pari vuotta sitten melkein vuoden ajan kirjaa kaikista perheemme menoista. Elettiin tuo vuosi säästölinjalla, ja esimerkiksi kosmetiikka- ja hygieniatuotteisiin meni n. 30 euroa kuukaudessa ja vuoden vaateostoksiin (2 aikuista ja 2 pikkukoululaista) meni 700 euroa. Vaatesummaa nosti aika paljon kun aikuisille piti ostaa sellaista vaatetta (käytettynä), mitä ei joka vuosi tarvitse ostaa.
Silloin kun olin töissä, ostelin vaatteita ja sisustusjuttuja ehkä 300-400 eurolla kuussa. Ihan järkyttävältä summa kuulostaa nyt, kun tulot ovat sen 350e kuukaudessa (kotihoidontuki). Laitoin vuosikausia säästöön vähintään saman verran kuin tuhlasin joka kuukausi, niillä nyt sitten elellään.
Olen pitänyt tarkkaa kirjaa tämän vuoden alusta kaikista hankinnoista. Olen toteuttanut muutaman design-tuotehaaveen (tuoli, maljakko, muutama arvokas sisustustekstiili) kirppistuloilla ja vaatteista ostellut lähinnä käytännöllisiä olo-ja urheiluvaatteita sekä alusvaatteita ja pari kesämekkoa sekä kashmir-neuleita käytettynä. Summa on järkyttävä, 1600 euroa. Vaatteita olen ostanut itselleni tasan 40 kappaletta. Onneksi sentään nuo kirppistulot ovat menoja suuremmat ja olen poistanut vaatteita 130 kpl (suurin osa myyty, muutama pussi mennyt roskiin tai siivousrievuiksi). Järkyttävää tässä on se, että menot ovat jopa pienet verrattuna aikaisempiin vuosiin, kun olin hyväpalkkaisessa työssä ja kotimatka kulki aina kauppakeskuksen houkutusten vierestä.
Mutta hyi olkoon, miten iso summa. Kuta kuinkin kaikki on tullut saman tien käyttöön, kun aiemmin en ole tarvinnut näin paljon trikoota ja teknisiä ulkoiluvermeitä kuin nykyseissä elämäntilanteessa pienen lapsen kanssa joten niitä ei entuudestaan ollut. Ja nyt ne kaikki ihanat entisen elämän hepenevaatteet pölyttyvät kaapissa. Mutta nyt saa ostelu loppua niin, että olen asettanut budjetiksi 50 euroa per kuukausi ja se kattaa kaikki ongelmaosa-alueet eli vaatteet ja kodinhörpäkkeet. Muita juttuja en oikein ostakaan paitsi tietysti lapselle. Meikkejä en ole ostanut tänä vuonna ollenkaan enkä osta, kosmetiikka on markettikamaa ja luottohajuvesiä on jemmassa peräti kaksi avaamatonta pulloa.
Olen huomannut, että eniten ärsyttää, jos muuten siistissä ja järjestyksessä olevassa kodissa on esillä jokin räikeä juttu, esimerkiksi nytkin keittiössä roikkuu iloisenkirjava ruokalappu kuivumassa, miehen lenkkipaita roikkuu kuivumassa kaapin oven päällä ennen pyykkikoriin laittoa, lapsen leluja ja kaapeista ulosvetämiä (milloin tämä kaappien tyhjentämisen vaihe loppuu?) vaatteita lojuu siellä täällä, jne. Jotenkin se vain melkein ahdistaa ja saa aikaan sen tunteen, ettei ole siistiä tai että tavaraa on liikaa. Tavaraa ei ole liikaa mutta tilaa ei ole ns. keskellä jotain prosessia oleville asioille eli esimerkiksi pyykit kuivuvat aina telineessä keskellä käytävää, se ruokalappu kuivuu näkösällä kun ei kaappiin voi laittaa märkänä ym. Selkeästi sellainen visuaalinen kaaos on minulla ongelma, tai sen sietäminen, kun tosiaan haluaisin ihan militanttia järjestystä ja selkeyttä.
Minulla on samanlaista ongelmaa kuin nimim. Turhautuneella;
Käyn läpi jonkun kaapin ja poistan (pitkän henkisen taiston jälkeen) osan vaatteista tai tavaroista, mutta sitten en saa sitä kassia vietyä mihinkään ja huomaan pikkuhiljaa, että kaivelen kassista yhden jos toisenkin kertaalleen hylätyn esineen takaisin esille.
Ajatuskin on vähän samaa, en jaksa nähdä vaivaa myymisessä, mutta ilmaiseksikaan en raatsi antaa ja jos antaisin, niin silti pitäisi valokuvata ja olla hakijaan yhteydessä jne.
Luonne ei oikein anna periksi heittää roskiinkaan. Aikanaan rivitalossa asuessa oli helppoa viedä sellaiseen taloyhtiön vaihtopisteeseen, mihin asukkaat toivat käyttökelpoista ylimääräistä ja ne kelpasi sitten toisille. Omakotitalossa ei tuota luxusta ole.
En siis osaa neuvoa, mutta I feel you.
ISO kiitos teille kahdelle rehellisistä vastauksista. Olen siis sama, joka kysyi tuosta shoppailukirjanpidosta.
Pakko myös sanoa, että olkaa kaikki välittämättä alapeukuttajista, mikäli niitä jostain syystä tulee vielä enemmän näihin missä puhutaan rahasta. Jonkun saattaa olla helppo lähteä laittamaan alapeukkua heti kun ilmoille lävähtää sellaiset summat, mitä hän itse saattaa pitää suurena.
Itse kuitenkin haastaisin näitä alapeukuttajia miettimään myös seuraavaa: Mikä on motiivi alapeukulle? Olen sitä mieltä, että nämä viestit voivat olla nimenomaan hyvä juttu. Nyt kun laitetaan rehelliset kuukausittaiset rahasummat näkyville, se myös avaa meille ihan uskomattoman hyvää ja avointa keskustelua. Tämä voi samalla haastaa sitä rahasumman näkyville laittanutta henkilöä miettimään, mikä siitä omasta kulutuksesta on ollut oikeasti järkevää ja saattaa jatkossa kiinnittää huomiota omaan kulutukseen entistä enemmän -> Jostain syystä osa ei nimittäin herää omaan kuluttamiseensa niin herkästi sitä kotiin roudattua tavaramäärää katsoessa, vaan vasta sitten kun näkee sen kaiken kulutuksen SUMMANA ja lähtee vertaamaan tuota esimerkiksi omaan kuukausipalkkaansa. Lisäksi toiset tätä ketjua seuraavat saattavat samaistua tuohon summaan ja ymmärtää samalla siinä omassa kulutuksessa jotain korjattavaa. Ja mikäli ei samaistu, niin mitä sitten? Joko siinä voi olla iloinen, että ei ole itse ihan niin paljoa kuluttanut rahaa tai sitten voi vaan yksinkertaisesti antaa asian olla.
Summa summarum: eihän meistä kukaan olisi tässä keskustelussa näin aktiivisesti läsnä, mikäli meillä ei olisi jonkinlaista ongelmaa kuluttamisessa ja/tai tavaroista luopumisessa. Jokaisen taloudellinen tilanne on erilainen ja se voi sallia erilaisen ostelukäyttäytymisen. Joku saattaa tuskastua siitä, että käytti kuukaudessa 100 euroa vaatteisiin, ja samalla joku toinen myöntää käyttäneensä saman kuukauden aikana tonnin rahaa vaatteisiin. Sen sijaan että lähdettäisiin ainakaan kateudesta alapeukuttamaan niin yritetään nyt tosiaan kaikki muistaa tuo, että tästä voi olla iso apu sen kulutuskäyttäytymisen muuttumiseen ja se on se pääasia! :) Täällä on kyllä ollut muutenkin tosi hyvää ja mieltä avartavaa keskustelua!
Vierailija kirjoitti:
Tää vois oikeasti inspiroida aika paljon tekemään muutoksia omaan kulutukseen, kun siitä rahankäytöstä pitää jonkinlaista kirjaa. Ja sitä kirjanpitoa voi muokata jollain tavalla. Itse esim. koen tekeväni ruokaostokset varsin järkevästi, koska meillä harvemmin tulee ruokahävikkiä. Oma kulutusongelma on ollut nimenomaan vaatteet (etenkin yläosat eli puserot/topit/takit jostain syystä) ja kosmetiikka, joten olen alkanut pitää niistä kirjaa. Tämän vuoksi mun on vähän turha heittää mun tähänastista kulutusta tähän, kun tosiaan oon vasta aloittanut eli "dataa" on aika vähän vielä eikä se kerro siitä kuluttamisesta vielä kovinkaan paljoa. Katsotaan, jos joskus myöhemmin muistan käydä päivittämässä! Enemmän ehkä hyödyttäisi nähdä ne rahanmenot vähän pidemmältä aikaväliltä, edes puolen vuoden ajalta kun sitten voisi olla jo paremmin jonkinlainen "kutina" siitä kuluttamisesta :)
Minä kirjaan kännykälle Stylebook-nimiseen ohjelmaan kaikki vaatteeni, siellä on kuvat ja hinnat. Voin hakea esim. tiettynä vuonna ostamani tuotteet listaksi. Näen paljonko kaikki tuotteet ovat yhteensä vieneet rahaa (paljon). Näen mitä vaatteita olen käyttänyt eniten, mitä vähiten ja mitä en ole käyttänyt koskaan.
Se on hyvin paljastavaa ja opettavaista. Sen avulla olen myös voinut "penkoa virtuaalista kaappia" enkä vaatekasoja ja suunnitella asuja. Mutta sen lisäksi myös oma vaatekaappi pitää saada sellaiseksi, että tietää missä mikäkin vaate on, ja löytää ne mitä tarvitsee.
Itse opin esim. sen, että tapanani oli ostella aika halpaa ja paljon. Nämä sitten täyttivät varastot. Joskus halpa on jopa kestävää tai muuten vaan sattuu napakymppejä, mutta enemmistö halpisvaatteista on sellaista minkä olisi voinut jättää kauppaan.
Rahanmeno on myös hirvittävää. Kun ostaa halpaa, tuntuu ettei juuri laita rahaa menemään. Mutta kun näkee sen yhteenlaskettuna useammalta vuodelta ymmärtää oman typeryytensä.
Mulla on vielä töitä tehtävänä..
Jos tykkää pitää kodin siistinä, niin voi kokeilla jättää tavaran josta on vaikea luopua hankalaan paikkaan koko ajan näkyville.
Minä keräsin kaikki kengät joita en ollut käyttänyt muutamaan vuoteen riviin olohuoneen lattialle. Alle päivässä olin ärsyyntynyt niihin sen verran, että tein ilmoitukset toriin. Silloin annoin luvan laittaa ne pahvilaatikkoon, edelleen keskelle olohuoneen lattiaa. Eivät menneet kaupaksi yksittäin, eivätkä yhtenä kasana, niin laitoin annetaan ilmoituksen. Joku tuli samana päivänä hakemaan pois.
Jos kasat ja ylimääräiset tavarat esillä eivät häiritse, niin vinkistä ei ole apua. Mutta meille, joita ärsyttää, niin voi auttaa luopumaan vaikka ilmaiseksi, kun pitää koko ajan tuijottaa käyttämätöntä tavaraa ja siivotessa siirrellä.
Toinen vinkki on tavaroille, joita on vaan liikaa tai joista luopumisesta ei ole varma. Ne kannattaa kerätä pois käytöstä. Varastoi joko kellariin/ullakolle tai kaappien ylähyllyille ja muihin hankaliin paikkoihin. Sitten laittaa vaikka puolen vuoden jälkeen merkinnän kalenteriin, että siivoaa varaston. Siinä voi sitten miettiä, onko elämä ilman turhaa tavaraa ollut helpompaa. Onko kaivannut näitä tavaroita, mihin ne laittaisi, mistä luopuisi näiden sijaan, onko niistä täällä varastossa iloa kenellekään, kauanko ne säilyvät varastossa.
Toki tässä pitää olla joku paikka mihin tavarat laittaa, mutta voi auttaa näkemään millaista elämä on ilman turhia tavaroita.
Vierailija kirjoitti:
Minä pidän kirjaa tavaroista ja kuluista. Tänä vuonna vaatteisiin on mennyt 350 euroa, kodin hankintoihin 1 300 e (joukossa pari suurempaa hankintaa) ja kosmetiikkaan satasen verran. Tavaran määrä on vähentynyt, ja kirpparimyynneistä olen tienannut useita satoja euroja.
Suosittelen kyllä pitämään kirjaa, se auttaa tosi paljon kun yrittää muuttaa kulutustaan tai tavaramäärää.
Minä olen kulujen seurannan kannattaja myöskin. Varsinkin, jos tavaraa tuntuu kertyvän, rahat ei riitä säästöön tai kulut tuntuvat suurilta.
Siitä on hyvä myös lähteä luomaan budjettia.
Minä olen seurannut hyvinkin tarkalla tasolla, esim. Lajitellut ruokakauppakuiteilta kasvikset, maito, liha, leipä, valmisruoka, herkut, alkoholi jne. Tästä opin sen, että itse tehtyyn ruokaan menee ruokarahoista vain 20-50%, loput kaikkeen muuhun. Jos ruokakauppaan menee paljon rahaa, kannattaa kuiteilta laskea ainakin alkoholi, käyttötavarat ja herkut pois. Ei vie paljon aikaa katsoa, että kauppaan meni 70€, siitä karkkia 5€, vessapaperia 7€ ja kaljaa 25€. Ja nämä ylös menojen seurantaan ja aina voi pyöristää lähimpään euroon. Se jos erittelee kaiken, niin on vähän isompi urakka.
Saa pohtimaan omia kulutusvalintoja ja aina kun laittaa jotain pois, niin miettii, että tarvitsiko sekin 20€ käyttää tähän, joka nyt menee kierrätykseen.
Minä olen ollut pidempään ostolakossa, välillä menee paremmin ja välillä huonommin, mutta viime vuoden menot jäivät alle 12 000€ koko vuodelta, niin aika hyvin mielestäni. Lukuun vaikuttaa paljon se, että asumiskuluja on vain omakotitalon käyttökustannukset, ei lainaa tai vuokraa. Keväällä riehaannuin ostamaan kaikkea, niin tänä vuonna on kyllä enemmän.
Tuo kulujen seuranta on kyllä pysäyttävää jos asiat kertaa vastaamaan vuosikulua. Pidin pari kuukautta tarkkaa kirjaa ja huomasin, että rahaa kuluu yllättäviin asioihin vuositasolla tosi paljon. Esimerkiksi meillä juodaan miehen kanssa yksi pullo viiniä viikonloppuna joka viikko ja siitä tulee vuodessa 520e. Aika iso summa, vaikka periaatteessa viikossa yksi 10 euron viini ei niin tunnukaan isolta sijoitukselta. Samoin lehdet, take away -kahvit ja noutosapuskat muodostaa ison rahan. Tämä nyt ei sinänsä liity tavarapaljouteen mutta aina voi miettiä, haluaako laittaa rahaa konkreettiseen tavaraan vai ns. sielunruokaan. Itse valitsen jälkimmäisen eli viinit, kahvit ja ruuan ja jätän heräteostokset kokonaan väliin.
turhautunut jatkuvaan siivoukseen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita vaatteet esim. Emmyyn, et tartte kattella niitä enää ja saat joitain ropoja takaisin. Toimi minulle, tuntui että elämässä ei pääse eteenpäin kun vanhasta ei pääse eroon. Kalleimmat tavarat yritä myydä mutta halvemmat laita surutta eteenpäin. Ottaisiko alueen päiväkoti, hyväntekeväisyysjärjestö yms. vastaan ? Itsellä projekti myös kesken.
Pitää kokeilla. Tämä juuri on se tunne, että elämä ei mene lainkaan eteenpäin, kun ajatukset pyörii koko ajan nurkissa pyörivästä vanhasta roinasta.
Googleta ensiksi.
En oo lukenut viime vuosina, kuin huonoja kokemuksia
Turhautuneelle:
Tuossa ylempänä oli loistavasti kiteytetty ajatus, että onko ne muutamat eurot -tai satasetkaan- oikeasti sen arvoisia, että kuukaudesta toiseen harmittelee, stressaa ja masentuu turhista tavaroista ympärillään?
Kun sekamelskan saa pois silmistä ja koti on järjestyksessä, niin mielikin järjestyy.
Siitä ilosta kannattaa jo vähän maksaakin.
...ja vaikka näin pontevasti sanonkin, niin nyt on pakko paljastaa, että olen itsekin vielä vaiheessa ja hoen tuota lausetta itselleni... Onko tästä asiasta kokemusta jo monella? Auttaako todella elämänhallintaan ja masennukseen ja jaksamiseen ja kaikkeen, kun koti on kokonaan raivattu????
Näin olen jostain lukenut, mutta kaipaisin vielä kokemusperäistä vahvistusta.
Korona-aika tuli vietettyä lähinnä etätöissä ja muutenkin aika paljon kotioloissa. Tuli siis raivattua nurkkia aika lailla. Nyt tänä syksynä olen ollut toimistolla parina päivänä viikossa, ja tavarapaljous on alkanut ahdistaa täälläkin!
Joudun välillä olemaan etänä kokouksissa/koulutuksissa, joissa roolinani on lähinnä kuunnella. Niiden aikana saa helposti käytyä toimistoa läpi laatikko ja hylly kerrallaan. Kaikkea turhaa sitä onkin nurkkiin kertynyt, ja usein täälläkin on näköjään laitettu tavaraa "vain jonnekin talteen" eikä sitten seuraavalla kerralla löydetäkään sitä, vaan on ostettu uusia. Esim. klemmareita meillä on varmaan vuosisadan tarpeiksi - etenkin kun yhä vähemmän tulostetaan mitään papereita, joita tarvitsisi klemmareilla kiinnittää.
Jotenkin ihanaa, kun täällä toimistollakin alkaa olla siistimpää ja selkeämpää. Vähän pelottaa, että miten tämä räjähtää käsiin, kun muutkin työkaverit palaavat lähityöhön ja jatkavat entiseen malliin kaappien penkomista...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenelläkään kokemusta muumimukien myymisestä muumimukitrahaksi.fi?
Olen myynyt heille. Ei valittamista, kaikki toimi hyvin
Miten homma toimii? Paljonko vetävät välistä?
Mullakin olis +10kpl muumimukia jotka haluaisin myydä. Olen keräillyt niitä (siis ostellut ihan käyttöön) ja yhdessä vaiheessa havahduin, että olen keräysvimmassa ostanut sellaisia joiden kuva ei erityisemmin edes miellytä. Rakastan yhä muumeja mutta tosiaan epämieluisat mukit haluaisin laittaa kiertoon.
^ Siis myynyt keille heille?
Mikä homma?
Vähänkäytettyyn saa lähettää vain vaatteita tai asusteita, mutta onko joku taho, minne saisi ihan tavallista tavaraa ja kirjoja myyntiin siten, että ei tarvitse itse nähdä vaivaa?
Vähänkäytetty.fi sinne olen käyttökelpoiset laittanut ja rahaakin on tullut. On heti pois silmistä ja nurkista.
Huomioi, että edullisimmat kannattaa niputtaa paketiksi, niin välitysmaksu ei tunnu yhden vaatteen hinnassa ostajalle niin pahalta.