tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (20741)
Vierailija kirjoitti:
Pakko kehua Clas Ohlsonin laitevuokrausta! Tytär muuttaa omaan asuntoon ja on saanut sukulaisilta sohvan ja sängyn. Sohvalla oli muutamia tahroja, mutta Clasilta vuokratulla tekstiilipesurilla ne lähtivät hyvin pois. Siinä samalla tuli pestyä omakin sohva, nojatuoli ja petauspatja. Pesurin vuokraus oli parikymppiä, ja laitteen sai hakea aamulla liikkeen auettua ja palauttaa se piti seuraavana päivänä ennen kuin liike suljetaan. Katsoin että laite maksaa uutena kolmisensataa eli monta kertaa saisi tehdä kahden päivän pesumaratoneja, että kannattaisi ostaa itselle ja vuokralaitteelle tulee paljon enemmän käyttöä kuin kotiin ostetuille. Ei myöskään huvita säilyttää isoa laitetta kotona.
Nyt on pakko kommentoida, että kiitos vinkistä! En tiedä missä tynnyrissä olen elellyt, mutta mä en tiennyt tuosta Clas Ohlsonin vuokrauspalvelusta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhentuneet tai muuten käyttämättömät hajuvedet voi käyttää vessan ilmanraikastajana.
Tai ihan vain voi käyttää sitä yleispesuainetta joka on tuoksullinen, pieni loraus pönttöön asioinnin jälkeen. Tuoksuu miedosti eikä seuraava saa astmakohtausta ilmassa leijuvasta "myrkkypilvestä".
Meillä annetaan vain paskan haista. Hyyskässä on kyllä ikkunakin. Pakkoko sinne on heti ängetä toisen perään.
Itse inspiroidun näissä kommenteissa siitä kun joku kertoo että miten ja mistä kaikesta on hankkiutunut eroon, se motivoi itseä.
Siivous niksit ei niinkään kuulu tähän ketjuun.
Tänä vuonna olen paiskinut hommia saadakseni kamaa roskiin, antanut muille tai myynyt. Vanhojen papereiden käyminen aika työlästä, mutta pakko ettei pinot kasva.
Erittäin motivoivaa puuhaa. Kun aiemmin pursunneet kaapit on todella väljiä, se on paras palkinto. Eikä yhtään hullumpaa ole se rahakaan mitä myynnistä saa.
Antaminen on välillä ärsyttävämpää kun on joutunut odottelemaan myöhästeleviä hakijoita, mutta hyvä että saa kierrätettyä ettei kaikki lennä roskiin.
Parasta on minusta tehdä yksi osa alue tai yksi tavara päivässä tyylillä, välillä isompia kokonaisuuksia kerralla.
Tällä tyylillä olen saanut läpikäytyä paljon tavaraa, mutta paljon on vielä edessä.
Vaatteet on ehkä vaikeinta minulle.
Luopuminen on vapauttavaa.
Vielä on matkaa siihen ettei mitään turhaa olisi, mutta kyllä tässä on jo edistystä tapahtunut.
Oletteko säilyttäneet vanhoja kortteja?
Minä heitin paljon roskiin, mutta en kaikkea. Pelottaa että jos sitten kadunkin poisheittoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko kehua Clas Ohlsonin laitevuokrausta! Tytär muuttaa omaan asuntoon ja on saanut sukulaisilta sohvan ja sängyn. Sohvalla oli muutamia tahroja, mutta Clasilta vuokratulla tekstiilipesurilla ne lähtivät hyvin pois. Siinä samalla tuli pestyä omakin sohva, nojatuoli ja petauspatja. Pesurin vuokraus oli parikymppiä, ja laitteen sai hakea aamulla liikkeen auettua ja palauttaa se piti seuraavana päivänä ennen kuin liike suljetaan. Katsoin että laite maksaa uutena kolmisensataa eli monta kertaa saisi tehdä kahden päivän pesumaratoneja, että kannattaisi ostaa itselle ja vuokralaitteelle tulee paljon enemmän käyttöä kuin kotiin ostetuille. Ei myöskään huvita säilyttää isoa laitetta kotona.
Nyt on pakko kommentoida, että kiitos vinkistä! En tiedä missä tynnyrissä olen elellyt, mutta mä en tiennyt tuosta Clas Ohlsonin vuokrauspalvelusta!
Monet rakennuskonevuokraamot vuokraavat myös pienkoneita, tekstiilipesureista ei ole tietoa, mutta meillä on vuokralla syksyisin lehtipuhallin. Nimim. Haravoitavaa pihaa piisaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet rakennuskonevuokraamot vuokraavat myös pienkoneita, tekstiilipesureista ei ole tietoa, mutta meillä on vuokralla syksyisin lehtipuhallin. Nimim. Haravoitavaa pihaa piisaa
Hyvä vinkki tämäkin! Kiva kun on näitä palveluita että ei tarvitse kaikkea ostaa itselle.
Vierailija kirjoitti:
Mites tuo feng shui -kyssäri? Siihen oli tullut peukkuja mutta ei vastauksia. Toistan siis:
Onko joku teistä raivaajista tutustunut feng shuihin? Siinähän myös luovutaan kaikesta sellaisesta mitä kukaan ei käytä ja tyhjennetään käyttämätöntä tavaraa ja kasoja energian vapaan virtauksen mahdollistamiseksi.
Kun täällä on puhuttu konmarista ja minimalismista niin tuo olisi yksi ikivanha kiinalainen näkökulma asiaan.
Feng shui on vähän sivuun siinä mielessä että siinä esim. on tärkeää että joku tila esim. keittiö on tiettyyn ilmansuuntaan tai tietyssä suunnassa aurinkoon ja muuta sellaista, värimaailma ym., eli ei kannata ehkä sitä lähteä ajattelemaan ensimmäisenä jos haluaa selkeämmän, yksinkertaisemman ja vähemmän tavaraa - olevan asunnon.
Raivausvinkkeihin:
Olen tehnyt pienimuotoista läpikäyntiä pitkään. Alkuun oli vaikea luopua oikeastaan mistään, mutta sitä mukaa, kun väljyys lisääntyy, nälkä kasvaa. Kannattaa siis tehdä useampi kierros eikä toisaalta kannata luovuttaa, jos ei ekalla kierroksella vielä onnistu luopumaan kuin vaikka vaan 10% turhasta.
Seuraavilla kierroksilla muuttuu helpommaksi luopua sellaisesta, mikä vielä ekoilla kierroksilla jäi paikalleen.
Pullonkaula itselläni nyt saada turhaa tavaraa eteenpäin, ja painiskelen siinä, mitä kannattaa silti säästää muutaman vuoden sisällä kotoa muuttavalle nuorelle. Lähinnä ekologinen näkökulma, että miksi laittaa hyvät kamat kiertoon ja ostaa sitten uutta kun voisi alkuun hyödyntää mitä kaapeista ylimääräisenä löytyy. Säästää lompakkoa ja luontoa. Näkemyksiä tähän?
Yksi uusi havainto tällä viikolla kaupassa. Sisustustavarahyllyn äärellä marketissa tuli tuska turhan tavaran kauppaamisesta sen sijaan, että olisin aiempaan tapaan ihastellut kauden uusia värejä ja trendejä. Lupaava merkki taloon sisään tulevan tavaran vähentämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Raivausvinkkeihin:
Olen tehnyt pienimuotoista läpikäyntiä pitkään. Alkuun oli vaikea luopua oikeastaan mistään, mutta sitä mukaa, kun väljyys lisääntyy, nälkä kasvaa. Kannattaa siis tehdä useampi kierros eikä toisaalta kannata luovuttaa, jos ei ekalla kierroksella vielä onnistu luopumaan kuin vaikka vaan 10% turhasta.Seuraavilla kierroksilla muuttuu helpommaksi luopua sellaisesta, mikä vielä ekoilla kierroksilla jäi paikalleen.
Pullonkaula itselläni nyt saada turhaa tavaraa eteenpäin, ja painiskelen siinä, mitä kannattaa silti säästää muutaman vuoden sisällä kotoa muuttavalle nuorelle. Lähinnä ekologinen näkökulma, että miksi laittaa hyvät kamat kiertoon ja ostaa sitten uutta kun voisi alkuun hyödyntää mitä kaapeista ylimääräisenä löytyy. Säästää lompakkoa ja luontoa. Näkemyksiä tähän?
Yksi uusi havainto tällä viikolla kaupassa. Sisustustavarahyllyn äärellä marketissa tuli tuska turhan tavaran kauppaamisesta sen sijaan, että olisin aiempaan tapaan ihastellut kauden uusia värejä ja trendejä. Lupaava merkki taloon sisään tulevan tavaran vähentämiseen.
Voisitko kerätä teinille starttipakettia, tietysti jo hänenkin makunsa huomioiden ja kysyen? Onko muualla kodissa säilytystilaa, johon voisi säästää tällaista tavaraa. Ehkä nyt et pääse oikein vauhtiin ja ajattelet vähän joka esineestä, että tätä voi tarvita. Voi auttaa visuaalisesti hahmottamaan ajattelemalla pientä opiskelijaboksia, johon mahtuu vain välttämätön. Silloin voit pakata vaikka muutaman mukin varastoon, eikä niin, ettet saa lainkaan aloitettua tavaroiden raivausta. Nuori itse tietysti valitsee aikanaan, mitä kelpuuttaa mukaan. Silloin sitten tavarat pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatketaanpa taas normaalia mukavaa keskustelua. Olen itse alkanut miettimään, että millä tavoin saisin vältettyä enemmän uuden ostamista ja tehtyä tavaroista monikäyttöisempiä, tuunattua ehkä vanhoja tms.
Joten, mitä sellaisia tavaroita teillä on tällä hetkellä käytössä, joita olette muokanneet tai jotka on tarkoitettu johonkin muuhun käyttötarkoitukseen, kuin missä niitä käytätte? Olisi kiva kuulla vinkkejä laidasta laitaan ja saada ideoita. Onhan näitä täällä keskustelussa jo ollut paljon, mutta aina voi myös löytyä uusia kekseliäitä ideoita ja ei ole pahitteeksi kerrata hyvin toimivia vanhojakaan juttuja.
No, ei nyt täysin uuteen käyttöön, mutta kuitenkin: minulla ei ole juomalaseja enää, juon kaiken mukista. Mukeja tosin on muutama, ettei tarvitse juomien välissä tiskata. Heitin mieluummin pois lasit tilaa viemästä kuin kivoja ja monikäyttöisempiä mukejani.
Minulla on kauniita perittyjä kristallilaseja, joita ei viitsi käyttää ja jotka hautuivat kaapin perukoilla. Minulla on niitä nyt kylppärissä. Pidän laseissa meikkejä ja topsipuikkoja. Näin näen ne joka päivä.
Hauska idea! Itselläni on samaan tarkoitukseen tuikkukuppeja, joihin sopii hyvin topsipuikkoja ja vanulappuja. Ovat helpommin saatavilla kuin omista pakkauksistaan. Ja kauniitakin ovat.
Vierailija kirjoitti:
Raivausvinkkeihin:
Olen tehnyt pienimuotoista läpikäyntiä pitkään. Alkuun oli vaikea luopua oikeastaan mistään, mutta sitä mukaa, kun väljyys lisääntyy, nälkä kasvaa. Kannattaa siis tehdä useampi kierros eikä toisaalta kannata luovuttaa, jos ei ekalla kierroksella vielä onnistu luopumaan kuin vaikka vaan 10% turhasta.Seuraavilla kierroksilla muuttuu helpommaksi luopua sellaisesta, mikä vielä ekoilla kierroksilla jäi paikalleen.
Meillä oli aikaan varastossa iso laatikko, johon ostettiin ja siirrettiin säilöön äidin kanssa kotoa muuttaessa mukaan otettavia. Pidettiin myös listaa mitä on ja mitä tarvitaan, niin sukulaisilta oli helppo pyytää vaikka joululahjaksi. Mutta tärkeintä tässä on se yhteistyö, ettei säilö jotain koin syömiä vilttejä ja mummon posliiniastioita, joita kukaan ei halua kotiinsa. Vaan sellaista, jota nuori itse haluaa ja tuntee tarvitsevansa, eikä mitenkään syyllistäen "haluatko tämän vuosia suvussa olleen maljankon vai pitääkö tämäkin laittaa roskiin, niin on marja-tädistä muistot tässä maljakossa, etkö marja-tätiä rakastanut kovasti." . Ja tässäkin se, että jos tilaa säästämiseen on.
Itse olen karsinut suurimman osan lapsuudenkodista saadun tavaran. Ne kun olivat just jotain matto lapsuudestani ja vuotta aiemmin kuolleen mummini astioita -tasoa. Sekä parittomia pyyhkeitä ja lakanoita. Anoppi keräsi meille laatikollisen kaikkea ylimääräistä omista kaapeistaan.
Omille lapsilleni en tee tuota.
Minäkin olen ottanut pikkuvessaani kaunistukseksi pikku lysterimaljakon purkiksi ja samoin pari tuikkukuppia ja kristallilasia. Pöydällä on pikku puuvillainen virkattu liina, koska lasken siihen kaikkea kuivumaan, ja se on helppo heittää pyykkiin välillä. Mutta se on silti sievä.
Ylimääräisellä torkkuviltillä peitin yhden väärän värisen tuolin, ja nyt sopii makkarin väriin.
Ikean pyykkikori palvelee hyvin pahviroskan keräykseen.
Yhtä lasivuokaa käytän nurin päin ruuan lasikupuna.
Koristelyhdyn ripustin ikkunan eteen amppeliksi viherkasville.
Karhu-purkista tein tunnelmavalon asettelemalla sinne sisään ylimääräiset pihakausivalot. Samoin kodinhoitohuoneeseen yövalon kynttilälyhdystä, jonne laitoin jouluvalot.
Lehtitilauslahjaksi tulleen huivin ripustelin pikkuikkunan verhoksi ja kyllä sitten myöhemmin myin kirpparilla.
Hääpukuni oli vuokrattu, joten sitä ei tarvinnut säilytellä. Ikinä en siihen enää olisi mahtunut :)
Hääkimppuakaan ei kuivailtu, koska heitin sen, en heittokimppua.
Minun nurkissani (varastoon ei mahdu enää) on laatikoita, joissa leluja ja lastenkirjoja. Olen aikonut mennä puistokirppikselle myymään niitä, mutta kun niitä ei nyt korona-aikaan ole täällä ollut. Olisi voinut mennä ihan mihin vaan kaupungin alueelle, joten ilman autoakin oleva olisi voinut mennä mahdollisimman lähelle. Ja hakea aina kotoa lisää tavaraa kun tai jos olisi saanut myytyä. Ja ei, en aio pyytää ketään autollista auttamaan, olen huomannut auton ilmeisesti kuluvan, jos kaveria joutuu kuskaamaan, eli ei siis kuskata. Huomasin tämän taas kerran kun kysyin kyytiä uimaan ihmiseltä, joka aina lähettää ystävänpäiväkortin kuitenkin. Ystävyys on kai sellaista.
Kaikki keräilijöiden ryhmät ovat kai facebookissa, jonne en haluaisi liittyä. Torissa olen, mutta ilmeisesti aika työläs myyntipaikka, päätellen täältä lukemistani kommenteista.
Ehkä on vaan vietävä tai pyydettävä hakemaan paikallista kirpputoriyrittäjää, kuulemma siellä hinnoitellaankin valmiiksi ja saiko siitä nyt puolet siitä tuotosta.
Hyvä ajatus tehdä laatikkoa nuoren kanssa yhdessä. Tilaa tuohon varmaan sen verran löytyy. Nythän minä ne jo laittaisin muuten menemään, joten lupa on luopua heti kun ei enää tarvi. Siinä laatikkoa tehdessä konkretisoituu se kaman määrä ja onko idea ylipäätään järin realistinen.
Vierailija kirjoitti:
Itse inspiroidun näissä kommenteissa siitä kun joku kertoo että miten ja mistä kaikesta on hankkiutunut eroon, se motivoi itseä.
Siivous niksit ei niinkään kuulu tähän ketjuun.Tänä vuonna olen paiskinut hommia saadakseni kamaa roskiin, antanut muille tai myynyt. Vanhojen papereiden käyminen aika työlästä, mutta pakko ettei pinot kasva.
Erittäin motivoivaa puuhaa. Kun aiemmin pursunneet kaapit on todella väljiä, se on paras palkinto. Eikä yhtään hullumpaa ole se rahakaan mitä myynnistä saa.
Antaminen on välillä ärsyttävämpää kun on joutunut odottelemaan myöhästeleviä hakijoita, mutta hyvä että saa kierrätettyä ettei kaikki lennä roskiin.
Parasta on minusta tehdä yksi osa alue tai yksi tavara päivässä tyylillä, välillä isompia kokonaisuuksia kerralla.
Tällä tyylillä olen saanut läpikäytyä paljon tavaraa, mutta paljon on vielä edessä.
Vaatteet on ehkä vaikeinta minulle.Luopuminen on vapauttavaa.
Vielä on matkaa siihen ettei mitään turhaa olisi, mutta kyllä tässä on jo edistystä tapahtunut.Oletteko säilyttäneet vanhoja kortteja?
Minä heitin paljon roskiin, mutta en kaikkea. Pelottaa että jos sitten kadunkin poisheittoa.
Minä olen säästänyt kaikki postikortit, mutta vanhimmat ovat aikaisintaan 1970-luvulta. Muut kai voisi heittää pois, mutta ehkä joku kerää tuon vuosikymmenen kortteja. Vaikka se olikin ihan just.
Luopuminen on muuttunut helpommaksi sitä mukaa kun tajuaa mikä kaikki on jäänyt käyttämättä ja siksi turhan panttina kodissa.
Tilalle on tullut kamala syyllisyys siitä, kuinka paljon turhia tavaroita on elämän aikana kertynyt.
Toinen syyllistymisen aihe on se, päätyvätkö ne enää ikinä mihinkään uuteen käyttöön.
Puhti loppui kesken ja nyt on lattialla pyörinyt muutaman viikon kolme jätesäkkiä, en enää muista oliko niissä kierrätettävää vai roskiin menevää. Taidan viedä kaikki roskiin avaamatta, mitään säästettävää niissä ei ainakaan ole!
Osallistuin 100 poistoa elokuussa -haasteeseen ja sata tavaraa ja vaatetta on nyt poistettu. En laskenut esim. salaattiottimia kahdeksi vaan yhdeksi tavaraksi, samoin esim lasten kirjasalkku poistui yhtenä tavarana, vaikka sisälsi neljä kirjaa. Viisi säkkiä lähti Konttiin, mutta mikään ei silti näytä vähentyneen, joten ajattelin jatkaa haastetta syyskuun ajan toisella sadalla tavaralla. *Lähteekö joku mukaan?*
Meillä on 5hlöä ja 250m2, ei varsinaisesti ahdasta, mutta tavaraa on paljon ja lasten vuoksi sitä pitää jatkuvasti hankkia ja toisaalta myös kierrättää. Ihailen pelkistettyä ja avaraa sisustusta ja pyrin siihen.
Mites tuo feng shui -kyssäri? Siihen oli tullut peukkuja mutta ei vastauksia. Toistan siis:
Onko joku teistä raivaajista tutustunut feng shuihin? Siinähän myös luovutaan kaikesta sellaisesta mitä kukaan ei käytä ja tyhjennetään käyttämätöntä tavaraa ja kasoja energian vapaan virtauksen mahdollistamiseksi.
Kun täällä on puhuttu konmarista ja minimalismista niin tuo olisi yksi ikivanha kiinalainen näkökulma asiaan.