Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

tavarapaljous :(

Vierailija
22.04.2014 |

ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/

Kommentit (20739)

Vierailija
7941/20739 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatketaanpa taas normaalia mukavaa keskustelua. Olen itse alkanut miettimään, että millä tavoin saisin vältettyä enemmän uuden ostamista ja tehtyä tavaroista monikäyttöisempiä, tuunattua ehkä vanhoja tms.

Joten, mitä sellaisia tavaroita teillä on tällä hetkellä käytössä, joita olette muokanneet tai jotka on tarkoitettu johonkin muuhun käyttötarkoitukseen, kuin missä niitä käytätte? Olisi kiva kuulla vinkkejä laidasta laitaan ja saada ideoita. Onhan näitä täällä keskustelussa jo ollut paljon, mutta aina voi myös löytyä uusia kekseliäitä ideoita ja ei ole pahitteeksi kerrata hyvin toimivia vanhojakaan juttuja.

Vierailija
7942/20739 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatteiden värjäyksessä kannattaa muistaa, että ompeleet eivät välttämättä värjäydy. Niinpä punaiseksi tai mustaksi värjätty valkoinen/vaalea hääpuku voisi näyttää värjäyksen jälkeen aika irvokkaalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7943/20739 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatketaanpa taas normaalia mukavaa keskustelua. Olen itse alkanut miettimään, että millä tavoin saisin vältettyä enemmän uuden ostamista ja tehtyä tavaroista monikäyttöisempiä, tuunattua ehkä vanhoja tms.

Joten, mitä sellaisia tavaroita teillä on tällä hetkellä käytössä, joita olette muokanneet tai jotka on tarkoitettu johonkin muuhun käyttötarkoitukseen, kuin missä niitä käytätte? Olisi kiva kuulla vinkkejä laidasta laitaan ja saada ideoita. Onhan näitä täällä keskustelussa jo ollut paljon, mutta aina voi myös löytyä uusia kekseliäitä ideoita ja ei ole pahitteeksi kerrata hyvin toimivia vanhojakaan juttuja.

No, ei nyt täysin uuteen käyttöön, mutta kuitenkin: minulla ei ole juomalaseja enää, juon kaiken mukista. Mukeja tosin on muutama, ettei tarvitse juomien välissä tiskata. Heitin mieluummin pois lasit tilaa viemästä kuin kivoja ja monikäyttöisempiä mukejani.

Vierailija
7944/20739 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Konmarissa ei tarvitse kerätä KAIKKIA vaatteita kasaan kuten monet tuntuvan tekevän esim. youtube videoissa. Netti on täynnä konmari tarkistus listoja, joissa pääkategoriat (vaatteet, paperit ja komono) on jaettu pienempiin osiin ja konmarittamisen voi alottaa pienempi osio kerrallaan.

Toisaalta, kun kaiken (esim. ne vaatteet) kasaa kerralla yhteen läjään, niin minusta se järkytys ja tietynlainen ahdistus on oikeastaan positiivisia tunnekokemuksia. Luulisin, että useimmilla alkaa raksuttaa ja siihen (kulutus)käyttäytymiseen voi tulla muutoksia. Toisilla isompia ja toisilla pienempiä, varmasti, mutta muutoksia yhtä kaikki.

Jep, juuri tähän perustuu. Kun tajuaa miten käsittämättömän paljon omistaa ja kuinka pientä osaa siitä käyttää, alkaa kyseenalaistaa tavaran omistamisen mielekkyyttä. Samaa tunnetta ei tule, kun vilkaisee suht järjestyksessä olevaan kaappiin. Siksi konmarissa pitää myös ottaa jokainen tavara käteen ja arvioda se pirskahtelu. Se ei välity henkareilta, joissa roikkuu 20 paitaa siististi, että tosiasiassa käytät vaan kymmentä ja pari noista paidoista on ysäriltä peräisin, etkä ikinä pukisi niitä päällesi.

Ihan ohis, mutta mitä vikaa on ysäriltä lähtöisin olevissa paidoissa? Niissä on hyvät materiaalit. Ja muotiakin taas ovat!

Ysäri on hauskaa muotia, mutta nyt on taas 70-luku tulossa kovaa vauhtia muotiin

Vierailija
7945/20739 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, ei nyt täysin uuteen käyttöön, mutta kuitenkin: minulla ei ole juomalaseja enää, juon kaiken mukista. Mukeja tosin on muutama, ettei tarvitse juomien välissä tiskata. Heitin mieluummin pois lasit tilaa viemästä kuin kivoja ja monikäyttöisempiä mukejani.

Minulla on kauniita perittyjä kristallilaseja, joita ei viitsi käyttää ja jotka hautuivat kaapin perukoilla. Minulla on niitä nyt kylppärissä. Pidän laseissa meikkejä ja topsipuikkoja. Näin näen ne joka päivä.

Vierailija
7946/20739 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on kauniita perittyjä kristallilaseja, joita ei viitsi käyttää ja jotka hautuivat kaapin perukoilla. Minulla on niitä nyt kylppärissä. Pidän laseissa meikkejä ja topsipuikkoja. Näin näen ne joka päivä.

Minulla vähän saman tyylistä.

Meillä on mariskoolit nykyään käytössä hiuslenkkien ja pinnien säilytyspaikkana.

Pienet tavarat eivät huku pitkin laatikoita ja kivat lasiesineet saavat olla näkösällä eikä vain kaapin nurkassa.

Vierailija
7947/20739 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti vielä lisätä, että toiseen mariskooliin ajattelin laittaa syksyn tullen polttamattomia tuikkuja odottamaan aina omaa vuoroaan. En siis polta niitä mariskoolissa vaan ihan tuikkukipossa.

Vierailija
7948/20739 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuohon ajatusleikkiin liittyen:

Hamsterille ihan jokainen asia olisi se arvokas ja merkityksellinen, joten mitään ei haltijakeiju pois voisi tuolla ajatuksella viedä.

Mutta ei me kaikki tavarapaljouden tuskailijat olla hamstereita! Itse pystyn heittämään kaiken tarpeettoman surutta pois ja heitänkin (kierrätykseen, ei roskiin, toim. huom.) Meillä on silti tavaraongelmaa. Meillä on useampi lapsi, jotka pakostakin tarvitsevat yhtä sun toista tavaraa, ja vaatteita ja tavaroita varastoidaan vanhemmilta sisaruksilta nuoremmille. Tavaraa siis väistämättä on, vaikkei hamstratakaan. Toisekseen olen hutilus ja monesti kiireissäni työntelen tavaroita väärille paikoille ja sekaisin mihin sattuu - tästä seuraa sekaisia kaappeja ja pursuilevia hyllyjä, joita pitää sitten erikseen järjestellä. Kolmanneksi aina ei ole aikaa järjestää ja kirppistellä, joten ne poistuvatkin tavarat pääsevät joskus kasautumaan.

Näihinkin ongelmiin olenkin saanut tästä ketjusta palion hyviä vinkkejä. Olen lukenut koko ketjun ja seuraan sitä säännöllisesti. Ketjun kestosuosio ja vilkas keskustelu kertoo siitä, että kovin moni erilainen ihminen erilaisissa tilanteissa kaipaa apua tavarapaljouteen!

Vierailija
7949/20739 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hääpuku, jota varten pitäisi laihduttaa johonkin tiettyyn painoon, sekä hääpuku, joka vaatisi sekä korjausompelua että värjäystä, ovat itse asiassa oikein malliesimerkkejä siitä, miten tavarat aiheuttavat ylimääräisiä vaatimuksia ja stressiä. Tuleeko siihen ihannepainoon ikinä laihdutettua? Olisiko sitä toista hääpukua saanut ikinä aikaiseksi viedä muokattavaksi?

Voi tulee! Olen laihtunut vuoden sisään n. 20 kiloa ja kohta se päivä on lähellä, että hääpukukin sopii (hyvin) ylle. Se on siis tavoitemekkoni. Joillain laihduttajillahan on joku yksittäinen vaatekappale, mitä käyttävät mittatikkuna. Minusta se on ihan hauska idea toteuttaa. Sitä en kyllä minäkään ymmärrä, että vaatekaapissa on paljon eri kokoisia vaatteita, joista osa ei sovi päälle ja jotka tuottavat vain huonoa mieltä.

Ja hääpukuahan ei tule käytettyä missään, joten se on oikein kunnon hömppäpuku. Jostain syystä tykkään siitä enemmän kuin jostain järkevästä vaatteesta. Ehkä se johtuu siitä, että se on itse suunnittelemani ja ompelijan tekemä. Jos se olisi valmisvaate niin ehkä se olisi mennyt jo.

Vierailija
7950/20739 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Piti vielä lisätä, että toiseen mariskooliin ajattelin laittaa syksyn tullen polttamattomia tuikkuja odottamaan aina omaa vuoroaan. En siis polta niitä mariskoolissa vaan ihan tuikkukipossa.

Sinä järkevä ihminen.. sinulla sopii tuikut mariskooliin. Minä olen joutunut opettelemaan kynttilöiden hamstraamisesta pois. Siinä vaiheessa kun pelkkiä lämpökynttilöitä oli sellainen pieni tynnyrillinen ja muita kynttilöitä arkullinen ja useampi vetolaatikollinen kaapeissa, tajusin, että tämän on loputtava. En ole ostanut vuosiin kynttilöitä, koska niitä riittää. Ja lisäksi olen ihastunut led-kynttilöihin, koska niissä ei ole tulipalovaaraa.

Vierailija
7951/20739 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei ole mikään maata mullistava vinkki, mutta monelle on varmaan kertynyt kangaskasseja yli tarpeen. Niitä on saanut eri paikoista ja hankkinut itsekin, mutta kauppakassina kestokassi on parempi.

Käytän kangaskasseja monenlaisena ”tilanjakajana” eri asioille. Eri sesongin asusteet voivat olla esimerkiksi samassa paikassa, mutta osa on pakattu erilleen. Kun kausi vaihtuu, laitan vaikka ne kesäjutut sinne enemmän piiloon ja jemmaan.

Minulla on aika paljon laukkuja ja kasseja, vaikka olen onnistunut minimoimaan määrää kiitettävästi. Säilytän joitain pikkulaukkuja isomman sisällä hyllyllä, joissain laukuissa on muuta tavaraa ja kasseissa esim. huiveja, pipoja ja hanskoja. Talviaikaan vaihtelen huiveja ja pakkaslenkeillä ne kastuvat ja joutuvat pesuun, joten niitä on aika paljon ja on ihan hullu ajatus viikata niitä sievästi. Pidän ne kassissa, mistä saan myllättyä just sen oranssin silkkihuivin tai just sen juoksupipon nopeasti.

Vierailija
7952/20739 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaatteiden värjäyksessä kannattaa muistaa, että ompeleet eivät välttämättä värjäydy. Niinpä punaiseksi tai mustaksi värjätty valkoinen/vaalea hääpuku voisi näyttää värjäyksen jälkeen aika irvokkaalta.

Totta, ja lisäksi keinokuituja on haastavampi värjätä kuin pellavaa ja puuvillaa. Voi olla, ettei väriä tartu ollenkaan tai se onkin vain häivähdys. Pahimmassa tapauksessa tahraiselta näyttävä häivähdys.

Häämekon kankaasta voi tuunailla muutakin kuin järkeviä vaatteita, esim. lapsille prinsessa-naamiaismekkoja ja viittoja, boho-tyylisen rennon puseron röyhelöillä ja pitseillä, pussukkamallisen laukun tai vaikka hiuspannan tai fascinatorin juhla-asuun. Kuten huomaatte, en ole hamsteri vaan tuunari. Onko se sana..?

Vierailija
7953/20739 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mattoja voi käyttää seinävaatteina. Monelle itsestäänselvää, mutta ei ehkä kaikille? Ne vaimentavat ja tekevät huoneesta hetkessä aivan eri tyylisen. Jos perheeseen tulee vaikkapa koiranpentu eikä rakkaasta matosta halua luopua, naulaa se seinälle.

Vierailija
7954/20739 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kukaan vertaillut feng shui oppeja konmariin? Feng shuissa kai myös pyritään poistamaan turhaa tavaraa ja siten pitämään energiavirtaukset liikkeellä. Olisi mielenkiintoista kuulla jos joku osaisi kertoa

enemmän?

Vierailija
7955/20739 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhentuneet tai muuten käyttämättömät hajuvedet voi käyttää vessan ilmanraikastajana.

Vierailija
7956/20739 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen luopunut patalapuista ja -kintaista. Vanhat olivat kertakaikkisen karmeita, kestolikaantuneita ja palaneita. Mietin jo uusien ostamista, mutta luin jostain, ettei ravintolakeittiöissäkään sellaisia käytetä vaan keittiöpyyhettä. Kokeilin epäileväisenä ja sehän toimii. Keittiöpyyhkeitä on liikaa, eikä haittaa jos niitä kuluu pois käytöstä tämän takia. Jostain syystä patalappuja ei ole tullut niin pestyäkään ja siksi ovatkin huonossa kunnossa. Pyyhe menee pyykkiin luontevammin.

Vierailija
7957/20739 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen luopunut patalapuista ja -kintaista. Vanhat olivat kertakaikkisen karmeita, kestolikaantuneita ja palaneita. Mietin jo uusien ostamista, mutta luin jostain, ettei ravintolakeittiöissäkään sellaisia käytetä vaan keittiöpyyhettä. Kokeilin epäileväisenä ja sehän toimii. Keittiöpyyhkeitä on liikaa, eikä haittaa jos niitä kuluu pois käytöstä tämän takia. Jostain syystä patalappuja ei ole tullut niin pestyäkään ja siksi ovatkin huonossa kunnossa. Pyyhe menee pyykkiin luontevammin.

Samoin olen tehnyt, mutta kannattaa hankkia yksi pari pieniä silikoniuunikintaita. Ne on hyvät ja helppo laittaa tiskikoneeseen.

Vierailija
7958/20739 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samoin olen tehnyt, mutta kannattaa hankkia yksi pari pieniä silikoniuunikintaita. Ne on hyvät ja helppo laittaa tiskikoneeseen.

Tarkoitan näitä:

https://www.tuontitukku.fi/koti-ja-toimisto/patalappu-silikoni-2kpl-uun…

Vierailija
7959/20739 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko kehua Clas Ohlsonin laitevuokrausta! Tytär muuttaa omaan asuntoon ja on saanut sukulaisilta sohvan ja sängyn. Sohvalla oli muutamia tahroja, mutta Clasilta vuokratulla tekstiilipesurilla ne lähtivät hyvin pois. Siinä samalla tuli pestyä omakin sohva, nojatuoli ja petauspatja. Pesurin vuokraus oli parikymppiä, ja laitteen sai hakea aamulla liikkeen auettua ja palauttaa se piti seuraavana päivänä ennen kuin liike suljetaan. Katsoin että laite maksaa uutena kolmisensataa eli monta kertaa saisi tehdä kahden päivän pesumaratoneja, että kannattaisi ostaa itselle ja vuokralaitteelle tulee paljon enemmän käyttöä kuin kotiin ostetuille. Ei myöskään huvita säilyttää isoa laitetta kotona.

Vierailija
7960/20739 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhentuneet tai muuten käyttämättömät hajuvedet voi käyttää vessan ilmanraikastajana.

Tai ihan vain voi käyttää sitä yleispesuainetta joka on tuoksullinen, pieni loraus pönttöön asioinnin jälkeen. Tuoksuu miedosti eikä seuraava saa astmakohtausta ilmassa leijuvasta "myrkkypilvestä".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi yhdeksän