Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

tavarapaljous :(

Vierailija
22.04.2014 |

ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/

Kommentit (20731)

Vierailija
7621/20731 |
13.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis tää vaatteiden listaus oli ehkä parasta ikinä!

Aloin täällä ihan ihmetellä, että totta.. Miksi minulla on NELJÄT collegehousut, joista kaikkia käytän ainoastaan kotona..

Taidankin viikonloppuna käydä uudestaan vaatteitani läpi.

Ja ihmettelijöille, ehkä heillä on kuivaava pesukone, joten illalla peset niin aamulla on taas puhdasta kuivaa päällä.

Ainakin selvisi, miksi en tule koskaan saamaan vaatteitani noin pieneen tilaan 🙂

En voi kuvitella eläväni niin, että mulla olisi vain 2 alaosaa + 5 yläosaa, plus joku juhla-asu kaikkiin tilanteisiin häistä hautajaisiin. Ns. tavallisten vaatteiden kanssa käytettäväksi YHDET kengät.

Kuinka monia kenkiä oikeasti käytät?

Ettet vaan eniten niitä yksiä tiettyjä lenkkareita/tennareita ja muita vaan kuriositeetin vuoksi? Käytät kerran ja sitten ne jää lojumaan eteisen lattialle.

Kuinka monet syys- ja talvikengät sulla on? Kesäkenkiä/lenkkareita nyt on helppo ostaa hetken mielijohteesta.

Miehillä on helpompi rajata tiivis vaatekaappi, koska erityyppisiä vaatteita ja kenkiä on vähemmän. Jos olet nainen, joka pukeutuu säännöllisesti arkeen, juhlaan, business-tyyliin ja ulkoiluun ympäri vuoden, vaatteita, takkeja ja kenkiä on pakko olla monenlaisia tai muuten olet suurimman osan ajasta tilanteeseen nähden väärin pukeutunut. Olennaista on minusta, että vaatekaappi ei pursua turhuuksia, joita ei tarvitse, mutta on ihan normaalia, ett ihminen tarvitsee kaikkia seuraavia: juhlamekot, business vaatteet, business casual, arkifarkkutyyli, kotiolovaatteet, jokasään ulkokamat (koira), ja näihin kaikkiin sopivat jalkineet ja päällysvaatteet. Ei mahdu yhteen pikkukaappiin eikä tarvikaan.

Jalkojen terveyden kannalta on muuten huono, jos pitää koko ajan vain yksiä kenkiä. Vaikka tyyli olisi koko ajan sama, silti kannattaa olla vähintään kaksi kenkäparia vuorotella, jotta kenkä saa ”levätä” käyttökertojen välillä.

Minulla on kyllä naisena vastaavanlainen vaatevarasto kuin tuolla vaatekaappinsa listanneella miehellä. Hieman enemmän vaatetta, mutta ei todellakaan pursuile kaapit. Siis ihan ookoo minusta, jos joillakin pursuilee, mutta ei ole välttämätöntä. Minulla on kaksi mekkoa juhlatilaisuuksia tai juhlavampia tilaisuuksia varten: toinen on hivenen paksumpaa kangasta ja musta, toinen on ohuempaa kangasta ja iloisemman värinen ja kummassakin mekossa on 3/4-pituiset hihat. Kumpikin käy niin hienoihin häihin kuin puutarhajuhliinkin asusteista riippuen. Musta sopisi virallisiin työmenoihin, jos minulla sellaisia olisi. Kahdet korkokengät: mustat ja värikkäät. Kummatkin kengät käy kummankin mekon kanssa. Näiden asujen lisäksi minulla on erilaisia koruja, jotka kaikki mahtuvat kenkälaatikon kokoiseen rasiaan, ja erilaisia silkkihuiveja, jotka mahtuvat toiseen samankokoiseen rasiaan. Meikkejä minulla on kolmannen kenkärasiallisen verran: eri sävyisiä huulipunia ja niihin sointuvat poskipunat ja luomiväripaletit ynnä muut. Saan todella kivoja kokonaisuuksia aikaiseksi näistä koostamalla. Muuten on vaatekaappi aika lailla samoilla linjoilla kuin listausmiehellä. Matalia sandaaleita on kahdet ja kummatkin käy mekkoihini. Toiset on sirommat ja toiset sellaiset yksinkertaisen muodikkaat, joissa kaksi leveää nahkanauhaa jalkaterän yli ja normaalia paksumpi pohja. Iltapukua ei ole, mutta jos niin hieno tilaisuus tulisi, voisin vuokrata.

Toki minulta löytyy myös mustat sikarimalliset puvun housut ja valkoinen silkkipusero, jotka korkkareiden kanssa käyvät aivan hyvin joihinkin juhliin. Eli tavallaan kenkiä vaihtamalla saan aikaiseksi kolmannen juhlavaatetuksen, ja sitten asusteiden kanssa erilaista tunnelmaa.

Vierailija
7622/20731 |
13.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloin täällä ihan ihmetellä, että totta.. Miksi minulla on NELJÄT collegehousut, joista kaikkia käytän ainoastaan kotona..

Ja ihmettelijöille, ehkä heillä on kuivaava pesukone, joten illalla peset niin aamulla on taas puhdasta kuivaa päällä.

Ainakin selvisi, miksi en tule koskaan saamaan vaatteitani noin pieneen tilaan 🙂

En voi kuvitella eläväni niin, että mulla olisi vain 2 alaosaa + 5 yläosaa, plus joku juhla-asu kaikkiin tilanteisiin häistä hautajaisiin. Ns. tavallisten vaatteiden kanssa käytettäväksi YHDET kengät.

Joo, ymmärrän kyllä täysin, ettei kaikilta luonnistuisi, vaikka minulle järjestely sopiikin. Voi myös olla, että jos saadaan turhat rojut pois kämpästä ja kaappitilaa tulee lisää, että kertyy minullekin sitten taas enemmän vaatetta. Kaksi vuotta olen nyt mennyt tällä varustuksella enkä ole muuta kaivannut lisää kuin sandaalit ja sortsit, jotka hankin varmaan ensi vuonna. Nekin kyllä mahtuvat edelleen tuohon minun kaappiin, eli siinä mielessä ei riko "kaavaa", vaikka muutama lisävaatekappale joukkoon tulisi. Vaatetangollekin mahtuisi vielä. Vähän mietin jotain tyylikästä pellavapukua, mutta en oikein tiedä, olisiko Suomessa käyttöä sellaiselle vai näyttäisinkö vain entisaikain keikarilta.

Onko tämä mies joku tekoälyn palstalla luoma ihannemieshahmo :D Olen miehelle ehdotellut pellavapukua, mutta ei mene kaupaksi. Mies ei pidä puvuista - enkä minäkään - mutta sellainen hieman ryppyinen matkustelevan brittiyläluokan hoikempi herculepoirot itämaanmatkalla olisi aika hieno..

Voi apua :D Olen ihan oikea henkilö, kiitos kysymästä! Meinasin lohkaista, että passi löytyy, eikä sellaista tekoälyluomuksille anneta, mutta sitten tarkistin asian ja selvisi, että Sophia-robotilla on passi! On se maailma liikahtanut sitten dinosaurusten ajan!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7623/20731 |
13.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tässä raivaillut tavaraa, ja kiinnitin huomiota sellaiseen asiaan, että on paljon tavaroita, joita käyttää ehkä kerran vuodessa, mutta se tarve tulee kuitenkin säännöllisesti. Minulla on esim. toppahousut ja toppasaappaat, joita käytän vain, jos olen pitkään ulkona oikein kylmällä ilmalla. Ja niin käy 1-2 kertaa talvessa. Leutona talvena ei kertaakaan. Mutta sitten kun sellainen tilanne tulee, on tosi hyvä, että ne ovat saatavilla.

Luistimia tulee myös käytettyä vain 1-2 kertaa talvessa. Mutta on se tosi mukavaa, silloin ne ovat tosi tärkeät.

Isoin kattila samaten seisoo suurimman osan ajasta kaapissa, mutta 1-2 kertaa vuodessa sillekin iskee tarve. Jne, vastaavia löytyy monia. Moni näistä esineistä on myös sellainen, ettei sitä oikein voi korvatakaan millään muulla.

Tuntuu vain tyhmältä, että esineet seisovat tyhjän panttina lähes koko ajan, ja pääsevät käyttöön vain muutaman tunnin vuodessa. Mutta mahtaako asialle mitään? Myydä pois käytön jälkeen ja ostaa seuraavana vuonna (kirppikseltä) uusi? No mutta sitä saisi olla tekemässä koko ajan, näitä esineitä kun tosiaan on monia. Se voisi joissakin tilanteissa auttaa, jos tavaroiden vuokraus, lainaus ja yhteisomistus kehittyisivät enemmän, mutta ravata siinäkin saisi. Ja vaikkapa niistä toppahousuista pitäisi aina löytyä sopiva koko, malli ja mielellään värikin.

Vierailija
7624/20731 |
13.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Konmari kirjoitti:

Kolmen lapsen äitinä tavaraa kertynyt paljon vuosien aikana ja asunto pienehkö. Konmari kirja on hyvä. Kirjassa pyydetään heittämään pois kaikki joka ei tuota iloa. Jokainen tavara yksitellen käteen ja miettimään. Tämän avulla pystyin paljon heittää pois sellaista joista aattelin et ehkä joskus tarvii

No en nyt oikein tiedä, tuottavatko esim. kaapissani olevat kattilat minulle iloa. Mutta tarvitsen niitä ruuanlaittoon. Minusta tuo konmarituksen ilosanoma on naiivi.

Moneen kertaan käsitelty asia ketjussa, iloa on myös se että sinulla on kattila kun tarvitset sitä ruoanlaittoon.

Miksi ei voisi siis sanoa suoraan, että tätä en heitä pois, koska tarvitsen sitä ruuanlaittoon. Miksi siitä pitää yrittää väkisin vääntää jotain ilomantraa. Kun tein inventaarion omien kaappieni sisällöstä, kyllä sinne jäi tavaroita, joita kohtaan minulla ei ole minkäänlaisia tunteita.

Vierailija
7625/20731 |
13.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan että kaksi eri trollia. Voi olla samakin ihminen.

Vierailija
7626/20731 |
13.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tässä raivaillut tavaraa, ja kiinnitin huomiota sellaiseen asiaan, että on paljon tavaroita, joita käyttää ehkä kerran vuodessa, mutta se tarve tulee kuitenkin säännöllisesti. Minulla on esim. toppahousut ja toppasaappaat, joita käytän vain, jos olen pitkään ulkona oikein kylmällä ilmalla. Ja niin käy 1-2 kertaa talvessa. Leutona talvena ei kertaakaan. Mutta sitten kun sellainen tilanne tulee, on tosi hyvä, että ne ovat saatavilla.

Luistimia tulee myös käytettyä vain 1-2 kertaa talvessa. Mutta on se tosi mukavaa, silloin ne ovat tosi tärkeät.

Isoin kattila samaten seisoo suurimman osan ajasta kaapissa, mutta 1-2 kertaa vuodessa sillekin iskee tarve. Jne, vastaavia löytyy monia. Moni näistä esineistä on myös sellainen, ettei sitä oikein voi korvatakaan millään muulla.

Tuntuu vain tyhmältä, että esineet seisovat tyhjän panttina lähes koko ajan, ja pääsevät käyttöön vain muutaman tunnin vuodessa. Mutta mahtaako asialle mitään? Myydä pois käytön jälkeen ja ostaa seuraavana vuonna (kirppikseltä) uusi? No mutta sitä saisi olla tekemässä koko ajan, näitä esineitä kun tosiaan on monia. Se voisi joissakin tilanteissa auttaa, jos tavaroiden vuokraus, lainaus ja yhteisomistus kehittyisivät enemmän, mutta ravata siinäkin saisi. Ja vaikkapa niistä toppahousuista pitäisi aina löytyä sopiva koko, malli ja mielellään värikin.

Olen koittanut tätä taklata sillä, että tavarat on muokkautuvia ja monikäyttöisiä. Boolimaljaa käytän myös salaattikulhona. Taikinakulhot on myös salaattikulhoina, ja niissä on kannet, joten ne on sekä tarjoiluastioita että jääkaappiastioita. Kerrospukeutuminen: Vähän ohuemmat mutta isommat toppahousut, joiden alle mahtuu joko kerrasto, tai kerrasto ja fleece. Takki johon voi laittaa päälle toppaliivin ja alle fleecen tai villatakin.

Kaikki on mustaa, joten käy aina yhteen.

Vierailija
7627/20731 |
13.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä kenkien määrästä edellisten kanssa, muutama pari on hyvä olla. Siinä kenkä levähtää välillä ja toisaalta jokainen kenkäpari kestää pidempään, kun kulutus jakautuu.

Eihän se kenkä kestä yhtään sen pidempään - et vain kuluta sitä yhtä soittoa. On ekologisuuden kannalta ihan sama, ostatko nyt yhdet kengät, joita käytät kaksi vuotta putkeen ja ostat sitten uudet, kuin että ostat nyt neljät kengät ja käytät niitä kahdeksan vuotta. Todennäköisesti käyttäisit niitä vähemmän, koska muoti muuttuu ja yhtäkkiä ne maailman ihanimmat korkkarit näyttävätkin tosi tyhmältä, tai sulle tulee vaivaisenluu etkä voi käyttää niitä enää, tai kengät litistyvät kaapissa muodottomiksi (kukaan ei jaksa laitella mitään täytteitä kenkiin muodon ylläpitämiseksi, älä edes yritä väittää tekeväsi näin). Tässä ketjussa oli puhe siitä, miten tavaraa saisi vähennetyksi, ja nyt kun joku siinä on onnistunut ja on itse tyytyväinen tilanteeseensa, aletaan täällä viisastella siitä, miten hyvä olisi sittenkin tehdä niin ja näin. Osta muotopohjallisia, joita vaihtelet, jos tuo jalkaparka niin kauheasti kärsii yksistä kengistä. Eikös tääkin tyyppi sesongin mukaan vaihda kenkiä, ja pitäähän se niitä juoksulenkkareita ainakin myös jalassa?

... olenko mä sit niin harvinainen, nimittäin kyllä mä laitan talvikenkiin kesän ajaksi aina täytteen pakatessani ne kenkälaatikkoon odottamaan syksyä? :D Kesäkenkiin en välttämättä jaksa laittaa talven ajaksi koska kesäkengistä suurin osa on sellaisia jotka ei mene lyttyyn toisin kuin talvisaappaat tms.

Vierailija
7628/20731 |
13.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen koittanut tätä taklata sillä, että tavarat on muokkautuvia ja monikäyttöisiä. Boolimaljaa käytän myös salaattikulhona. Taikinakulhot on myös salaattikulhoina, ja niissä on kannet, joten ne on sekä tarjoiluastioita että jääkaappiastioita. Kerrospukeutuminen: Vähän ohuemmat mutta isommat toppahousut, joiden alle mahtuu joko kerrasto, tai kerrasto ja fleece. Takki johon voi laittaa päälle toppaliivin ja alle fleecen tai villatakin.

Kaikki on mustaa, joten käy aina yhteen.

Minulla oli ennen kaksi muovista taikinakulhoa, popcorn-tekstillä varustettu kulho, teräskulho, muovinen salaattikulho, kolme isoa posliinikulhoa ja iso savinen salaattikulho. Olen sinkku, joka ei leivo juuri koskaan eikä pidä juhlia ja kaikki nämä olivat vähintään parilitraisia astioita. Suurin osa oli lahjaksi saatuja. Heitin mäkeen kaikki paitsi teräskulhon ja yhden posliinikulhon. Kertaakaan ei ole tullut tilannetta, jossa tarvitsi lisää kulhoja.

Vierailija
7629/20731 |
13.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä kenkien määrästä edellisten kanssa, muutama pari on hyvä olla. Siinä kenkä levähtää välillä ja toisaalta jokainen kenkäpari kestää pidempään, kun kulutus jakautuu.

Eihän se kenkä kestä yhtään sen pidempään - et vain kuluta sitä yhtä soittoa. On ekologisuuden kannalta ihan sama, ostatko nyt yhdet kengät, joita käytät kaksi vuotta putkeen ja ostat sitten uudet, kuin että ostat nyt neljät kengät ja käytät niitä kahdeksan vuotta. Todennäköisesti käyttäisit niitä vähemmän, koska muoti muuttuu ja yhtäkkiä ne maailman ihanimmat korkkarit näyttävätkin tosi tyhmältä, tai sulle tulee vaivaisenluu etkä voi käyttää niitä enää, tai kengät litistyvät kaapissa muodottomiksi (kukaan ei jaksa laitella mitään täytteitä kenkiin muodon ylläpitämiseksi, älä edes yritä väittää tekeväsi näin). Tässä ketjussa oli puhe siitä, miten tavaraa saisi vähennetyksi, ja nyt kun joku siinä on onnistunut ja on itse tyytyväinen tilanteeseensa, aletaan täällä viisastella siitä, miten hyvä olisi sittenkin tehdä niin ja näin. Osta muotopohjallisia, joita vaihtelet, jos tuo jalkaparka niin kauheasti kärsii yksistä kengistä. Eikös tääkin tyyppi sesongin mukaan vaihda kenkiä, ja pitäähän se niitä juoksulenkkareita ainakin myös jalassa?

... olenko mä sit niin harvinainen, nimittäin kyllä mä laitan talvikenkiin kesän ajaksi aina täytteen pakatessani ne kenkälaatikkoon odottamaan syksyä? :D Kesäkenkiin en välttämättä jaksa laittaa talven ajaksi koska kesäkengistä suurin osa on sellaisia jotka ei mene lyttyyn toisin kuin talvisaappaat tms.

Minä laitan täytettä myös nahkakenkiin joita käytetään harvoin kuten jotkut nilkkurit. Näin opetettiin kotona tekemäänn että nahkakenkä pitää muotonsa säilytyksen ajan. Ei todellakaan vie niin paljon aikaa etteikö tätä muka "kukaan" jaksaisi tehdä:D

Vierailija
7630/20731 |
13.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka monia kenkiä oikeasti käytät?

Ettet vaan eniten niitä yksiä tiettyjä lenkkareita/tennareita ja muita vaan kuriositeetin vuoksi? Käytät kerran ja sitten ne jää lojumaan eteisen lattialle.

Kuinka monet syys- ja talvikengät sulla on? Kesäkenkiä/lenkkareita nyt on helppo ostaa hetken mielijohteesta.

Kieltämättä liian monet, mutta jos nyt haluaisin vähentää reippaalla kädellä, niin silti vanha sääntö on, että kahdet kengät kestää kolmien kenkien ajan, eli kengän täytyy antaa välillä levätä ja kuivua.

Muutenkin kaipaisin varmasti jotain kesäisempiä sandaaleita, jotain toimistotyöhön sopivaa, ja mekon kanssa tahtoisin ehkä eri kengät kuin farkkujen, ihan vain vaihtelun vuoksi. Kaikki tämä yksillä siisteillä tennareilla ei ole mun ihanne. Varsinkaan, kun niitä pitäisi käyttää keväällä, kesällä ja syksyllä ja vain talvikengät oli mainittu erikseen. Niitäkin tahtoisin mielellään yhdet mallia ”pilkkiretki” ja toiset mallia ”city”.

Mutta en olekaan minimalisti, haluan vain saada tavarat mahtumaan kaappiin.

Vierailija
7631/20731 |
13.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Konmari kirjoitti:

Kolmen lapsen äitinä tavaraa kertynyt paljon vuosien aikana ja asunto pienehkö. Konmari kirja on hyvä. Kirjassa pyydetään heittämään pois kaikki joka ei tuota iloa. Jokainen tavara yksitellen käteen ja miettimään. Tämän avulla pystyin paljon heittää pois sellaista joista aattelin et ehkä joskus tarvii

No en nyt oikein tiedä, tuottavatko esim. kaapissani olevat kattilat minulle iloa. Mutta tarvitsen niitä ruuanlaittoon. Minusta tuo konmarituksen ilosanoma on naiivi.

Moneen kertaan käsitelty asia ketjussa, iloa on myös se että sinulla on kattila kun tarvitset sitä ruoanlaittoon.

Miksi ei voisi siis sanoa suoraan, että tätä en heitä pois, koska tarvitsen sitä ruuanlaittoon. Miksi siitä pitää yrittää väkisin vääntää jotain ilomantraa. Kun tein inventaarion omien kaappieni sisällöstä, kyllä sinne jäi tavaroita, joita kohtaan minulla ei ole minkäänlaisia tunteita.

Eihän se kaikilla toimikaan, mutta se ilomantra auttaa alkuun.

"Mä sain tän paidan lahjaksi mun exältä, enkä oo ikinä käyttänyt. Tää on siis täysin käyttämätön, en voi heittää pois! Mut siis tää on exän antama, ja liian tiukka, mitä ihmettä mä tällä teen??"

Ja sitten se lähtee pois.

Vierailija
7632/20731 |
13.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää ei kyllä pidä paikkaansa ainakaan, mitä nahkakenkiin tulee. Kahta paria vuorottelemalla kumpikin pari saa levätä ja palautua muotoon, se pidentää yksittäisen parin käyttöikää puolella.

Kysäisepä asiaa suutarilta, jos et mua usko.

Vierailija
7633/20731 |
13.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ole, kyllä minäkin laitan. Ja toisin kuin joku arveli, kenkäni eivät mene 8 vuodessa vanhaksi vaan minulla on ollut sitäkin vanhempia kenkiä käytössä. Kun ostaa klassisen mallin / tai mallin josta vain pitää vaikka muoti vaihtelee ja sitten hoitaa ne kengät hyvin niin nehän kestävät mainiosti.

Itse lankkaan, kiillotan, rasvaan kenkiä. Käytän suutarilla ja laitatan pohjia. Talvivarastoon laitan kengät täyteen sanomalehtiä tai / ja paksumpaa pahviakin. Erityisesti pitkävartiset saappaat kaipaavat tukea. Niinpä vanhatkin kenkäni näyttävät aina kuin uusilta.

Sori, tämä menee tosiaan tavaran vähentämisestä nyt enemmän tavaran rakastavaan hoitamiseen.

Vierailija
7634/20731 |
13.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavaroiden tuottama ilohan on yksilöllistä: itse tunnen suurta iloa mekoista ja korkokengistä ja niitä löytyy useampi kaapista. Sitten on ihmisiä, jotka inhoavat molempia ja saavat ilonsa ihan jostain muusta. Niinpä tavaroiden lukumäärän ja luonteen vertailu ei oikeastaan ole ollenkaan järkevää. Olennaista on oppia tuntemaan itsensä - mikä on itselle merkityksellistä ja mikä taas yhdentekevää ja siksi turhaa omassa kodissa säilöä.

Vierailija
7635/20731 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen toiselta ammatilta ompelija, joten multa löytyy usein jokin "projektivaate". Niitä on tarkoitus kunnostaa/muokata erilaiseksi, ja tilanteesta ja onnistumisesta riippuen jatkavat elämäänsä joko minun käytössä/siivousrättinä/laitan myyntiin/annan yhdelle ompelijaharjoittelijalle materiaaliksi/...

Lisäksi harrastan monipuolisesti urheilua, maalaamista, käyn eräretkillä, juhlissa, festareilla... Aika perus aktiivinen nuori aikuinen (ja varmaan hieman adhd). Päätyötehtävät nykyisin ovat vaihdelleet siististä sisätyöstä likaisiinkin hommiin, eli pakko olla ns. kaksi ihan vastakkaista työvaatetusta.

TOPIT ARKEEN/TÖIHIN

6 mustaa toppia (=3 basic, 3 erikoisempaa/siistimpää)

3 valkoista toppia

T-PAIDAT ARKEEN/TÖIHIN

5 mustaa/harmaata t-paitaa

1 valk. t-paita (yöpaita lähinnä)

5 bändi t-paitaa (aina keikoille/festareille mentäessä käytössä, joskus muulloinkin, ovat samalla ihana muisto joten EN luovu)

1 vihreä t-paita (parhaillaan ommeltavana)

PITKÄHIHAISET PAIDAT/NEULEET ARKEEN/TÖIHIN

3 merinovillaneuletta (siistejä, yleensä 2 näistä eräretkillä ja 1 jäänyt enemmän siistiksi arkineuleeksi)

2 puuvillaista pitkähihaista, erilaisia/eri paksuisia

1 flanellipaita (kiva silloin kun maalaa tms, ei haittaa roiskeet)

3 vetoketjullista (joista 2 sopii myös urheiluun ja yksi on huputon ja siistimpi)

5 sifonkista puseroa (menevät niin arkeen/juhlaan/toimistolle...)

+1 bändihuppari (sama juttu kuin bändipaidoissa: käytän usein festareille mentäessä, joskus muulloinkin)

JUHLAT/MUUT HIENOMMAT TILAISUUDET

2 mekkoa

1 hienompi kauluspaita

1 bleiseri

2 neuletta

ALAOSAT

2 kalsarit/pitkikset

1 siniset farkut

2 shortsit (joista 1 puuvillaiset yöshortsit ja 1 farkkushortsit)

3 mustat farkut

1 erähousut

1 työhousut (reisitaskut)

3 erilaiset kangashousut (sopivat moneen tilanteeseen, kivat kesällä kun farkut hiostavat)

3 kotilökärit

URHEILU

4 urheiluhousut (joista kahdet ns. tuulihousut ja 2 erilaisempaa materiaalia)

2 takkia (eri paksuiset)

1 pitkähihainen

2 toppia

2 t-paitaa

1 urheiluhanskat

1 tuubihuivi suojaamaan kaulaa syksyllä/talvella

1 uikkarit

TAKIT

1 talvitakki

1 sade/tuulitakki

2 villakangastakkia (toinen syksyyn, toinen vähän hienompiin tilaisuuksiin)

1 kevättakki

KENGÄT

1 juoksulenkkarit ulos

1 sisäpelikengät

1 korkkarit

2 nilkkurit (toiset vuorelliset ja talveen, toiset syksyyn)

2 eriväriset tennarit

1 siistimmät kengät (sopivat juhlavampaankin tilaisuuteen, jos ei voi korkkareita käyttää)

1 vaelluskengät

MUUT JUTUT

1 lapaset

1 lippis

1 siisti vähän taiteellinen hattu :D

2 villapipoa (toinen ohut merinovilla ja toinen paksumpi koville pakkasille)

3 huivia (2 villaista, 1 silkkinen)

Hyvänen aika. Olikohan tässä kaikki. Alusvaatteita en halunnut lähteä laskemaan. En ole kovin ahkera pyykkääjä, joten tämä vaatemäärä on minulle varsin mieluisa.

Sitten pyytäisin apua. Miten te muut, jotka teette sekä sisätyötä että ulkotyötä vaihtelevasti ja harrastatte ehkä urheilua (sun muuta sähläämistä ympäriinsä), niin minkä verran teillä on mitäkin? Olen monesti miettinyt, että näistä voisi karsia jotain. Mitä voisin lähteä karsimaan? Bändipaidat ovat ainoita, jotka ovat kaikista harvimmin käytössä, mutta kuten sanottua niin ne ovat itselleni samalla ihana muisto. Ehkä lökäreistä ja t-paidoista voisi jotain lähteä karsimaan, mutta on oikeasti tosi haasteellista välillä miettiä, että mitä kannattaa laittaa pois kun pitää olla kaksi ihan vastakkaista vaatemaailmaa: se siisti ja ei-niin siisti ulkotöihin ym. missä voi tulla likaa/maalia/reikiä...

Vierailija
7636/20731 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

^Tarkoitin sanoa, että vaikka vaatemäärä on siinä mielessä mieluisa ettei tarvitse koko aikaa olla pyykkäämässä, niin uskoisin että siinä on silti varaa lähteä ihan vähän jostain supistamaan. Ajattelin ehkä nyt ensin pohtia noita t-paitoja, että tarvitsenkohan ihan noin montaa :)

Vierailija
7637/20731 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy ruveta miettimään LUOKITTELUA. Tilpehöörille ei löydä paikkaa, ellei tiedä, miten tavaraa luokitelisi... 

Vierailija
7638/20731 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen toiselta ammatilta ompelija, joten multa löytyy usein jokin "projektivaate". Niitä on tarkoitus kunnostaa/muokata erilaiseksi, ja tilanteesta ja onnistumisesta riippuen jatkavat elämäänsä joko minun käytössä/siivousrättinä/laitan myyntiin/annan yhdelle ompelijaharjoittelijalle materiaaliksi/...

Lisäksi harrastan monipuolisesti urheilua, maalaamista, käyn eräretkillä, juhlissa, festareilla... Aika perus aktiivinen nuori aikuinen (ja varmaan hieman adhd). Päätyötehtävät nykyisin ovat vaihdelleet siististä sisätyöstä likaisiinkin hommiin, eli pakko olla ns. kaksi ihan vastakkaista työvaatetusta.

TOPIT ARKEEN/TÖIHIN

6 mustaa toppia (=3 basic, 3 erikoisempaa/siistimpää)

3 valkoista toppia

T-PAIDAT ARKEEN/TÖIHIN

5 mustaa/harmaata t-paitaa

1 valk. t-paita (yöpaita lähinnä)

5 bändi t-paitaa (aina keikoille/festareille mentäessä käytössä, joskus muulloinkin, ovat samalla ihana muisto joten EN luovu)

1 vihreä t-paita (parhaillaan ommeltavana)

PITKÄHIHAISET PAIDAT/NEULEET ARKEEN/TÖIHIN

3 merinovillaneuletta (siistejä, yleensä 2 näistä eräretkillä ja 1 jäänyt enemmän siistiksi arkineuleeksi)

2 puuvillaista pitkähihaista, erilaisia/eri paksuisia

1 flanellipaita (kiva silloin kun maalaa tms, ei haittaa roiskeet)

3 vetoketjullista (joista 2 sopii myös urheiluun ja yksi on huputon ja siistimpi)

5 sifonkista puseroa (menevät niin arkeen/juhlaan/toimistolle...)

+1 bändihuppari (sama juttu kuin bändipaidoissa: käytän usein festareille mentäessä, joskus muulloinkin)

JUHLAT/MUUT HIENOMMAT TILAISUUDET

2 mekkoa

1 hienompi kauluspaita

1 bleiseri

2 neuletta

ALAOSAT

2 kalsarit/pitkikset

1 siniset farkut

2 shortsit (joista 1 puuvillaiset yöshortsit ja 1 farkkushortsit)

3 mustat farkut

1 erähousut

1 työhousut (reisitaskut)

3 erilaiset kangashousut (sopivat moneen tilanteeseen, kivat kesällä kun farkut hiostavat)

3 kotilökärit

URHEILU

4 urheiluhousut (joista kahdet ns. tuulihousut ja 2 erilaisempaa materiaalia)

2 takkia (eri paksuiset)

1 pitkähihainen

2 toppia

2 t-paitaa

1 urheiluhanskat

1 tuubihuivi suojaamaan kaulaa syksyllä/talvella

1 uikkarit

TAKIT

1 talvitakki

1 sade/tuulitakki

2 villakangastakkia (toinen syksyyn, toinen vähän hienompiin tilaisuuksiin)

1 kevättakki

KENGÄT

1 juoksulenkkarit ulos

1 sisäpelikengät

1 korkkarit

2 nilkkurit (toiset vuorelliset ja talveen, toiset syksyyn)

2 eriväriset tennarit

1 siistimmät kengät (sopivat juhlavampaankin tilaisuuteen, jos ei voi korkkareita käyttää)

1 vaelluskengät

MUUT JUTUT

1 lapaset

1 lippis

1 siisti vähän taiteellinen hattu :D

2 villapipoa (toinen ohut merinovilla ja toinen paksumpi koville pakkasille)

3 huivia (2 villaista, 1 silkkinen)

Hyvänen aika. Olikohan tässä kaikki. Alusvaatteita en halunnut lähteä laskemaan. En ole kovin ahkera pyykkääjä, joten tämä vaatemäärä on minulle varsin mieluisa.

Sitten pyytäisin apua. Miten te muut, jotka teette sekä sisätyötä että ulkotyötä vaihtelevasti ja harrastatte ehkä urheilua (sun muuta sähläämistä ympäriinsä), niin minkä verran teillä on mitäkin? Olen monesti miettinyt, että näistä voisi karsia jotain. Mitä voisin lähteä karsimaan? Bändipaidat ovat ainoita, jotka ovat kaikista harvimmin käytössä, mutta kuten sanottua niin ne ovat itselleni samalla ihana muisto. Ehkä lökäreistä ja t-paidoista voisi jotain lähteä karsimaan, mutta on oikeasti tosi haasteellista välillä miettiä, että mitä kannattaa laittaa pois kun pitää olla kaksi ihan vastakkaista vaatemaailmaa: se siisti ja ei-niin siisti ulkotöihin ym. missä voi tulla likaa/maalia/reikiä...

Eihän sinulla kauheasti noita vaatteita ole. Jos jostain esim tilankäytöllisestä syystä haluat vähentää, kolme avainta: monikäyttöisyys, ahkerampi pyykkääminen, ja ei ns muistovaatteita.

Monikäyttöisyys niin, että voit mennä samassa mekossa tai paidassa festarille ja töihin. Myös mieti paljonko oikeasti maalaat, onko se kerran vuodessa? Kotiverkkareita ja koti-t-paitaa voi sen aikaa käyttää nurin päin, jos tulee maalijälki jonnekin, se jää nurjalle.

Esim on täysin mahdollista löytää mekko, jolla voi mennä sekä töihin, juhliin että festarille. Siisti, mukava ja kivan näköinen mekko, joka on melko neutraali. Töissä ei voi olla hirveän seksikkäissä tai blingeissä, joten on hyväksyttävä ettei ole sellaisissa vapaallakaan. Tämä sama asia poistaa korkeimpien korkkarien ja kaikkien bändipaitojen tarpeen.

Monikäyttöisyys niin, että hankkii urheiluvaatteet siisteinä, jossa esim takin materiaali pitää vettä, mutta väri ja tyyli on neutraali ja sopii myös kaupungille työvaatteiden kanssa. Musta urheilupaita voi mennä täydestä töissä neuleen alla tai festareilla. Työhousut voi olla stretchmateriaalia, joilla voi mennä kävelylle. Kotiverkkarit voi olla samat joilla menee salille tai jumppaan.

Ahkerampi pyykkääminen niin, että kotiin tultua heität vaatteet pesukoneeseen, ja ne ovat aamulla taas valmiit vedettäväksi päälle. Tämä onnistuu kun hyväksyy että koneelliset voi olla vajaitakin (vettä on helpompi saada kuin lisää kaappitilaa), vaatteet ovat materiaalia joka kuivuu nopeasti ja suoraksi, ja hankkii pesutornin kuivausrummulla. Tämä vähentää myös tarvittavien lakanoiden ja pyyhkeiden määrää.

Tunnevaatteista on puhuttu tässä ketjussa paljon. Jos on tilaa pitää muistobändipaitoja, se on oma valinta. Rockhenkisyyttä voi kuitenkin ilmentää myös koruilla, huivilla ja meikeillä, jotka ehkä menisi pienempään tilaan, jos kaappitila tulee ongelmaksi.

Ja yksi lempivaate nyt mahtuu mihin vaan, karsinta voi auttaa jo paljon.

Ja priorisointi. Jos bändipaidat on sinulle tärkeitä, vähennä niistä vaatteista jotka on varattu tädin viisiymppisille, ja mene niihin juhliin työvaatteissa.

Vierailija
7639/20731 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän sinulla kauheasti noita vaatteita ole. Jos jostain esim tilankäytöllisestä syystä haluat vähentää, kolme avainta: monikäyttöisyys, ahkerampi pyykkääminen, ja ei ns muistovaatteita.

Monikäyttöisyys niin, että voit mennä samassa mekossa tai paidassa festarille ja töihin. Myös mieti paljonko oikeasti maalaat, onko se kerran vuodessa? Kotiverkkareita ja koti-t-paitaa voi sen aikaa käyttää nurin päin, jos tulee maalijälki jonnekin, se jää nurjalle.

Esim on täysin mahdollista löytää mekko, jolla voi mennä sekä töihin, juhliin että festarille. Siisti, mukava ja kivan näköinen mekko, joka on melko neutraali. Töissä ei voi olla hirveän seksikkäissä tai blingeissä, joten on hyväksyttävä ettei ole sellaisissa vapaallakaan. Tämä sama asia poistaa korkeimpien korkkarien ja kaikkien bändipaitojen tarpeen.

Monikäyttöisyys niin, että hankkii urheiluvaatteet siisteinä, jossa esim takin materiaali pitää vettä, mutta väri ja tyyli on neutraali ja sopii myös kaupungille työvaatteiden kanssa. Musta urheilupaita voi mennä täydestä töissä neuleen alla tai festareilla. Työhousut voi olla stretchmateriaalia, joilla voi mennä kävelylle. Kotiverkkarit voi olla samat joilla menee salille tai jumppaan.

Ahkerampi pyykkääminen niin, että kotiin tultua heität vaatteet pesukoneeseen, ja ne ovat aamulla taas valmiit vedettäväksi päälle. Tämä onnistuu kun hyväksyy että koneelliset voi olla vajaitakin (vettä on helpompi saada kuin lisää kaappitilaa), vaatteet ovat materiaalia joka kuivuu nopeasti ja suoraksi, ja hankkii pesutornin kuivausrummulla. Tämä vähentää myös tarvittavien lakanoiden ja pyyhkeiden määrää.

Tunnevaatteista on puhuttu tässä ketjussa paljon. Jos on tilaa pitää muistobändipaitoja, se on oma valinta. Rockhenkisyyttä voi kuitenkin ilmentää myös koruilla, huivilla ja meikeillä, jotka ehkä menisi pienempään tilaan, jos kaappitila tulee ongelmaksi.

Ja yksi lempivaate nyt mahtuu mihin vaan, karsinta voi auttaa jo paljon.

Ja priorisointi. Jos bändipaidat on sinulle tärkeitä, vähennä niistä vaatteista jotka on varattu tädin viisiymppisille, ja mene niihin juhliin työvaatteissa.

Kiitos! Tässä oli tosi hyödyllisiä vinkkejä, mun täytyisi kyllä ehdottomasti alkaa miettiä tuota vaatteiden monikäyttöisyyttä hieman lisää. Tällä hetkellä isoin ongelma on ehkä nimenomaan se, että multa löytyy niitä vaatteita mitkä sopii vaan jonkun tietyn toisen vaatteen kanssa tai sitten tiettyyn tilaisuuteen. Olisi kivempi saada sellanen vielä järkevämpi kapselivaatekaappi, jossa niitä voi helpommin yhdistellä keskenään :)

Vierailija
7640/20731 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en näe mielekkääksi vaatteiden laskemista. Jos ne mahtuu kaappiin hyvin, tykkään niistä ja ovat käytössä vähintään silloin tällöin, niin ihan sama onko t-paitoja 5 vai 10.  Lukumäärään takertuminen tuntuu niin länsimaalaiselta ''ongelmalta''-

Selvennän vielä ennen kuin joku vetää herneen nenään, että jos vaate on käyttämättömänä kaapissa ja tietää että sitä ei tule käyttämään, niin silloin on tietenkin järkevää laittaa se kiertoon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yksi