tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (20725)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen niin että minulla on yksi ikea-kassi, johon laitan heti tavaran kädestäni, kun totean, että miksi minulla on tämä, tämähän on ihan turha.
Yleensä se on joku pariton tuotelahjana saatu muki, tai alelöytö, joka oli kutittavaa materiaalia tai menetti muotonsa ensimmäisessä pesussa.
Kassi mahtuu vaikka sängyn alle. Kun se on täynnä, nykyään vien jo roskiin vaan. Kuka hullu ostaa kirppikseltä parittoman mukin ja venyneen t-paidan, joka maksoi uutena 5 euroa.Lahjoittaisin silti kirppikselle. Ahdistun siitä että kama menee kaatsille kasoihin.
Suomessa poltetaan se, mikä menee jätteenkäsittelylaitokselle. Tehdään sähköä ja lämpöä. Ei mene enää kasoihin. Tämä ot.
Tarkkaan ottaen kyllähän niitä kasoja on siellä missä ennenkin ja sinne tavaraa viedään, mutta ei ne sinne mätänemään jää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen niin että minulla on yksi ikea-kassi, johon laitan heti tavaran kädestäni, kun totean, että miksi minulla on tämä, tämähän on ihan turha.
Yleensä se on joku pariton tuotelahjana saatu muki, tai alelöytö, joka oli kutittavaa materiaalia tai menetti muotonsa ensimmäisessä pesussa.
Kassi mahtuu vaikka sängyn alle. Kun se on täynnä, nykyään vien jo roskiin vaan. Kuka hullu ostaa kirppikseltä parittoman mukin ja venyneen t-paidan, joka maksoi uutena 5 euroa.Lahjoittaisin silti kirppikselle. Ahdistun siitä että kama menee kaatsille kasoihin.
Suomessa poltetaan se, mikä menee jätteenkäsittelylaitokselle. Tehdään sähköä ja lämpöä. Ei mene enää kasoihin. Tämä ot.
Joo entisenlaisia kaatopaikkoja ei enää ole, mutta ei se poltettu tavara kokonaan katoa mihinkään, vaan jäljelle jää kasa kuonaa, mikä haudataan, ja kaikki voi itse miettiä onko miten kiva että meidän maaperään haudataan lisää tuhkaa joka on sekoitus kaikkea muovia ja tekokuitua ym. mitä roskien mukana poltettavaksi heitetään, kun se on niin helppo tapa päästä eroon tavarasta. Sitä paitsi Suomesta kuskataan jätettä naapurimaihinkin poltettavaksi, kun oma kapasiteetti ei riitä.
Joskus energiajäte on ainut ratkaisu, mutta toivoisin että ihmiset yrittäisivät kierrättää mahdollisimman paljon ja tietenkin tärkeimpänä: lopettaa sen roskiin menevän tavaran ostamisen ja vastaanottamisen.
Ot onko muut huomanneet että Tori ei toimi, ilmoitusten katsontakerrat on nolla ja viestit ei lähde. Väittävät että on korjattu, mutta ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo entisenlaisia kaatopaikkoja ei enää ole, mutta ei se poltettu tavara kokonaan katoa mihinkään, vaan jäljelle jää kasa kuonaa, mikä haudataan, ja kaikki voi itse miettiä onko miten kiva että meidän maaperään haudataan lisää tuhkaa joka on sekoitus kaikkea muovia ja tekokuitua ym. mitä roskien mukana poltettavaksi heitetään, kun se on niin helppo tapa päästä eroon tavarasta. Sitä paitsi Suomesta kuskataan jätettä naapurimaihinkin poltettavaksi, kun oma kapasiteetti ei riitä.
Joskus energiajäte on ainut ratkaisu, mutta toivoisin että ihmiset yrittäisivät kierrättää mahdollisimman paljon ja tietenkin tärkeimpänä: lopettaa sen roskiin menevän tavaran ostamisen ja vastaanottamisen.
Ainakaan vaatteiden lahjoittaminen hyväntekeväisyyteen ei kannata, koska silloin ne päätyvät oikeasti sinne kaatopaikalle - Afrikkaan. Polttaminen Suomessa on silloin eettisempää ja ekologisempaakin. Mutta ihan totta, parasta olisi jos koko tavaraongelmaa ei olisi alun perin syntynytkään.
Jos on pienet säilytystilat, toivon, että käytössä on jo ne tyhjennettävät vakuumipussit.
Peitot, tyynyt, talvitakit yms menee tosi tosi pieneen tilaan!
Vierailija kirjoitti:
Jos on pienet säilytystilat, toivon, että käytössä on jo ne tyhjennettävät vakuumipussit.
Peitot, tyynyt, talvitakit yms menee tosi tosi pieneen tilaan!
Voisitko suositella hyvää merkkiä? Ja nyt älkää hamstraajat innostuko! :D mutta itse tarvitsisin sitä tilaa kaappeihin, enkä kuitenkaan halua luopua esimerkiksi vierastäkistä.
Vierailija kirjoitti:
Ot onko muut huomanneet että Tori ei toimi, ilmoitusten katsontakerrat on nolla ja viestit ei lähde. Väittävät että on korjattu, mutta ei ole.
Mulle kyllä tuli äsken viesti, vaikka katselukerrat näyttävät edelleen nollaa. Päivemmälläkin viestit toimivat, mutta voi toki olla että jossain välissä oli toimimattakin. Hyvä toripäivä kyllä tänään, 6 tavaraa jo vaihtanut omistajaa.
Konmari auttaa alkuun.
Me suunniteltiin muuttoa, alettiin etsimään isompaa asuntoa.
Samana päivänä työmatkan varrelle aukesi uusi kirpputori, jossa on hinnoittelupalvelu.
Aluksi kirppiksellä oli hiljaista, pystyin pari krs viemään autollisenkin.
Asuntoa ei löytynyt omin avuin, aikaa kului.
Otettiin yhteyttä 5 välittäjään. Sanottiin mitä halutaan. 3 kk myöhemmin asuimme uudessa kodissa.
Kirpparilta tienasin lähes saman summan, mitä muutto maksoi.
Nyt käydään uudestaan kotia läpi. Ensi vuoden kesälomalla olisi tarkoitus lähteä jonnekin.
Motivaatio on kova, kun palkinto on mieleinen
Ongelma on se, että suomalaiset kodit on liian pieniä. Säilytystilaa löytyy tasan tarkkaan vaatteille, kengille ja muutamalle hassulle tavaralle. Me asutaan miehen ja lemmikkien kanssa 60 neliön kaksiossa ja on tosi ahdasta. Vaatekaappien lisäksi on vain 2 kapeaa säilytyskaappia. Kaikissa kodeissa olisi hyvä olla kunnon vaatehuone, johon saa sitä tavaraakin kivasti, kuten harrastusvälineitä, pelejä, siivousvälineitä, talvivaatteita sun muuta. Itse en koe omistavani mitään turhaa. Lähes kaikkea tulee käytettyä ja tiedän tavaroiden sijainnit. Ei löydy yllätyksiä kaappien perukoilta.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on se, että suomalaiset kodit on liian pieniä. Säilytystilaa löytyy tasan tarkkaan vaatteille, kengille ja muutamalle hassulle tavaralle. Me asutaan miehen ja lemmikkien kanssa 60 neliön kaksiossa ja on tosi ahdasta. Vaatekaappien lisäksi on vain 2 kapeaa säilytyskaappia. Kaikissa kodeissa olisi hyvä olla kunnon vaatehuone, johon saa sitä tavaraakin kivasti, kuten harrastusvälineitä, pelejä, siivousvälineitä, talvivaatteita sun muuta. Itse en koe omistavani mitään turhaa. Lähes kaikkea tulee käytettyä ja tiedän tavaroiden sijainnit. Ei löydy yllätyksiä kaappien perukoilta.
Vaatehuone kyllä auttaa paljon. Me asumme kolmestaan 55 neliön kaksiossa, jossa on vaatehuone. Hyvin mahdutaan.
Nykyään oletetaan ja pidetään ihanteena, että ihmisten elämä on jossain muualla kuin kotona, kodiksi riittää pelkkä pieni minimalistisesti sisustettu komero sänkyä, muutamaa vaatekappaletta ja Mujista hankittua rikkalapiota varten. Viihdekin hoituu kännykällä joten ei tarvita kirjahyllyä, levysoitinta, tietokonetta, telkkarista puhumattakaan. Säilytystilaa ei tarvita koska ihanneihminen käy pelaamassa lautapelit trendikkäässä kahvilassa, hoitaa kahvittelut kavereiden kanssa siellä kahvilassa, harrastaa korkeintaan joogaa tai juoksua, johon ei tarvita kuin lenkkarit, housut ja paita, ei kokkaa kotona kuin nuudeleita.
Suurin osa ei kuitenkaan elä tuolla tavalla joten varsinkin kaupunkiasumisessa säilytystila on lähes aina kortilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peitot, tyynyt, talvitakit yms menee tosi tosi pieneen tilaan!Voisitko suositella hyvää merkkiä? Ja nyt älkää hamstraajat innostuko! :D mutta itse tarvitsisin sitä tilaa kaappeihin, enkä kuitenkaan halua luopua esimerkiksi vierastäkistä.
Itselläni on ihan Tokmannilta jotain "merkittömiä". Niissä on kyllä pari ollut sellaisia jotka vuotaa, mutta kuittia vasten on aina saanut vaihdettua.
Kannattaa siis kokeilla heti oston jälkeen, että pitävät ilmat ulkopuolella!
Meillä on juurikin peittoja, tyynyjä ja yksi pihatelttakin (talvisin) sängyn alla näissä.
Hyi kamala mikä ahdistus iski ku näin av:lla joululahjaidea keskustelun nyt jo! Heti tuli mieleen ne kamaluudet ja turhuudet mitä tänne on kannettu!
Viime vuonna sain kerraston. Paita oli onneksi siisti ja oikean kokoinen. Toki kaula-aukko puristaa, jonka vuoksi itse olisin jättänyt ostamatta, mutta kyllä se ny menee jos jättää vetoketjun sentin verran auki. Housut oli aivan liian pienet ja ne pistin eteenpäin kapealanteiselle siskolleni.
Sit tuo hirvittävä iso valkoinen peltinen tervetuloa kynttilälyhty ei sovi meille yhtään tuosta apinaemojityynystä puhumattakaan. Omenankuorijahärvelin lahjoitin jo pois. Ensinnäkin ollaan molemmat allergisia ja toisekseen kuorimapuukko on miljoona kertaa nopeampi!
Tuossa pari esimerkkiä lukemattomista turhista ja tilaa vievistä asioista. Synttäreitä en oo ikuisuuksiin viettänyt, koska kutsu kahville lahjakiellon siivittämänä ei ole vielä kertaakaan säästäny mua lahjoilta…
Vierailija kirjoitti:
Joo. Oli eilen sama juttu. Harmi. Laitoin just paljon myyntiin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo. Oli eilen sama juttu. Harmi. Laitoin just paljon myyntiin
Minulla korjaantui kyllä, ja juuri sainkin tehtyä Tori-kaupat! Taas keveni keittiö vähän, kun muutama turha astia sai uuden kodin :) Torissa myyminen on mielestäni vaivalloista, lähinnä se viestittely tuntemattomien ihmisten kanssa... Ja joskus on tullut no show koettua myös, sekä ostajan että myyjän roolissa. Erittäin turhauttavaa. Mutta ajattelin että myyn silloin tällöin jotain, jos tuntuu että jaksan tarvittaessa säätöäkin. Ilmoituksissani lukee vain nouto, mutta kevyttä tavaraa jos on niin olen saattanut lyhyen matkan päähän viedäkin (alle 1km, asun tiheästi asutulla kaupunkialueella ja käyn kävelyillä usein muutenkin), koen itse että se nopeuttaa kauppoja eikä minun tarvitse vain kotona odotella.
Jahas, minkähän kaapin tai tavararyppään kimppuun sitä seuraavaksi kävisi! Mikään minimalismi ei minulla ole tavoitteena, mutta tykkäisin että kaikille tavaroille olisi paikat ja vähintään käyttötavaroille sellaiset paikat, ettei tarvitse kissojen ja koirien kanssa kaivaa tavaroita muun ryönän alta esille. Keittiön kimpussa varmaan pitäisi jatkaa... Ei siellä kovin paljon täysin turhaa enää taida olla (paitsi muutama, mistä olemme miehen kanssa eri mieltä, hän haluaa mm. pitää isohkon keraamisen kannun, jota emme ole koskaan käyttäneet), joten ehkä pääsenkin jo järjestelemään. Piirakka- ja kakkuvuoat suosiolla yläkaappiin, etteivät ole pannujen ja patojen tiellä alakaapissa!
Kaikille tavarakrääsähimmeli-hamstraajille simppeli viesti. Laske paljonko touhuun menee rahaa/kk. Jos menee +50€, aloita osakkeiden hamstraaminen. Ajan mittaan käy niin että osakkeiden määrä kasvaa. Saat osinkoja joilla voit ostaa uusia osakkeita. Krääsä, vaatteet, kipot ja kupit vie valtavasti tilaa, osakkeet mahtuu verkkopankkiin. Pikkuhiljaa kun hamstrauksesi pahanee, vaurastut lisää. Syntyy positiivinen kierre. Parasta kaikessa on että jos aloitat hamstraamisen lapselle, opetat häntäkin osakehamstraamisen tuottavaan maailmaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on tallella KAIKKI puhelimet. Siis kännykät. Siitä ensimmäisestä tiiliskivi-nokiasta lähtien.
Yrityksillä on toisinaan kierrätyskampanjoita. Viimeksi kun oli puhelinkampanja, niin vein kaapista kaikki vanhat puhelimet kerralla.
Nyt kyttään läppärien kierrätyskampanjaa. Tietoturvasyistä vien sen mieluummin sellaiseen kierrätykseen, jossa se menee suomalaiseen yritykseen tuhottavaksi ja materiaalit menee sen jälkeen kiertoon, kuin että veisin vaikkapa johonkin päivätoiminta-kierrätyskeskukseen, jossa se menisi ehkä käytettynä myyntiin.
Hienoa, mutta tämä siivoaminen ei toimi kaikilla. Meidän taloudessa naisen roskat jää jatkuvasti lojumaan ympäriinsä. Vaatteet riisutaan olohuoneessa ja laitetaan portaikkoon lojumaan, koska illalla ne voidaan viedä mukana (tuskin tapahtuu). Voipurkin folio revitään työtasolle jätettäväksi ja ketsuppikaan ei koskaa löydä itsensä takaisin jääkaappiin. Lasten vaatteet riisutaan eteisen lattialle ja pitää olla viidet lenkkikengät esillä lattialla. Parin viikonlopun välein hän repii sit pelihousunsa kun on niin sotkuista ja sit raivosiivoan 6-8 tuntia koko kämppä läpi. Ja tätä siisteyttä kestää se pari päivää, kunnes taas on hellan päällä paksut rasvaroiskeet ja astiavuori. Ts. se minkä itse siivoan, se häntäpäässä taas sotkitaan. Minun autohallini on pääosin siisti, mutta sinne taas alka kertymään kaikenlaista roinaa vanhoista sohvista kattovalaisimiin, koska muualle ei mahdu. Se on palkinto siitä, kun pidät paikat siistinä
Vierailija kirjoitti:
Siivosin yhdessä välissä kylmästi kaikki rumat ja ankeat petivaatteet...
Heitin loppuun kuluneet vaaleankeltaiset petivaatteet roskiin ja mietin, että mitä teen vaaleankeltaiselle helmalakanalle, kun ei ole enää mitään keltaista jäljellä... Helmalakana on jo yli kymmenen vuotta vanha, joten kokeilin valkaista.
Ensimmäisellä ei vielä tullut hyvä, mutta otin silti käyttöön ja kun oli seuraavan kerran aika pestä, niin valkaisin sen uudelleen - ja nyt on hyvä ja sopii valkoiseen aluslakanaan.
Ei tarvinnut ostaa lisää, eikä myöskään jäänyt kaapin täytteeksi.
Nyt mietiskelin samaa operaatiota parille pyyhkeelle, jotka ovat ehjiä, mutta jonkin verran jo haalistuneita. Värjäys tai valkaisu voisi "uudistaa" ne siistimmiksi. Uusia en osta ennen kuin nykyisistä tulee kaappiin tilaa, eli käytetään loppuun.