Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

tavarapaljous :(

Vierailija
22.04.2014 |

ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/

Kommentit (20661)

Vierailija
6161/20661 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on suvun vanhoja tavaroita, joilla en tee mitään, mutta joista on vaikea luopua. Osasta tuntuu, että on velvollisuus säilyttää niitä jälkipolville - suvun tarina tai jotain.

Jotenkin pelkään, että jos luovun niistä, menetän niihin liittyvän muiston. Tai pelkään, että heitän pois jotain, mistä myöhemmin saisin rahaa ja sitten kadun.

Ja tunnen syyllisyyttä, jos luovun jostain tavarasta, mikä on ollut tärkeä vaikka isälleni.

Miten näistä tunnetavaroista oppisi luopumaan?

Vierailija
6162/20661 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt ollaan meillä siinä pisteessä, että turhat tavarat on laitettu pois. Mutta tavaraa on vielä edelleen liikaa ja pitäisi keksiä mitä karsii seuraavaksi.

Esimerkkinä minun vaatteet, kaikki on ehjiä, sopivia ja minun tyylisiä. Mutta eivät mahdu kaappiin. Toisaalta taas ei ole yhtiäkään ehjiä housuja jäljellä. Pitäisi siis ostaa farkut ja parit urheiluhousut. Mutta mihin ne tungen. Ymmärrän, etten tarvitse 7 juhlamekkoa, mutta kaikki ovat ihania. Kokeilin ottaa valokuvan itsestäni kaikissa niissä, ei auttanut, kaikki näytti hyviltä ja kaikille löytyi käyttötarkoituksia (kesäjuhlat, talvikäyttöön, bileet, häät, hautajaiset, ristiäiset, firman pippalot jne.).

Ja myös kun etsin niitä farkkuja päädyn juhlamekko-osastolle ja löydän uusia ihania mekkoja. En osta, vaikka olisi tosi hyvä, jos on juhlat alkusyksystä, johon kesäjuhlamekko on liian viileä, mutta syksyn mekko liian syksyinen. Kuten näkyy, niin käyttötarkoitus löytyy kaikelle.

Ja kaikissa tavaroissa sama juttu, käytän niitä kaikkia, en tarvitsisi tai nyt enää ostaisi vaikka erillisiä kahvikuppeja ja teemukeja, mutta ne on kaapissa ja molemmat kauniita. Molempia käytetään viikottain. Edellisellä organisointikierroksella luovuin helposti yhdestä lahjaksi saadusta mukisetistä, jota ei koskaan käytetty, vaikka oli kaunis ja kiva lahja.

Onko neuvoa mitä tehdä, kun tavaraa on liikaa, mutta mikään ei ole turhaa?

Mieti, mitä tarkoitat turhalla. Myös käytössä oleva esine, tavara tai vaate voi olla turha, jos tulisit hyvin toimeen ilman sitäkin ja sen säilyttämisestä koituu sinulle vaivaa tai sille ei ole tilaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
6163/20661 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt ollaan meillä siinä pisteessä, että turhat tavarat on laitettu pois. Mutta tavaraa on vielä edelleen liikaa ja pitäisi keksiä mitä karsii seuraavaksi.

Esimerkkinä minun vaatteet, kaikki on ehjiä, sopivia ja minun tyylisiä. Mutta eivät mahdu kaappiin. Toisaalta taas ei ole yhtiäkään ehjiä housuja jäljellä. Pitäisi siis ostaa farkut ja parit urheiluhousut. Mutta mihin ne tungen. Ymmärrän, etten tarvitse 7 juhlamekkoa, mutta kaikki ovat ihania. Kokeilin ottaa valokuvan itsestäni kaikissa niissä, ei auttanut, kaikki näytti hyviltä ja kaikille löytyi käyttötarkoituksia (kesäjuhlat, talvikäyttöön, bileet, häät, hautajaiset, ristiäiset, firman pippalot jne.).

Ja myös kun etsin niitä farkkuja päädyn juhlamekko-osastolle ja löydän uusia ihania mekkoja. En osta, vaikka olisi tosi hyvä, jos on juhlat alkusyksystä, johon kesäjuhlamekko on liian viileä, mutta syksyn mekko liian syksyinen. Kuten näkyy, niin käyttötarkoitus löytyy kaikelle.

Ja kaikissa tavaroissa sama juttu, käytän niitä kaikkia, en tarvitsisi tai nyt enää ostaisi vaikka erillisiä kahvikuppeja ja teemukeja, mutta ne on kaapissa ja molemmat kauniita. Molempia käytetään viikottain. Edellisellä organisointikierroksella luovuin helposti yhdestä lahjaksi saadusta mukisetistä, jota ei koskaan käytetty, vaikka oli kaunis ja kiva lahja.

Mieti, mitä tarkoitat turhalla. Myös käytössä oleva esine, tavara tai vaate voi olla turha, jos tulisit hyvin toimeen ilman sitäkin ja sen säilyttämisestä koituu sinulle vaivaa tai sille ei ole tilaa.

Kaikki sellainen jota ei lainkaan käytetä on meillä hävitetty. Ei ollut mikään ongelma hävittää kalliita tai lahjaksi saatuja, jos niillä ei ollut käyttöä tai olivat rumia. Mutta vaikka jäljellä on vain tavaroita joilla on käyttöä ja jotka ovat kauniita, niin niitä on edelleen liikaa. Niin, että niitä tulee käytettyä todella harvoin, koska on monta vastaavaa tuotetta ja tosiaan kaappeihin ei mahdu.

Yksi esimerkki on se, että en voi pestä ikinä kaikkea pyykkiä, koska puhtaat vaatteet ei mahdu kaappiin. Nyt olin pessyt paitoja/toppeja ja niitä on 47 tuolla, ei mahdu millään laatikko kiinni. Ja tuossa määrässä ei ole vielä edes urheiluvaatteet. Kävin niitä läpi, kaikki mahtuu ja kaikkia olen käyttänyt viimeisen vuoden aika, pois lukien 2kpl ns. baaripaitaa. Noita bilevaatteita olen karsinut paljonkin, kun ikää on tullut. Eikä ne sinällään edes kulu, kun eipä tuohon montaa käyttökertaa vuodessa tule, kun tolppien lisäksi on myös mekkoja ja villapaitoja kamala määrä. Olen ihan lukossa tämän kanssa. Ensimmäiset karsimiskierrokset meni helposti, kun aina löytyi jotain mikä oli käyttämätöntä tai ei miellyttänyt silmää.

Sitten vähän myös masentaa se fakta, ettei vuosiin voi mitään uutta hankkia, vaikka olen ollut nyt jo koko viime vuoden "älä osta mitään" haasteessa.

Vierailija
6164/20661 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minne ylimääräiset sähköjohdot yms tvkaapelit voi laittaa? Tänä keväänä haluan järjestää koko talon pois turhasta rojusta!

Laatikko missä on johtoja. Jokaisessa johdossa maalarinteippi, missä kerrottu mihin laitteeseen kuuluu. Noiden kohdalla kannattaa myös miettiä mitkä oikeasti tarvitsee ja mikä on turhaa. Meillä mies vaatii säästämään vaikka mitä johtoja ja laitteita. Itsellä olisi muutama ylimääräinen kännykän laturijohto ja ehkä hdmi kaapeli. Muut saisi mennä pois.

Vierailija
6165/20661 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään siivosin varaston. Ajattelin että menee koko päivä ikävää hommaa tehdessä. Totuus oli toisenlainen. 3/4 varastosta oli pakkaustarvikkeita. Pahvilaatikoita, muoveja, papereita jne. Ne on nyt viety kiertoon. ¼ osa oli sitten tavaraa jota oikeasti tarvitaan mutta eivät olleet ehtineet koskaan isoihin muovilaatikoihin jotka olen niille aikanaan ostanut. Niinpä jäljelle jäi kolmen tunnin uurastuksen jälkeen tyhjä varasto jossa kököttää 6 suhteellisen isoa muovilaatikkoa kahdessa rivissä, sortteerattuna. Kaikki tavarat sellaisia joita käytetään joka vuosi mutta vaan tiettyinä aikoina vuodesta. Ja kaikissa laatikoissa on paljon tilaa. 

Vierailija
6166/20661 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on suvun vanhoja tavaroita, joilla en tee mitään, mutta joista on vaikea luopua. Osasta tuntuu, että on velvollisuus säilyttää niitä jälkipolville - suvun tarina tai jotain.

Jotenkin pelkään, että jos luovun niistä, menetän niihin liittyvän muiston. Tai pelkään, että heitän pois jotain, mistä myöhemmin saisin rahaa ja sitten kadun.

Ja tunnen syyllisyyttä, jos luovun jostain tavarasta, mikä on ollut tärkeä vaikka isälleni.

Miten näistä tunnetavaroista oppisi luopumaan?

Olisin itse voinut kirjoittaa ihan samalla tavalla.

Toisaalta toivon, että joku joskus arvostaa vanhoja sukulaisten keräämiä tavaroita vaikka niillä ei varsinaisesti arvoa olekaan.

Paljon olisi poistettavaakin kertynyt ja paljon olen poistanut, mutta liian paljon ollut tilaa säilöä.

Vierailija
6167/20661 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minne ylimääräiset sähköjohdot yms tvkaapelit voi laittaa? Tänä keväänä haluan järjestää koko talon pois turhasta rojusta!

Jätekeräys-asemilla on ilmainen sähkölaitteiden keräyskontti/häkki jonne voi viedä sähköjohdot ja kaikki sähkölaitteet(printterit, kahvinkeittimet, kihartimet ym. )

Jos on ehjiä esim. tv-kaapeleita, ne voi myös yrittää myydä, tai lahjoittaa.  

Vierailija
6168/20661 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki sellainen jota ei lainkaan käytetä on meillä hävitetty. Ei ollut mikään ongelma hävittää kalliita tai lahjaksi saatuja, jos niillä ei ollut käyttöä tai olivat rumia. Mutta vaikka jäljellä on vain tavaroita joilla on käyttöä ja jotka ovat kauniita, niin niitä on edelleen liikaa. Niin, että niitä tulee käytettyä todella harvoin, koska on monta vastaavaa tuotetta ja tosiaan kaappeihin ei mahdu.

Yksi esimerkki on se, että en voi pestä ikinä kaikkea pyykkiä, koska puhtaat vaatteet ei mahdu kaappiin. Nyt olin pessyt paitoja/toppeja ja niitä on 47 tuolla, ei mahdu millään laatikko kiinni. Ja tuossa määrässä ei ole vielä edes urheiluvaatteet. Kävin niitä läpi, kaikki mahtuu ja kaikkia olen käyttänyt viimeisen vuoden aika, pois lukien 2kpl ns. baaripaitaa. Noita bilevaatteita olen karsinut paljonkin, kun ikää on tullut. Eikä ne sinällään edes kulu, kun eipä tuohon montaa käyttökertaa vuodessa tule, kun tolppien lisäksi on myös mekkoja ja villapaitoja kamala määrä. Olen ihan lukossa tämän kanssa. Ensimmäiset karsimiskierrokset meni helposti, kun aina löytyi jotain mikä oli käyttämätöntä tai ei miellyttänyt silmää.

Sitten vähän myös masentaa se fakta, ettei vuosiin voi mitään uutta hankkia, vaikka olen ollut nyt jo koko viime vuoden "älä osta mitään" haasteessa.

Sinulla on väärä ajatustapa, muuta ajatteluasi. Masentumisen sijaan siitä, että et VOI mitään uutta hankkia sinun pitäisi olla iloinen faktasta, että sinun EI TARVITSE mitään uutta hankkia. Niin kauan kun on päälle laitettavaa, et osta uutta. Ostamisesta säästyneet rahat käytät viisaammin varallisuutesi kasvattamiseen ja elämyksiin. Maksat lainat pois, ostat indeksirahastoja, säästät säästötilille vaikka jotain luksusmatkaa varten.

Vierailija
6169/20661 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tyttelit, nyt olette ymmärtäneet kaiken väärin,

se voittaa jolla on eniten tavaraa käärinliinojen taskuissa.

Vierailija
6170/20661 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on ehjää tavaraa, niin Ekotorista kannattaa aloittaa kysyminen. 

Vierailija
6171/20661 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tietää, että on liikaa tavaraa? Tavaramäärä tuottaa stressiä ja ahdistusta ja muita negatiivisia tunteita. Tavarat omistavat sinut, sen sijaan, että sinä omistaisit tavarat.

Ostolakko ja tavaroiden hävitys, ei ole pahemmin muuta vaihtoehtoa tilanteesta pois pääsemiseen. Näille, ketkä kirjoittaneet tavaroiden säilyttämisestä jälkipolville, jos itsellä ei ole käyttöä tavaralle, niin annat sen eteenpäin niille jälkipolville ja he saavat tehdä niillä mitä haluavat. Koti on koti, ei mikään museo. 

Vierailija
6172/20661 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä juuri on se pointti! Tavarasta ei tee tarpeellista se, että sitä käyttää vaan että ilman sitä elämä hankaloituisi liiaksi. Tavara voi olla turha, vaikka sille olisi käyttöä ja säilytystilaa, ja sinulla ei ole ainakaan jälkimmäistä kaikille vaatteille.

Sitäkin kannattaa miettiä, miksi masentaa ajatus siitä, että uuden hankinta ei ole tarpeen. Miksi uuden hankkiminen on niin tärkeää? Miksi sillä hankkimisella itsessään on jokin arvo, jos kerran mitään ei tarvitse? 

Vierailija
6173/20661 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä tietää, että on liikaa tavaraa? Tavaramäärä tuottaa stressiä ja ahdistusta ja muita negatiivisia tunteita. Tavarat omistavat sinut, sen sijaan, että sinä omistaisit tavarat.

Ostolakko ja tavaroiden hävitys, ei ole pahemmin muuta vaihtoehtoa tilanteesta pois pääsemiseen. Näille, ketkä kirjoittaneet tavaroiden säilyttämisestä jälkipolville, jos itsellä ei ole käyttöä tavaralle, niin annat sen eteenpäin niille jälkipolville ja he saavat tehdä niillä mitä haluavat. Koti on koti, ei mikään museo. 

Kyllä me asumme oikeastaan museossa ja jälkipolville säästetään, että säilyy perinnöt.

Asumme vanhalla sukutilalla ja huonekaluja on säästetty ihan sen takia, että ne on olleet tilalla kauan ja kuuluu ns taloon.

Aitoissa on vanhoja tavaroita joita me ei tarvita eikä varmasti seuraavatkaan tässä asuvat, mutta niille on oma arvonsa maailmassa ja toivottavasti joskus tulevaisuudessa niitä ihmetellään millaista elämä on ollut 1900 luvun alussa.

Vierailija
6174/20661 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi siivota kaapit ja varasto. Totesin että 1/10 tavarasta on tyhjiä kenkälaatikoita ja muita pakkauslaatikoita, joita olen säästänyt,ajatellen että jos myyn tavaraa niin voin käyttää niitä tai jos tulee tarve säilytyslaatikoille muutossa jne. Säilöttekö te myös niitä vai heitättekö tukevat ja kivannäköisetkin laatikot surutta roskiin?

Vierailija
6175/20661 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi siivota kaapit ja varasto. Totesin että 1/10 tavarasta on tyhjiä kenkälaatikoita ja muita pakkauslaatikoita, joita olen säästänyt,ajatellen että jos myyn tavaraa niin voin käyttää niitä tai jos tulee tarve säilytyslaatikoille muutossa jne. Säilöttekö te myös niitä vai heitättekö tukevat ja kivannäköisetkin laatikot surutta roskiin?

Lasiastioille on tallessa kaikkien pakkaukset, vaikuttaa arvoon myös jos myy joskus. Kaikki muut laatikot menee joko kierrätykseen tai kirppismyyntien postitukseen. Tosin nyt on tilanne se että jo pari vuotta olen kantanut ruokakaupasta tyhjiä laatikoita postituksia varten. Hävittävät vaan nekin niin nopeasti että pitää osata oikeaan aikaan mennä kyselemään eli silloin kun kuormaa purkavat. Huono palvelukin vielä kun eivät suostu keräämään niitä enemmän että voisi kerralla viedä isomman satsin kotiin.

Vierailija
6176/20661 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tavaroitaan käyttää miksi pitäisi tuntea syyllisyyttä että on paljon tavaraa? Minun kotia arvostellaan ja kauhistellaan kun on paljon kaikkea mutta minä pidän runsaudesta ja haluan että silmille ja aivoille on virikkeitä, tauluja ja kirjoja mitä katsella. Kaunis kermanekka saattaa olla ikkunalaudalla ihan vain kauneutensa takia katseltavana vaikka en ikinä siihen kermaa laittaisi. Ja ihan itsehän täällä siivoan. Sukuperintönä tulleet tavarat ovat oikeutettuja olemassaoloonsa ihan jo tunnesiteen takia. Hullua on heittää tavaraa pois ulkopuolisen paineen takia roskiin koska silloin työ ja raaka-aine ja käytetty energia menee hukkaan.

Jos tuskailee suurien vaatemäärien kanssa  eikö osaa voi laittaa varastoon ja ottaa sitten käyttöön kun kaapissa olevat kyllästyttää, Tai yksinkertaisesti ostaa lisää kaappeja, koreja , naulakoita eikä tuntea syyllisyyttä että ompa liikaa vaatteita joita käytän.

Vierailija
6177/20661 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tavaroitaan käyttää miksi pitäisi tuntea syyllisyyttä että on paljon tavaraa? Minun kotia arvostellaan ja kauhistellaan kun on paljon kaikkea mutta minä pidän runsaudesta ja haluan että silmille ja aivoille on virikkeitä, tauluja ja kirjoja mitä katsella. Kaunis kermanekka saattaa olla ikkunalaudalla ihan vain kauneutensa takia katseltavana vaikka en ikinä siihen kermaa laittaisi. Ja ihan itsehän täällä siivoan. Sukuperintönä tulleet tavarat ovat oikeutettuja olemassaoloonsa ihan jo tunnesiteen takia. Hullua on heittää tavaraa pois ulkopuolisen paineen takia roskiin koska silloin työ ja raaka-aine ja käytetty energia menee hukkaan.

Jos tuskailee suurien vaatemäärien kanssa  eikö osaa voi laittaa varastoon ja ottaa sitten käyttöön kun kaapissa olevat kyllästyttää, Tai yksinkertaisesti ostaa lisää kaappeja, koreja , naulakoita eikä tuntea syyllisyyttä että ompa liikaa vaatteita joita käytän.

Joillekin se suuri tavaramäärä lisää kuormitusta, kun on enemmän huollettavaa tavaraa ja siivoaminenkin vie enemmän aikaa ja vaivaa. Mutta ei ole tarkoitus tuputtaa tai pakottaa vähentämään, jos runsaudesta nauttii.

Vierailija
6178/20661 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen säästellyt pakkaustarvikkeita. Yritän kuitenkin heittää osan välillä pois, jos ei ole ollutkaan käyttöä, ja mietin että aina niitä jostain lisää saa. Esim. töistä saan sitten jos tarvitaan. Siinä karsimisvaiheessa voi olla hyvä pitää enemmän laatikoita, jos myy verkossa.

Vierailija
6179/20661 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aitoissa on vanhoja tavaroita joita me ei tarvita eikä varmasti seuraavatkaan tässä asuvat, mutta niille on oma arvonsa maailmassa ja toivottavasti joskus tulevaisuudessa niitä ihmetellään millaista elämä on ollut 1900 luvun alussa.

==========

Eikös ne kannattaisi sitten lahjoittaa lähimpään kotiseutumuseoon sen sijaan että ne ovat jossain varastoissa ja aittarakennuksissa pölyttymässä? Museossa ne laitetaan nätisti esille ja oppaat kertovat niistä vierailijoille. Niistä vanhoista tavaroista olisi sitten iloa muillekin.

Vierailija
6180/20661 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

============

Ne, ketkä ovat tyytyväisiä (suureen) tavaramääräänsä eivät tarvitse tätä keskusteluketjua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kahdeksan