tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (20542)
Vierailija kirjoitti:
Onko krääsä taas muodissa? Nyt on joka tuutissa nää räikeät joulupaidat, joilla ei tee mitään muuten kuin joulukuussa. Ikävä että ihmiset muodin perässä hankkii mitä vaan näemmä.
Minullakin on jouluneule, siis yksi kappale ja olen käyttänyt sitä jo neljän vuoden ajan ja monta kertaa joulukuun ainana tulee puettua. Minulla on kesämekkoja joita olen käyttänyt vähemmän, koska Lapin kesä on vanhan sanonnan mukaan "lyhyt ja vähäluminen".
Toki ymmärrän tuon tuskastumisen, jos joka joulu hankitaam uusi joulupaita. Tai joka kesä se uusi mekko. Mutta itselläni ei ainakaan vaatteet "vanhene" vaan niitä voi pitää niin kauan kuin ehjänä pysyvät.
Vierailija kirjoitti:
Tytärpuoli oli masentunut, ja hänen kotinsa oli kaaos. Mies auttoi häntä pakkaamaan kaiken "turhan", ja toi ne meille varastoon. Tyttären ei tarvinnut masentuneena pystyä luopumaan tavaroista, mutta hänen on nyt helpompi siivota, eikä hänen tarvitse asua kaaoksen keskellä. Meillä on nyt todella hyvä mieli siitä.
Tämä on hyvä vinkki kenelle tahansa. Pakkaa vähänkin turhalta tuntuvan laatikoihin ja vie säilöön. Jos ei vaikka vuoden sisällä ole niitä tarvinut ja takaisin hakenut, niin käy ne sitten läpi, helpompi luopua kun huomannut että ei ole kaivannut. Ja ehtinyt jo tykästyä miten helpompi ja mukavampi koti on ilman niitä!
Oih, jouluksi vanhempien luokse, omaan lapsuudenkotiin. Tavaraa on siellä niin paljon että täytyy jotenkin laittaa aivot offline tilaan, etten ala sielläkin raivaamaan 😅
Oletteko jo saaneet turhaa tavaraa lahjaksi? Onneksi töistä saatiin lahjakortti, ei mitään tavaraa. Täti tuo joka vuosi jotain vaikka olen sanonut että kyläily riittää, niin toi nyt viinipullon, järkevämpää kuin viimevuotinen kasa halpoja ja huonosti palavia kynttilöitä!
Itse päätin viettää tänä vuonna aineettoman joulun, en ostanut joulukortteja, lahjoja kenellekään muulle kuin kummilapselle, en mitään joulukoristeita tai -tavaraa. Varastosta hain kyntteliköt 2kpl ikkunaan. Ruokaa olen ostanut maltillisesti ja yhden joulukukan itselleni. Kummilapsen lahja on tavara, mutta tiedän että on tarpeellinen harrastukseen.
Ei ole ollut minkäänlaista jouluhössötystä tai stressiä, ei ole ollut tarvetta mennä marketteihin. Ihanan rauhallinen ja levollinen joulun odotus ollut.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko jo saaneet turhaa tavaraa lahjaksi? Onneksi töistä saatiin lahjakortti, ei mitään tavaraa. Täti tuo joka vuosi jotain vaikka olen sanonut että kyläily riittää, niin toi nyt viinipullon, järkevämpää kuin viimevuotinen kasa halpoja ja huonosti palavia kynttilöitä!
Itse päätin viettää tänä vuonna aineettoman joulun, en ostanut joulukortteja, lahjoja kenellekään muulle kuin kummilapselle, en mitään joulukoristeita tai -tavaraa. Varastosta hain kyntteliköt 2kpl ikkunaan. Ruokaa olen ostanut maltillisesti ja yhden joulukukan itselleni. Kummilapsen lahja on tavara, mutta tiedän että on tarpeellinen harrastukseen.
Ei ole ollut minkäänlaista jouluhössötystä tai stressiä, ei ole ollut tarvetta mennä marketteihin. Ihanan rauhallinen ja levollinen joulun odotus ollut.
Meillä on onneksi tehty päätös jo yli 10v sitten että aikuisille ei osteta mitään lahjoja. Kaikilla on kaikkea ja jokainen voi ostaa itse sitä mitä tarvitsee. Korttejakaan en tänä vuonna lähettänyt kuin niille vanhuksille joilla ei ole nettiä. Olen joulunalla myynyt ison pinon joulukoristeita pois. Niitä oli niin paljon että ei edes mahtuneet kaikki esille. Nyt on vain muutamia. Osa jouluvaloistakin sellaisia joissa lamppu tai kaksi palanut, mutta käytän nekin loppuun tänä jouluna ja vien sitten kierrätykseen. Kauppoja olen vältellyt oikein tietoisesti ja käynyt vain ruokakaupassa, sielläkin ostoslistan kanssa. Kukkia en osta jouluksi myöskään, en edes lahjaksi. Ihanan helppoa ja huoletonta.
Huhhuh. Mies oli päivän joululahjaostoksilla, konsultoi onneksi minua puhelimessa lasten lahjoista. Ehdotukset oli:
-lautapeli (meillä on yli 20, viime jouluna tuli 2, molempia pelattu 1 kerta)
-futiskortteja (näitä on varmaan 1500 ennestään ja keräilyinto hiipumassa)
-huppari jossa kääntöpaljetit (lapsi saa jo 2 hupparia muutenkin lahjaksi, paljetit ei kestä jatkuvassa pesussa)
-uudenlainen Rubikin kuutio (meillä on 4, niillä ei oo pitkään aikaan leikitty)
-aku ankkoja (näitäkin on liikaa, harvoin niitä edes luetaan loppuun asti)
Osti lopulta tietokirjan. Lapsi saa kyllä paljon muutakin muilta. Helpottaa vähän että sain blokattua osan turhasta rojusta.
Joulupuseroksi käy esim. kimaltava pusero, jota voi käyttää sitten myös pikkujouluissa :) Tarvittaessa siihen voi ommella parilla pistolla muutaman joulukoristeen kiinni ja voilà! Mauton, kimmeltävä joulupusero on valmis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tytärpuoli oli masentunut, ja hänen kotinsa oli kaaos. Mies auttoi häntä pakkaamaan kaiken "turhan", ja toi ne meille varastoon. Tyttären ei tarvinnut masentuneena pystyä luopumaan tavaroista, mutta hänen on nyt helpompi siivota, eikä hänen tarvitse asua kaaoksen keskellä. Meillä on nyt todella hyvä mieli siitä.
Tämä on hyvä vinkki kenelle tahansa. Pakkaa vähänkin turhalta tuntuvan laatikoihin ja vie säilöön. Jos ei vaikka vuoden sisällä ole niitä tarvinut ja takaisin hakenut, niin käy ne sitten läpi, helpompi luopua kun huomannut että ei ole kaivannut. Ja ehtinyt jo tykästyä miten helpompi ja mukavampi koti on ilman niitä!
Itse tein juuri näin. Kun liitto loppui, myin kirppiksellä tarpeetonta , lähinnä saadakseni rahaa.
Tyhjensin pinnat ja paljon tavaroita meni laatikoihin ja vaatehuoneen hyllyihin. Niitä olen sitten vähitellen käynyt läpi ja myynyt.
Olen vuosikausia tehnyt mm käsitöitä. Nyt myynti on hiipunut ja myyjätkin jääneet eläkkeelle. Mutta aina tein niin paljon, että materiaali loppui.
Annan taas tänä vuonna joulukransseja. Hain säkkikaupalla käpyjä syksyllä, valkaisin ja maalasin, tein oksista pohjarinkulan, kiinnitys tuli kankaan jämillä, jotka olin värjännyt. Lumppukunnossa olevia lakanoita ja vaatteita, jotka ovat puuvillaa, kattilaan, sekaan ruohoa. Sitten kangasta oksien ympärille.
Käpyihin porasin reiät ja kiinnitin oksiin. Sekaan punaisia koristeita ja jouluista.
Näitä kransseja menee kaikki, mitä saan aikaiseksi.
Raaka-ainekulut 0, pelkkää kierrätystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse tein juuri näin. Kun liitto loppui, myin kirppiksellä tarpeetonta , lähinnä saadakseni rahaa.
Tyhjensin pinnat ja paljon tavaroita meni laatikoihin ja vaatehuoneen hyllyihin. Niitä olen sitten vähitellen käynyt läpi ja myynyt.
Olen vuosikausia tehnyt mm käsitöitä. Nyt myynti on hiipunut ja myyjätkin jääneet eläkkeelle. Mutta aina tein niin paljon, että materiaali loppui.
Annan taas tänä vuonna joulukransseja. Hain säkkikaupalla käpyjä syksyllä, valkaisin ja maalasin, tein oksista pohjarinkulan, kiinnitys tuli kankaan jämillä, jotka olin värjännyt. Lumppukunnossa olevia lakanoita ja vaatteita, jotka ovat puuvillaa, kattilaan, sekaan ruohoa. Sitten kangasta oksien ympärille.
Käpyihin porasin reiät ja kiinnitin oksiin. Sekaan punaisia koristeita ja jouluista.
Raaka-ainekulut 0, pelkkää kierrätystä.
Joo kannattaa tehdä lisää krääsää.
On kai tätä täälläkin käsitelty, mutta miten tehdään miehen tavaroitten kanssa?! Tuntuu että jos en niitä johonkin laatikoihin tunge, ne kuleksivat onnellisina työpöydällä, siinä radion päällä ja ympärillä.
Kun tarvvitaan vaikkapa laturin johtoa siinä, siihen se jää. Tai kun leikataan saksilla, niitä ei panna laatikkoon vaan jätetään niille sijoilleen. Uuvuttaa korjata toisen jälkiä.
Toinen on vaatteet. Siihen ne hylätään olohuoneen rukin päälle, sukkia lattialla. Tai kun viikkaan pöydän ääresssä lakanoita ei kysytä teetkö vielä jotain, vaan kun vien niitä komeroon takaisintullessa on jo pöydässä syömiset. Minusta tilanpuutetta ei ole, mutta se kun tavarat eivät löydä oikeille paikoilleen, vaan jäävät siihen missä niitä on viimeksi tarvittu. Se jälkiensä korjaaminen ja järjestely, tasot on epäsiistit kun niille hylätään tavarat. Jos sanon suuttuu.
Vierailija kirjoitti:
On kai tätä täälläkin käsitelty, mutta miten tehdään miehen tavaroitten kanssa?! Tuntuu että jos en niitä johonkin laatikoihin tunge, ne kuleksivat onnellisina työpöydällä, siinä radion päällä ja ympärillä.
Kun tarvvitaan vaikkapa laturin johtoa siinä, siihen se jää. Tai kun leikataan saksilla, niitä ei panna laatikkoon vaan jätetään niille sijoilleen. Uuvuttaa korjata toisen jälkiä.
Toinen on vaatteet. Siihen ne hylätään olohuoneen rukin päälle, sukkia lattialla. Tai kun viikkaan pöydän ääresssä lakanoita ei kysytä teetkö vielä jotain, vaan kun vien niitä komeroon takaisintullessa on jo pöydässä syömiset. Minusta tilanpuutetta ei ole, mutta se kun tavarat eivät löydä oikeille paikoilleen, vaan jäävät siihen missä niitä on viimeksi tarvittu. Se jälkiensä korjaaminen ja järjestely, tasot on epäsiistit kun niille hylätään tavarat. Jos sanon suuttuu.
Onko tämä jotenkin miehille tyypillistä? Exä kasasi kaikki pöydät täyteen tavaraa. Sitten kun kannoin niitä kasoiksi hänen työhuoneeseen, tai auta armias laitoin kaappiin, hän suuttui, että piilottelen hänen tavaroitaan.
Sanominen ei auttanut, hän suuttui kun nalkutan.
Eron jälkeen olen viisi vuotta raivannut tavaraa pois, ensin pakkasin ilmeiseimmät hänen tavarat ja haetutin pois, sen jälkeen olen vain heittänyt menemään ja kirpparille. Vieläkin on ihme roinaa varastoissa.
Vierailija kirjoitti:
Käytä samaa kikkaa kuin minä: vie lojumaan jääneet tavarat miehen työpöydälle. Nopeampi olisi laittaa maitopurkki itse keittiön pöydältä jääkaappiin, mutta maitokahvin juoja oppii nopeasti maidon pilaantuvan huoneenlämmössä. Näin meillä opeteltiin viemään roskatkin.
Niinpä. Pienet tilat, yksikin kasvuiässä olevaa mukula, ja avot, siinä se sotku on pystyssä. Ja jos ei ole mikään siivousintoilija, kuten en itsekään ole, niin jo on vähän ajan päästä hulvaton tilanne. Ja se näkyy isommissakin tiloissa.
Moni selviää sillä, että säilytystilaa on, mutta mitä järkeä on sulloa kaikki vanha sonta vain talteen? Ei niin yhtään mitään. Eli ei ole mitään muuta konstia kuin hävittää kaikki mahdollinen vanha pois. Ja siihenhän on konsteja, joista tehokkaimmat ovat pois lahjoittaminen ja kaatopaikat. Mitään suuria rahoja ei kannata vanhoista rojuista odotella. Mikäli niin tekee, niin silloin ne jäävät aivan varmasti nurkkiin lojumaan.
Pieneksi käyvät lasten vaatteet ovat oiva lahjoituskohde. Ongelma on tietenkin täkäläisessä nirppanokkaisuudessa, jolloin mikään "epämuodikas" ei tule kelpaamaan. UFF-laatikkoon vaan, niin eipä tarvitse sitäkään sontaa olla kuuntelemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raaka-ainekulut 0, pelkkää kierrätystä.Joo kannattaa tehdä lisää krääsää.
Ekologisesti ajateltuna kierrätysmateriaalista käsityönä tehdyt koristeet ovat parempi vaihtoehto kuin kaupasta ostetut synteettiset härpäkkeet joiden materiaali- ja työkulut ovat murto-osa eri välitysportaiden saamasta hinnasta.
Äitini harrastaa posliininmaalausta ja on vuosien varrella tuonut ties mitä kuppia, tuikkulyhtyä, sirotinta, munakuppia, sokerikuppia, kaikki rakkaudella maalattu tytöllensä tottakai. Hänelle tärkein on eräs melko iso jouluaiheinen tuikkukoriste. Taas nyt jouluna kyselee missä se on, miksei ole esillä, entä se ja se ja se kuppi sopisi joulupöytään..
Inhoan sitä isoa hökötystä. Oikeaa tuikkua siinä ei voi polttaa, tulipaloriski. En tykkää sen väreistä enkä ylipäätään tykkää tuollaisista koristeista. Saako tän antaa pois (tosin kuka huolii...) ? Tunnollisena oon säilönyt kaapissa, mutta en halua näitä! Sirottimille ja munakupeille ei oo mitään käyttöä. Joitain mukeja sentään käytetään.
Vierailija kirjoitti:
Äitini harrastaa posliininmaalausta ja on vuosien varrella tuonut ties mitä kuppia, tuikkulyhtyä, sirotinta, munakuppia, sokerikuppia, kaikki rakkaudella maalattu tytöllensä tottakai. Hänelle tärkein on eräs melko iso jouluaiheinen tuikkukoriste. Taas nyt jouluna kyselee missä se on, miksei ole esillä, entä se ja se ja se kuppi sopisi joulupöytään..
Inhoan sitä isoa hökötystä. Oikeaa tuikkua siinä ei voi polttaa, tulipaloriski. En tykkää sen väreistä enkä ylipäätään tykkää tuollaisista koristeista. Saako tän antaa pois (tosin kuka huolii...) ? Tunnollisena oon säilönyt kaapissa, mutta en halua näitä! Sirottimille ja munakupeille ei oo mitään käyttöä. Joitain mukeja sentään käytetään.
Anna pois vaan.
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos se vahingossa putoaisi lattialle?
Jos asut kerrostalossa niin kannattaa heittää kaikki ulos parvekkeelta.kissat koirat pesukoneet ukot akat lapset ja jääkaappi ni alkaa olee tilaa
Vierailija kirjoitti:
Anna pois. Jos kyselee perään niin sano että meni rikki. Sano vaikka että koko kaappi missä ne oli kaatui, tai että kaapista tippui yllättäen hylly.
Esimerkiksi..? Keskellä erämaalappia jossa ei toimi edes puhelin mutta sitä mystistä laitetta kuitenkin pitäisi käyttää ohjeen kanssa? Nyt mennään hieman marginaalisiin tilanteisiin.