tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (21848)
Jojoilija kirjoitti:
Minun ongelmani on vaatteer. Niitä riitää kokoa
S, M, L, XL, XXL, XXXL, eli n. 36 - 54
Ilen lihonnut ja laihtunut edestakaisin.
No noihin pienimpiin en ole enää 10 vuoteen päässyt, mutta ne ovat tietysti niitä ihanimpia.
En raatsi heittää vaatteita pois, koska ei minulla ole varaa uusiakaan ostaa, jos saan painoa pudotettua. Viime vuosina en tosin ole onnistunut lainkaan.
Ilen niin reilusti ylipainoinen, että pakkogan se olisi.
Haave olidi tietysti laihtua sopivaan yhteen kokoon. Esim. L olisi realistinen tässä iässä ja sitten voisi heittää kaikki loput pois. Siisti vaatekaappi olisi niin ihana.
Nyt kaapissa on nuo XL - XxL ja ihan pienimmät odottaa varastossa jätesäkeissä. En kulje muotien mukana, niin uskon, että kyn laihdun, niin vaatteet ovat minulle kelpoisia.
Onko muilla samaa ongelmaa?
Tämä siis sisävaatteissa, juhlavaatteissa, mutta etenkin kalliit ulkovaatteet on, mistä en raatsi luopua.
Auttakaa!
Kuulostaa kaaottiselta, miten edes löydät kaapista mitään päällesopivaa?
Olen viikonloppuna siirrellyt kotona tavaroiden ja kalusteiden paikkoja ja nyt koti näyttää jotenkin niin uudistuneelta ja kivalta.
Pari poistoakin tuli, mikä on järjestyksen kannalta aina hyvä juttu!
Vauvalle sisustin oman ihanan nurkkauksen meidän makuuhuoneeseen ja sain kivasti hyödynnettyä jo aiemmin meillä olleita tavaroita. Ei siis tarvinnut ostaa mitään ylimääräistä. Riitti kun ostin pakolliset eli sängyn, yhden pussilakanasetin ja aluslakanan.
Ennen tuli ostettua yhtä sun toista pientä sisustuskamaa kotiin piristeeksi, mutta onneksi olen päässyt siitä tavasta eroon.
Mä huomasin, etten voi harrastaa sitä, että veisin osan vaatetta johonkin varastoon, ja katsoisin mitä sieltä tulee käytettyä. Kun mä en sitten muista, mitä siellä on, tai että mulla oli joku tietty vaate! On joku muistisokeus, että pois silmistä, poissa mielestä. Ne pitää olla samassa tangossa jossain vaatehuoneessa, että muistan että tuo mekko kävisi juuri tähän tilaisuuteen.
Täytyy sitten käytännössä pitää määrä niin rajallisena, että mahtuu yhteen paikkaan.
Niitä vanhoja pieniä ei muuten kannata säilyttää, vartalo muuttuu vaikka paino ei. Ei ne enää istu samalla lailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän epätoivoinen olo tän kodin suhteen nyt. Olen ollut "kesälomalla lasten" tavaran kanssa puljaamisesta, ja nyt kaikki tasot ovat täynnä, kun en tiedä mitä tehdä ja mihin laittaa kaikki epämääräiset asiat. Tänään ostin juuri lapselle uudet lämpökumpparit talvea varten kirppikseltä, mutta tajusin että lasten kausikenkälaatikko on jo täpötäynnä (ja se on vasta karsittu, joten ei saa tyhjemmäksikään), enkö tiedä, mihin nuo sitten laitan. Ja meiltä löytyy useita tuon esimerkin kaltaisis tavaroita.
Meillä on myös omituinen tilanne nyt. Meillä on siellä täällä kaapeissa tyhjää, mutta ei sillä lailla mitenkään loogisesti. Eli tuntuu että pitäisi käydä koko huushollin kaapit läpi ja miettiä säilytyspaikat ihan uusiksi. Ja karsia ja sovitella kolmen lapsen kengät ja vaatteet ja lelut, jotta tietää kannattaako säilöä. Eli siis että periaatteessa tilaa voisi ollakin, mutta ei oikein hajua miten, ja tavaroita lojuu kasseissa lattioilla.
Tämä on ylivoimaista minun ADD-aivoilleni nyt. En saa edes viikkosiivousta tehtyä, kun jään haahuilemaan orpona tavaroiden sekaan. Mies on sitten siivonnut meillä koko viikkosiivoukset. Minä olen kuitenkin kotiäitinä se joka on paremmin lasten tavaroista kärryillä, joten hänkin on lähinnä vain siivonnut "johonkin menossa"-tavarakasojen ympäriltä.
Aargh. Nyt ei riitä rahat minkään ammattijärjestäjänkään palkkaamiseen. Pitäisi varmaan yrittää nukkua muutama yö kunnolla, jos sitten aivot jaksaisivat toimia edes vähän paremmin. Sitten vain pitäisi jostain löytää se kulma josta aloittaa. Tuntuu että nyt en saa mistään kiinni, vaikka yritän tarttua.
Ei ammattijärjestäjiä tarvitse palkata. Heidän nettisivuiltaan löytyy vinkkiä ja apua pilvin pimein, joita voi itsekin toteuttaa. Myös YouTubesta löytyy järjestelyvideoita.
Joo, mä siis olen jo vuosia lueskellut järjestysvinkkejä ja katsellut videoita. Tämänkin ketjun oon tainnut pari kertaa lukea alusta loppuun ihan siivous/järjestysmotivaattorina. Ongelmana nyt vaan ovat varmaan nuo mun aivot, eli mulla on vaikea handlata isompaa kokonaisuutta, kun pitäisi miettiä isompien tavaramäärien paikkojen vaihtamista tms ja käydä sellaista ajatuspuljausta. Mulla ei pysy ne ajatukset kasassa. Ja kun alan tekemään jotain yhtä kohtaa, harhaudun helposti sivuraiteille.
Esimerkiksi eilen yritin laittaa märkiä pyykkejä kuivuriin kolme tuntia, mutta aina kun olin menossa sitä tekemään, harhauduin tekemään jotain muuta, lapset huusi välistä tai huomasin jonkin muun tekemättömän asian. Lopulta pyysin miestä viemään ne pyykit kuivuriin.Eli ongelma ei ole tiedon puute, vaan käytännössä se kokonaisuuden hahmotus, hallitseminen ja toteuttaminen.
Joskus tuokin on kyllä onnistunut paremmin, joten nyt kai vaan pitäisi saada sitten taas omaa päätä parempaan kuntoon. Mutta hirveän turhauttavaa tämä on 🙈
Toimisiko sulla se kellotus eli menet pesukoneen viereen ja laitat kellon hälyttämään 5 min päästä. Sinulla on vain se aika tehdä vain sitä yhtä hommaa. Tyhjäät pesukoneesta pestyjä kamoja kuivuriin sen 5 minuutin ajan. Jos ei voi laittaa kuivuriin, viskaat johonkin sivuun. Päätavoite on saada kuivuri täyteen ja pyörimään.
Vierailija kirjoitti:
Mä huomasin, etten voi harrastaa sitä, että veisin osan vaatetta johonkin varastoon, ja katsoisin mitä sieltä tulee käytettyä. Kun mä en sitten muista, mitä siellä on, tai että mulla oli joku tietty vaate! On joku muistisokeus, että pois silmistä, poissa mielestä. Ne pitää olla samassa tangossa jossain vaatehuoneessa, että muistan että tuo mekko kävisi juuri tähän tilaisuuteen.
Täytyy sitten käytännössä pitää määrä niin rajallisena, että mahtuu yhteen paikkaan.Niitä vanhoja pieniä ei muuten kannata säilyttää, vartalo muuttuu vaikka paino ei. Ei ne enää istu samalla lailla.
Muistiongelman voi hoitaa esim kännykässä olevalla softalla, johon taltioi kategorioiden mukaan kaikki vaatteet ja asusteet!
Serviettejä kertyi meille laatikkotolkulla. Juhlissa niitä käytettiin mutta aina harmitti kun ei ollut just sellaisia kun olin halunnut mutta ei raaskinut ostaa uusiakaan kun niitä entuudestaan jo oli. Osa oli myös vähän rypyssä tms.
Niinpä alettiin kaikilla aterioilla käyttämään serviettejä ja lopulta saatiin ne kaikki käytettyä. Nyt ostetaan juhlia varten tarvittava määrä ja jos jää yli niin käytetään heti arjessa pois. Niitä yksittäisiä vähän rypyssä olevia muuten kertyy taas. Lahjaksi saadut menee myös heti käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on tavaroita, jotka on hankittu ihan tarpeeseen. Mutta se tavara on ollut melkein hyvä, tai sinne päin. Esim tuli hautajaiset kesällä kauhean helteen aikaan, ja oli nyt vaan hankittava mustat vaatteet. Kaikki mun mustat vaatteet oli kuumia, paksuja, glitteriä tai aivan liian avonaisia ja lyhyitä. Oli pakko ostaa kaupasta ohut mutta pitkähihainen ja umikauluksinen paita. Aikaa oli vähän, kaupungissa yksi vaatekauppa.
Kyllähän sillä ne hautajaiset sitten hoitui, mutta sen jälkeen minulla oli paita, jolla ei ollut minulle muuta käyttöä, eikä ollut yhtään muuten mun tyylinen. Myin sen kirpparilla, mitä muutakaan sille olisi voinut tehdä.Tulee niitä hautajaisia varmaan toistekin, olisit säästänyt sinne. Ei se paita nyt tilaa olisi vienyt. Mulla on myös hautajaisiin kaapissa valmiina musta blazerjakku ja siihen suorat housut, sekä valkoinen paita, mitä en käytä milloinkaan muulloin. Hankittu 20 vuotta sitten isäni hautajaisiin, sen jälkeen menty kaikki hautajaiset, mitä eteen on tullut. Aikuisella ihmisellä pitää olla hautajaisvaatteet kaapissa valmiina, sanoi mummu aikoinaan. Täällä, mutta toisessa ketjussa, jollekin oli tullut hautajaiskutsu, ja kyseli vaatteita sinne, mitä pitää olla jne. Mutta tämä meni ohi otsikon ja reippaasti.
Kiitos, otsikon aiheessa pysyttiin hyvinkin, koska on hyvä muistaa, ettei siivoa pois ainoaa hautajaisiin kelvollista mustaa mekkoa, joka menee päälle.
Ja jos ostaa vaatetta, niin asiallinen pikkumusta on aina hyvä olla kaapissa. Maltillinen kaula-aukko ja helma polveen, ilman paljetteja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain siivottua tv-tasosta n. puolet. En paljoa heittänyt roskiin, laitoin kysymysmerkki-tavarat laatikkoon odottamaan (laatikko tv-tasossa myös :-) )
kirjoja en vielä heittänyt pois, mietin esim sanakirjan kohtaloa... En haluaisi heittää pois, mutta enpä sillä paljoa tee...
hyvä esimerkki säästöistäni: olen säästänyt n. 10kpl tyhjiä "kuoria" missä tulee valokuvatilaukset...:D huh... Mutta siis teki hieman pahaa heittää nekin pois... Mietin, että jos tarvitsen niitä jonain päivänä kirjekuoriksi tms...
ap
Kai heitit jo pois? Olen itsekin hamsteriluonne. Entä mitä teen kouluvihkoille joissa puolet käyttämätöntä? Säästän, revin puhtaat sivut irti jä käytän myöhemmin?
Suositeltavaa. Kyberhyökkäyksiä tai pitkiä sähkökatkoja jos tulee, old school-meininki on silloin arkea, jos ei ole virtaa ja laitteita. Kannattaa kirrjoittaa tärketä yhteystiedot, puhelinnumerot ym. paperille, koska laitteen ollessa pimeä, sitä ei enää voi tehdä. Vanhan koulukunnan metodit ovat kullanarvoisia. Itselläkin on memovihkoja. Jos on jotain tyhjiä sivuja jäänyt vihkoon, jota en enää käytä, todellakin revin tyhjät sivut talteen ja leikkaan niistä vaikka lappuja ostoslistaksi tai muiksi muistilapuiksi.
Tavallisesti riittää vihko ja muistilappu. Yksi vihko tarpeelliselle tiedolle jota haluaa säästää. Toinen lappu, vihko, post it, irtosivu tai vastaava muistiinpanoille, jotka laitetaan pois. Ei tarvitse säästää kaikkia kirjekuoria, vihkon loppuja ja vaikka mitä. Jos sinulla on kaksi vihkoa, etkä laita kovin paljoa muistiinpanoja käsin, ei kannata säästää mitään. Jos teet paljon muistiinpanoja käsin, niin kannattaa olla joku vaikka pieni laatikko työpöydän kulmalla, jossa tyhjää paperia, kun laatikko on täynnä, niin ei tarvitse säästää enää. Kun laatikko alkaa tyhjentyä, niin voi taas säästää tyhjää paperia.
Vierailija kirjoitti:
Jojoilija kirjoitti:
Minun ongelmani on vaatteer. Niitä riitää kokoa
S, M, L, XL, XXL, XXXL, eli n. 36 - 54
Ilen lihonnut ja laihtunut edestakaisin.
No noihin pienimpiin en ole enää 10 vuoteen päässyt, mutta ne ovat tietysti niitä ihanimpia.
En raatsi heittää vaatteita pois, koska ei minulla ole varaa uusiakaan ostaa, jos saan painoa pudotettua. Viime vuosina en tosin ole onnistunut lainkaan.
Ilen niin reilusti ylipainoinen, että pakkogan se olisi.
Haave olidi tietysti laihtua sopivaan yhteen kokoon. Esim. L olisi realistinen tässä iässä ja sitten voisi heittää kaikki loput pois. Siisti vaatekaappi olisi niin ihana.
Nyt kaapissa on nuo XL - XxL ja ihan pienimmät odottaa varastossa jätesäkeissä. En kulje muotien mukana, niin uskon, että kyn laihdun, niin vaatteet ovat minulle kelpoisia.
Onko muilla samaa ongelmaa?
Tämä siis sisävaatteissa, juhlavaatteissa, mutta etenkin kalliit ulkovaatteet on, mistä en raatsi luopua.
Auttakaa!Kuulostaa kaaottiselta, miten edes löydät kaapista mitään päällesopivaa?
Samaa mietin.
Ota jostain laatikoita. Merkitse niihin koot. Sitten vaan heittelet kaikki vaatteet oman koon laatikoihin. Kaappiin jätä ainoastaan ne vaatteet joita voit oikeasti käyttää. Ei niitä "no olen varmaan vähän turvoksissa ja ei tämä yleensä ole näin kittana".
Sitten voit koko kerrallaan miettiä laitatko kaikki pois. Jos päätät pitää tavoitevaatteita, niin käy laatikko läpi. Laita pois huonokuntoiset, rumat, vanhanaikaiset, sinulle sopimattomat tyylit ja värit. Loput viikkaat kauniisti laatikkoon, johon olet merkinnyt koon ja laitat kalenteriin päivän, jolloin käyt niitä seuraavaksi läpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän epätoivoinen olo tän kodin suhteen nyt. Olen ollut "kesälomalla lasten" tavaran kanssa puljaamisesta, ja nyt kaikki tasot ovat täynnä, kun en tiedä mitä tehdä ja mihin laittaa kaikki epämääräiset asiat. Tänään ostin juuri lapselle uudet lämpökumpparit talvea varten kirppikseltä, mutta tajusin että lasten kausikenkälaatikko on jo täpötäynnä (ja se on vasta karsittu, joten ei saa tyhjemmäksikään), enkö tiedä, mihin nuo sitten laitan. Ja meiltä löytyy useita tuon esimerkin kaltaisis tavaroita.
Meillä on myös omituinen tilanne nyt. Meillä on siellä täällä kaapeissa tyhjää, mutta ei sillä lailla mitenkään loogisesti. Eli tuntuu että pitäisi käydä koko huushollin kaapit läpi ja miettiä säilytyspaikat ihan uusiksi. Ja karsia ja sovitella kolmen lapsen kengät ja vaatteet ja lelut, jotta tietää kannattaako säilöä. Eli siis että periaatteessa tilaa voisi ollakin, mutta ei oikein hajua miten, ja tavaroita lojuu kasseissa lattioilla.
Tämä on ylivoimaista minun ADD-aivoilleni nyt. En saa edes viikkosiivousta tehtyä, kun jään haahuilemaan orpona tavaroiden sekaan. Mies on sitten siivonnut meillä koko viikkosiivoukset. Minä olen kuitenkin kotiäitinä se joka on paremmin lasten tavaroista kärryillä, joten hänkin on lähinnä vain siivonnut "johonkin menossa"-tavarakasojen ympäriltä.
Aargh. Nyt ei riitä rahat minkään ammattijärjestäjänkään palkkaamiseen. Pitäisi varmaan yrittää nukkua muutama yö kunnolla, jos sitten aivot jaksaisivat toimia edes vähän paremmin. Sitten vain pitäisi jostain löytää se kulma josta aloittaa. Tuntuu että nyt en saa mistään kiinni, vaikka yritän tarttua.
Ei ammattijärjestäjiä tarvitse palkata. Heidän nettisivuiltaan löytyy vinkkiä ja apua pilvin pimein, joita voi itsekin toteuttaa. Myös YouTubesta löytyy järjestelyvideoita.
Joo, mä siis olen jo vuosia lueskellut järjestysvinkkejä ja katsellut videoita. Tämänkin ketjun oon tainnut pari kertaa lukea alusta loppuun ihan siivous/järjestysmotivaattorina. Ongelmana nyt vaan ovat varmaan nuo mun aivot, eli mulla on vaikea handlata isompaa kokonaisuutta, kun pitäisi miettiä isompien tavaramäärien paikkojen vaihtamista tms ja käydä sellaista ajatuspuljausta. Mulla ei pysy ne ajatukset kasassa. Ja kun alan tekemään jotain yhtä kohtaa, harhaudun helposti sivuraiteille.
Esimerkiksi eilen yritin laittaa märkiä pyykkejä kuivuriin kolme tuntia, mutta aina kun olin menossa sitä tekemään, harhauduin tekemään jotain muuta, lapset huusi välistä tai huomasin jonkin muun tekemättömän asian. Lopulta pyysin miestä viemään ne pyykit kuivuriin.Eli ongelma ei ole tiedon puute, vaan käytännössä se kokonaisuuden hahmotus, hallitseminen ja toteuttaminen.
Joskus tuokin on kyllä onnistunut paremmin, joten nyt kai vaan pitäisi saada sitten taas omaa päätä parempaan kuntoon. Mutta hirveän turhauttavaa tämä on 🙈
Kuulokkeet korville ja äänikirja taustalle, sitten vain neliö kerrallaan eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Täytyy sitten käytännössä pitää määrä niin rajallisena, että mahtuu yhteen paikkaan.Niitä vanhoja pieniä ei muuten kannata säilyttää, vartalo muuttuu vaikka paino ei. Ei ne enää istu samalla lailla.
Osan ihmisistä aivot vaan toimii noin. Jotkut elää koko elämänsä luullen olevan sotkuisia, kun mikään tavara ei pysy suljetun kaapin oven takana. Oikeasti on kyse siitä, ettei sellainen vaan sovi heille. Heille sopii avohyllyt, lasiovet, naulakot ja kaapissa olevilla pitää olla oma paikka, jos laatikossa, niin mieluusti läpinäkyvä laatikko ja etiketti mitä missäkin on. Niin, että kaapin avatessa heti näkee mitä missäkin on. Moni korvaa kaapin ovet verhoilla tai haitariovilla, jotka voi pitää arkena auki ja sulkea kun tulee vieraita.
Keskittymishäiriöinen täällä hei. Kiitos lohdullisista viesteistänne! Erityisesti kolahti tuo, että hyväksyy vaan nyt ainakin jonkin aikaa ne kasat ja etenee kohde kerrallaan. Kestokasseja, maalarinteippiä ja tussi, niin ehkä niiden kanssa jotenkuten pärjätään.
Testasin tuota muuten jo osittain tuossa joku aika sitten ohimennen. Oltiin lähdössä parin viikon kesälomareissulle ja olin toki pakannut lapsille mukaan kaikille tämän kauden eri tilanteisiin sopivat vaatteet mukaan. Juuri ennen lähtöä hain pari isoa kestokassia ja tungin niihin eteisestä kaikki ne lasten ulkokamat, mitä en mukaan huolinut. Ja kyllä, lasten vaatteet löytyvät nyt helpommin ja mahtuvat paremmin paikoilleen, joten arki helpotti, vaikka pari ylimääräistä kassia täällä sitten pyörii tarkempaa tutkimusta odotellessa 😅 yhden vaatteen olen tainnut sieltä jemmakasseista hakea, ja kolme viikkoa sitten palattiin kuitenkin reissusta.
Mä olen muuten myös "poissa silmistä, poissa mielestä"- ihminen. Siksi mulla on just vaikka lasten ulkovaatteista ja kengistä lista puhelimessa (tyylillä "kuoritakki 92 Reima sininen"), koska en mitenkään muistaisi muuten, mitä lapsille on ja mitä vaikka seuraavalle kaudelle pitää ostaa. Omista vaatteistakin teen joskus samanlaista listaa. Yleensä ei kyllä tarvi, kun omia on niin vähän koon muuttumisen vuoksi.
Kaapinovia poistelen myös ja laatikoita vaihdan läpinäkyviksi. Ja saman aihealueen tavarat pitää yrittää säilyttää samassa paikassa, koska unohdan ne muut paikat sitten. Tai jos säilytän lisää eri paikassa, laitan siihen loogisimpaan paikkaan muistilapun, missä ne loput sijaitsee 😅
Mulla on auttanut vuoden ostolakkoilu tavarapaljouteen. Moni tekstiili esim. on kulunut ihan loppuun ja lisäksi on ollut aikaa läpikäydä tavaroita, kun ei kierrä kaupoissa ostamassa lisää.
Mä kyllästyin vuosien aikana kasvaneeseen kenkäkokoelmaan, joista osaa oli käytetty hyvin vähän. Varmaan 30 paria meni Pelastusarmeijalle ja parikymmentä roskiin.
Vierailija kirjoitti:
Mä kyllästyin vuosien aikana kasvaneeseen kenkäkokoelmaan, joista osaa oli käytetty hyvin vähän. Varmaan 30 paria meni Pelastusarmeijalle ja parikymmentä roskiin.
Niin ja seuraavaksi pitäisi ottaa kaappi kerrallaan, jotta jotain edistystä tapahtuisi. Säilytystilaa on vaikka kuinka paljon, mutta mihinkään ei mahdu mitään.
Onko teillä vaatekaapissa vain sellaisia vaatteita, mitkä sopivat päälle ja mitkä tuntuvat mukavilta ja näyttävät kauniilta? Eli voit valita mitä vain sieltä ja näyttää + tuntuu hyvältä?
Kaikki kaapit pursuaa roinaa. Miten pääsen alkuun?
Tämä on kyllä minullekin ongelma. Asumme vuokralla pienessä talossa missä kaappitilaa hyvin vähän. Tuttua on se, että melkein joka huoneen nurkassa on ainakin yksi laatikko missä vaatteita tai muuta tavaraa. Omat käytössä olevat vaatteet muovikoreissa pitkin huonetta. Sitten niille paremmille vaatteille pitäisi olla hyvä säilytyspaikka, mutta ovat myös koreissa yhdessä rytyssä. Yhteen pieneen kaappiin olen sitten sullonut juhlavaatteita. Kengät meillä kylmällä verannalla. Sieltä sitten kaivetaan niitä käyttöön. Siellä käy myös talvisin hiiriä niin jotkut kengät on jo järsitty. Talvitakit yhden huoneen käytöstä poistetun sohvan päällä kasassa. Muuta paikkaa ei ole. Onhan tämä kauheaa, kun tilaa ei ole jo tavaraa olen jo karsinut paljon pois. Kaunista ei tästä kyllä saa ja ahdasta on. En haluaisi asua näin, mutta ei tänne edes kaappeja mahtuisi ja en halua itse ostaa. Hävettää, mutta vieraita ei onneksi käy.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kyllä minullekin ongelma. Asumme vuokralla pienessä talossa missä kaappitilaa hyvin vähän. Tuttua on se, että melkein joka huoneen nurkassa on ainakin yksi laatikko missä vaatteita tai muuta tavaraa. Omat käytössä olevat vaatteet muovikoreissa pitkin huonetta. Sitten niille paremmille vaatteille pitäisi olla hyvä säilytyspaikka, mutta ovat myös koreissa yhdessä rytyssä. Yhteen pieneen kaappiin olen sitten sullonut juhlavaatteita. Kengät meillä kylmällä verannalla. Sieltä sitten kaivetaan niitä käyttöön. Siellä käy myös talvisin hiiriä niin jotkut kengät on jo järsitty. Talvitakit yhden huoneen käytöstä poistetun sohvan päällä kasassa. Muuta paikkaa ei ole. Onhan tämä kauheaa, kun tilaa ei ole jo tavaraa olen jo karsinut paljon pois. Kaunista ei tästä kyllä saa ja ahdasta on. En haluaisi asua näin, mutta ei tänne edes kaappeja mahtuisi ja en halua itse ostaa. Hävettää, mutta vieraita ei onneksi käy.
Jos sinulla on tilaa niille laatikoille ja käytöstä poistetulle sohvalle, niin todennäköisesti olisi tilaa myös vaatteille. Sohva on kuitenkin vähintään 16060cm joka on kaksi vaatekaappia. Jos se on jossain matalassa nurkassa, niin silti kaksi matalaa vaatekaappia. Itse katsoisin torista tai vastaavasta löytyykö halvalla tai jopa ilmaiseksi kaappia, jos en haluaisi panostaa. Tuohon ajatukseen, ettei ole tilaa tai on jo karsinut kaiken jää helposti jumiin. Olen itse asunut alle 20 neliön yksiössä, niin muutaman kerran sai tavaroita käydä läpi, karsia turhia,
uudelleenjärjestellä ja pohtia missä olisi lisäsäilytystilaa, ennen kuin löytyi sellainen kunnollinen järjestys. Elämä oli sitten itselle ainakin paljon kivempaa, kun ei ollut ainainen epäjärjestys ja tavaroiden etsiminen haittaamassa.
Hiljaa tavaramäärä vähenee.
Tänä vuonna on 3 kengät tulleet tiensä päähän ja yhdet olen ostanut tilalle.
Ystävä kävi Kreikassa, sain oliivisaippuaa tuliaiseksi.
Pyjamia on 3. Kaikissa ikä näkyy, mutta käytän loppuun ja samalla katson, jos löytyy nättiä uutta. Etsimällä ei ikinä onnistu, vahingossa joskus tulee vastaan.