tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (21849)
Olen nyt kesälomalla käynyt kaappeja perusteellisesti läpi. Ihanaa heittää vuosia säilöttyjä esim. kuivuneita kuulakärkikyniä roskiin. Lasten ulko- ja sisävaatteet on inventoitu, lahjoitettu ehjät mutta pienet eteenpäin ja tilattu oikean kokoiset, laadukkaat vaatteet tilalle. Ulkotakkeja oli nuoremmalla seitsemän (!), päätin että kolme riittää jatkossa.
Joku mietti, voiko kolhiintuneita mukeja vielä käyttää. Heitä ne pois. Kolhiintuneet posliini- ja kivitavaraesineet alkavat kerätä likaa ja bakteereita vauriokohtiin. Itse heittäisin esim. 20 vähän rikkinäistä ja kulunutta eriparimukia pois ja hankkisin tilalle muutaman kivan saman sarjan mukin alennusmyynnistä. Näin loppukesästä on tosi hyviä alennuksia monissa nettikaupoissa. Itse ostan kaiken alennuksella ajatuksella "mahdollisimman hyvää mahdollisimman edullisesti ".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä kokemuksia torikirppiksistä? Miten olette saaneet tavaraa liikkumaan? Huomasin, että syyskuun puolella olisi vielä pari kertaa torikirppis, Elokuun viikonloput ovat niin täynnä, etten silloin taida ehtiä. Sää varmasti vaikuttaa suuresti.
Kahtena kesänä olen ollut kesätorilla myymässä kirppiskamaa. Etenkin lelut ja pelit menee hyvin kaupaksi. Lisäksi mulla on ollut muutamia lasten vaatteita, sisustuskamaa ja joitakin kirjoja. Myös pienet huonekalut kävi kaupaksi.
Alkukesästä ihmiset käyttää rahaa huolettomammin.En myy tavallisilla kirppiksillä, koska asutaan maalla ja välimatkat on pitkiä.
Tänä kesänä ihmiset ostaneet vähemmän kuin viime kesänä. Tuntuu, että pieniäkin ostoksia harkitaan enemmän. Johtunee yleisestä ilmapiiristä.
Kiitos, kun kerroit kokemuksistasi.
Olen muuttamassa miesystäväni kanssa yhteen ensi vuoden puolella ja nyt olen rauhassa käynyt läpi tavaroitani. Molempien täytyy laittaa aika paljon tavaraa kiertoon, että mahdutaan saman katon alle. Tuntuu kuitenkin mukavalta käydä läpi omat kaapit ja miettiä, mitä oikeasti tarvitsee ja haluaa viedä muutossa mukanaan.
Tänään lähti yksi kestokassillinen lainassa olleita lastenvaatteita takaisin omistajalleen.
Rikkinäisten astioiden tilalle kannattaa ostaa Kierrätyskeskuksen, SPR:n, Fidan tai muiden vastaavien tahojen myymälöistä käytettyjä mutta kauniita ja ehjiä astioita, joita myydään erittäin edulliseen hintaan. Minua ei häiritse yhtään se, että kotini lautaset, mukit ja lasit ovat keskenään erilaisia. Emmauksen myymälän astiahyllyn vieressä näin hauskan kyltin, jossa kehotettiin hyväksymään erilaisuus myös astioiden kohdalla.
Päätin aikoinaan, etten halua juoda mukeista, jos ne ovat vähänkin rikkinäisiä. Otin lempimukistani muistoksi valokuvan, ennen kuin heitin sen pois!
Vierailija kirjoitti:
Rikkinäisten astioiden tilalle kannattaa ostaa Kierrätyskeskuksen, SPR:n, Fidan tai muiden vastaavien tahojen myymälöistä käytettyjä mutta kauniita ja ehjiä astioita, joita myydään erittäin edulliseen hintaan. Minua ei häiritse yhtään se, että kotini lautaset, mukit ja lasit ovat keskenään erilaisia. Emmauksen myymälän astiahyllyn vieressä näin hauskan kyltin, jossa kehotettiin hyväksymään erilaisuus myös astioiden kohdalla.
Päätin aikoinaan, etten halua juoda mukeista, jos ne ovat vähänkin rikkinäisiä. Otin lempimukistani muistoksi valokuvan, ennen kuin heitin sen pois!
Hyvä idea tuo kuva! Itseäni eripariset jutut, kuten mukit, usein häiritsee, mutta toisille se taas on "se juttu". Ihan totta. :)
Tänään järjestelin eteisen kaappeja, jotta sain vauvan turvakaukalon mahtumaan kaappiin. Nyt kaukalo ei enää pyöri lattioilla.
Seuraava projekti on tyhjentää kuiva-ainekaappia hyödyntämällä sen sisältöä ruuan laitossa.
Vaatekaappi käyty läpi. Kaikki huonoksi menneet vaatteet päätyi roskiin ja räteiksi, Ehjät mutta pieneksi käyneet heitän UFF:in keräykseen. Jätin vain oikeasti kivat vaatteet jäljelle, ja mikä fiilis! Ostan jatkossa entistä harkitummin kaikki vaatteet, myös kotona pidettävät oloasut.
Vierailija kirjoitti:
Vaatekaappi käyty läpi. Kaikki huonoksi menneet vaatteet päätyi roskiin ja räteiksi, Ehjät mutta pieneksi käyneet heitän UFF:in keräykseen. Jätin vain oikeasti kivat vaatteet jäljelle, ja mikä fiilis! Ostan jatkossa entistä harkitummin kaikki vaatteet, myös kotona pidettävät oloasut.
Hienoa!
Mun on välillä hankala heittää pois toimivia ja hyväkuntoisia tavaroita, joita ei kuitenkaan voi myydä tai oikein laittaa minnekään keräykseen/hyväntekeväisyyteen, mutta joita on yksinkertaisesti liikaa, eli esim. kangas/kestokassit, kynät, heijastimet ym. pienet ilmais/mainostavarat, joita saa sieltä ja täältä. Ymmärrän sen, että mainostavaraa, jota ei ole itse päättänyt ostaa, vaan joka on vain tarttunut jostain mukaan tai päätynyt kotiin muuten, ei tietenkään samalla tavalla tarvitse ottaa henkisesti omalle vastuulle, kuin ne asiat, joita itse päättää ostaa. Ja järjellä ajateltuna mainoskyniä voi heittää roskiin niin paljon kuin huvittaa.
Mutta silti välillä tuntuu ristiriitaiselta heittää toimivaa ja käyttökelpoista tavaraa pois. Kuitenkaan en tee mitään 50 kangaskassilla tai 50 mainoskynällä vaan liika on liikaa ja haittaa järjestyksen ylläpitoa. Miettiikö muut tällaisia vai tuleeko vaikka jotain turhia mainosheijastimia heitettyä vain roskikseen kylmän viileästi? Selkeästi tarvitsen jotain vertaistukea ja vinkkejä tähän. Ja toki nykyään yritän mahdollisimman usein jättää kaiken ilmaishärpäkkeen ottamatta, mutta jostain nuo kaikki ovat kuitenkin salakavalasti kotiini päätyneet...
Meidän naapurikadulla on.talvisin puu, johon.voi ripustaa heijastimia. Siitä saa heijadtimettomat ottaa!
Vierailija kirjoitti:
Mun on välillä hankala heittää pois toimivia ja hyväkuntoisia tavaroita, joita ei kuitenkaan voi myydä tai oikein laittaa minnekään keräykseen/hyväntekeväisyyteen, mutta joita on yksinkertaisesti liikaa, eli esim. kangas/kestokassit, kynät, heijastimet ym. pienet ilmais/mainostavarat, joita saa sieltä ja täältä. Ymmärrän sen, että mainostavaraa, jota ei ole itse päättänyt ostaa, vaan joka on vain tarttunut jostain mukaan tai päätynyt kotiin muuten, ei tietenkään samalla tavalla tarvitse ottaa henkisesti omalle vastuulle, kuin ne asiat, joita itse päättää ostaa. Ja järjellä ajateltuna mainoskyniä voi heittää roskiin niin paljon kuin huvittaa.
Mutta silti välillä tuntuu ristiriitaiselta heittää toimivaa ja käyttökelpoista tavaraa pois. Kuitenkaan en tee mitään 50 kangaskassilla tai 50 mainoskynällä vaan liika on liikaa ja haittaa järjestyksen ylläpitoa. Miettiikö muut tällaisia vai tuleeko vaikka jotain turhia mainosheijastimia heitettyä vain roskikseen kylmän viileästi? Selkeästi tarvitsen jotain vertaistukea ja vinkkejä tähän. Ja toki nykyään yritän mahdollisimman usein jättää kaiken ilmaishärpäkkeen ottamatta, mutta jostain nuo kaikki ovat kuitenkin salakavalasti kotiini päätyneet...
Laitoin kuulakärkikynät leipäpussiin, tarra 2 euroa ja kirpparille.
Kestokasseihin pakkasin arvokkaampia, mitä myin ja ostaja nouti
Ilmaiskynät, kassit, heijastimet.
Puhtaita ehjiä kasseja voisi tarjota johonkin hyväntekeväisyyskirpputorille, että antavat ihmisille tavaroiden pakkaamiseen muovikassin sijasta. Samoin kyniä varmaan voisi tarjota heille.
Mutta jos heillekään ei kelpaa, niin eihän sekään ole ekologista, että lämmittää varastotilana asuntoaan turhalle tavaralle. Se nyt vasta turhaa tuhlausta on. Että roskiin sitten, ja pitää varansa tulevaisuudessa.
Turhauttaa kun sellainen tavara josta voin luopua, ei mene kaupaksi, mutta varmaan ne tavarat, jotka haluan pitää, menisivät tietysti varmaan vaikka heti kaupaksi...
Sitten on käynyt niinkin, että olen saanut myytyä jonkin ja kohta olisinkin tarvinnut sitä jonka juuri möin... prkl...
Kaikilla hankinnoilla on kumminkin aina ollut joku syy miksi olen sen hankkinut. Välttämättä se syy ei ole kokonaan poistunut, vaikka käyttö olisikin harventunut.
Minulla on tavaroita, jotka on hankittu ihan tarpeeseen. Mutta se tavara on ollut melkein hyvä, tai sinne päin. Esim tuli hautajaiset kesällä kauhean helteen aikaan, ja oli nyt vaan hankittava mustat vaatteet. Kaikki mun mustat vaatteet oli kuumia, paksuja, glitteriä tai aivan liian avonaisia ja lyhyitä. Oli pakko ostaa kaupasta ohut mutta pitkähihainen ja umikauluksinen paita. Aikaa oli vähän, kaupungissa yksi vaatekauppa.
Kyllähän sillä ne hautajaiset sitten hoitui, mutta sen jälkeen minulla oli paita, jolla ei ollut minulle muuta käyttöä, eikä ollut yhtään muuten mun tyylinen. Myin sen kirpparilla, mitä muutakaan sille olisi voinut tehdä.
Olen vuosikausia käynyt kotini läpi x 2 vuodessa.
Olen tyhjentänyt huoneen, siivonnut ja tuonut kaikki takaisin.
Suht yllättäen päätin myydä kodin ja ostaa uusi, josta olin haaveillut vuosia.
Tässä vaiheessa yhtäkkiä sitä tarpeetonta olikin melkoinen määrä.
Karsiminen on tuttua, nopeasti sain vähennettyä ja nyt omaisuus on yhdessä huoneessa. Uuteen asuntoon vien vain 3 vanhaa huonekalua. Kaikki muut olivat tiensä päässä.
luulisi että sekä kestokassit että mainoskynät kelpaisivat jossakin fb roskalavalla tai myyt ne vaikka värikoodeittain eli valkoiset x kpl yhteishintaan 10e ja kynissä sama juttu. veikkaan ettet ehdi elinaikanasi näitä kyniä käyttää pois eikä kyllä kassejakaan. Voi näitä toki tarjota lähikouluun tai tarhaan askarteluun tms käyttöön tai kirjastoon että ota tästä kestokassi elleivät ne nyt jotakin aikuisten kaupan mainoskasseja ole ;)
Entäs jos kyniä ottaa vaikka laukkuun mukaan ja aina "unohtaa" yhden jonnekin kirjaston pöytään, työpaikalle, huoltoasemalle, kahvilaan tms. Voisiko kestokasseissa viedä vaikka jotain tuliaisia jollekin tai nyyttikesteihin pakkaa ruokaa sellaiseen tai palauttaa jonkun lainassa olleen tavaran vaikka kaverille tms.?
Olen vihdoinkin oppinut olemaan tekemättä heräteostoksia, mutta ongelmaksi ovat muodostuneet sellaiset kirpputorit, joista saa ottaa ilmaiseksi sellaista tavaraa joka ei ole tehnyt kauppaansa, ja nyt viime aikoina myös kirjastojen vaihtokirjahyllyt. Minulla on nyt varmaan kolmekymmentä suomen- ja englanninkielistä pokkaria, jotka otin kevään ja kesän aikana mukaani kirjastossa käydessäni ja luulin lukevani niitä kesähelteillä jossain puistoissa tai uimarannoilla.. En ole lukenut yhtäkään niistä... Sain ilmaiseksi myös kaupunginkirjaston poistokirjoja, jotka eivät kelpaa edes lahjoituksiksi mihinkään. Jotkut tuovat kirjastojen vaihtokirjahyllyihin niin hyviä kovakantisia kirjoja, että kotiin on kertynyt jo kymmeniä ylimääräisiä ja painavia kirjoja, kun olen ajatellut tarjota niitä kirja-antikvariaatteihin, mitä en kuitenkin jäänyt tekemättä, tai viedä ne lahjoituksena hyväntekeväisyyskirpputoreille, mistä ei siitäkään ole tullut mitään, kun kirjat ovat kovin painavia eikä ole käytössä autoa. Ihan älytöntä joutua säilyttämään kirjoja vaatekaappien lattioilla tai viinilaatikoissa varastossa ihan vain sen takia, että on saanut ne ilmaiseksi.
Tuosta katumuksesta, kun on luopunut jostain. Olen joskus katunut jonkin tavaran myymistä tai lahjoittamista pois, mutta olen huomannut, ettei siihen tunteeseen kuole! Lisäksi tavarasta luopuminen ja varsinkin sen lahjoittaminen on tuonut niin paljon iloa ja helpotuksen tunnetta, että kyllä vaaka kuitenkin kallistuu sen kaiken positiivisen puolelle.
Vierailija kirjoitti:
Entäs jos kyniä ottaa vaikka laukkuun mukaan ja aina "unohtaa" yhden jonnekin kirjaston pöytään, työpaikalle, huoltoasemalle, kahvilaan tms. Voisiko kestokasseissa viedä vaikka jotain tuliaisia jollekin tai nyyttikesteihin pakkaa ruokaa sellaiseen tai palauttaa jonkun lainassa olleen tavaran vaikka kaverille tms.?
Olen miettinyt ihan samaa, koska haluaisin päästä eroon kymmenistä mainoskynistä, mutta en ole varma, uskaltavatko ihmiset korona-aikana koskea toisten jättämiin kuulakärkikyniin ja ottaa ne omaan käyttöönsä. Mirä mieltä te muut olette?
Kahtena kesänä olen ollut kesätorilla myymässä kirppiskamaa. Etenkin lelut ja pelit menee hyvin kaupaksi. Lisäksi mulla on ollut muutamia lasten vaatteita, sisustuskamaa ja joitakin kirjoja. Myös pienet huonekalut kävi kaupaksi.
Alkukesästä ihmiset käyttää rahaa huolettomammin.
En myy tavallisilla kirppiksillä, koska asutaan maalla ja välimatkat on pitkiä.
Tänä kesänä ihmiset ostaneet vähemmän kuin viime kesänä. Tuntuu, että pieniäkin ostoksia harkitaan enemmän. Johtunee yleisestä ilmapiiristä.