tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (21857)
Yhtään uutta astiaa tai ruokailuvälinettä en nyt osta ennen kun oikeasti tarvitsen. Tai jos syksyllä ilmestyy Teemasta joku hieno uutuusväri niin korkeintaan kaksi mukia tuossa hienossa värissä voin sitten ostaa, mutta ei muuta. Sama nyt myös kaiken muun kanssa. Kodin siivoaminen ja tavaran karsiminen ei onnistu sitten millään varsinkin kun tässä on toinen ihminen esteenä ja tulppana sekä suuren tavaramäärän haltijana.
Minä olen aikoinani myynyt usein ja paljon vaatteita ja muuta kirpparilla. Sain siitä hyvin rahaakin, mutta viime vuosina olen todennut ettei kannata tuhlata siihen aikaansa ja rauhaansa.
Siten suosittelen kaikille tavaran ja ahdistuksen kanssa kamppileville lahjoittamaan hyvät vaatteet/tavarat myyntiin.
Googlettakaan ja ottakaa yhteyttä paikallisiin eläinsuojelutoimijoihin, he yleensä myyvät kirppareilla lahjoitettua tavaraa ja raha menee eläinten hyväksi. Tavanomaisesti myös voivat noutaa tavarat lahjoittajan kotoa.
Kontti, Uff jne. tietysti myös vaihtoehtoja, mutta itse suosin eläinsuojelujärjestöjä ja suosittelen niitä kaikille. Muistakaa vaan että ehyttä ja puhdasta tavaraa, niin kuin itsekin möisit. Kontilla taitaa olla jopa liikatarjontaa tavarasta ainakin ajoittain.
Kuolinpesät ja himohamstraajavanhusten asunnot ovat pahimpia. Tavaraa täyteen hamstratut asunnot ovat paloturvallisuusriski. Asunnon palokuorma on valtava. Hätätilanteessa ensihoito, palokunta ja poliisi eivät pääse edes asuntoon sisälle.
Vanhusten asunnoissa on vuosikymmenten aikana kerättyä turhaa tavaraa. Mistään ei voi luopua. On rikkinäisiä kodinkoneita, valtavia pinoja sanoma- ja aikakausilehtiä, rikkinäisiä astioita, kulahtaneita ja reikäisiä kodintekstiilejä, rikkinäisiä huonekaluja, kasapäin vaatteita, kenkiä ja laukkuja. Kaikki kasataan, kerätään ja säilötään pahan päivän varalle.
Maaseudulla ja omakotitaloalueilla himohamstraajavanhusten pihat ovat täynnä turhaa romua. On rikkinäisiä puutarhatyökaluja, romuautoja, rikkinäisiä polkupyöriä, muita ajoneuvoja, talvisodan aikaisia maatalouskoneita ja romua, romua ja romua. Kaikki on irti, rikki ja poikki ja romut lojuvat pitkin pihoja. Kunnan ympäristöviranomaiset ja terveystarkastajat saisivat puuttua nykyistä tehokkaammin himohamstraukseen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehen täti kuoli. Miehellä oli silloin kesäloma, itse olin äitiyslomalla.
Yllättävän pitkä aika meni tavallisen vuokrakaksion tyhjentäminen.
Vietiin kaikki tavarat meille ja siitä alettiin myymään niitå.
Tuo nyt oli ihan oma valintanne hoitaa asia hitaimman kautta.
Äitislomalla oli aikaa ja rahalle tarvetta.
Kaikkien kodit eivät olleet siistejä, minimalistisia. Itse koin järkeväksi mm tyhjentää kirjahyllyt kirja kerralla, eikä heittää roskiin suoraan.
Tämä avasi ilmiä. Vuosikymmeniä yksin elänyt, kansaneläkkeellä elänyt nainen ja kotoa tuli pakettiautollisen verran irtaimistoa.
Asunnon tyhjentämisessä on aina iso työ
Vierailija kirjoitti:
Kuolinpesät ja himohamstraajavanhusten asunnot ovat pahimpia. Tavaraa täyteen hamstratut asunnot ovat paloturvallisuusriski. Asunnon palokuorma on valtava. Hätätilanteessa ensihoito, palokunta ja poliisi eivät pääse edes asuntoon sisälle.
Vanhusten asunnoissa on vuosikymmenten aikana kerättyä turhaa tavaraa. Mistään ei voi luopua. On rikkinäisiä kodinkoneita, valtavia pinoja sanoma- ja aikakausilehtiä, rikkinäisiä astioita, kulahtaneita ja reikäisiä kodintekstiilejä, rikkinäisiä huonekaluja, kasapäin vaatteita, kenkiä ja laukkuja. Kaikki kasataan, kerätään ja säilötään pahan päivän varalle.
Maaseudulla ja omakotitaloalueilla himohamstraajavanhusten pihat ovat täynnä turhaa romua. On rikkinäisiä puutarhatyökaluja, romuautoja, rikkinäisiä polkupyöriä, muita ajoneuvoja, talvisodan aikaisia maatalouskoneita ja romua, romua ja romua. Kaikki on irti, rikki ja poikki ja romut lojuvat pitkin pihoja. Kunnan ympäristöviranomaiset ja terveystarkastajat saisivat puuttua nykyistä tehokkaammin himohamstraukseen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa ei ole ennen taidettu puhua noista turvallisuusriskeistä, joten ehkä hyvä nostaa sitäkin puolta esille. Tosiaan tavaramäärä voi olla paloturvallisuusriski, mutta tavaran laatu voi aiheuttaa myös palo- tai räjähdysriskin. Varmaan ketjusta löytyy muitakin jotka ovat kuulleet vanhoista papoista, jotka ovat säilöneet mahdollisia "tarpeellisia" räjähdysaineita tai polttoaineita tai kenties jopa aseita ties minne aittoihin ja vinteille. On ihan eri asia soittaa poliisi paikalle tutkimaan jotain vanhaa räjähdettä tai tuijottaa ruostuneita kanistereita epäilevästi kuin tuskailla satojen viilipurkkien kanssa.
Aina kyse ei ole vanhoista miehistä, vaan nuorempikin väki saattaa varastoida esim. autotalliin tai varastoon (tai jopa kerrostaloasuntoon) palovaarallista tavaraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkien kodit eivät olleet siistejä, minimalistisia. Itse koin järkeväksi mm tyhjentää kirjahyllyt kirja kerralla, eikä heittää roskiin suoraan.
Tämä avasi ilmiä. Vuosikymmeniä yksin elänyt, kansaneläkkeellä elänyt nainen ja kotoa tuli pakettiautollisen verran irtaimistoa.
Me muutettiin viikolla 8, helmikuun loppupuolella tällaiseen taloon asumaan ja muutettiin pois elokuun lopulla.
Sen verran meni aikaa talon tyhjentämisessä. N 120 neliötä, iso navetta ja aitta, jossa on 3 ovea, jokaisessa huone ja yllä makuupaikka.
Joka ikinen päivä tyhjennettiin joku nurkka. Poltettiin roskia, myytiin fb.ssä, korjattiin huonekaluja, heitettiin roskiin.
Meidän tapauksessa valmistuminen tapahtui puolivahingossa. Esim aitassa, tyhjennettiin huone kerralla, kun tiedettiin ei pariin päivään sada. Kuurattiin huone pariin kertaan, kuivui ja pieni osa takaisin. Loput pois.
Meillä oli motiivi kunnossa, talo myyntikuntoon.
Saatiin myyntikuntoon, myytiin ja karsittiin tosi paljon sen jälkeen kotona
Asun 27 neliön yksiössä ja pakko ollut karsia nyt tavaroita. Tavararoinat kyllä ahdistaa kun asuu pienessä asunnossa.
Turhan ostamisen lopettaminen on tärkeintä, jos sellaista joku vielä harrastaa. Itse lahjoitan ylimääräisen, en yritä niillä tienata. Useimpien tavaroiden arvo laskee heti, kun ne kannetaan kaupasta ulos, taide-esineet ym. on erikseen. Hyvää kuluvaa käyttötavaraa pidän kaapeissa järkevän määrän juurikin välttääkseni ostamista. En ahdistu muutamasta ylimääräisestä tavarasta, joka mahtuu siististi kaappiin.
Vierailija kirjoitti:
Yhtään uutta astiaa tai ruokailuvälinettä en nyt osta ennen kun oikeasti tarvitsen. Tai jos syksyllä ilmestyy Teemasta joku hieno uutuusväri niin korkeintaan kaksi mukia tuossa hienossa värissä voin sitten ostaa, mutta ei muuta. Sama nyt myös kaiken muun kanssa. Kodin siivoaminen ja tavaran karsiminen ei onnistu sitten millään varsinkin kun tässä on toinen ihminen esteenä ja tulppana sekä suuren tavaramäärän haltijana.
Yhtään en osta - - Korkeintaan kaksi voin sitten ostaa.
Näin se tavara kertyy. Epäilen, ettet tarvitse enää yhtään mukia, kaikille kahvin/teen juojille on varmaan nyt jo oma muki, vaikka toisivat puolisotkin kahville.
Toki toisen tavaroille on vaikea tehdä mitään muuta kuin yrittää häntä pikkuhiljaa saada luopumaan turhasta. Kotona voi asettaa rajoja, että elämän pitää sujua ja loput tavarat pitää olla vaikka sitten varastossa. Meillä esimerkiksi noita mukeja mahtuu kaappiin 12. Välillä puoliso tuo jonkun ilmaismukin, niin otan sen ja Teema -mukin käteen ja sanon, nyt molemmat ei enää mahdu kaappiin, kumpi laitetaan pois? Sitten viekö varastoon vai laitanko kierrätykseen? Yleensä menee kierrätykseen ilmaismuki. Yhdessä on pitänyt sopia miten paljon ja missä säilytetään.
Vierailija kirjoitti:
Tänään on taas ahdistuspäivä! Tuntuu ettei karsinta etene yhtään vaikka joka päivä käyn tavaroita läpi, kuvaan ja laitan myyntiin. Kun menee niin hitaasti kaupaksi että tuskastun. Inhoan laatikkopinoa kotona, inhoan tavaralaatikoita joka seinustalla. En jaksa pestä, silittää, ripustaa ja kuvata. Eilen sain sentään ison määrän käsityötarvikkeita myyntiin. Kaikki pitäisi ilmaiseksi antaa ja vielä lähettääkin.
Mulla on vuosia ollut nurkkaus, jossa on myynnissä olevat.
Keväällä aloin siivoamaan, käymään kotia tarkemmin läpi. Sain 14 Ikean kassillista kokoon.
Pari viikkoa sitten olin Vermossa myymässä. Tienasin yli tonnin ja vein loput Fidaan.
Mene myymään kirppikselle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En muista oonko joskus jo tästä kirjoitellut, mutta turhauttaa kun karsittavaa periaatteessa on, mutta ne on usein kaapista tai varastosta. Sitten se lopputulos ei näy päivittäisessä elämässä mitenkään.
First World Problem. Nyt et tykkää tästä vastauksesta, mutta tuossa kiteytyy nykyajan tavarankarsijan "sairaus". Tavaroille on paikkansa, ne eivät pyöri lattioilla haittaamassa kävelyä eikä niitä edes näy, mutta ihminen ei ole tyytyväinen. Sisäinen tunne käskee turhautumaan, koska siivoamista "ei näe".
Ongelma ei ehkä ole tavaroissa.
Miksi on kummallista haluta, että myös kaapit ja varastot ovat roinattomia? Miksi ylimääräinen, tarpeeton ja turha tavara on ok, jos se vaan on poissa silmistä? Mulle karsimisen pointti on nimenomaan se, että en omista sellaista, mitä en tarvitse ja halua. Silloin ei ole väliä sillä, missä tavarat sijaitsevat.
Taas tämä tavaroiden lapsellinen määrittäminen "roinaksi".
Kyseinen ihminen kertoi kärsivänsä turhautumisesta, koska raivaus ei näkynyt arjessa. Hänellä ei tainnut suurempia ongelmia raivaamisessa, vaan asian käsittelemisessä omassa päässään.
Joten väitteesi siitä, että olisi kummallista haluta siistit kaapit on vääristelyä. Mieti itsesi kohdalle. Sinulla olisi siisit kaapit, mutta kärsisit edelleen ahdistuksesta. Et enää tavaroiden takia, vaan koska siivoustyösi ei näkyisi ulospäin.
Tässäkin ketjussa moni on kertonut, että on kauheaa, kun ei ole enää mitää raivattavaa. Tavaroiden ostamispakko muuttuu joillain karsimispakoksi. Pakkomielle mikä pakkomielle. Ei ihan tervettä.
Olen eri, mutta itse en tätä omaa "tilaani" nyt ihan sairaudeksi tunnusta, mutta olet kyllä monelta osin oikeilla jäljillä. Aidon järjestelyn tarpeen lisäksi myönnän kyllä sen, että jollain tavalla yritän hakea kontrollia ja hallintaa, kun karsin ja raivaan tavaroita. Ja siitä kontrollintarpeesta kai se ahdistuskin kumpuaa, kun homma ei tunnu luistavan siten kuten haluaisin.
Kaappien suhteen suurin ongelmani ei kuitenkaan ole se, ettei se näy ulospäin. Suurempi ongelma on, että en täsmälleen tiedä mitä kaapissa on, koska se on niin täynnä. Eli toisin sanoen, ahdistusta taitaa aiheuttaa se, ettet koskaan löydä mitään, koska en hallitse kaapin sisältöä... No joo, kyllä tämä nyt vähän pakkomielteeltä alkaa vaikuttaa... :D
Taustatietona se, että olen jo monta vuotta yrittänyt karsia tavaroita, mutta homman tekee ns. loputtomaksi suoksi se, että ensinnäkin olin ehtinyt harrastaa hamstraamista jo lähes 20 vuotta ennen kun sain "herätyksen". Tavaraa on siis ollut aivan liikaa sekä omasta takaa että eteen tulleissa raivattavissa kuolinpesissä. Lisämaustetta tulee kasvavista lapsista ja hamstraavasta puolisosta.
Rehellisyyden nimissä kyllähän tämä ON niin First World Problem, kuten sanoit. Samalla kuitenkin ajattelen, että olen pienen pieni osa suurta muutosta. Muutosta, jossa esineet kierrätetään kestävästi ja samalla pyritään pois maapalloa tuhoavasta kulutushysterista ja kertakäyttökulttuurista.
Suosittelen teitä aina pesemään suihkuverhon pyykkikoneessa, niin ei tarvi osta uutta likaantuneen tilalle.
Missä tai miten te säilytätte kenkiä, esim kesällä talvikenkiä ja talvella kesäkenkiä? Kenkälaatikossa, pussissa,irrallaan vai miten? Minullanon nyt kenkälaatikoissa, mutta tuntuu että ne vievät paljon tilaa. Ideassa on sellaisia yhden kenkäparin telineitä, mutta tuskin kaikki kengät sellaiseen sopivat korkeutensa puolesta. Ja onhan se vähän hölmöä ostaa uutta saadakseen lisää tilaa.
Miten te hoidatte ihan oikeita ongelmia? Ihmettelen koska tavaran karsiminen, myyminen ja roudaaminen ulos kämpästä on lopulta aika yksinkertaista hommaa: otetaan asialle aikaa ja aletaan myydä tavaraa/jos tavara ei mene kaupaksi, viedään se uff/kierrätyskeskus/annetaan Torissa osastolle jne.
Ja ihan turha alkaa vinkumaan että asuu 1000 km:n päässä seuraavasta kierrätyskeskuksesta
Nyt vaan tekemään niin kyllä se kämppä romusta tyhjenee 💪💪 hopi hopi.
Minulla on matto-ongelma.
Ullakolla on mattoja, osa 50 vuotta vanhoja äidin kutomia räsymattoja.
Osa uudempia mutta vanhanaikaisia.
Eilen rupesin niitä siirtelemään ja katsoin että jätteeseen osa mutta osa on ihan hyviä.
Mitä teen niille?
Joukossa on yksi paimentolaismatto joka oli muotia 70-luvulla, kauhea pölyn pesä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me muutettiin viikolla 8, helmikuun loppupuolella tällaiseen taloon asumaan ja muutettiin pois elokuun lopulla.
Sen verran meni aikaa talon tyhjentämisessä. N 120 neliötä, iso navetta ja aitta, jossa on 3 ovea, jokaisessa huone ja yllä makuupaikka.
Joka ikinen päivä tyhjennettiin joku nurkka. Poltettiin roskia, myytiin fb.ssä, korjattiin huonekaluja, heitettiin roskiin.
Meidän tapauksessa valmistuminen tapahtui puolivahingossa. Esim aitassa, tyhjennettiin huone kerralla, kun tiedettiin ei pariin päivään sada. Kuurattiin huone pariin kertaan, kuivui ja pieni osa takaisin. Loput pois.
Meillä oli motiivi kunnossa, talo myyntikuntoon.
Saatiin myyntikuntoon, myytiin ja karsittiin tosi paljon sen jälkeen kotona
Hienoa 💪💪 lopputulos palkitsee kyllä tekijät 👏👏
Vierailija kirjoitti:
Minulla on matto-ongelma.
Ullakolla on mattoja, osa 50 vuotta vanhoja äidin kutomia räsymattoja.
Osa uudempia mutta vanhanaikaisia.
Eilen rupesin niitä siirtelemään ja katsoin että jätteeseen osa mutta osa on ihan hyviä.
Mitä teen niille?
Joukossa on yksi paimentolaismatto joka oli muotia 70-luvulla, kauhea pölyn pesä.
Peset/pesetät ne hyvät, ja otat omaan käyttöön tai myyt tai viet kierrätyskeskukseen.
Vierailija kirjoitti:
Missä tai miten te säilytätte kenkiä, esim kesällä talvikenkiä ja talvella kesäkenkiä? Kenkälaatikossa, pussissa,irrallaan vai miten? Minullanon nyt kenkälaatikoissa, mutta tuntuu että ne vievät paljon tilaa. Ideassa on sellaisia yhden kenkäparin telineitä, mutta tuskin kaikki kengät sellaiseen sopivat korkeutensa puolesta. Ja onhan se vähän hölmöä ostaa uutta saadakseen lisää tilaa.
Prismassa näkyi läpinäkyviä muovisia päällekkäin pinottavia bokseja kenkien säilytykseen, saatavilla eri kokoja. Mietin ostaisinko näitä. Näissä erityisen hyvää ottimen kohdan reikä, ilma vaihtuu lootissa edes vähän eikä kengät pääse muhimaan muoviboksissa. Hinta on edullinen, ja näistä helppo etsiä tarvittavat kengät.
https://www.prisma.fi/fi/prisma/kenkalaatikko-36-x-29-x-13-cm
Vierailija kirjoitti:
Avoimissa isoissa pahvilaatikoissa yläkaapeissa. Kengät on putsattu, plankattu ja täytetty sanomalehtipaperilla että muoto säilyy.
Haaste palstalaisille: pakastepurkit ojennukseen. Nyt on sopiva aika kaivaa kaapeista esiin ihan kaikki purkit ja purnukat joita käytetään pakastaniseen. Mahtuuko ne kaikki edes pakastimeen? Jos ei mahdu, osasta voisi luopua niin tulee tilaa kaappeihin. Muutenkin kaikki huonot kipot pois, kokeile löytyykö kaikkiin edes kansi.
Tuttavalla on niin fiksu systeemi että hän käyttää vain tietyn kotimaisen valmistajan purkkeja jolloin samat kannet käyvät kaikkiin, ja purkit pinoutuvat nätisti.
Itse säilytän osaa tyhjistä rasioista pakastimessa. Syksyllä pakastin tulee ihan täyteen marjoista ja sienistä mutta näin ennen satokautta se on aika tyhjä.
Haastan tähän siivousoperaatioon. Mitä ajatuksia heräsi?
Tähän auttaa se, että pistät myymisen aiheuttamat plussat ja miinukset vierekkäin ja vertailet niitä. Mistä tulee miinusta? Esim. ajanhukka, ahdistus, silittäminen, kuvaaminen, laatikot kotona säilössä pitkään.. Plussan alle tulee mahdollinen pieni voitto tai raha.
Minä päätin, että aika ja hyvä olo ovat tärkeitä ja laitoin tavarat lahjoituksina eli ilmaiseksi pois. Samalla sain siistiä tyhjää tilaa kotiini. Ymmärrän toki jos lisäraha on tarpeen, mutta jos mahdollista niin harkitse lahjoittamista.