Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

tavarapaljous :(

Vierailija
22.04.2014 |

ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/

Kommentit (20807)

Vierailija
20761/20807 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän lihominen välttämättä ole negatiivinen asia. Ilkeää minusta olettaa niin. 

Joo, jokainen meistähän tunnetusti ilahtuu, jos vastaantuleva tuttava sanoo "voi, kun sä olet lihonnut!" :)

-eri

Vierailija
20762/20807 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen poistanut viimeisen 2 viikon aikana noin 40 tavaraa. Muutimme tähän asuntoon vuosi sitten, jolloin karsin mukamas kaiken ylimääräisen, krhm Tavarat olen laskenut siten, että esim. dvd-sarja = 1 tavara, kasa pinnejä ja ponnareita = 1 tavara. Jos kaikki laskisi yksitellen niin varmaan 100 tavaraa on lähtenyt. Näkyykö missään? Ei.

Ikävää on, että meillä muuton yhteydessä vietiin tavaroita vanhemmilleni. Siellä niitä on edelleen, esim. tauluja ja jotain mitä oli varastossa. Ahdistaa ajatuskin hakea ne sieltä joskus takaisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
20763/20807 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on pikkujoulupaniikki menossa ja kaapit on täynnä "ei mitään päällepantavaa". Kaikki on joko liian arkista, liian kulunutta, liian pientä. Yhden liian suurenkin löysin ja laitoin heti myyntiin sen enempää pohtimatta. Viikko takaperin vedin paniikkishoppailua verkossa ja tänään totesin, että kaikki hutiostoksia ja lähtevät palautukseen. Paine lähteä huomenna juoksemaan kaupat läpi on suuri. Pelkään että tulee tehtyä lisää hutiostoja. Viime vuonna tein paniikkiostoja ja löysin ne tänään laput kiinni kaapista - unohtui palauttaa viimeisen asuvalinnan jälkeen ja nyt yksikään ei mahdu/jokainen kiristää jostain. Luulin olevani tänä vuonna ajoissa liikkeillä mutta eipä tässä, jälleen täys paniikki päällä ja hutiostosten vaara suuri.

No eihän ole ilkeää tarkoitusta. Jos edellisen vuoden vaatteet on jääneet pieniksi niin ei kannata heittää pois isompia vaatteita. Isompia voi pitää kuitenkin pienentynytkin, mutta liian pieniä ei. Tuossa ei oteta kantaa mihinkään muuhun kuin siihen että pienistä vaatteista kannattaa ennemmin hankkiutua eroon kuin liian suurista. Ei nyt kannattaisi olla noin herkkähipiäinen, vaika nykyaika siihen kannustaakin.

Vierailija
20764/20807 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään onkin hyvä draivi. Olen kiikuttanut kaksi muovikassillista roskiin ja neljä muovikassillista tavaraa autoon spr:n konttiin vietäväksi. Vielä yksi matto lähtee roskiin, on niin likainen ja epäkäytännöllinen koiratalouteen etten jaksa sen kanssa enää taistella enkä yrittää putsata kierrätettäväksi.

Sain muun muassa poistettua yhdet nilkkurit, jotka sinänsä ovat ihan hyvät, mutta ei vaan tule käytettyä. Eivät jotenkin istu omaan jalkaan. Vuosikaudet olen niitä säästellyt, nyt päätin että ei tässä ole mitään järkeä. Samoin poistoon lähti korkokenkiä niiltä ajoilta kun olin parikymppinen ja tuli käytyä baarissa todella korkeissa koroissa. Ei ne enää jalkaan mahdu enkä muutenkaan käyttäisi niin korkeita. Nostalgiasyistä säästin vain ylioppilaskengät ja yhdet toiset korkkarit, joita käytin nuorena ja jotka vielä mahtuvat jalkaan.

Täytyy vaan todella tiukalla otteella heittää tavaraa menemään. Muuten ei pääse ikinä eroon niistä ihan hyvistä ja käyttökelpoisista tavaroista, joita ei kuitenkaan koskaan tule käytettyä.

Vierailija
20765/20807 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä tuo tehokäyttö on ihan hyvä idea. Silti vaan kuluu hitaasti kyllä. Samoin post-it lappuja ostin opiskeluja varten hillittömästi, ja ne edelleen odottavat käyttöä, vaikka käytän melkein joka päivä yhden tai useamman muistilapun.

En juuri mitään sellaista halua lahjoittaa, joista en tiedä niille löytyvän todennäköisesti ostaja. En halua kuormittaa hyväntekeväisyyksien vapaaehtoisia antamalla huonoa tavaraa. Voin heittää tavarat roskiin ihan itse.

Tai jos sukulaiselle/ystävälle annan, haluan olla varma, että he haluavat tavarani. Omat sukulaiset dumppaa ympäriinsä, minullekin, aivan liikaa kaikkea pyytämättä, joten en halua olla samanlainen. 

Järkytti esimerkiksi kun anoppi antoi minulle juuri ostetun uuden takkinsa, koska olisi muuten heittänyt sen hyväntekeväisyyteen. Ehkä takki olisi voinut mennä kaupaksi siellä, mutta minusta hyväntekev

Hänhän oli laittamassa sitä hyväntekeväisyyteen ihan kuten sinäkin, kirjoitit että laitat vain uutta ja uudenveroista, anoppisikin oli tekemässä näin, eli laittamassa sinne uutta. 

Ihmisiltä ei ylipäätään pitäisi jäädä poislaitettavaksi uutta tai uudenveroista, silloin on haalittu jo ihan liikaa tavaraa.

Vierailija
20766/20807 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hänhän oli laittamassa sitä hyväntekeväisyyteen ihan kuten sinäkin, kirjoitit että laitat vain uutta ja uudenveroista, anoppisikin oli tekemässä näin, eli laittamassa sinne uutta. 

Ihmisiltä ei ylipäätään pitäisi jäädä poislaitettavaksi uutta tai uudenveroista, silloin on haalittu jo ihan liikaa tavaraa."

Minusta on eri asia tilata netistä uusia vaatteita sillä ajatuksella, että niistä pääsee eroon ilman omantunnontuskia viskaamalla aina vaan Uffin konttiin kuin että laittaa tavaraa, jota on käyttänyt jo vuosia tai jota on tarkoitus pitkän ajan käyttää, mutta käyttö on jäänyt vähäiseksi lopulta syystä tai toisesta ja sitten omantunnontuskin laittaa toisinaan jotain konttiin. Saman tienhän nämä netistä tilailevat ja konttiin suoraan heittävät voisi tilata kaiken Uffin osoitteeseen, eikö niin? Käytetty voi myös hyvin olla uudenveroinen, jos tavara on laadukas.

Toki paras olisi ettei kontteihin laitettaisi ikinä mitään. Rikkinäistä, tahraista ja puhkikäytettyä niihin nimenomaan ei pidä laittaa, parempi olla lähes uudenveroista jos jotain. 

Vierailija
20767/20807 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen perinyt paljon esim. viime vuosisadan vaatteita, jotka paljon käytettynäkin näyttävät paremmilta ja "uudemmilta" kuin tämän päivän täysin uudet rääsyt.

Vierailija
20768/20807 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimerkkinä ylishoppailun pitkäaikaisista vaikutuksista on mun kynäkokoelma. Ostin opiskeluaikana stabiloita n. 15 vuotta sitten, mutta kaikki toimii, joten tuntuu pahalta laittaa pois, mutta eihän kukaan muu toisten vanhoja kyniä nyt huoli. Olen yrittänyt käyttää, mutta kuluvat hitaasti. Muistuttaa kyllä, että pitäisi ostaa todella vähän mitään koskaan.

Voih, kunpa asuisin isossa talossa, jossa tällaisiin asioihin tuskin edes kiinnittäisi huomiota. Pienessä asunnossa vuokralla kaikki kamppeet on niin "esillä", kun ei säilytysratkaisuihinkaan viitsi liikaa rahaa heittää.

Kyllä minä olen saanut Facebookin roskalavalla menemään kyniä. Meillä oli paljon puuvärikyniä ja tusseja ja tein niistä paketteja ja laitoin ilmaiseksi eteenpäin. Kaikki meni. Stabilot vielä ovat "merkkikyniä" niin varmasti menevät kun nuo ihan normitussitkin kelpasivat. 

Vierailija
20769/20807 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon nyt tyytyväinen itseeni.

Päätin vuoden 2024 alussa, että en osta mitään koko vuonna enkä ehkä seuraavanakaan. Hyvin on päätös pitänyt myös tämän 2025 vuoden, vaikka vaatteet vähenivät. Olen laihtunut 20 kiloa ja annoin aivan liian isoja eteenpäin myytäväksi lapselleni. Tosin entisiä pienempiä sain taas käyttööni, vaikka harmikseni olin niitä ehtinyt jo laittaa kierrätykseen. 

Pystyn ilmeisesti jatkamaan vielä 2026 samalla älä osta mitään linjalla, jollei mitään yllättäviä lähinnä kenkien hajoamisia tule.

Sukkia en ole ostanut 7-10 vuoteen, niitä kun oli hankittuna aivan liikaa ja vieläkin pärjään.

Sama alusvaatteilla. Lihottuani piti ostaa aikanaan suurempia ja laihduttuani entiset vuosia kaapissa maanneet on taas käytössä.

Vaatekaapit kannattaa todellakin pitää järjestyksessä ja "mennä ostoksille" omaan vaatekaappiin ennen kuin lähtee kaupoille. 

Vierailija
20770/20807 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päätin vuoden 2024 alussa, että en osta mitään koko vuonna enkä ehkä seuraavanakaan. Hyvin on päätös pitänyt myös tämän 2025 vuoden, vaikka vaatteet vähenivät. Olen laihtunut 20 kiloa ja annoin aivan liian isoja eteenpäin myytäväksi lapselleni. Tosin entisiä pienempiä sain taas käyttööni, vaikka harmikseni olin niitä ehtinyt jo laittaa kierrätykseen. 

Pystyn ilmeisesti jatkamaan vielä 2026 samalla älä osta mitään linjalla, jollei mitään yllättäviä lähinnä kenkien hajoamisia tule.

Sukkia en ole ostanut 7-10 vuoteen, niitä kun oli hankittuna aivan liikaa ja vieläkin pärjään.

Sama alusvaatteilla. Lihottuani piti ostaa aikanaan suurempia ja laihduttuani entiset vuosia kaapissa maanneet on taas käytössä.

Vaatekaapit kannattaa todellakin pitää järjestyksessä ja "mennä ostoksille" omaan vaatekaappiin ennen kuin lähtee kaupoille. 

Oon monta v yrittänyt tätä en osta mitään, mutta eihän se onnistu. Kokeilen tietty taas vuoden alussa

Vierailija
20771/20807 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tilaan netistä vähän vaatetta. En vaan jaksaisi sitä palauterumbaa. Mieten te jotka ostatte ja palautatte tosi paljon edes pysytte selvillä onko raha palautettu? 

Itse ostan lähinnä merkkikaupoista laadukkaampaa mutta lähes aina alesta. Kierrän tietyt kaupat aleaikaan ja ostan mitä tarvitsen. Hutiostoksia tulee harvoin koska kaikki on päällä testattu. Muita kuin tuttuja ja taattuja en kierrä edes aleaikaan sillä kuten vanha motto sanoo: jos valmistajan vaatteet eivät miellytä normihintaisena niin miksi ne miellyttäisi halvempina.

Vierailija
20772/20807 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Hänhän oli laittamassa sitä hyväntekeväisyyteen ihan kuten sinäkin, kirjoitit että laitat vain uutta ja uudenveroista, anoppisikin oli tekemässä näin, eli laittamassa sinne uutta. 

Ihmisiltä ei ylipäätään pitäisi jäädä poislaitettavaksi uutta tai uudenveroista, silloin on haalittu jo ihan liikaa tavaraa."

Minusta on eri asia tilata netistä uusia vaatteita sillä ajatuksella, että niistä pääsee eroon ilman omantunnontuskia viskaamalla aina vaan Uffin konttiin kuin että laittaa tavaraa, jota on käyttänyt jo vuosia tai jota on tarkoitus pitkän ajan käyttää, mutta käyttö on jäänyt vähäiseksi lopulta syystä tai toisesta ja sitten omantunnontuskin laittaa toisinaan jotain konttiin. Saman tienhän nämä netistä tilailevat ja konttiin suoraan heittävät voisi tilata kaiken Uffin osoitteeseen, eikö niin? Käytetty voi myös hyvin olla uudenveroinen, jos tavara on laadukas.

Toki paras olisi ettei kontteihin laitetta

Anteeksi nyt, mutta kirjoitit näin:

Järkytti esimerkiksi kun anoppi antoi minulle juuri ostetun uuden takkinsa, koska olisi muuten heittänyt sen hyväntekeväisyyteen. Ehkä takki olisi voinut mennä kaupaksi siellä, mutta minusta hyväntekeväisyyttä ei pitäisi kohdella synninpäästönä heräteostoksista. Ei voi ostella ajatellen niin, että "ainahan sen voi laittaa hyväntekeväisyyteen tai myydä kirppiksellä". Takista luopumisen syy olisi selvinnyt myös sovittamalla kunnolla: takki kiristi vatsasta eikä siksi päätynyt käyttöön.

nyt sitten puhut herätenettishoppailusta, vaikka tämä ei käynyt ilmi mitenkään viestistäsi. Sovittaakin olisi anopin pitänyt kunnolla, vaan sitähän ei nettiostoksilla voi tehdä kuin vasta takin ostettuaan. Parempihan se takki on laittaa heti eteenpäin eikä vuosia odotella kaapissa että onko sille käyttöä vai ei.

Näkisin että uudenveroista takkia pitäisi kyllä käyttää käyttöajan loppuun asti eikä laittaa vuosien jälkeen eteenpäin kuvitellen että se on ihan uuden veroinen.

Vierailija
20773/20807 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpas sulla ollut massiivinen sukkavarasto 😳 mä ostan vuodessa laatusukkia n. 8 paria ja joka vuosi joutuu ostaa saman verran lisää kun entiset hajoilee. Seitsämässä vuodessa tuo tekee jo 56 paria.

Vierailija
20774/20807 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaatekaapit kannattaa todellakin pitää järjestyksessä ja "mennä ostoksille" omaan vaatekaappiin

Huonoja sukkia jos vuodessa hajoilee.

Vierailija
20775/20807 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta on eri asia tilata netistä uusia vaatteita sillä ajatuksella, että niistä pääsee eroon ilman omantunnontuskia viskaamalla aina vaan Uffin konttiin kuin että laittaa tavaraa, jota on käyttänyt jo vuosia tai jota on tarkoitus pitkän ajan käyttää, mutta käyttö on jäänyt vähäiseksi lopulta syystä tai toisesta ja sitten omantunnontuskin laittaa toisinaan jotain konttiin. Saman tienhän nämä netistä tilailevat ja konttiin suoraan heittävät voisi tilata kaiken Uffin osoitteeseen, eikö niin? Käytetty voi myös hyvin olla uudenveroinen, jos tavara on laadukas.<

Saat ajatella noin, minusta tarkoituksella on merkitys. Nettikauppoihin pitää pystyä Suomessa myös palauttamaan 14 vrk ja viestissäni mainitsin että tuote oli juuri ostettu. Jos ensimmäinen nakkelee käytännössä usein jätteeksi uusia vaatteita vaikka voisi ne palauttaa (netti)kauppaan ja toinen on kuvitellut käyttävänsä vaatetta loppuun asti, mutta käytännössä ei onnistukaan loppuun käyttämään, on toiseksi mainittu toiminut eettisemmin. Vähäinenkin käyttö on silti jotain.

Toki täydellisessä maailmassa kaikki ihmiset käyttävät kaikki vaatteet loppuun siihen asti, kunnes ne eivät ole enää korjattavissa.

Vierailija
20776/20807 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toki paras olisi ettei kontteihin laitetta

"Minusta on eri asia tilata netistä uusia vaatteita sillä ajatuksella, että niistä pääsee eroon ilman omantunnontuskia viskaamalla aina vaan Uffin konttiin kuin että laittaa tavaraa, jota on käyttänyt jo vuosia tai jota on tarkoitus pitkän ajan käyttää, mutta käyttö on jäänyt vähäiseksi lopulta syystä tai toisesta ja sitten omantunnontuskin laittaa toisinaan jotain konttiin. Saman tienhän nämä netistä tilailevat ja konttiin suoraan heittävät voisi tilata kaiken Uffin osoitteeseen, eikö niin? Käytetty voi myös hyvin olla uudenveroinen, jos tavara on laadukas."

Väitän kyllä, että äärimmäisen harvalla Suomessa on tällaiseen touhuun varaa.

Kierrätys omantunnon asiana on myös vähän kinkkinen juttu. Tästä ketjusta on käynyt ilmi, että moni heittää käyttökelpoista tavaraa roskiin, kun ei vaan jaksa viedä mihinkään kierrätykseen. Mieluummin niiden uusien vaatteiden soisi menevän hyväntekeväisyyteen tai kirppikselle kuin roskiin.

Holtittomat shoppailijat eivät lopeta shoppailuaan sillä, että uusien vaatteiden kierrätyksestä syyllistetään. Se loppuu yleensä vasta sitten, kun rahat loppuvat.

Vierailija
20777/20807 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tehdä loputtomille kotivaatteille? Mulla menee vaatteet, joihin tullut jotain pientä vikaa / ei tarpeeksi siistejä tai kivoja enää ulkokäyttöön, kotivaatteiksi, mutta kotivaatteiden pino muodostuu tällä tavalla hurjaksi. Hyväntekeväisyyteen tai myytyä niitä ei saa, kun niissä on jotain pientä vikaa jo. Uutta en juuri osta enää, mutta olemassa olevia vaatteita on niin paljon, että turhauttaa. Ei niistä pääse ikinä eroon siinä määrin, että vaatekaappi selvästi pienenisi.

Mä käytän tunnollisesti.

Teen etänä töitä, mulla on käytössä 3 mekkoa ja käytän niitä vuoronperään ja n kerran kk pesen. Jos joku meneevrievuiksu, uusi pinosta. 3 on mulle hyvä kierto.

Olen kesällä niin paljon ulkona, mm perunamaa, istutusaltaat, viherhuone, käyn katiskalla, ulkona käytän housuja, teepaitoja ja jotain takkia. 

Aktiiviköytössä kulahtanut vaate kuluu puhki vuodessa, etenkin kun pitää useammin pestä

Vierailija
20778/20807 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus viestiin 20773. Juu, sukkavarastoni on ollut massiivinen, helposti tuo kuutisenkymmentä paria, enemmänkin, kun käytän mieheni kutistuneet sukatkin. On ollut työsukkia, kesäsukkia, talvisukkia, urheilusukkia ja tietysti perinteisiä villasukkia, joita äitini on minulle vuosien aikana maanisesti kutonut. 

Vierailija
20779/20807 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta on eri asia tilata netistä uusia vaatteita sillä ajatuksella, että niistä pääsee eroon ilman omantunnontuskia viskaamalla aina vaan Uffin konttiin kuin että laittaa tavaraa, jota on käyttänyt jo vuosia tai jota on tarkoitus pitkän ajan käyttää, mutta käyttö on jäänyt vähäiseksi lopulta syystä tai toisesta ja sitten omantunnontuskin laittaa toisinaan jotain konttiin. Saman tienhän nämä netistä tilailevat ja konttiin suoraan heittävät voisi tilata kaiken Uffin osoitteeseen, eikö niin? Käytetty voi myös hyvin olla uudenveroinen, jos tavara on laadukas.<

Kyllä niitä esim. Facebookissa näki välillä paljonkin, että joku oli tilannut netistä ja myy "kun ei jaksa palauttaa" vaikka palautusaikaa jäljellä. Jos ihmisellä on tuhlattavaa kuukaudessa jo esim. 200 euroa kyllä sillä aikamoisen määrän roipetta saa vuodessa, siksipä maailma nykyään hukkuu roskaan ja vaateteollisuus on merkittävä päästölähde. 

Toiset myös kuvittelevat, että konttiin laittaminen olisi oikeasti jotain hyväntekeväisyyttä, anoppini uskoakseni luulee niin. Toki jotain hyväntekeväisyyttä vaatteille on vielä olemassa, mutta tiedän vapaaehtoisena toimivan ystäväni kautta että valtaosa sinne tulevasta menee roskiin. Puhumattakaan siitä, korvaako hyväntekeväisyys edes vaatteen valmistamisen aikaista riistoa.

Kai sitä vaan itseäni tässä harmittaa, että yritän niin tunnollisesti käyttää paljon asioita loppuun, pidin niistä tai en, ja toiset kohtelee tavaroitaan miten vain ilman omantunnontuskia. Samaan aikaan heillä on supersiistiä, ja itsellä kaikenlaista rompetta, koska joskus kauan sitten on tullut osteltua liikaa.

Vierailija
20780/20807 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastaus viestiin 20773. Juu, sukkavarastoni on ollut massiivinen, helposti tuo kuutisenkymmentä paria, enemmänkin, kun käytän mieheni kutistuneet sukatkin. On ollut työsukkia, kesäsukkia, talvisukkia, urheilusukkia ja tietysti perinteisiä villasukkia, joita äitini on minulle vuosien aikana maanisesti kutonut. 

Ja kun en ole enää työelämässä niin massiivinen työsukkavarastokin on kotikäytössä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kaksi