Mä olen äärimmäisen ahdistunut ilmastonmuutoksesta ja siitä, miten pirussa tää homma oikein menee.
En ole varma, ahdistaako enemmän oman perheen selviäminen väistämättä muuttuvassa maailmassa vai yleisesti ihmiskunnan kilpajuoksu tuhoon.
Voih.
Teksisi mieli ravistella ihmisiä. Olen ihan varma, että ehitys saataisiin hidastumaan ja maailma jopa hiukan paranemaan, mutta se vaatisi tietenkin älyttömän laajaa ja kertakaikkista suunnanmuutosta. Eikä tietenkään sekään onnistuisi uhreitta, mutta tulevaisuus voisi olla valoisampi. Mutta ei se niin mene, vaan se menee näin.
Tulee ihan mieleen se kirja Isä tekee aina oikein. Iloisesti vaan ja aina alamäkeen.
Kommentit (69)
Millä me sitten eletään ja mitä yleensä hengitetään kun metsät on hakattu ja väestö vaan kasvaa.
Viime talvena laitoin lapsen kävelemään kouluun 31 asteen pakkasessa, kun taas muutaman viikon päästä jalkaan piti laittaa kumisaappaat. Miten lämpötila voi vaihdella näin rajusti. Eniten huolestuttaa se että lähestytään uhkaavaasti sit pistettä jolloin jäätiköiden sulamista ei voi enää pysäyttää. Merenpintanousee ja suolavesi sekoittuu pohjavesiin jne. Sitten on vedestä huutava pula samoin ruuasta jota on kasvatettu lähinnä alavilla mailla jotka on veden peitossa.
Vierailija:
Meidän pitää tehdä jotain 10 vuoden sisällä tai on liian myöhäistä. Se mitä teemme TÄLLÄ HETKELLÄ vaikuttaa ilmastoon 25 vuoden kuluttua eli sille emme voi enää mitään. Eli muutoksen olisi hyvä alkaa NYT!Maapallon ilmasto ei ole koskaan aikaisemmin muuttunut niin nopeasti kuin nyt. Kyllä ilmaston muutos on ihan faktaa. Maailman huippututkijat ovat kaikki yhtä mieltä tästä ja tämä on fakta.
Kannattaisi lukea Al Goren kirja; An inconvinient truth.
kuinka herra Gore löhöää valtavassa kartanossaan (kulutus 10-kertaista amerikkalaisen talon keskiarvoon nähden) ja nauttien kaikesta ylellisyydestä mm. porealtaastaan ja sama herra on kehottanut ihmisiä käymään vain kylmässä suihkussa ja korkeintaan 20 sekuntia päivässä.
Vierailija:
Vierailija:
Meidän lapset ei vielä mihinkään ekokatastrofiin kuole. Ja sen jälkeen kun itse olen kuollut, en ylipäänsä varmaan voisi olla vähempää kiinnostunut siitä mitä täällä pallolla tapahtuu.
Tekisi mieli mennä vetämään pannuun kaikkia näitä Thaimaanmatkaajia ja citymaastureilla ympäriinsä kaasuttelevia idiootteja.
Olisinpa syntynyt 20v aikaisemmin, niin olisin ehtinyt vielä mukaan tähän kulutusjuhlaan, eikä minun tarvitsisi miettiä voinko koskaan edes tehdä lapsia.
Vituttaa niin suunnattomasti ihmisten välinpitämättömyys ja paskanjauhaminen, siitä, ettei mitään ilmastonmuutosta edes tapahdu jne.
suututtaa kovasti ihmiset jotka lentetevät ympäri maailmaa lomamatkoillaan. Eikö heitä hävetä? Ovatko niin tyhmiä vai eikö vaan kiinnosta? Lentomatkailun tulisi kallistua kymmenkertaisesti nykyiseen verrattuna ja turhaa autoilua pitäisi rankasti karsia. Enkä nyt tarkoita maaseudulla ja Lapissa asuvia ihmisiä, jotka oikeasti tarvitsevat autoja päästäkseen kauppaan yms.
Mistä helvetistä sekin tieto on noukittu? Mä uskon ja nielen ihan tasan kaiken mitä Gore sanoo. Ei tarvitse kuin käyttää JÄRKEÄ NIIN TAJUAA ETTÄ ÄIJÄ ON OIKEASSA!!! Eihän tällainen maapallon järjetön käyttö VOI olla hyvästä! Ei luonto kestä tätä eivätkä luonnonvarat riitä. Se nyt vaan on fakta.
Ainahan on tietysti ollut näitä skeptikkoja ja vastustajia. Onneksi on sitten myös ollut näitä avarakatseisempia ihmisiä.
Mutta jos ympärilleen katsoo niin kyllä ahdistaa. Inhoan kaiken maailman tuhlailua ja inhoan ihmisiä jotka eivät välitä luonnosta pätkän vertaa.
Nyt pitäisi äkkiä asettaa sellaiset lait ja asetukset ettei saastuttamista sallittaisi yhtään. Ymmärrän että on vaikeaa kun Nesteen kaltaiset yhtiöt hallitsevat maatamme:((.
Olosuhteet johon tulet syntymään vaatii sinulta suuria ponnisteljua maailman pelastamiseksi;)
" Public records reveal that as Gore lectures Americans on excessive consumption, he and his wife Tipper live in two properties: a 10,000-square-foot, 20-room, eight-bathroom home in Nashville, and a 4,000-square-foot home in Arlington, Va. (He also has a third home in Carthage, Tenn.) For someone rallying the planet to pursue a path of extreme personal sacrifice, Gore requires little from himself."
The average household in America consumes 10,656 kilowatt-hours (kWh) per year, according to the Department of Energy. In 2006, Gore devoured nearly 221,000 kWh--more than 20 times the national average.
Last August alone, Gore burned through 22,619 kWh--guzzling more than twice the electricity in one month than an average American family uses in an entire year. As a result of his energy consumption, Gore' s average monthly electric bill topped $1,359.
Since the release of An Inconvenient Truth, Gore' s energy consumption has increased from an average of 16,200 kWh per month in 2005, to 18,400 kWh per month in 2006.
Vierailija:
Mistä helvetistä sekin tieto on noukittu? Mä uskon ja nielen ihan tasan kaiken mitä Gore sanoo. Ei tarvitse kuin käyttää JÄRKEÄ NIIN TAJUAA ETTÄ ÄIJÄ ON OIKEASSA!!! Eihän tällainen maapallon järjetön käyttö VOI olla hyvästä! Ei luonto kestä tätä eivätkä luonnonvarat riitä. Se nyt vaan on fakta.Ainahan on tietysti ollut näitä skeptikkoja ja vastustajia. Onneksi on sitten myös ollut näitä avarakatseisempia ihmisiä.
Mutta jos ympärilleen katsoo niin kyllä ahdistaa. Inhoan kaiken maailman tuhlailua ja inhoan ihmisiä jotka eivät välitä luonnosta pätkän vertaa.
Nyt pitäisi äkkiä asettaa sellaiset lait ja asetukset ettei saastuttamista sallittaisi yhtään. Ymmärrän että on vaikeaa kun Nesteen kaltaiset yhtiöt hallitsevat maatamme:((.
Minä en aio tinkiä omasta kulutuksestani (en varsinkaan lentomatkailustani) ennen kuin suurimmat saastuttajat eli teollisuus, kiinalaiset ja venäläiset saadaan kuriin. Se mitä minä teen on yksi kärpäsen kakka valtameressa, sanokaa mitä sanotte. Hienoa jos te jaksatte tehdä ympäristön eteen jotain, minä en jaksa.
mutta he kuluttavat 25 % maailman öljystä.
Vierailija:
suututtaa kovasti ihmiset jotka lentetevät ympäri maailmaa lomamatkoillaan. Eikö heitä hävetä? Ovatko niin tyhmiä vai eikö vaan kiinnosta? Lentomatkailun tulisi kallistua kymmenkertaisesti nykyiseen verrattuna ja turhaa autoilua pitäisi rankasti karsia. Enkä nyt tarkoita maaseudulla ja Lapissa asuvia ihmisiä, jotka oikeasti tarvitsevat autoja päästäkseen kauppaan yms.
Suomi ei voi maailmaa pelastaa. Hyttysen kakki meressä. Ruotsalaiset sentään polttavat jätteensä tehokkaasti ja ottavat lämmön talteen kaukolämpöön. Päästöt piipusta ovat promilleissa, jos sitäkään. Eipä ole vaippakaatiksia ei.
Vierailija:
Minä en aio tinkiä omasta kulutuksestani (en varsinkaan lentomatkailustani) ennen kuin suurimmat saastuttajat eli teollisuus, kiinalaiset ja venäläiset saadaan kuriin. Se mitä minä teen on yksi kärpäsen kakka valtameressa, sanokaa mitä sanotte. Hienoa jos te jaksatte tehdä ympäristön eteen jotain, minä en jaksa.
MINÄ, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä!!
miksi maailma tuhoutuu. Ja vaikka ne suurimmat syylliset ovatkin muualla, puhtain käsin ei tästä sotkusta meistä kukaan. Jokainen, jonka on " pakko" päästä lentelemään pitkin palloa huvin vuoksi monta kertaa vuodessa voisi katsoa peiliin. Samoin kaikki ne, jotka eivät viitsi nähdä tippaakaan vaivaa ympäristön eteen tai jotka ovat niin välinpitämättömiä, etteivät viitsi edes ottaa vastaan tietoa siitä, mitä voisivat omalta kohdaltaan tehdä. Tietoa on kyllä tarjolla.
En mäkään itseni vuoksi viitsisi. Mutta minkälainen vanhempi ei halua jättää lapsilleen ja lastenlapsilleen asuttavassa siivossa olevaa maailmaa?
Vierailija:
miksi maailma tuhoutuu. Ja vaikka ne suurimmat syylliset ovatkin muualla, puhtain käsin ei tästä sotkusta meistä kukaan. Jokainen, jonka on " pakko" päästä lentelemään pitkin palloa huvin vuoksi monta kertaa vuodessa voisi katsoa peiliin. Samoin kaikki ne, jotka eivät viitsi nähdä tippaakaan vaivaa ympäristön eteen tai jotka ovat niin välinpitämättömiä, etteivät viitsi edes ottaa vastaan tietoa siitä, mitä voisivat omalta kohdaltaan tehdä. Tietoa on kyllä tarjolla.En mäkään itseni vuoksi viitsisi. Mutta minkälainen vanhempi ei halua jättää lapsilleen ja lastenlapsilleen asuttavassa siivossa olevaa maailmaa?
Nyt lähen viemään lajittelemattomia roskiamme ulos. Kumma miten sitä jätettä kertyykin näin kamalasti, joka päivä saa olla kärräämässä muovipusseja jätesäiliöön...
Oho, oli taas jäänyt tuuletusikkunat auki samaan aikaan kun sähköpatterit oli täysillä päällä... no eipä ollut eka kerta. Pitäis varmaan tehdä jotain sille että täällä kämpässä on niin kylmä vaikka patterit on täysillä ja sähköpattereitakin kolme kappaletta.
Ja Visa-lasku pitäs maksaa... Taas on luottoraja paukkunut kun tyttären kanssa ollaan shoppailtu ensin joululahjoja ja sitten alelöytöjä. Sellasia vaatefriikkejä ollaan molemmat, että turha toivo että ne laskut tästä pienenis. No, elämä on...
Kai se on tolle esikoiselle kohta sillekin oma auto ostettava, kun ei bussilla suostu kulkemaan, lellitty penska. No, meidän omaa syytä, kun ollaan lapsia aina joka paikkaan omilla autoilla kuskattu. En kyllä tiedä miten tonne talliin saadaan kolmas auto mahtumaan, kun siellä on jo öisin parkissa nuo kaksi kovassa käytössä olevaa city-maasturia.
Ei tässä kyllä mitään ympäristöystävällisyyttä ehdi ajattelemaan, on niin paljon tärkeämpiäkin asioita mielessä.
t. 36
Isoisäni kertoi tässä, että hänen ollessa aika nuori niin isänsä kylvi rukiin peltoon tammikuulla ja hyvin kasvoi ja tuli satoa. Silloin ei tiedetty puhua mitään ilmastonmuutoksesta.
Itse olen ' innostunut' aiheesta vasta äskettäin, enkä vielä juuri mitään tiedä, muuta kuin sen ettei asiat ole aivan yksioikoisia.
Olen ymmärtänyt ettei ilmastonmuutos täysin ole ihmisten aikaansaannosta, mutta luonnottomilta osiltaan kyllä. Jääkaudet ja lämpimät kaudet ovat vaihdelleet maapallon historiassa tietyin väliajoin. Ymmärtääkseni lämmin kausi on kestänyt aina n. 10000 vuotta ja sitä on seurannut jääkausi. Nykyinen lämmin kausi on kestänyt jo tuon ajan, joten asioiden edetessä ' luonnonmukaisesti' uusi jääkausi seuraisi seuraavien vuosisatojen-tuhansien aikana. Lämpiminä kausina maapallon ilmaston lämpötila on puolestaan väliin noussut, väliin laskenut. Jäätkin ovat väliin sulaneet kokonaan ja jääkautena sitten muodostuneet jälleen. Eli sinänsä ilmastonmuutos ei ole mitään uutta.
Kuitenkin nyt ihminen on toiminnallaan (hiilidioksidi- ja muut päästöt) saanut aikaan sen, että ilmasto lämpenee entistä nopeammin ja uusiin huippulukemiin. Ollaan saavuttamassa piste, jolloin tapahtuu peruuttamattomia muutoksia, esim. mannerjäiden sulamista ei voida enää estää. Tämä siis voisi tapahtua kaiketi itsestäänkin, mutta ihminen on varmistamassa ja nopeuttamassa prosessia omalla toiminnallaan. Jos edettäisiin ' luonnonmukaisesti' , voisi näihin muutoksiin kulua vuosisatoja, jopa tuhansia, mutta nyt merkittäviä muutoksia voi tapahtua jo lähivuosikymmeninä. Tähän asti monet arviot ovat osoittautuneet liian optimistisiksi, joten ehkäpä pitäisi varautua siihen että jo lähivuosina tapahtuu.
Mitä sitten tapahtuu? Mannerten keskiosissa on kuivuutta, ravinnontuotanto kirjaimellisesti kuihtuu. Jäätiköiden sulaessa hedelmälliset ranta-alueet jäävät veden alle. Miljoonat, ehkä miljardit ihmiset menettävät asuintilansa. Tilasta ja ruoasta käydään sotia (ehkä ydin-sellaisia, jolloin tietysti päästään nopeasti eroon ongelmista). Taudit, kuten malaria, lintuinfluessa, sars, hiv jne. leviävät. Kamalia uhkakuvia, joiden edessä helposti lannistuu ja ottaa ' hälläväliä' -asenteen, tai kieltää uhkakuvat mielestään. Tai sitten suhtautuu asioihin toisin, varautuu pahimpaan ja toivoo parasta.
Kuitenkaan elämää ei kannata elää ahdistuen. Meitä kaikkia ahdistaa ajatus siitä, että omat lapset joutuisivat kärsimään. Oman olomme helpottamiseksi voimme pysähtyä miettimään asioita ja toimimaan niiden eteen, kierrättää, lajitella, käyttää jalkoja, suosia lähituotantoa, välttää lentämistä, nauttia kynttilänvalosta, jättää ensi viikonlopun ostosreissu väliin, antaa rahat sen sijaan hyväntekeväisyyteen, ottaa kauppareissulle mukaan vanhoja muovikasseja... Voimme tehdä muutosta vähitellen, tai myöhemmin kertaheitolla. Omat tekomme tuntuvat tipoilta meressä, mutta asia ydin piilee siinä, että tällaisen ajattelutavan yleistyessä ja päästessä vallitsevaan asemaan, tapahtuu myös isompia muutoksia. markkinoilla pätee markkinoiden lainalaisuudet, tarjonta vastaa kysyntää.
Joka tapauksessa, ihminen on myös luonnonmullistusten kohdalla melko sopeutuvaista lajia, järkytyksestä ja sen mukanaan tuomista tyhmyyksistä selvittyään.
Meidän pitää tehdä jotain 10 vuoden sisällä tai on liian myöhäistä. Se mitä teemme TÄLLÄ HETKELLÄ vaikuttaa ilmastoon 25 vuoden kuluttua eli sille emme voi enää mitään. Eli muutoksen olisi hyvä alkaa NYT!
Maapallon ilmasto ei ole koskaan aikaisemmin muuttunut niin nopeasti kuin nyt. Kyllä ilmaston muutos on ihan faktaa. Maailman huippututkijat ovat kaikki yhtä mieltä tästä ja tämä on fakta.