Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä nimestä Priska?

Vierailija
15.01.2008 |

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
14.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas nimi.

Vierailija
22/25 |
14.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

hevosen nimeltä Priska. Ja oli poika.

Olin tulla kirjoittamaan tänne, että nimi tuo mieleen hevosen. Ptruu, Priska!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulee mieleen paska.

No sulta nyt ei voi muuta odottaakaan. Paskat sulla on housuissas.

Vierailija
24/25 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="15.01.2008 klo 00:05"]

Mutta Merja Otavan kirjassa Priska oli lempinimi. Hahmon oikea nimi oli Piia Kristiina, josta hän ei tykännyt. Kiva kirja, tykkäsin nuorena.

Minä tykkään siitä kirjasta vieläkin, koska se oli ensimmäinen suomalainen aivan uuden tyylinen tyttö- ja nuorisokirja.  Siinä on edelleen erittäin moderni ote.

Olen aina sieltä 60-luvun alusta, jolloin olin vielä itse asiassa lapsi, lukenut sen kirjan joka ikinen vuosi kertaalleen.  Osaan sen siis jo melkein ulkoa.  Mutta aina se tehoaa.  

Se on aikakautensa kertomus ja olisi mielenkiintoista tietää, miten nykynuoret tytöt sen kokisivat, jos heille se luetutettaisiin vaikkapa yläasteella.  Onko mitään yhtymäkohtia tähän päivään?

Priska -nimen syntyhistoriaa en tiedä, ehkä se oli ihan Merja Otavan omaa keksintöään.  Sehän oli siis tosiaan tytön lempinimi.  Muistan, kuinka partiossa, jossa kaikilla oli joku partionimi, tästä Priska -nimestä kilpailtiin.  Joku onnellinen sen sitten sai haltuunsa. 

Tietääkseni sitä on oikeasti lapsille annettukin, eli ei se niin erikoinen ole.  Kai jotain Priscillaa voisi pitää sen kanta-asuna.

Vierailija
25/25 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On yrittänyt mennä Prismaan, mutta vahingossa eksynyt Priska:an.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kahdeksan