Kotidoppler
Onko muilla kokemuksia kyseisestä laitteesta. Odotan kolmatta syntyväksi kesäkuussa ja menin tilaamaan itselleni kotidopplerin enkä malta odottaa että saisin sydänääniä kuunnella koska itse haluan,mieskin ihan innoissaan.
Pirpuli
Kommentit (12)
Moni ei tunnu tietävän, että dopplerkin perustuu ultraääneen ja vaikka ultraäänitutkimukset sinänsä ovat vaarattomia, ei tiedetä tarkkaan millaisia vaikutuksia runsaalla ultraäänelle altistumisella on sikiöön. Se sen sijaan tiedetään, että sikiö kyllä reagoi ultraääneen, joten jotain vaikutuksia runsaasta käytöstä voi olla.
mutta totuushan on se että neuvolakäynneillä sydän-äänten kuuntelemiset ja ultrat on minimoitu juuri siksi, että se on vaarallista sikiölle ja lapselle!! Että se ostos on ihana , mutta todella turha.
Oma kätilöni nauroi tom cruisen ja katie holmsin idealle ostaa oma ultra, ihan sama juttu!!
Tuskin sillä laitteella kukaan kuuntelee koko ajan ja ihan joka päivä. Mulle sanoi yksi terveyskeskuslääkäri ettei ole mitään haittaa kotidoplerin käytöstä.
Odotan nyt neljättä, minulla oli ennen tätä raskautta kaksi km ja kun näin ilmoituksen dopplerista tilasin sen heti. Minulla kuului äänet n. 12 vkolta. Kannaattee kuunneellla aluksi ihan alhaalta, karvoituksen ylä reunasta. Minä kuuntelin n 4pv välein siihen saakka kunnes liikkeet tuntui. Nut en ole sitä tarvinnut mutta kyllä oli mahtava saada äänet kuulumaan kun taas paniikissa olla että onko siellä kaikki hyvin. Meidän doplerissa on myös johto tietikoneseen voi vaikka tallentaa muistoksi ja lähettää ystäville.
Toivoilmari+ masuasukki 33+1
Itse lainasin ystävältä laitteen, jolla ei mitään saanut kuulemaan ainakaan viikolla 18-19. Mutta vauva selvästi laitteen huomasi ja alkoi liikkumaan paljon vilkkaammin. En tiedä miten vauva tuon sitten kokee.
...on todettu olevan yhteys mm. vasenkätisyyteen, mutta ei sitä kukaan vaaralliseksi ole onnistunut todistamaan (Jamio huom!) Ultrassa ja dopplerin käytössäkin on paljon maakohtaisia eroja, minä olen ollut ihan normaalissa raskaudenseurannassa ja ultria on nyt rv25 takana seitsemän, doppleria käytetään jokaisella lääkärikäynnillä vauvan hyvinvoinnin tarkistamiseen ja hyvin nämä tämänkin maan lapset voivat :)
Voinet siis nautiskella ihan rauhassa kotidoppleristasi :)
Hän on ollut alalla 30 vuotta... Hän sanoi että ultraamisesta ei ole mitään vaaraa. Eli ultria voi tehdä vaikka kuinka paljon jos kokee tarpeelliseksi.
Itse en kotiin ultraa tai dopleria ottaisi, vaikka ilmaiseksi saisin.
Tulisin hulluksi! Sydänäänten kuulumiseen tarvitaan harjoitusta, eli kokemus tekee siinäkin paremmaksi. Matti meikäläinen ei välttämättä löydä sydänääniä kuuluviin. Varsinkin alkuvaiheessa raskautta jolloin sikiöllä on tilaa runsaasti liikkua
Kun muistaa, että sydänäänet kuuluu tuolloin vielä todella alhaalta, miltei häpykummun päältä. Muutoin voi säikähtää turhaan. Ja sitä geeliä kannattaa levittää reippaasti jotta kuuluu hyvin. Näin loppuraskaudessa (rv 31) en ole enää kuulostellut sydänääniä oikeastaan lainkaan, kun vauva liikkuu aktiivisesti. Esikoinen haluaa silloin tällöin kuunnella vauvaa! Ja saahan siitä muistoksi tietokoneelle ihanat sydänäänet, joita voi myöhemmin kuunnella vauvan itsensä kanssa. Laitteen saa varmasti myytyä eteenpäin kun itse ei enää tarvitse, joten suurta tappiota ei tule taloudellisestikaan!
Meillä menossa viikot 38+4 ja joka kerta vauva saa hepulit kyseisestä laitteesta. Mieheni selitti (bioteknologian tämän alan tohtoriksi valmistuva), että ääni se vauvan hermostuttaa. Kipua tms todellista vaaraa ei ole. vain stressitason nousu. Huomautti tosin, että mitä seurauksia toistuvalla stressitason nousulla on, ei tunneta.
Itse olen sen verran tekniikka-allerginen, että en ole perehtynyt laitteistoon sen kummemmin. Mutta jo viikolla 16 kun ekaa kertaa sydänääniä saatiin kuuluviin oli jo hankaluuksia: vauva ui karkuun.
Siitä seuraavissa tutkimuksissa ja doppleroinneisssa kääntyili aina poispäin ja kuuntelu hankalaa. Viimeksi lääkäri sai noin 10 sekuntia kuunneltua ja totesi, että hyvät on äänet, mutta nyt hermostuu niin, että parempi lopettaa: sen jälkeen vauva oli 2h aivan raivona ja olin ihan loppu kun potkuja ja töytäisyjä sateli pitkin kylkiä ja mahaa, vaikka yritin silitellä, jutella yms, lopulta päiväunet tehosi. Millloinkaan muulloin tätä meuhkaamista tuossa mittakaavassa ei esiinny.
Kysyinkin lääkäriltä (juu on ihka ensimmäinen tulossa ;-) että voiko tuollainen käytös viitata adhd-oireyhtymään, ei kuulemma voi. Saa nähdä kuinka sisukas tapaus sieltä on tulossa sitten.. Apua.
Pointtini oli siis se, että jos tuntuu, että vauveli ei kauheasti tuosta kuuntelusta innostu, niin antaa sitten olla mieluummin. Onhan heilläkin jo vatsassa omat persoonansa ja kutakin ärsyttää omat juttunsa. Toiset vauvat eivät ole moksiskaan kuuntelusta ja toiset sitten ärsyyntyvät ihan kunnolla.
Ihanaa vauvanodottelua!
Olen ollut tyytyväinen ostokseen. Mes suhtautui asiaan hyvin epäilevästi ja piti turhana kapistuksena. Nyt hän kuitenkin kuuntelee innoissaan sykettä ja liikkeitä.
Ehdottomasti suosittelen härvelin hankintaa. Huutiksessa saa varmaankin myytyä laitteen pois ihan hyvään hintaan, sitten kun ei enää itse tarvitse.
*Meriutu*
Sekä ekassa että tässä raskaudessa vauva yrittää mennä doppleria karkuun ja ultrissa on ollut todella levottoman oloinen. Luulisi, että jatkuva stressitason nousu ei voi olla hyväksi sikiölle, eihän se ole sitä aikuisellekaan.
Toisaalta en ihan ymmärrä, mitä itua jatkuvalla sydänäänten kuuntelulla edes on. Jos viikkoja on vähän ja olisi joku ongelma, niin valitettavasti mitään ei ole kuitenkaan tehtävissä. Ja sitten myöhemmin vauvan liikkeet kertovat voinnista aika paljon. Jos ei ole asiantuntija, niin sydänäänten perusteella on aika hankala päätellä mitään, jolleivät ne äänet ole todella hidastuneet tai ihan selkeästi epätasaiset, mutta sydänläpistä sun muusta en itse ainakaan ymmärrä mitään. Jos taas vauva ei tunnu liikkuvan, niin neuvolaan/äitipolille on syytä mennä, vaikka sydänäänet kuuluisivatkin.
Halmia:
Meillä menossa viikot 38+4 ja joka kerta vauva saa hepulit kyseisestä laitteesta. Mieheni selitti (bioteknologian tämän alan tohtoriksi valmistuva), että ääni se vauvan hermostuttaa. Kipua tms todellista vaaraa ei ole. vain stressitason nousu. Huomautti tosin, että mitä seurauksia toistuvalla stressitason nousulla on, ei tunneta.
mä just kattelin sitä huutiksesta mutta hinta nous sen verran etten raaskinutkaan..
Mies vaan naureskeli kun kerroin :(
Mutta varmaan ihanaa olis päästä kuuuntelemaan, hitsi vaan kun olis jo esikoisesta tajunnut.