Ärsyttää tuttujen kiusoittelu kun en syö aina herkkuja " vaikka olen hoikka"
Eli kyse siitä jos ollaan kahvilla tms. ystävien/sukulaisten kanssa. Saatan ottaa yhden pallon jäätelöä tai kakkupalankin joskus, muttan syö joka kerta suklaakakkua tai jäätelöannosta.
Tuntuu kuin olisi joku pakko tai velvollisuus syödä jälkiruokaa tai kahviherkkuja jos on hoikka?!
Arkivalinnoistahan painonhallinnassa on kyse, vai kuinka?! Kai sitä ihminen saa pitää huolta kropastaan ja jos söisin pullaa ja epäterveellistä ruokaa joka päivä, tuskin olisinkaan näin hoikka.
Kommentit (6)
Olen kuullut samaa. Erityisesti ylipainoinen siskoni luulee, että kaikilla on makeanhimo tulilla 24/7, kuten hänellä itselläänkin. En kieltäydy makeasta siksi, että pelkään lihomista, vaan siksi, että minulla ei tee mieli syödä makeaa, varsinkaan enää kakkupalan jälkeen.
Mä en käsitä tätä suomalaista tapaa, että niitä herkkuja pitää vetää kaksin käsin. Tuttavani on pt ja sekin totesi taannoin, että on jotenkin hullua, että aikuinen ihminen haluaa laihduttaa ja elää terveellisemmin ja ensimmäinen kysymys on, että milloin saa syödä herkkuja.
Vierailija kirjoitti:
Olen kuullut samaa. Erityisesti ylipainoinen siskoni luulee, että kaikilla on makeanhimo tulilla 24/7, kuten hänellä itselläänkin. En kieltäydy makeasta siksi, että pelkään lihomista, vaan siksi, että minulla ei tee mieli syödä makeaa, varsinkaan enää kakkupalan jälkeen.
Mä olen melkein koko elämäni syönyt aina muiden mieliksi, kun on tuputettu vaikka olen kieltäytynyt. Vasta viime vuosina olen opetellut sanomaan tiukemmin, että ei, ja jättämään minulle laitetun kakkupalan tms. kylmästi syömättä, jos kieltoa ei uskota. Kai ne tarjoajat kuvittelevat, että kuka tahansa palaa himosta syödä ja kärsien kieltäytyy.
Olen joskus verrannut pakkotuputtamista jopa raiskuuseen, vaikka tietenkin kyse on ihan eri mittaluokan asiasta. Silti, ihmisen täytyy itse saada päättää mitä hänen kehoonsa laitetaan, jos kyse ei ole mistään elintärkeästä toimenpiteestä tai kaikkien turvallisuudesta.
Ilmiö on sama kuin alkoholisteilla. Muille tarjotaan ja tuputetaan, että itsekin saa ottaa hyvällä omatunnolla. Siihen on syynsä, miksi monesti seurueiden henkilöiden painoindeksit ovat saman suuntaisia.
Ja kerran viikossakin on ihan okei syödä herkkuja.