Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

kierukka-asiaa

13.01.2008 |

minkä kierukan sitä nyt valitsisi, hormooni vai kupari? minkä hintaisia kapistukset ovat? ennen asennusta, otetaanko vain kipulääkettä vai laitetaanko myös kohdunkaulapuudute? kauanko " jälkikipu" kestää ja kohdun supistelut? mitä on otettava huomioon asennuksen jälkeen, eli mitä voi vaikka heti harrastaa liikunnasta?

kokemuksia ja vinkkejä otetaan vastaan.

nuorimmainen lapsi nyt 3kk ja ehkäisyasiat painaa päälle, jälkitarkastuksessa asia jätettiin hautumaan koska silloin olin varma että haluan sterilisaation, mutta kuka nyt haluaa uhrata yhden ja ainokaisen munatorvensa, jos vaikka vielä haluan neljännenkin lapsen?

kierukkaa mulla ei ole koskaan ollut, pillereitä olen joskus nuoruudessani syönyt. viimeiset seittemän vuotta emme ole käyttäneet mitään ehkäisyä koska lapset ovat saaneet tulla jos on ollut tullakseen.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
13.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

on ollut nyt hormonikierukka kolmisen kuukautta ja se laitetiin, kun vauvani oli noin 3 kk. Tyytyväinen olen ollut, hieman oli aluksi tiputtelua ja joskus harvoin vieläkin mutta pikkuhousunsuojilla pärjää hyvin. Ja ei siis ole jatkuvaa.

Laittaminen nipisti hieman, kohdunsuu on synnytyksen jälkeen väljempi ja kierukka menee helpommin. Ja kipu ei tosiaankaan ollut kovaa vaan sen sieti hyvin. Puudutuksia ei laitettu. Voisin sanoa, että jos olet synnytyksistä selvinnyt niin tämä ei tunnu missään!

Hinta oli noin 150 kieppeillä. En muista tarkkaan kun itse sain tuosta vielä kela-korvauksen.

Vierailija
2/6 |
13.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensimmäinen kierukka ilmaiseksi. Minulla on ollut hormonikierukka neljä kuukautta ja tiputtelua lukuunottamatta olen tyytyväinen. Laittoa pelkäsin enemmän kuin synnytystä, mutta eihän se tuntunut missään..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
13.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli kuparikierukka (Nova-T) ennen raskautta ja ensi kuussa käyn laitattamassa uuden. Ottaisin ilmanmuuta hormonikierukan mutta en voi noita hormoniehkäisimiä käyttää. Kuparikierukka on huomattavasti halvempi, joskaan en nyt tähän hätään muista, minkä verran tuo maksoi silloin aikanaan. Ennen kierukan asettamista suositellaan kai otettavaksi tulehduskipulääkettä, esim. Burana ja se laittaminen ainakin silloin synnyttämättömänä tuntui epämiellyttävälle muttei mahdottomalle. Taisin pelätä enemmän mikä lisäsi toki tuntemuksia. Inhoan muutenkin kaikkia gynekologisia tutkimuksia ym. joten siksikin koin sen epämukavana.

Kuparikierukka lisäsi itselläni vuotoja ja kipuja jonkin verran muttei mitenkään mahdottomasti. Sanotaanko näin että tuli sille yösiteellekin käyttöä! Myös valkovuodon määrä lisääntyi ja se oli vähän rusehtavaa joten pikkuhousunsuojaa joutui alkuun käyttämään.

Ystävieni kokemukset hormonikierukasta ovat kuitenkin niin positiivisia että jos voisin, ottaisin sen aivan ehdottomasti!

Vierailija
4/6 |
13.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuparikierukan hinta on kolminkertaistunut viime vuosina, joten kupari- ja hormonikierukan hinnat ovat melko tasoissa nykyään, noin 150 e.

Useimmat eivät kai ota mitään kipulääkettä ennen asetusta? Puudutteita en ainakaan ole kuullut kenellekään tarjotun.

Minulle on laitettu kaksi kierukkaa ei-imetysaikana ja kaksi imetysaikana, ja voi olla että on ollut sattumaa tai sitten ei ;) , mutta imettäminen lisää oksitosiinin eritystä, millä on myönteinen vaikutus kivun kokemiseen (" lievittää" kipuaistimuksia), ja ne kaksi imetysaikana laitettua kierukkaa eivät tuntuneet missään, pieni nipistys vain, mutta ne toiset kaksi, ei-imetysaikan laitetut saivat aikaan voimakkaan pyörryttämisen tunteen (en ole koskaan muulloin kärsinyt pyörrytyksestä), ja hoitaja talutti minut lepäilemään toiseen huoneeseen muutamaksi minuutiksi. Kuulemma aika tavallista, että kohdun sorkkiminen laskee verenpaineen äkillisesti.

Asetuksen jälkeen ei ainakaan minulla ole tuntunut sen kummemmalta, eikä mitään liikuntarajoituksia tms. ole.

Siihen ei osaa ottaa kantaa, kumpi olisi parempi. Jos hormoniehkäisy on aiemmin sopinut, niin hormonikierukkakin sopinee. Jos taas ehkäisypillereistä on ollut vaivaa, niin kuparikierukasta ei ainakaan tule e-pillereiden kaltaisia oireita (iho-ongelmat, lihominen, haluttomuus, alapään kuivuus). Monilla kuparikierukka taas lisää vuodon määrää, joten runsasvuotoiselle hormonikierukka voi olla miellyttävämpi vaihtoehto. Jotkut eivät halua ottaa kuparikierukkaa sen vuoksi, että se ei estä munasolun hedelmöittymistä, vain kiinnittymisen. Yksi suosii yhtä ja toinen toista ;)

Vierailija
5/6 |
13.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapanen:

minkä kierukan sitä nyt valitsisi, hormooni vai kupari? minkä hintaisia kapistukset ovat? ennen asennusta, otetaanko vain kipulääkettä vai laitetaanko myös kohdunkaulapuudute?

Hormonikierukan tosiaan helsingissä saa ilmaiseksi,siis ensimmäisen,muuten se on 140 e tuntumassa. Suositellaan tosiaan otettavan särkylääke,mutta ei mitenkään pakollista ja puudutteita ei käytetä.

kauanko " jälkikipu" kestää ja kohdun supistelut? mitä on otettava huomioon asennuksen jälkeen, eli mitä voi vaikka heti harrastaa liikunnasta?

Mulla pienenpieni kuukautisjomotus kesti pari päivää,pistelyä oli myös. Muuten ei ole mitään rajoituksia,seksiäkin voi harrastaa vaikka heti kun on lääkäristä päässyt ja ehkäisee jo täysin.Kysyin meinaan sitä lääkäriltä silloin;)

kokemuksia ja vinkkejä otetaan vastaan.

Mulla on vain positiivistä sanottavaa hormonikierukasta. Mä en kärsinyt juurikaan tiputteluista. Mulle laitettiin kierukka ennekuin menkat kerkesivät edes alkaa ja pari päivää tiputteli vähän ja sitten kuukauden kuluttua tuli kunnon kuukautiset.

Nyt takana tosiaan 5kk ja entiset niagaran putous menkat ovat pienentyneet 1/3 osaan aikaisimmista. Myös viime väli oli melkein 2 kk ja vähäistä vuotoa muutaman päivän, todennäköisesti menkat loppuvat kokonaan,mikä on tämän loistavan ehkäisyn mahtava puoli.

Jos nyt miinusta täytyy sanoa niin finnittömälle naamalla ja kropalle on ruvennut ilmestymään jatkuvasti näppylää, ei kovin paljon mutta kuitenkin.

Minulle tämä on sopinut loistavasti,mutta monet kärsii tiputtelusta monia kuukausia. On vähän ihmisestä kiinni tämäkin nähtävästi:)

Vierailija
6/6 |
14.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla se laitettiin menkkojen aikana, lääkäri sanoikin että sen voi laittaa 7pv menkkojen alkamisesta tai myös ilman menkkoja. no mä kuitenkin jouduin kättärille kun kohtu on niin taakse kallistunut et tarvis jotain erikoistyökaluja ;)) ja ilmaseks sain kierukan.

otin pari pandolia, eikä laittaminen sattunut lainkaan vaikka sitä jännittin aivan tajuttomasti.

ensimmäinen viikko ilman vuotoja ja siitä seuraavat 5 vkoa järjetöntä vuotamista. Menkat ovat tulleet samaan aikaan ku ennenkin, vuodot ovat paljon runsaammat ja kivuliaammat. mutta kesto vaihtelee.

Alussa turposin ihan muodottamaksi, turvotus kyllä on laskenut. Vitutus on armoton ihan joka päivä, seksiä ei tee mieli enää ikinä.Finnejä ei oo, sehän tästä vielä puuttuis.....

voipi olla et mun kierukka lähtee pian.

kuumetta