Synnytyksen jälkeinen kuntoilu
Eli koska uskaltaa aloittaa rankempi treeni synnytyksen jälkeen?? Lähinnä mua kiinnostaa, koska uskallan aloittaa juoksutreenin ja vatsalihasten kiinteyttäminen? Mulla nyt synnytyksestä pian 5viikkoa.
Kiitos vastauksista!
Kommentit (13)
..lihasten piti olla tms. että uskaltaa alkaa treenata. Itse olen vaunuillut ahkerasti ja vielä kuukausia synnytyksen jälkeen vatsalihakset tulivat joskus kipeiksi esim. raskaista nostoista ja jopa kävelystä. Joten ei ollut hinkua lähteä treenaamaan. Tyttö on nyt 4,5kk ja ajattelin käydä hakemassa imettäjälle sopivan saliohjelman ja jospa tässä varovasti kotona kokeilisi vatsalihasliikkeitäkin, että miltä tuntuvat.
Eikö ennemminkin synnyttäneelle sopiva saliohjelma? Tuskin nyt kukaan niin hurjasti salilla treenaa, että tahallaan riskeeraisi 6kk:n täysimetyksen?
Imetyksen aikana kun ei ole suotavaa laihdutus ja imetys itsessään kuluttaa sen verran jo kaloreita, ettei niitä hirveästi kannata salilla rehkimällä alkaa enempää kuluttaa.
Ruokavaliota voi keventää ja jopa laihduttaa järkevästi.
Rankka treeni on tosi hyvää vastapainoo vauvan hoidolle.Itse olen esikoista täysimettänyt 6kk ja nyt kakkosta 5kk,eikä treenaus ole mitenkään vaikuttanut esim. maidon tuotantoon. Pääasia kun on synnytyksen jälkeen fyysisesti kunnossa,että voi alottaa kuntoilun.
Sitä ehtii vetäseen kunnon treenin imetysten välissä,jos vaan on sali lähellä. Ei muutakun urheilemaan vaan kun kroppa on kunnossa synnytyksen jäljiltä:)
koska siten voidaan estää ikävät inkontinenssiongelmat tulevaisuudessa.
Vatsalihakset joutuvat raskauden aikana erilleen, niiden väliin muodostuu rako joka sulkeutuu itsestään ajan kanssa. Vatsalihasliikkeiden tekeminen hidastaa tai jopa estää vatsalihasten palautumista normaalitilaan. Juokseminen taas heikentää entisestään heikkoja lantionpohjan lihaksia. Lienee aika yksilöllistä tuo, kuinka pian voi vatsalihastreenin aloittaa, mutta ainakaan ei kannata alkaa juosta ihan ensimmäisinä kuukausina synnytyksen jälkeen.
Itse olen aloittanut lantionpohjan kuntoutusliikunnan heti kun sen saa aloittaa ja salitreenit n. 4kk synnytyksestä. Kotona olen tehnyt sekä venytyksiä että punttijumppaa jättäen vatsalihasliikkeet pois n. 1kk synnytyksen jälkeen.
T. Himoliikkuja Omama, 3 synnytystä takana ja kolmas palautumisvaihe menossa :)
pomppivaa liikuntaa kovin pian synnytyksen jälkeen, treenaa ensin lantionpohjalihaksia, pomppiva liikunta löysyttää lantionpohjaa. Aloitin kuntosaliharjoittelun kevyesti noin 10 pv synnytyksestä (kuntopyörä, painot kevyesti, vatsalihakset kevyesti), mutta on varmaan yksilöllistä. Kävin kuntosalilla ihan synnytykseen saakka, olin 1. raskaudessa tosi hyvässä fyysisessä kunnossa.
t. himoliikkuja kans
mulla oli juuri jälkitarkastus (7 viikkoa synnytyksestä) ja lääkäri anto luvan lähteä juoksemaan ja jopa vatsalihaksia suositteli että kannattaa tehdä. siispä olen jo juoksemassa käynyt! eihän sitä nyt mitenkää vois olla puol vuotta kuntoilematta kunnolla....näin mulle ainakin lekuri sanoi eetä saa jo juosta koska kohtu jo palautunut hyvin.
mut varsinaisia vatsalihaksia ei enenn jälkitarkastusta.
Juu, kyllähän se näin on, että niitä lantionpohjanlihaksia pitäisi alkaa harjoittelemaan jo siellä sairaalassa ollessa jatkaen myös kotona harjoituksia. Juoksua ei kannata tosiaan aloittaa ennen jälkitarkastusta, mutta sen puoleen voi käydä reippailla kävely lenkeillä oman kunnon mukaan. Hyppiviä lajeja (missä tulee tärähdyksiä) tulisi muutenkin välttää, kunnes lantionpohjanlihakset ovat palautuneet. Näin voidaan siis ehkäistä (vuosien päästäkin vasta oireilevaa) inkontinensia. Vatsalihaksia voi alkaa harjoittelemaan heti synnytyksen jälkeen, mutta kyseessä on silloin syvät vatsalihakset!! Siitä ns pyykkilauta vatsaa eli perus vatsalihasliikkeitä vasta sen jälkitarkastuksen jälkeen, jos paikat hyvin palautuneet.
Mutta jokainen tekee kuitenkin kropallaan niin kuin hyvältä tuntuu ja käyttää sitä maalaisjärkeään. Ja jos epäilyttää jokin asia niin kannattaa kysellä neuvolasta tai esim. täältä niin eipähän saa turhaa vahinkoa aikaiseksi. Mukavia jumppa hetkiä kaikille tasapuolisesti!!
Miia56 sen oikeastaan sanoikin. Vatsalihakset, jotka raskauden aikana eriintyvät ovat suorat vatsalihakset, lisäksi masuistamme löytyvät vinot vatsalihakset sekä poikittaiset vatsalihakset, jotka usein ovat vielä paljon huonommassa kunnossa kuin nuo kuuluisat suorat vatsalihakset. Lähinnä siksi ettei niitä osata treenata ja siksi että se on usein kurjan tuntuista kun niiden kunto on olematon. Varsinkin poikittaisten vatsalihasten treenaaminen on sangen suotavaa ihan koko raskauden ajan ja treenin voi aloittaa niiin pian kuin muu fyysinen tila lihaskuntoharjoittelun mahdollistaa.
Muutenkin treeniä oman tuntemusten/ammattilaisten (ei tarkoita neuvolahoitajien) ohjeiden mukaan. Saleillakaan ei kannata luottaa ihan mihin tahansa ohjaajiin vaan aloittaa treenaus vaikka fysioterapeutti treenarin avustuksella.
kylkiluiden alapuolelta. jos, niin vatsalihakset ovat vielä erillään eikä suoria vatsoja voi alkaa tehdä. Kun rako on kadonnut, voi aloitella pikkuhiljaa. Nyt kannattaa siis keskittyä syviin vatsalihaksiin eli lantionpohjaan. Kylkiä, vinoja ja poikittaisia vatsoja voi toki rauhassa jo aloitella.
Juoksu on ehkä pahin lantiopohjan ' hölskyttäjä' , joten kannattaa todella vielä odotella. Inkontinenssi on yksi vaiva, jonka tuosta liian aikaisesta hyppimisestä ja juoksemisesta voi tulla, mutta myös mm. kohdunlaskeuma on mahdollinen.
Malttia vaan! Kropallasi kesti 9kk muokkautua lapsesi tarpeisiin, anna sille vähintään sama aika palautumiseen!
sitruska
ratsastushan kuulemma on tosi tehokasta lantionpohjalihas treeniä!
Alan harrastajat voisivat kertoa paremmin, mutta tämän juoksukiellon mie muistan ehdottomaksi.
Muutenkin odottaisin ainakin jälkitarkastukseen ja samalla kysyisin lääkäriltä mielipidettä, hänhän tietää tarkastuksen tehtyään kroppasi palautumistilanteen.