Keksikääs mulle taloudellisia, hyvänmakuisia ja ekologisia ruokia!
Päässä lyö jo tyhjää ja silti pitäisi jotain vielä keksiä.
Kommentit (10)
lohipasta (luomupastaa).
Periaatteessa mikä tahansa kotimainen luomutuote takaa ekologisuuden. Nauta lisää huomattavasti hiilidioksidipäästöjä, joten sitä kannattaa välttää (jos ostaa, niin aina luomua).
Etelänhetelmät saastuttaa huomattavasti matkallaan pohjoiseen.
itse tehty pasta ja tomaattikastike, kalakukko, kasvismunakas, riistaruuat (jos itse metsästää), kalaruuat (jos itse kalastaa), peruna ja herkkutattikastike (maistuu sellaisenaan, mutta erinomaisimmillaan pihvin tai paistetun kalan kanssa, porkkanasosekeitto, kasviskeitto, jauhelihakeitto, kalakeitto, kana itse tehty salsa ja keitetyt perunat...
kaikki käy kun vain katsoo, että ruoka on kasvispitoista (lähellä valtaosin tuotettua) ja kasvikset ovat kotimaisia. No, tuo tomaatin kasvihuonekasvatus on sellainen juttu, että ekologisempaa taitaa olla käyttää ulkomaisia tomaatteja...
"vastaan hienosti aiheen vierestä" -päivä. Kiitos sinulle, joka ainoana olet viitsinyt vastata itse aiheeseen!
Olisko muuten mitään hyviä kasvisruokaehdotuksia?
ap
kasviskiusauksesta tulee ihan superhyvää.
Ja tähteet panet tietysti kompostiin, eipä metaanihöyryä karkaa.
Kasviskiusaus kuulostaa kivalta, miten se tehdään. Kaikkia kasviksia vaan pataan ja uuniin jonkin kasvisrasvaseoksen kanssa vai?
t: uusavuton ap :)
Linsseissa on hyvin proteiinia, joten pysyy nälkäkin
Ekologisuus
Ekolossa myytävät pavut, linssit ja herneet ovat luonnonmukaisesti viljeltyjä eli luomua. Luomuviljelyssä ei käytetä kemiallisia torjunta-aineita ja lannoitteita, minkä vuoksi ne ovat tavanomaisia viljelytuotteita ympäristöystävällisempiä ja turvallisempia käyttää. Ostamalla luomua tuet ympäristöstä välittäviä ihmisiä ympäri maailmaa ja ohjaat taloudellisia resursseja luonnonmukaisen tuotantoketjun kehittymiseen. Luomuviljelyssä ja luomutuotteiden käsittelyssä on oma valvontajärjestelmänsä.
Palkokasvit ovat eettinen ja ekologinen proteiinin lähde. Ruoan osuus ekologisesta jälanjäljestämme on noin viidennes. Tästä 3/4 tulee eläinkunnan tuoteista ja vain 1/4 kasvikunan tuotteista. Eläinkunnan tuotteiden suurin ongelma ympäristön kannalta on tuotannon tehottomuus. Maailman pinta-alasta huomattavan suuri osa kuluu lehmien ja muun karjan ravinnon tuottamiseen. Yhden proteiinikilon tuottamiseksi lehmä tarvitsee 10 kiloa kasviproteiinia. Tämä määrä olisi mahdollista hyödyntää suoraan ihmisravintona. Myös veden tuhlaus rasittaa ympäristöä. Eläintuotteiden tuottamiseen tarvittava vesimäärä on moninkertainen verrattuna kasvien tuotantoon Kilo soijaa kuluttaa 2000 litraa vettä ja kilo naudanlihaa 100 000 litraa. Karjankasvatuksen sivutuotteita ovat myös ilmastonmuutosta edistävät metaanipääsöt sekä erilaiset vesiä rehevöittävät päästöt.
Väli- ja iltapalatkin kelpaa.
ap