Kumman kohdan palkansaajat yleensä rastittavat verokortissa?
Kommentit (8)
Olen ottanut vuositulorajan, koska mulla tosi epäsäännölliset vuorot.
olen vuorotyöläinen. Välillä peruspalkka ja lisät osuu samalle päivälle maksuun, tällöin huono jos verotetaan lisäprosentin mukaan. Kyllä se arkityötä tekevällekin tuntuu lomarahoissa.
Jos palkka nousee, niin sitten voi tilata uuden, sopivamman verokortin. Kestään pari päivää tulla kotiin, kun netissä tilaa...
Pääasiassa säännöllisten kuukausiansioiden saajat rastittaa a kohdan, epäsäännöllisten tulojen saajat kohdan b.
sitten työnantaja pidättää veron a vaihtoehdon mukaan
Itellä vaihtelee palkka niin paljon kuukausittai, että olis menny lisäprosentille silloin tällöin.
Mut jos sulla on ihan sama palkka kokoajan, ja ei ole korotuksia tiedossa, ainakaan kovin huomattavia summia, niin sitten vaan se A-kohta.
Siinähän kyllä luki että sitä ei voi kesken vuoden vaihtaa, mut mites on?! voiko?
Työkaverit kiros kun ruksittivat sen kuukaustulon. Palkat nous ilman varoitusta, joten meni lisäprosentille. Lomaltapaluurahat meni lisäprosentille, samoin vuorolisät jos niitä oli tavallista enemmän.
Mul oli vuosityötulo ja vielä nostin parilla tonnilla sitä rajaa. Sain kaikki yhdellä ja samalla prosentilla ja jäi nippanappa rajan alle.
Eli jos palkkasi on aina sama eikä siihen tule vuorolisiä yms, ota se kuukausituloraja. Mut jos on vuoroja tai muita ylimääräistä palkanosaa, pistä vuosityötulo.