Onko suuri riski saada vauva 38 vuotiaana? (vauvan kehitysvammaisuus)
Kommentit (11)
Ja mihin seuloihin 38-vuotias pääsee? Itse en päässyt edes 42-vuotiaana muuhun kuin np-ultraan. Terveen tytön sain.
alle 35-vuotiaille äideille?
Mikään ei ole niin varmaa kuin epävarma, on niin paljon muitakin mahdollisuuksia siihen että syntyvä lapsi ei ole terve. Ja sen riskin joutuvat ottamaan kaikki jotka raskaaksi tulevat.
terve sikiö, niin et voi olla varma etteikö vauvalla olisi sellaista vammaa mitä ei millään raskauden aikaisilla tutkimuksilla saada selville.
lapsista 2 % syntyy kehitysvammaisina
Mun äitini synnytti 45-vuotiaanan down-vauvan, eli sisareni, ja sen jälkeen 46-vuotiaana minut... eli aika hurjaa...Jossain tutkimuksessa yli 45-vuotiailla yksi 20:stä lapsesta on down-lapsi.
koska naisen hedelmällisyys kausihan on parhaimmillaan 20-26v ja sitten alkaa tasainen lasku.
Taitaa juuri 45 ikävuoden tienoilla riski kasvaa jyrkästi.
Yli 35v riski on kuitenkin kohonnut ja nousee iän mukaan.
Loppupelissä kuitenkin valtaosa down-lapsista syntyy nuoremmille vanhemmille, syystä että nuoremmat ylipäätänsä saavat enemmän lapsia. Oma tärkeä tekijänsä on myös sillä että iäkkäämmille vanhemmille tarjotaan seulat ja näin mahdollisuus karsia halutessaan down-lapset pois.
Eli näin olleen iäkkäämmän odottajan ei tarvi ainakaan downin takia stressata.
Eli olen nro 10, jonka sisar siis on down-lapsi. Itse olen nyt FM, ja bruttotuloni 41 000/vuosi, eli aika normaali taidan olla..
vammaa. Luulisi sinun olevan onnellinen jos raskaus edes alkaa