Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HELP! Onko kokemuksia katolisen kanssa vihkimisestä???

Vierailija
11.01.2008 |

Itse olen ev. lut...

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
11.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta hän on avioitunut myöhemmin uudelleen katolisen kanssa. Mielestäni heillä oli kirkkohäät silloinkin, eli ei maistraattivihkimistä.

Mites se on mahdollista?!

Vierailija
2/22 |
11.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katolinen kirkko voi myöhemmin (kuitenkin erittäin harvinaista) mitätöidä avioliiton, jos käy ilmi, että se ei ole solmittu rehelliseltä pohjalta tai jos esim. esteettömyystutkintaa ei aikoinaan ole asianmukaisesti hoidettu.

On myös mahdollista (tosin sekin hirveän harvinaista), että jos esim. mies pettää / on väkivaltainen / tms avioliittonsa aikana ja ero tulee, tämä mies ikäänkuin " tuomitaan" avioeron syypääksi, jolloin tässä tapauksessa naiselle myönnettäisiin edelleen oikeus kirkolliseen vihkimiseen, jos hän vielä jonkun muun kanssa avioliittoon tahtoo. Tässä ikäänkuin suojellaan sitä avioeron " syytöntä" osapuolta.

Mutta eivät nämä ole yksinkertaisia eivätkä aina edes johdonmukaisia asioita, tietysti myös papit tekevät henkilökohtaisia valintojaan, vaikkeivät ne ihan " säädösten mukaisia" olisikaan (vrt. luterilaiset papit, jotka vihkivät esim. homoseksuaaleja avioliittoon).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
11.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

- jos käy ilmi, että se ei ole solmittu rehelliseltä pohjalta

=> tähänhän liittyy se, että täytyy antaa kaikkien lasten tulla, toisaalta myös että on uskollinen

Vierailija
4/22 |
11.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kazimierz Lewandowski...

Vierailija
5/22 |
11.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Kazimierz Lewandowski...

Vierailija
6/22 |
11.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me mentiin naimisiin maistraatissa, mutta kirkkohäitäkin mietittiin. Katolisessa kirkossa ei olisi onnistunut, koska minä en ole katolilainen. Luterilaisessa puolestaan olisi hyvinkin onnistunut. Ev. lut. kirkko tunnustaa katolilaisen kasteen ja konfirmaation siinä missä ortodoksisenkin. Sen sijaan olisi pitänyt olla jotain todistetta näyttää siitä, että mies tosiaan on kastettu ja konfirmoitu kristitty.

Vierailija
7/22 |
11.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Me mentiin naimisiin maistraatissa, mutta kirkkohäitäkin mietittiin. Katolisessa kirkossa ei olisi onnistunut, koska minä en ole katolilainen. Luterilaisessa puolestaan olisi hyvinkin onnistunut. Ev. lut. kirkko tunnustaa katolilaisen kasteen ja konfirmaation siinä missä ortodoksisenkin. Sen sijaan olisi pitänyt olla jotain todistetta näyttää siitä, että mies tosiaan on kastettu ja konfirmoitu kristitty.

Kyllä kuka tahansa kristitty vihitään katolisin menoin, jos puoliso on katolilainen. Vai onkohan papilla ollut joku muu syy teidän kohdallanne, jos on näin ilmoitettu...? Jos ei ole mitään takeita siitä, että miehesi on kristitty, niin on tainnut katolinen kirkkokin siinä vaiheessa perääntyä. Mistä ihmeen maasta miehesi on kotoisin, ellei mitään kastetodistuksia tms. omista?

Tuosta yhteydenotosta... Minä ottaisin ainakin yhteyttä alueeni seurakuntaan, s-postiosoitteet tuolla katolisen kirkon sivulla catholic. fi > seurakunnat - kertoisin s-postissa asiani ja kysyisin, kehen henkilöön olisi tilanteessani parasta ottaa yhteyttä ja miten. Antavat varmaan jotkut " vastaanottoajat" tmv. Ja ihan suomeksi voi kaikkia pappeja Suomessa lähestyä, oli nimi sitten mikä tahansa. :)

Vierailija
8/22 |
11.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sä yksi ihminen vain jänkkäät.

Vierailija
9/22 |
11.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satun olemaan katolilaisen kanssa naimisissa. Helsingissä meidät vihittiin, katolisessa kirkossa. Ja mitä ystävällisimmin pyytäisin: tiedostathan eron katolisen ja katolilaisen välillä

Vierailija
10/22 |
11.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paavi on uskomattoman ilkeä ihminen.

Vierailija
11/22 |
11.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti olette laittaneet nimet paperiin aikaisemmin ja teidät on vain siunattu kirkossa.

Vierailija
12/22 |
11.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kyllä meille nimenomaan tehtiin selväksi, kun vaihtoehtoja selvitettiin, että katolilaisessa kirkossa ei onnistu. Syy: katolilaisen kirkon suorittama vihkiminen on sakramenttiin vihkiminen, mutta vain kahden katolilaisen ihmisen avioliitto on sakramentti. Katolilainen kirkko ei pidä siis siitä, että esim. ev. lut. kirkossa avioliitto EI ole sakramentti.

En nyt tiedä, onko jotenkin kummallista, että miehellä ei ole tallella mitään omaa kastetodistuksia. Ei ole myöskään tapana, että kuulutaan virallisesti johonkin alueelliseen seurakuntaan, joka pitäisi kirkonkirjoja jäsenistään, kuten Suomessa. Katolilainen on katolilainen, kun on katolilaiseen perheeseen syntynyt, kastettu yms. ja tietää ihan itse vaan olevansa katolilainen. Ei sitä sen kummemmin missään ole tapana todistella. Toki jokin todistus olisi järjestynyt (esim. joltakin papilta kirje tms.), jos olisimme niin kovasti tahtoneet luterilaiset kirkkohäät.

Kyllä kuka tahansa kristitty vihitään katolisin menoin, jos puoliso on katolilainen. Vai onkohan papilla ollut joku muu syy teidän kohdallanne, jos on näin ilmoitettu...? Jos ei ole mitään takeita siitä, että miehesi on kristitty, niin on tainnut katolinen kirkkokin siinä vaiheessa perääntyä. Mistä ihmeen maasta miehesi on kotoisin, ellei mitään kastetodistuksia tms. omista?

Tuosta yhteydenotosta... Minä ottaisin ainakin yhteyttä alueeni seurakuntaan, s-postiosoitteet tuolla katolisen kirkon sivulla catholic. fi > seurakunnat - kertoisin s-postissa asiani ja kysyisin, kehen henkilöön olisi tilanteessani parasta ottaa yhteyttä ja miten. Antavat varmaan jotkut " vastaanottoajat" tmv. Ja ihan suomeksi voi kaikkia pappeja Suomessa lähestyä, oli nimi sitten mikä tahansa. :)

Vierailija
13/22 |
11.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joten ainakaan ev. lut. kirkossa ei vihitä katolilaista ev. lutin kanssa. sensijaan ortodoksien kanssa onnistuu puolin ja toisin.

Siunaaminenhan on sitten eri asia.

Vierailija
14/22 |
11.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Papin kanssa käytiin keskusteluja, ja koska minut on kastettu ja konfirmoitu kristityksi, olin " sovelias" katolisessa kirkossa vihittäväksi. Keskustelut koskivat lähinnä sitä, miten tulemme toimimaan mahdollisten lasten kanssa jne. Vihkimystilanteeseen kuului, että me molemmat, Jumalan ja seurakunnan edessä, lupasimme kasvattaa lapsemme katoliseen uskoon ja vaalia tämän uskonnon arvoja. Se siitä.

Pohdimme myös, josko olisimme menneet luterilaisessa kirkossa naimisiin, mutta koska mieheni halusi, että lapsista tulisi katolilaisia (mikä minulle täysin ok), päätimme että naimisiinkin menemme " katolisesti" . Olisi toki onnistunut luterilaisessa kirkossakin, 26 kirjoitti siis ihan asiaa.

Vierailija
15/22 |
11.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on synti mennä seurakunnan eteen raskaana. Ja esiaviollinen seksi on kuolemansynti.

Ja aiemmat voi mitädoidä jos olet varakas ja osaat lahjoa pappia.

Opiskelutoverini sai postissa kirjeen papilta missä selitettiin se että hän on nyt kirkon silmissä äpärä.

Minä kauhistuin, hän oli aika uskovaisesta perheestä, mutta huomioiden kaiken sen mitä hänen isä heille avioeron aikana teki, tämä oli hänen mielestä pieni asia.

Ei se hänen uskoaan horjuttanut.

Vierailija
16/22 |
11.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidät vihittiin maistraatissa, yksinkertainen vaihtoehto.

Vierailija
17/22 |
11.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan tavallisilta vaikuttivat mutta siitä on aikaa

Vierailija
18/22 |
11.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katoliset ja luterilaiset eivät ole samalla tavalla yhteistyössä kuin luterilaiset ja ortodoksit.

Mutta ilmeisesti liittoon pelkkä siunaaminen onnistuu.

Vierailija
19/22 |
11.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja minä olen suomessa.

Toinen intressi lisäksi on se, että mies on kertaalleen avioitunut (luterilaisin menoin ilman katolista siunausta) - vaimolla oli jo vihkihetkellä toinen mies (tämä taitaa olla katolisen kirkon silmissä aika paha juttu).

Myös kirkossa siunaus ja maistraattihäät sopivat.

t. ap

Vierailija
20/22 |
11.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että on nuo juhlat ihan tutun näköisiä, mutta enpä ole vielä omalle kohdalle niitä järjestellyt...

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän seitsemän