Miksi jotkut vanhemmat vievät lapsen päiväkotiin, vaikka heillä itsellään on loma?
Kommentit (46)
kyse on siitä, että hoidon tarvetta ei ole sillä hetkellä juurikaan. Ei ole pakko pitää lasta 8-16 hoidossa, koska on joskus niin sopinut.
JA todellakin tuo että on maksanut on tyhmin mahdollinen syy pitää lasta hoidossa, todellisten imbesillivanhempien ratkaisu.
Vierailija:
Maksaisitko esim. tilapäisen työttömyyden kohdatessa/ pätkätöiden aikana monta sataa euroa kuussa lasten hoitopaikoista, käyttämättä hoitoa lainkaan? Jos useampi lapsi + maksimihoitomaksut, niin kyse ei ole mistään satasesta, kahdesta. Tiedän kyllä, että kunnalla periaatteessa on velvollisuus järjestää hoitopaikat, mutta käytännössä useammalle lapselle niiden löytyminen mistään lähistöltä (saati samasta paikasta) on mahdotonta. Pahimmassa tapauksessa kuskaillaan lapsia toista 10 km sinne ja toista 5 km tuonne, ja kolmatta vielä kolmanteen paikkaan. Tämä on tilanne ainakin eräässä naapuruskunnassa ja monessa muussakin paikassa.Ei varmasti ole lapsillekaan parhaaksi, että hoitopaikka vaihtuu usein, ja sitä paitsi 3-vuotiaat ja sitä vanhemmat muutenkin kaipaavat ohjattua toimintaa silloin tällöin. Enkä puhu nyt mistään 10 tuntia /pvä 5 pvä/viikko hoidosta.
Pointtini oli se, että vaikka olen tilapäisesti työttömänä, VÄLILLÄ lapsemme ovat hoidossa (vaikken siis itse ole töissä). Töitä on luvassa entiseltä työnantajalta kevättalven aikana, aktiivisesti olen kyllä hakenut muitakin paikkoja.
hoitoon koska kävi syöpähoidoissa.
Oli ikävää kuunnella naapurikyylien panettelua. En voinut kertoa syytä, koska ystäväni ei halunnut asiasta julkista.
Av-mammat siis luulivat hänen vain lomailevan.
että joku on LOMALLA, eikä esim järjestetyllä vapaapäivällä (asioiden hoitoon) tai sairaslomalla?
Tai vuorotyöläinen vapaaviikollaan, mikä tulee kun on tehty ikäviä pitkiä työputkia.
Jos olen sairaslomalla, niin en taatusti lähde rahtaamaan lapsia hoitoon. Kyllä kaikille on helpompaa olla kotona, kun minä sairastan.
Jos olen järjestänyt vapaata asioiden hoitoon, niin otan ihan mielelläni lapset mukaan. On kivaa rupatella bussissa hauskoja, kun menee paikasta toiseen. Siinä se päivä menee mukavasti.
Jos olen lomalla, niin minulle parasta lomaa on se, kun saan viettää aikaa hauskojen lasteni kanssa. Niiden kanssa ei voi muuta kuin vain nauraa:D
Esim. itse olen valmis tekemään opettajansijaisuuksia (akateeminen koulutus), mutta niiden saaminen edellyttää että lapsilla on TÄYSPÄIVÄINEN hoitopaikka valmiina. Työt tulevat usein niin, että edellisenä iltana soitetaan, että pääsetkö huomenna tuuraamaan. Tämä ei tietenkään tarkoita, että silloin kun sijaisuuksia ei ole, pitäisin lapset päivittäin hoidossa. Sama juttu varmaan monella muullakin erilaisia tuurauksia tekevällä, oli akateeminen tai duunari kyseessä.
Samoin kun haen oman alan töitä (akateemisia asiantuntijatehtäviä), saattaa haastatteluihin soveltuvuuskokeineen mennä hyvinkin kokonainen päivä tai kaksikin. Ei oikein käy päinsä sanoa, että sori en voi tulla haastatteluun kuin vasta ensi viikon torstaina, kun lapsilla silloin sovittu hoitopäivä.
Nämä nyt vain ihan ajattelemisen aiheeksi, ja muistuttamaan siitä, että kaikki työttömät/pätkötöiden tekijät eivät ole mitään lapsiaan rääkkääviä, sohvalla löhöileviä lusmuja.
Ei ollut kyse työttömyydestä yms.
En käsitä. Jos joskus hoitaa jonkun asian ja vie pitkältä lomalta päiväksi tai pariksia niin on mielestäni jotenkin ymmärrettävää, mutta pidemmät pätkät ihan laiskuutta.
siis tosiaankin tietää milloin ihmiset ovat LOMALLA?
Täytyykö käydä hänelle todistus näyttämässä...
ovatko ihmiset lomalla vai eivät. Hän vain ihmetteli asiaa.
Tässäkin ketjussa oli monia, jotka olivat vieneet lapsensa lomalla hoitoon.
kun olet sairaana ja pois töistä tämän vuoksi, ihmetyttää että jaksat kuitenkin tarjota lapsillesi täysipainoisen, vaihtelevan ja turvallisen päivän kotona, vaikka olet SAIRAANA?
Taidatkin pitää noita sairaspäiviä ihan vaan että saisit kölliskellä kotona lastesi kanssa työnantajan laskuun.
Useimmat tuntemani ihmiset menevät töihin, jos ovat siinä kunnossa että jaksavat hoitaa lapsia.
No vaikka siksi, että saisivat itse " lomaa" , oltua enemmän kaksisteen. Sellainen puhuu soopaa joka väittää, ettei koskaan tartte kahenkeskistä aikaa miehensä kanssa.
tästä ajasta lapsi oli hoidossa päivän, koska etsimme itsellemme sopivaa sänkyä. Sänkykaupoista lapsen kanssa ei tule niin mitään.
pari päivää rästitöitä, ja tällöin vien lapsen päiväkotiin. Oikean loman haluan kyllä viettää lapseni kanssa.
Sitä ei tosin naapuri välttämättä tiedä.
a) lapset itse haluavat nähdä kavereitaan
b) minulla on hoidettava asioita, jotka on helpompi hoitaa yksin
c) olen töistä niin väsynyt, että tarvitsen lepoa
Koko lomaa en tietenkään pidä lapsia hoidossa, vaan esim. viikon lomasta yhden päivää.
oli ollut jo 5 viikkoa minun kanssani (joista 3 myös miehen eli isänsä kanssa) lomalla. Koko tuon viikon jonka tyttö oli päiväkodissa teimme miehen kanssa pihatöitä / käytiin viemässä tavaraa kaatopaikalle jne.
Onnistuuhan se lastenkin kanssa, mutta paljon hitaampaa ja kaikilta menee hermot.
että olen lomalla min 12 viikkoa vuodessa + arkipäiville sattuvat vapaat. Lapsi on päiväkodissa usein vain aamupäivän eli saa ulkoilla ja syödä lounaan, sillä aikaa minä teen omia juttujani (mitä ne sitten kulloinkin ovat). Uskon, että lapsen on parempi olla päiväkodissa kuin kahvilassa minun kanssani treffeillä, tai kuntokeskuksen minilastenhoitopisteessä, tai kierrellä rautakaupoissa etsimässä raksaprojekteiin matskuja... Syitä on monia. Maailma ei ole mustavalkoinen.
Alle 3-vuotiaita en veisi hoitoon, jos vain suinkin olisi itsellä mahdollisuus hoitaa.
Toivottavasti sun lapses sitten kun sä olet vanhus pitävät sua vuodet ympäriinsä laitoshoidossa " kun siitä kerran on maksettukin" .
Vierailija: