Subjektiivinen päivähoito-oikeus
Aiheesta on keskusteltu sata kertaa, tiedän. Mutta koska se ei ole aiemmin läheltä liipannut, niin on jättänyt vähän kylmäksi. Tänään mulle selveni, että lapsen tarharyhmässä, joka on siis pienten, alle 3-vuotiaiden ryhmä, on ainakin kaksi lasta, joiden äiti on kotona äitiyslomalla, mutta lasta pidetään tarhassa. Järkyttävää. Minä en keksi yhtään hyvää perustelua asialle. Edes mielenterveysongelmat eivät nyt kelpaa mulle, koska jos on mielenterveysongelmia, niin kannattaa varmaan vähän oottaa ennen kuin pukkaa lisää lapsia maailmaan. Ja jos ei jaksa hoitaa sekä vauvaa, että isompaa, noin 2-vuotiasta itse, niin kannattaa pysyä yhden lapsen äitinä.
Kommentit (56)
tässä maailmassa ei hyväksy sitä, että terve äiti tuo 2-vuotiaan tarhaan ollakseen vauvan kanssa kotona.
Jos päiväkotinne on niin haluttu, että sieltä ei saa uudelleen paikkaa (etenkään kahdelle lapselle!) jos paikasta välillä luopuu?
Jos näille äideille jatkuvuus lapsen hoidossa on tärkeämpää kuin 10kk kotihoitoa välillä ja siiten taas uuteen p-kotiin uusien ihmisten keskelle?
Asiasta on tosiaan jo keskusteltu tarpeeksi. Samat mielipiteet törmäävät aina vastakkain.
Ne voivat puhjeta myös toisen lapsen syntymän jälkeen.
Vierailija:
Ne voivat puhjeta myös toisen lapsen syntymän jälkeen.
puskee niin paljon alle 1-vuotiaita sekä 2-vuotiaita, joiden äidit ovat kotona, että osa lapsista joutuu leikkimään käytävillä tilanpuutteen takia.
Olen vasta raskaana ja esikoinen on puolitoista, ja olen jo nyt ajatellut, että saatan hyvinkin laittaa esikoisen vaikka puolipäiväryhmään jossain vaiheessa ja olla pienemmän kanssa kahdestaan kotona. Siksi ettei tulisi näistä lähivuosista niin hirveän uuvuttavia kun aivan taatusti kahden pienen kanssa on rankkaa oli sitten mielenterveysongelmia tai ei. Siisi mitä superihmisiä täällä oikein liikkuu, ettei synnytyksestä toipuminen ym. teitä uuvuta. Kiva siinä sitten puolikuolleena yrittää imettää ja hillua jonkun vilkkaan taaperon kanssa 24/7.
siitä toipuminen kestää enemmän kuin viikon?
Ja eiköhän useimmat vanhemmat ole ennenkin hoitaneet useammankin lapsen itse ja hoitaa tänäpäivänäkin muissa maissa. Miksi ihmeessä yhteiskunnan pitäisi kustantaa päivähoito lapsille, joiden vanhempi on kotona? Pyydän Sinulta vastausta tähän. Laiskat vanhemmat kustantakoot omilla varoillaan lastenhoitajan.
Toipuminen koliikkilapsen kera kesti HUOMATTAVASTI pidempään kuin viikon. Tai kuukauden. Kaksi viikkoa istuin uimarenkaan päällä ruokapöydässä.
Pidä itseäsi onnekkaana.
(en ollut seiska)
no sitähän ei voi etukäteen tietää, että kuinka pitkään synnytyksestä toipuu tai muutenkaan että kuinka väsynyt sitten on. Tottakai ihminen selviää tiukoista tilanteista jos pakko on ja vaikka sodassa ja nälänhädässä hoitaa lapsikatraansa, mutta takia me maksetaan veroja, että yhteiskunta myös auttaa meitä eikä kaikkea tarvitse mennä rankimman mukaan. Plus että päiväkotikin maksaa. Pässit!
Toinenkin näistä edelleen päiväkodissa olevista, jonka äiti on siis vauvan kanssa kotona, itki joka päivä tosi sydäntäsärkevästi koko sen viikon, kun olin lapseni kanssa harjoittelemassa päiväkotielämää. Ja päiväkodista oli kuulemma ehdotettu, että jos pitää hoitoon tuoda, niin toisivat sitten vaikka muutamaksi tunniksi päivittäin, mutta ei, lapsi on tosi pitkän päivän kolme kertaa viikossa. Minulta ei nyt tule ymmärrystä. Jos ette jaksa, niin jättäkää useammat lapset tekemättä. Ja se päiväkotimaksu on tosi nimellinen, todellisuudessa lapsen hoito maksaa noin 1000 euroa kuussa, mutta yhteiskunta siis subventoi tällä tavalla.
olen kanssa äitiyslomalla ja yksi lapsista tarhassa . tosin en omasta halusta sinne laittanut . meillä kun sattuu olemaan puheongelmaa jokaisella lapsella . jokainen vuorollaan tulee saamaan puheterapiaa näillä näkymin . ulkopuolinen joka vain käy piipahtamassa, ei huomaa puheongelmaa. Tänä vuonna on tulossa kolmen muksun sairaalakäynnit . Ei kannata alkaa heti syylistämään ketään jos ei tiedä kenenkään perhetilannetta .
selvästikin olet kultalusikka-lapsia itse. Mun tuttavapiirissä on esim synnytyksenjälkeistä masennusta, joka todellakin on hyvä syy viedä isommat lapset hoitoon, pientä vauvaahan ei voi viedä. Sitä paitsi ei ole tavatonta, että jäät yksinhuoltajaksi tms. jolloin omat voimavarat saattavat olla vähissä ja on lapsen etu, että äiti yrittää edes jotenkuten jaksaa. Kyllä sä olet hölmö!
ihan yhtä lailla voisi syyllistää sellaisia äitejä, jotka laittaa pienen tarhaan ja menee töihin, vaikka ei olisi PAKKO. Voisi muuttaa jonnekin halvalle asuinalueelle ja kitkuttaa halvalla, niin ei tarvitsisi mussukan itkeä tarhassa. Subjektiivinen päivähoito on hyvä asia, ja se, että jotkut harvat vanhemmat ei sovi vanhemmiksi ei liity siihen. Jos joku laiminlyö lastansa, niin tuskin se sitä niin hyvin kotonakaan hoitaisi.
koko subjektiivisuus koska sitä käytetään väärin VALTAVASTI. Siis väärin lapsen näkökulmasta. Ei ole mitään syytä, ei siis MITÄÄN, joka oikeuttaisi laittaa alle 2v hoitoon kun äiti itse kotona. No, jos äiti joutuu sairaalaan kai, ja isä ei osaa hoitaa. Ei kukaan voi väittää (sen verran jopa kätilö on lukenut) että niin pieni lapsi (eikä edes 2,5v) tarttisi virikettä sen verran et pitää hoitoon mennä. Niin pienen lapsen paras paikka on EHDOTTOMASTI äidin kanssa kotona jos tämä ei ole töissä ja virikkeeksi riittää vallan mainiosti kotityöt ja kotona olemiset. Jos tietää jo ennen kun alkaa odottaa että työpaikka (lue ura) kutsuu kannattaisi ehkä lykätä odotus hieman että todella on AIKAA lapselle/lapsille. On niin lyhyt aika kun lapsi on pieni ja haluaa olla äidin lähellä, että nauttikaa siitä. Yksi kaunis päivä lapsi on teini joka näyttää keskisormea eikä todellakaan halua halausta, silloin kaipaat taaperoaikaa. Subjektiivinen oikeus sanoisin että on ok jos äiti ei kykene ollenkaan hoitamaan lasta, sitä yleensä huomataan synnytyssairaalassa.
Etenkin alueilla, joissa päiväkotipaikat lähipäiväkodeissa ovat ns. kiven alla.
Ei ole mielestäni hyvä juttu silti.
Nuo tutkimustulokset, jossa EHDOTTOMASTI lapsen paikka on siellä sun täällä vaan tuppaa muuttumaan aina sen mukaan, että millaiset tuulet puhaltaa yhteiskunnassa ja halutaanko naiset töihin vai kotiiin... Siis oikeastihan tutkimuksia on vähän kumpaankin suuntaan, että onko tarha vai koti paras paikka ja minkä ikäiselle. En itsekään laittaisi alle 2 v:tä tarhaan jos ei olisi " pakko" , mutta kyllä äiti kai yleensä oman lapsensa tuntee ja tietää, että kuinka paljon se voi olla hoidossa. En ymmärrä miksi tästä moralisoidaan niin paljon.
Hyvä että ap olet sinäkin vähän taas sivistynyt...Tähän ketjuun pukkaa nyt kauhutarinoita lapsista, jotka joutuvat tuon subjektiivisen päivähoito-oikeuden takia leikkimään käytävällä :), kun hoitoon pukkaa niin paljon lapsia, joiden äiti on äitiyslomalla kotona :D. Ei liioittelua, ei.....
jos jo lähestyy 40 LUULISI että sen ikäiselle ois tärkein se vauva ja lapsi ja että saa viettää mahd paljon aikaa hänen kanssaan kun tietää että ns viimeinen juna ehkä lähtenyt. Toivoisin että ura ei ois enssijainen asia sen ikäiselle enää.
ihmisten on aivan turha mouhota asiasta näillä sivuille. Ole hyvä ja mene eduskunnan sivuille tai lähde politikoksi ajamaan asiaa. Sehän olisi hyvä idea, että päiväkodit olisivat maksullisia. Mutta samalla saisi sitten koulut ja yliopistot ja muut koululaitokset olla maksullisia. Verot alas ja köyhät kyykkyyn!
Turhaa te täällä valitatte ja syyllistätte ihmisiä! Täällä kun niitä muutoksia ei aikaiseksi saada PRKL!