Apua,esikoinen täyttää 3 ennen laskettua aikaa, miten ÄITIYSPÄIVÄRAHA
Voi ei..
Laskettu aika on kaksi viikkoa myöhemmin kuin esikoinen täyttää kolme. Olin töissä viime vuonna puoli vuotta, mutta jäin syksyllä uudelleen hoitovapaalle.
Vuoden 2006 tulot on äitiyspäiväraha ja loppuvuosi hoitovapaata.
Ei hemmetti, nyt alkaa vähän ahdistamaan, millä me eletään, jos siitä lasketaan tulot.
Kommentit (16)
Ei Kelan täti sitä voi venyttää.
Itselläni esikoinen oli 3 v 3 kk, kun kuopus tuli.
Olen molemmilla kerroilla paahtanut töitä ennen vanhempainvapaata nostaakseni sen päivärahan. Ja mies on pitänyt puolet vapaista, molemmilla kerroilla.
kuukautisten mukaan laskettu aika oli vielä kaikenlisäksi 12.7 ja nyt ultran mukaisesti muutettiin 18.7
joten kyllä mua harmittaa
Tuo on sentään kuitenkin ihan selkeä ja järkeenkäypä sääntö ja kaikille sama, ei mikään mielivaltainen päästä keksaisu.
15
Aloin tossa miettimään, että mäkin olin viime vuonna töissä noin 4,5 kuukautta kun mies oli vapaalla. Voisinkohan mäkin yrittää hakea sen 6 kk säännön mukaan, vaikkei se olekaan viimeiset 6kk..
Kelan sivuillako? Linkkiä, kiitos!
käynyt neuvolassa, niin voit sanoa sinne väärän ajan kuukautisten alkamispäiväksi siten että laskevat kiekolla lasketun ajan juuri päivää ennen esikoisen 3v synttäreitä.
Jätä ultrat väliin, niin kukaan ei korjaa laskettua aikaa ja saat sitten seuraavan äitiysrahan edellisen äitiysrahan perusteella.
Itselläni oli vastaava tilanne ja minimiäprahalle jouduin. Hyvin pärjättiin, kiitos miehen tulojen.
palkkaa sain viime vuonna, kun olin siis kotihoidontuen välissä töissä. Siis tämä ei voi olla totta :(
ap
en tiedä ottaisiko työnantaja edes? Sijainen on palkattu jne. kun olen ilmoittanut olevani hoitovapaalla. Ja haluaisin olla esikoisen kanssa. Tuntui vaikealta, kun viime vuonna vein pienen hoitoon pitkiksi päiviksi (työmatkoineen päivän pituudeksi tulee lapselle joka päivä klo 8-18, kun työaikani on 9-17.) Oli aika rankkaa molemmille. Mies on kolme viikkoa maissa ja kolme merillä jatkuvasti. Ei ole mahdollista tehdä vain kolmen viikon jaksoja omassa työpaikassani.
:( ap
ja sinä menisit töihin? Sillä lailla olisi hän kotona ja sinä saisit äitiyspäivärahan.
niin mikäli päätöksissä on yhdenmukaisuutta katsovat äitiyspvrahan sinun palkkasi mukaan. Eli näin siis ainakin mulla meni...
töissä sen 6 kk, niin saa ä-rahan. Sen 6 kk:n jakson saa valita sen kahen vuoden sisällä.
..ja kaksi viimeistä kuulostaisi hyvältä. Kiitos kun olette vastanneet!
Mies ei voi jäädä hoitovapaalle työstään, sille ei voi mitään. kai tämäkin asia ajallaan selviää.
Kaiken lisäksi luulin alunperin, että laskettu aika on ennen esikoisen synttäreitä. Tänään ultrassa se siirtyi 3 viikkoa aiemmaksi. (mulla kierrot vähän sekaisin..)
Mutta onnellinen olen tietysti vauvasta, jota ollaan toivottu kauan.
3-vuotta 15.7 ja kakkosen laskettu aika on 18.7.
---- siis kolme päivää! -----
Ajattelin itse kysyä kelasta asiaa kun olen siis hoitovapaalla siihen asti kun esikoinen kolme täyttää ja äitiyslomahan alkaakin nyt sitten ennen sen loppumista. Voiko olla tosiaan jostain päivämääristä kiinni, kun ei kuitenkaan tässä välissä ole mitään " ylimääräisiä" päiviä vaan hoitovapaa jatkuu vanhempainvapaana.
.. tää on syvältä jos niin on..